Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: positiefouten in AIS?

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 06:57 #457074

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Mogelijkheid: vliegtuig geeft positie door vlak voordat het de startbaan opgaat, staat dus naast de baan. Vliegtuig stijgt op, en gedurende de start komt er om wat voor reden dan ook geen informatie vanuit de GPS door naar de website waarop jij kijkt. Na de start maakt het vliegtuig een bocht, in het voorbeeld van baasklusje naar rechts. Op dat moment komt ook de positie vanuit de GPS weer door naar de website. Beide posities worden geplot op de kaart en verbonden door een tracklijn. Ziedaar: een vliegtuig dat volgens de website de startbaan nooit geraakt heeft maar in werkelijkheid opgestegen is volgens de regelen der (vlieg)kunst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 07:53 #457125

er komen wel updates binnen, dat had ik al gevraagd. Zou baasklusje nog es moeten kijken of hij verspringt tijdens het vertrek.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 10:56 #457221

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
bij "scheeps"AIS moet je bij instellingen aangeven wat de relatieve positie van de GPS sensor is ten opzichte van het midden van de boot. Als je daar opgeeft dat het midden van de boot 20 meter naast de GPS sensor zit, maar in werkelijkheid zit de sensor precies in het midden, dan vaart de boot dus volgens AIS info altijd 20 meter naast de echte lijn.

Als dat bij vliegtuigen ook zo is, dan heeft dit ene vliegtuig dus een raar getal ingevoerd bij de instellingen. Wel een goed punt trouwens denkend aan GPS guided wapentuig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 11:42 #457231

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Baasklusje schreef :
snelem schreef :
De discussie in dit draadje wordt natuurlijk gevoerd met in het achterhoofd het al dan niet soortgelijk presteren van AIS in onze wereld.
Ik zou het daarom veel interessanter vinden om voorbeelden te zien van tracks van schepen die 200m naast het kanaal varen oid. Zijn er mensen die die hebben? (En dan natuurlijk niet de gemanipuleerde soort, waarbij een boot express op een plein wordt geparkeerd oid)

inderdaad, dat was de bedoeling (zie topictitel). Is wat lastiger te vinden dan vliegtuigen, die moeten op de baan landen ;-)


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 13 nov 2013 11:48 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 12:28 #457247

kijk! Arjaan heeft er een gevonden! Da's mooi! Dan zijn er vast meer.

het maakt om je heen naar buiten kijken nog belangrijker....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 12:43 #457254

Maar dat is door het opstarten van de gsp ontvanger. Even na power up heeft hij al een positie bepaald met drie a vier satellieten, dat is dan natuurlijk nog niet zo nauwkeurig. (hoge dop waarde, maar wel een fix)
dat zijn de uitschieters.
Even later komen er meer satellieten binnen en wordt de positie wel nauwkeurig.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 nov 2013 12:43 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 13:21 #457266

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Ronaldl schreef :
bij "scheeps"AIS moet je bij instellingen aangeven wat de relatieve positie van de GPS sensor is ten opzichte van het midden van de boot. Als je daar opgeeft dat het midden van de boot 20 meter naast de GPS sensor zit, maar in werkelijkheid zit de sensor precies in het midden, dan vaart de boot dus volgens AIS info altijd 20 meter naast de echte lijn.

Als dat bij vliegtuigen ook zo is, dan heeft dit ene vliegtuig dus een raar getal ingevoerd bij de instellingen. Wel een goed punt trouwens denkend aan GPS guided wapentuig.

Dat is bij een vliegtuig niet zo!
De antenne zit op zodanige plaats dat het voor de navigatie in de cockpit nauwkeurig genoeg zit. Voor gegevens naar buiten (via b.v. ADS-B)is de positie van de antenne op het vliegtuig niet van belang. (ADS-B heeft zonder meer dus een naukeurigheid van 0.1 NM)
Laatst bewerkt: 13 nov 2013 13:21 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 15:35 #457314

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
roozeboos schreef :
Maar dat is door het opstarten van de gsp ontvanger. Even na power up heeft hij al een positie bepaald met drie a vier satellieten, dat is dan natuurlijk nog niet zo nauwkeurig. (hoge dop waarde, maar wel een fix)
dat zijn de uitschieters.
Even later komen er meer satellieten binnen en wordt de positie wel nauwkeurig.

Dat schip ligt 24/7 op de AIS. En zo heb ik vele schepen in havens heen en weer zien gaan, heeft niks te maken met AIS opstarten!
Ook meegemaakt dat ´eigen´ plotter voortdurend heen en weer sprong, grrrr.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 15:45 #457319

Een AIS start pas met zenden als ie een goede (externe) GPS-fix heeft.

Mocht de AIS al beginnen met zenden voordat ie een fix heeft, komt ie waarschijnlijk uit China (oeps, wat zeg ik nou :laugh:)...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 15:46 #457322

Belerion II schreef :
Een AIS start pas met zenden als ie een goede (externe) GPS-fix heeft.

