Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: andere zwaardere dynamo plaatsen.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 21 feb 2014 15:32 #489033

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Misschien is de dynamo best groot genoeg als je een slimme laadregelaar aanschaft. Dat is goedkoper en makkelijker aan te sluiten.

bijvoorbeeld deze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 21 feb 2014 16:30 #489049

  • sst
  • sst's Profielfoto
Ik deel de mening van zeehond. Meestal is het probleem dat een regelaar veel te snel de dynamo afknijpt. Een grote dynamo heeft alleen resultaat bij een speciale regelaar.
Maar de grootste slag nu vooruit maak je met een speciale regelaar, Scheelt gauw 4x meer opbrengst.
Ik heb die van sterling,zoals zeehond suggereert. Ik zou nu ook kijken naar de adverc omdat ik hoorde dat dat de opvolger van TWC is. Deze had ik vroeger en die laadde vind ik nog beter.
Laatst bewerkt: 21 feb 2014 18:44 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 21 feb 2014 17:09 #489055

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Grappig,

ik zat aan dezelfde oplossing te denken. 3m/v, een gedachte!

Even een kleine toelichting op het advies.

De hoeveelheid stroom die een dynamo (meestal alternator genoemd) afgeeft is afhankelijk van de spanning op de accu. Naarmate de accu voller raakt loopt die spanning op, maar gaat de dynamo minder stroom leveren. Zo is het systeem nu eenmaal gebouwd. Met een slimme regelaar (zoals gelinkt) is dat anders geregeld en blijft de dynamo ook als de spanning in de accu oploopt met (bijna) maximaal vermogen laden.

Dat maakt de laadtijd niet alleen korter, maar betekent ook dat je met een kleinere dynamo toe kan. Bij een ouderwetse regeling wordt het laadvermogen al snel teruggebracht naar zo'n 10 of minder ampere. Of je nu een 30, 70 of 100 ampere dynamo hebt.
Door een slimme regelaar te gebruiken blijft de dynamo dus flink langer meer vermogen leveren, wat een 30 amp dynamo al heel snel toch efficienter maakt dan een 70amp dynamo met ouderwetse regeling.

De vraag die nu dus belangrijk wordt is hoeveel stroom je ongeveer gebruikt op een dag, en met hoeveel motoruren je dat er weer bij wil hebben.
Wat me verder nog bezig houdt is je combi met AGM accu's. Wat ik er van weet (ook niet bar veel) houden die er van met een iets hoger voltage te worden geladen. Dat zal ook ergens geregeld moeten zijn. Heb je dat voor elkaar?
Laatst bewerkt: 21 feb 2014 17:16 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 21 feb 2014 17:14 #489056

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Hier een 2Gm20 met dezelfde Hitaci alternator, dynamo en/of generator.
Ook 30 ampere met 3 accu's.
Word wel goed warm maar schijnt het aan te kunnen.
Accu's totaal 275 A/H
start accu 75 A/H
en 2 service accu's elk 100 A/H.
In ieder geval zijn de accu's niet allen op het zelfde tijdstip leeg.
Daarom valt de laad stroom wel mee.
Een standaard alternator regelt al snel de spanning terug.
Als je een zwaardere gaat monteren kan het zijn dat het toerental naar beneden zakt door de grotere weerstand ( meer stroom) van de alternator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 21 feb 2014 17:32 #489063

  • sst
  • sst's Profielfoto
Vergat ik nog te vermelden. V snaren worden duidelijk zwaarder belast door een slimme regelaar. Als je dus een zwaardere zou nemen met een slimme regelaar heb je dikke kans meer oppervlak nodig voor de v snaar. Oftewel twee of een een bredere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 21 feb 2014 18:22 #489072

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Ik kan het alleen maar aanbevelen, volg het advies van zeehond, heb ik mij aangeschaft; Sterling regelaar Pro Reg D, zie mijn vorige post van verleden winter.
nog nooit waren mijn batterijen zo vlug opgeladen met de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 21 feb 2014 22:05 #489127

  • luna31ft
  • luna31ft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Bedankt voor de info allemaal ,ik denk dat ik inderdaad voor een slimme regelaar ga.
Dan heb samen met de rutland 504 en zonnepanelen 100wp genoeg laadvermogen , deze 2 hebben hun eigen laadregelaar.

