Onlangs heb ik een AIS transponder aangeschaft, een Watchmate 850. Eén van de functies van dit apparaat is dat het een alarmmelding kan geven voor bepaalde situaties, bijvoorbeeld een schip met een CPA kleiner dan de alarmwaarde of een ankeralarm. Naast het interne piepje voor deze alarmmeldingen bestaat er ook de mogelijkheid om een extern alarm aan te sluiten. Nou lijkt mij dat op de il Cigno vrij essentieel omdat de transponder zelf binnen zit. Een signalering in de kuip is dan nodig, omdat de kans groot is dat je buiten het apparaat niet hoort.
De eisen die ik aan het alarm in de kuip stel zijn bescheiden:
- Spatwaterdicht (het komt onder de buiskap oip de console te zitten)
- Een audioalarm wat je in volume kunt instellen of zelf helemaal uit kunt zetten (soms heb je helemaal geen behoefte aan piepers of zoemers en als er mensen liggen te slapen wil je het geluid wel zachter kunnen zetten)
- Een visueel alarm (voor als het geluid uit staat of je het niet hoort)
- Makkelijk te plaatsen zonder al te veel boren en zagen (anders zit je er meteen aan vast terwijl in de praktijk misschien toch een andere plek beter zou zijn)
En kleine zoektocht op internet bevestigde wat ik eigenlijk al wist, zoiets is niet standaard te koop. Althans, ik kan het niet vinden. Op zich niet zo erg, zelf maken is leuk en waarschijnlijk ook nog eens het goedkoopste.
Ik ben uitgegaan van dit schema:
Op zich de eenvoud zelf. Zodra de AIS transponder alarm geeft komt er 12V op de uitgang voor het externe alarm te staan. De rode led gaat branden en de zoemer gaat zoemen. Door de potmeter kan het volume van de zoemer ingesteld worden, eventueel tot 0. Het uitzetten van het alarm gebeurt op de transponder zelf, hiervoor is in de kuip geen ‘knop’. Wel kan je natuurlijk tijdelijk het volume helemaal uit zetten. Mocht je vergeten om het weer aan te zetten blijft de LED altijd beschikbaar als waarschuwing.
Gebruikte componenten:
R1: weerstand 1k
R2: heavy duty potmeter 10k (zie tekst)
LED: rode led
buzzer: minizoemertje 15mA
Dat alles in een kunststof behuizing. Totale kosten ongeveer €10. De losse spullen zien er zo uit:
Nu kan ik niet zulke mooie prints maken als Roozeboos, maar dat is hier natuurlijk ook helemaal niet nodig. Met wat stukjes draad en een kroonsteentje om intern de voeding (dit is de externe alarmuitgang van de AIS transponder) aan te kunnen sluiten. Dan ziet het er zo uit van binnen:
Het ledje heb ik verlijmd in de behuizing om het geheel iets waterbestendiger te maken. Ook zit het zoemertje gewoon met wat lijm in de behuizing, zonder openingen of zo naar buiten toe. De behuizing heeft geen IP rating, maar zit stevig met 4 RVS schroefjes dicht, een paar waterdruppels zullen niet direct kwaad kunnen. Ook de potmeter is niet specifiek vochtbestendig, we zullen zien hoe die het in de buitenlucht uithoud. Omdat de componenten erg goedkoop zijn, is het eventueel vervangen ervan geen probleem. Dit is het eindresultaat:
Bij een eerste test thuis bleek dat de potmeter in combinatie met dit zoemertje eigenlijk wat te zwaar is. Het geluid is wel te dimmen, maar al na een kwart slag dichtdraaien stopt de zoemer helemaal. Het zou met deze zoemer beter zijn om een potmeter van 1k toe te passen denk ik. Dat moet dan maar voor versie 2.0 denk ik. Het geluid van de zoemer is, ondanks dat het in de gesloten behuizing zit, heel goed te horen.
De montage wil ik vooralsnog gewoon met dubbelzijdige tape doen. Aan de achterzijde komt de voedingsdraad uit de behuizing, er is maar een klein gaatje nodig in de console om de draad door te voeren.
De volgende stap is aan boord testen!