Mocht de AIS al beginnen met zenden voordat ie een fix heeft, komt ie waarschijnlijk uit China (oeps, wat zeg ik nou :laugh:)...
ik denk zomaar dat de AISen van de KNRM niet uit China komen.... :lol:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 nov 2013 15:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 15:51 #457326

Baasklusje schreef :
Belerion II schreef :
Een AIS start pas met zenden als ie een goede (externe) GPS-fix heeft.

Mocht de AIS al beginnen met zenden voordat ie een fix heeft, komt ie waarschijnlijk uit China (oeps, wat zeg ik nou :laugh:)...
ik denk zomaar dat de AISen van de KNRM niet uit China komen.... :lol:

maar misschien de ontvangers van de amateurs van marine traffic wel.

MT is maar een spelletje, hou toch op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 15:52 #457327

Zoals iedereen bekend is wordt er van alle bitjes die over de wereld gaan een deel afgetapt door de NSA in de USA. Dus ook de bits van AIS of vergelijkbare systemen in de luchtvaart. Er blijven dat dus minder bits over voor de navigatie. Als de NSA nu de LSBs (least significant bit) aftapt dan merk je daar weinig van. Maar als de MSBs (most significant bit) worden afgetapt krijg je een onnauwkeurige positie.
Dus, zoals eerder gezegd, vertrouw niet te veel op de bitjes maar blijf om je heen kijken.
:)
Laatst bewerkt: 13 nov 2013 15:52 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 15:56 #457329

sietse-ten schreef :

maar misschien de ontvangers van de amateurs van marine traffic wel.

MT is maar een spelletje, hou toch op.
dat zou zeker kunnen, ook de ASD-B ontvangers van Flightradar etc is allemaal amateur-hobby.
ben juist op zoek naar waar het aan kan liggen, want als het wél aan de AIS-en zelf (of de vliegende ADS-en) ligt dan kunnen AIS-posities die je aan boord ziet onbetrouwbaar zijn.

En natuurlijk moet je naar buiten kijken....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 16:01 #457331

ik zit hier ook wel eens te kijken naar MT, maar dan zie je in eens een tanker over een visser heen varen. kijk je naar het rapport blijkt dat er een verschil in ontvangst van de schepen van 20 minuten zit. ook zie je schepen over een landtong varen, dat ligt niet aan de ais van de schepen maar aan een klungel met een hobby pc en slechte wifi of zo.

het net is hier zo wie zo al slecht, te weinig capaciteit en te veel vragers.ik lig er regelmatig uit, of heel langzaam , s avonds om een uur of 8. dus ook de amateur van MT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 16:04 #457334

ik heb eerder aangegeven dat ik onderweg naar spanje een alarm kreeg , aanvaring alarm van de ais. bleek een tanker raar te doen, op het scherm, beetje een zig zag koers. buiten voer dezelfde boot nog mooi rechtdoor.

misschien kwam dat omdat er op dat moment meerdere schepen rond voeren.??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 17:44 #457385

Belerion II schreef :
Een AIS start pas met zenden als ie een goede (externe) GPS-fix heeft.

Mocht de AIS al beginnen met zenden voordat ie een fix heeft, komt ie waarschijnlijk uit China (oeps, wat zeg ik nou :laugh:)...

ik zei dus al, met drie satellieten in view heb je ook een fix. maar geen nauwkeurige. je krijgt dan precies die rare springen als in het beeld van die boot. Ik dnek toch echt dat ie uit is geweest. Of ze hebben de antenne zodat verstoord dat ie geen ontvangst had en weer moest gaan zoeken.
als het zo is dat AIS pas bij pdop waarde van onder de 1,5 gaat zenden dan is het verhaal anders, en worden onnauwkeurige posities niet uitgezonden. Maar ik twijfel daar echt wel aan hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 17:45 #457386

keeszeiler schreef :
Zoals iedereen bekend is wordt er van alle bitjes die over de wereld gaan een deel afgetapt door de NSA in de USA. Dus ook de bits van AIS of vergelijkbare systemen in de luchtvaart. Er blijven dat dus minder bits over voor de navigatie. Als de NSA nu de LSBs (least significant bit) aftapt dan merk je daar weinig van. Maar als de MSBs (most significant bit) worden afgetapt krijg je een onnauwkeurige positie.
Dus, zoals eerder gezegd, vertrouw niet te veel op de bitjes maar blijf om je heen kijken.
:)
dit is een grapje toch?? :S :S
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 17:59 #457394

roozeboos schreef :
dit is een grapje toch?? :S :S
Ja hoor, ga maar rustig slapen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 18:17 #457402

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
La Mavare schreef :
Baasklusje schreef :
snelem schreef :
De discussie in dit draadje wordt natuurlijk gevoerd met in het achterhoofd het al dan niet soortgelijk presteren van AIS in onze wereld.
Ik zou het daarom veel interessanter vinden om voorbeelden te zien van tracks van schepen die 200m naast het kanaal varen oid. Zijn er mensen die die hebben? (En dan natuurlijk niet de gemanipuleerde soort, waarbij een boot express op een plein wordt geparkeerd oid)

inderdaad, dat was de bedoeling (zie topictitel). Is wat lastiger te vinden dan vliegtuigen, die moeten op de baan landen ;-)



Dit plaatje is zinloos in deze discussie. Natuurlijk handig gevonden om te gebruiken en de discussie te manupuleren maar niet begrepen waar het om gaat.
In dit specifiek geval staat het schip binnen onder een dak en de mast met GPS antenne is gestreken en ligt horizontaal. het is dus een wonder dat er nog ontvangst is.
We mogen hopen dat vliegtuigen niet met gestreken antennes e.d. op pad gaan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 18:21 #457407

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Belerion II schreef :
Een AIS start pas met zenden als ie een goede (externe) GPS-fix heeft.