Thanks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 05:35 #489146

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
luna31ft schreef :
Bedankt voor de info allemaal ,ik denk dat ik inderdaad voor een slimme regelaar ga.
Dan heb samen met de rutland 504 en zonnepanelen 100wp genoeg laadvermogen , deze 2 hebben hun eigen laadregelaar.

Thanks

Dat zou moeten kunnen lukken zo inderdaad.

Heb je al eens gekeken naar je verbruik, zo over de dag/nacht heen?
Wat zijn je echte grootverbruikers?

Kijk ook nog even naar de verschillende laadkarakteristieken voor AGM. Gaat ie langer mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 07:51 #489166

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
sst schreef :
Vergat ik nog te vermelden. V snaren worden duidelijk zwaarder belast door een slimme regelaar. Als je dus een zwaardere zou nemen met een slimme regelaar heb je dikke kans meer oppervlak nodig voor de v snaar. Oftewel twee of een een bredere.

Volgens mij klopt dat niet. De v-snaar van de dynamo is als het goed is berekend op het maximale vermogen van de dynamo. Met een slimme regelaar ga je weliswaar langer van dat maximale vermogen gebruik maken, maar niet meer dan dat maximale vermogen!
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 08:00 #489172

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Bij mijn motor maken de 35A, de 55A en de 80A alternators gebruik van eenzelfde type V-snaar dus dat zal wel meevallen. Wel grote kans dat de boel wat meer slijt.

Toch zijn er gebruikerservaringen te vinden dat in een aantal gevallen de alternator beduidend minder lang mee gaan met zo'n regelaar. Een en ander lijk niet altijd helemaal berekend te zijn op een continu hoge laadstroom.

Ik heb zowel een grotere alternator (80A ipv 55A) als zo'n sterling regelaar liggen. Ik ga wel eens testen wat nu wat doet.
Laatst bewerkt: 22 feb 2014 08:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 08:05 #489175

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Luna31ft,

Wat is of word je vaar gebied en je verbruik aan A/H?
Je schrijft over een extra accu en daar zal een reden voor zijn.
Er zijn nog andere oplossingen om je energie verbruik te verminderen.
En weer bij te suppleren buiten de dynamo.
Laatst bewerkt: 22 feb 2014 08:06 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 09:28 #489188

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
dehler schreef :
Als je een zwaardere gaat monteren kan het zijn dat het toerental naar beneden zakt door de grotere weerstand ( meer stroom) van de alternator.



De regulateur van de aandrijvende motor zal ervoor zorgen dat het toerental van de motor en dus ook van de alternator gelijk blijft.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 09:38 #489191

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Mij een motor met motormangement wel ja. Bij 'onze' puur mechanische diesels niet.
Daar moet je toch echt meer gas gaan geven voor hetzelfde toerental met meer weerstand zoals een zwaarder draaiende dynamo. Dat merk ik al als ik mijn motor start met het bekrachtigingslampje van de dynamo uit. Die draait dan nog wel vrolijk mee natuurlijk maar met weinig weerstand en hoppa, stationair toerental is wat hoger. Niet veel maar toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 09:48 #489194

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Philip schreef :
Mij een motor met motormangement wel ja. Bij 'onze' puur mechanische diesels niet.
Daar moet je toch echt meer gas gaan geven voor hetzelfde toerental met meer weerstand zoals een zwaarder draaiende dynamo. Dat merk ik al als ik mijn motor start met het bekrachtigingslampje van de dynamo uit. Die draait dan nog wel vrolijk mee natuurlijk maar met weinig weerstand en hoppa, stationair toerental is wat hoger. Niet veel maar toch.
Je hebt wel een beetje gelijk,maar bij zowel een motor met management als een met een mechanische regulateur heb je en paar tiende procent "speeddrop" nodig om de regulateur te laten regelen dus om meer brandstof te geven. En met een altenator van b.v. !00 Amp is dat nog heel weinig t.o.v. het vermogen dat de motor kan leveren. Dus inderdaad zal de motor een paar omw/minuut langzamer draaien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 22 feb 2014 09:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 09:53 #489195

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Philip schreef :
Mij een motor met motormangement wel ja. Bij 'onze' puur mechanische diesels niet.
Daar moet je toch echt meer gas gaan geven voor hetzelfde toerental met meer weerstand zoals een zwaarder draaiende dynamo. Dat merk ik al als ik mijn motor start met het bekrachtigingslampje van de dynamo uit. Die draait dan nog wel vrolijk mee natuurlijk maar met weinig weerstand en hoppa, stationair toerental is wat hoger. Niet veel maar toch.
Je hebt wel een beetje gelijk,maar bij zowel een motor met management als een met een mechanische regulateur heb je en paar tiende procent "speeddrop" nodig om de regulateur te laten regelen dus om meer brandstof te geven. En met een altenator van b.v. !00 Amp is dat nog heel weinig t.o.v. het vermogen dat de motor levert. Dus inderdaad een paar omw/minuut lager toerental. Hangt uiteraard ook af van het vermogen van de motor.
Bij en licht motortje heb je meer "speeddrop" dan bij een sterkere motor.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 16:04 #489283

Wij hebben onze extra Dynamo niet aangesloten op het contactslot..
En hebben een schakelaar gemaakt en zodra we stroom nodig hebben zetten we hem aan!!
meestal zijn de batterijen vol van de panelen en sleepgenerator en als je dan met motor vaart dan hoeft ie niet altijd te laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 17:48 #489309

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
de-verleiding schreef :
Wij hebben onze extra Dynamo niet aangesloten op het contactslot..
En hebben een schakelaar gemaakt en zodra we stroom nodig hebben zetten we hem aan!!
meestal zijn de batterijen vol van de panelen en sleepgenerator en als je dan met motor vaart dan hoeft ie niet altijd te laden.

Prima natuurlijk, maar bij volle accu's wordt de dynamo automatisch op een haar na "uit" gezet. Daar zorgt de regelaar voor. Is het dan niet een beetje dubbel op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 18:19 #489319

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Ik denk inderdaad dat je met een externe regelaar beter uit bent dan met een grotere dynamo, alhoewel 30A voor 2 x 160 Ah wat aan de krappe kant wordt. Met een enkele 3/8" V-snaar kun je tot 80A (bij 12V) gaan.
Het beste is een 70A dynamo, maar de regelaar is belangrijker.
AGM accu's hebben een laadspanning tussen de 14.4 en 15 V, maar let dan wel op de startaccu. Mooiste is een ouderwetse scheidingsdiode met spanningsval en een slimme regelaar: je lichtaccu's krijgen de hoge laadspanning want de sense van de regelaar zit daarop, en de spanningsval over de diodebrug zorgt voor wat mindere spanning op de startaccu.
Overigens gaan er tien keer zo veel accu's kapot van onderladen dan van overladen - probleem is dat van veel accu's de data niet of moeilijk te achterhalen zijn. Om een accu met overladen kapot te krijgen moet je het behoorlijk bont maken.
Over je motor zou ik me maar geen zorgen maken, die maximaal 2 pk van een grote dynamo vreet hij moeiteloos op, misschien dat je het hoort bij stationair draaien en de motor zal het eerder fijn vinden dan vervelend.

En het regulateur effect heet speed droop - kleine motortjes hebben een centrifugaal regulateur, dat is een proportionele regeling en die heeft een afwijking nodig om te kunnen regelen. Het verschil heet statische afwijking.
Op grote installaties is de "droop" instelbaar en noodzakelijk om draaistroom generatoren parallel te kunnen laten draaien, normaal zo'n 2 a 3%. Maar dit is een beetje offtopic natuurlijk.

Succes met je installatie, Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 19:06 #489325

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Lood accu's kunnen het best geladen worden met 10% laad stroom.
Kan tot maximaal 20%.
10% kan de accu geladen worden zonder onderbreking en word aan bevolen door experts.
Je kan wel voor meer laadstroom kiezen maar dat verkort de accu levens duur!
Je kan dus met een 30 ampère dynamo dus 300 Ah accu capaciteit totaal laden!
Dus ook aan de wal met een 30 A/H lader met 3 uitgangen, mosfet of slim relais.
Nogmaals een groot misverstand heerst hier dat alle accu's vol geladen moeten worden.
De start accu word kortstondig gebruikt en is snel weer geladen.
De service accu's kunnen vrij leeg zijn, maar worden in de praktijk meestal vol geladen met de 230 volt lader aan de wal.
Dit soort aparte slimme regelaars die aangebracht worden met allerlei temperatuur sensoren op accu en dynamo halen het uiterste uit de dynamo maar deze word dus zwaar belast.
normaal worden dynamo's gekoeld door rijwind onder een auto motorkap.
Nu spreken we over een dynamo die een zeer warme ruimte zit in een boot en willen nogal eens defect raken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 22 feb 2014 19:35 #489330

koko schreef :
de-verleiding schreef :
Wij hebben onze extra Dynamo niet aangesloten op het contactslot..
En hebben een schakelaar gemaakt en zodra we stroom nodig hebben zetten we hem aan!!
meestal zijn de batterijen vol van de panelen en sleepgenerator en als je dan met motor vaart dan hoeft ie niet altijd te laden.

Prima natuurlijk, maar bij volle accu's wordt de dynamo automatisch op een haar na "uit" gezet. Daar zorgt de regelaar voor. Is het dan niet een beetje dubbel op?

Tja, als de knop uit staat word er niks gedaan, als ik wil dat er geladen word zet ik hem aan
Zodat je niet als je ff start voor een wissewasje de circus helemaal wordt gelopen .
Ook al zijn de accu's vol zal hij zijn cyclus gaan lopen (drietraps) .

Is het dubbel op? Als je het op jouw manier kijkt wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 23 feb 2014 07:25 #489383

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Aad77 schreef :
Mooiste is een ouderwetse scheidingsdiode met spanningsval en een slimme regelaar: je lichtaccu's krijgen de hoge laadspanning want de sense van de regelaar zit daarop, en de spanningsval over de diodebrug zorgt voor wat mindere spanning op de startaccu.
Dat gaat niet werken!

Als je met een regelaar de spanningsval van de diode gaat compenseren (wat inderdaad prima kan) wordt de uitgangsspanning van beide uitgangen van de diodebrug hoger! Ook aan de startaccu kant dus. Hogere spanning aan de ene uitgang van de diodeburg dan aan de andere kant kan niet.

Een oplossing kan zijn om een extra 'ouderwetse' diode tussen de diodebrug en de startaccu te plaatsen. Niet om de accu's te scheiden maar alleen voor het creëren van een spanningsval. Maar dan is de spanning bij de startaccu weer aan de lage kant..
Laatst bewerkt: 23 feb 2014 07:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 23 feb 2014 07:46 #489389

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Philip schreef :
Aad77 schreef :
Mooiste is een ouderwetse scheidingsdiode met spanningsval en een slimme regelaar: je lichtaccu's krijgen de hoge laadspanning want de sense van de regelaar zit daarop, en de spanningsval over de diodebrug zorgt voor wat mindere spanning op de startaccu.
Dat gaat niet werken!

Als je met een regelaar de spanningsval van de diode gaat compenseren (wat inderdaad prima kan) wordt de uitgangsspanning van beide uitgangen van de diodebrug hoger! Ook aan de startaccu kant dus. Hogere spanning aan de ene uitgang van de diodeburg dan aan de andere kant kan niet.

Een oplossing kan zijn om een extra 'ouderwetse' diode tussen de diodebrug en de startaccu te plaatsen. Niet om de accu's te scheiden maar alleen voor het creëren van een spanningsval. Maar dan is de spanning bij de startaccu weer aan de lage kant..
Een FET in dat geval?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 23 feb 2014 08:14 #489403

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Als je een slimme regelaar gaat monteren hoeft de verdeel diodebrug geen FET te zijn maar kan wel. De regelaar kun je ook uitzetten en dan is het handig om toch een FET te hebben.

De extra diode moet juist geen FET zijn. Je hebt de spanninsval van een gewone diode juist nodig.

Maar om het niet te moeilijk te maken zou ik gewoon de boel op 14,4 volt laten staan en tegen de tijd dat de start accu vervangen moet worden, daar ook en AGM nemen en dan de boel opkrikken.
Laatst bewerkt: 23 feb 2014 08:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 01 mrt 2014 13:39 #491514

  • luna31ft
  • luna31ft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Voor als nog willen we het bij europa houden en veel zeilen
Maar later waarschijnlijk verder ( andere kant van de sloot). :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 01 mrt 2014 15:04 #491526

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Philip schreef :
Toch zijn er gebruikerservaringen te vinden dat in een aantal gevallen de alternator beduidend minder lang mee gaan met zo'n regelaar. Een en ander lijk niet altijd helemaal berekend te zijn op een continu hoge laadstroom.

Dit is grotendeels te wijten aan te warme machine kamers/hokken aan boord.
De koolborstels moet je toch al periodiek vervangen per 10-15 jaar en de lagers mogen dan ook wel. Tegen de warmte kan je de slang van de machinekamer luchttoevoer direct achter de dynamo laten uitkomen. dan gaat de gelijkrichter en de spoelisolatie opeens héél veel langer mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl