Neem ook even mee dat er DC en AC zekering automaten zijn; je kunt geen AC zekering automaten gebruiken in een DC systeem. DC automaten hebben andere afkoppel eigenschappen en zo zijn er meer verschillen. Ga er binnenkort zelf ook mee aan de slag en weet tegen die tijd meer.
Automaten zijn slechts in een aantal ratings te koop, terwijl je met glaszekeringen meer de mogelijkheid hebt dit "op maat" te maken naar de achter die zekering aangesloten gebruikers. Maar eigenlijk hoor je niet te dimensioneren naar de aangesloten gebruikers, maar naar de lichtst gebruikte bekabeling. Als je lullige kompas-verlichting kabeltje ergens sluiting maakt wordt dit een mooie gloeidraad als je daar een 8A automaat achter hebt hangen! Met een 200mA of nog kleiner glaszekering voorkom je dit. Slim ontwerpen dus!
Verder zou je, qua kostenbesparing en KISS mee kunnen nemen dat je niet voor elke te schakelen gebruiker een dedicated zekering nodig hebt: net als thuis zou je bv 5 zekering automaten kunnen gebruiken, terwijl je achter elke automaat meerdere gebruikers kunt hebben met individuale aan/uit schakelaars. Dat heb je thuis ook.
Paneel moet ik nog ontwerpen, maar het wordt iets in geeloxeerd aluminium, op maat gefreesd door Scheaffer AG. Deze hebben een soort IKEA-home planner tool, waarmee je rustig thuis je paneel kunt ontwerpen. Per handling betaal je: inspannen, wisselen freeskop, uitsparingen, letter, verdiepingen etc. Bill-of-materials rolt er uit en met een druk op de knop verzend je je ontwerp naar hun om in produktie te gaan. Erg goede ervaringen mee met DIY audio-frontjes!
Ht wordt een groot paneel (50x50 cm plm) waar zowel de instrumenten, accumontitor, kavelbediening etc in komen. De electra-elementen (zekeringen en schakelaars) dan logisch groeperen, evt met dun gefreeste kaders er omheen om het nog eenvoudiger bruikbaar te maken. Mooist zou zijn om het hele paneel met een multistekker te kunnen loskoppelen van het boordnet (antenens en N2K ook losnemen natuurlijk) los te kunnen koppelen om mee te nemen naar huis indien nodig.