Mocht de AIS al beginnen met zenden voordat ie een fix heeft, komt ie waarschijnlijk uit China (oeps, wat zeg ik nou :laugh:)...

Aan vulling;
Als de tijd synchronisatie er is begint een AIS met zenden, 1x eens een geldige positie update is dan genoeg om te beginnen.

in dit geval van de Redder in Katwijk is het gewoon slechte ontvangst in een loods met gestreken GPS antenne.
Ik denk dat er ook maar soms een AIS uitzending is en niet elke keer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 18:28 #457412

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
sietse-ten schreef :
ik zit hier ook wel eens te kijken naar MT, maar dan zie je in eens een tanker over een visser heen varen. kijk je naar het rapport blijkt dat er een verschil in ontvangst van de schepen van 20 minuten zit. ook zie je schepen over een landtong varen, dat ligt niet aan de ais van de schepen maar aan een klungel met een hobby pc en slechte wifi of zo.

het net is hier zo wie zo al slecht, te weinig capaciteit en te veel vragers.ik lig er regelmatig uit, of heel langzaam , s avonds om een uur of 8. dus ook de amateur van MT.

Sietse onthoudt het volgende;
Internet is nep en fake, marine traffic is voor losers die nog in de goede fee geloven.

Kortom alle AIS internet sites zijn bagger en laten vaak onzin zien, zo ook het plaatje van de 1e poster.
Gewoon internet meuk.
Tegen de tijd dat een collega vlieger in de buurt dat ook zo ziet naast de baan moet je je pas zorgen gaan maken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 18:40 #457419

Free Bird schreef :
roozeboos schreef :
dit is een grapje toch?? :S :S
Ja hoor, ga maar rustig slapen.
ik bedoelde meer het technische verhaal, niet de paranoia
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 19:48 #457453

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
WADnWIND schreef :
....

Dit plaatje is zinloos in deze discussie. Natuurlijk handig gevonden om te gebruiken en de discussie te manupuleren maar niet begrepen waar het om gaat.
In dit specifiek geval staat het schip binnen onder een dak en de mast met GPS antenne is gestreken en ligt horizontaal. het is dus een wonder dat er nog ontvangst is.
We mogen hopen dat vliegtuigen niet met gestreken antennes e.d. op pad gaan.

Dit schreef ik iets eerder:
La Mavare schreef :
Ik wordt altijd een beetje 'ziek'van mensen die denken dat de techniek iets beter kan weergeven dan de ogen zien cq de werkelijkheid ...
Al die electronische hulpmiddelen zijn niet meer dan hulpmiddelen ... dus fouten maken ze altijd. Of het nu of AIS gaat of RADAR of je log ...
Het is allemaal relatief!
Zeilen en positiebepaling doe je met klassieke hulpmiddelen. De rest is ter overpeinzing.

Het is de electronica die zaken 'manipuleert' beste Jugo. Dat dit schip in een loods ligt weet ik ook. Maar desalniettemin zend het wel en is daarmee een mooi voorbeeld van electronische manipulatie. Deze zooi ontvang ik precies zo als ik langs Katwijk vaar op mijn eigen AIS. En zo nog veel meer zooi van schepen die hun spullen niet voor elkaar hebben, dan wel dat we last hebben van atmosferische storingen.
Eigen ervaring: volgens AIS zou ik ruim voor langs een groot zeeschip kunnen. Had ook nog even contact via marifoon: Ja dat gaat prima was de reactie. De realiteit was dat ik 180° moest omdraaien om aanvaring te voorkomen. Dus zelfs met ARPA kon die OOW geen fatsoenlijk plot maken. :sick: Laten we het maar op de ouderwetse navigatie houden en de electronische speeltjes ter overpeinzing.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 19:55 #457459

arjaan, juist, het is er leuk bij, al die electronica, maar een paar ogen in de kuip, als ze goed zijn natuurlijk :blush: , zijn nog altij beter.

maar er varen er meer rond die vertrouwen op de schermpjes, dan eigen kunde. jammer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: positiefouten in AIS? 13 nov 2013 20:05 #457466

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
La Mavare:
precies, schreef ik ook al eerder: op zee meegmaakt dat er geen bal klopt van de AIS positie, en je kunt niet je naviagatie beslissingen er helemaal van laten afhangen.
Demonstreert mooi het gevaar: als je de tekorkomingen kent, en er rekening mee houd is het een leuke en zelfs zeer nuttige toevoeging de AIS, maar het wordt een gevaaar als dit niet zo is.
(Laat staan dat veel visserschepen hem bewust hebben uitgeschakeld)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl