Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Werking Autohelm st1000

Werking Autohelm st1000 10 aug 2014 21:02 #539394

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
10 jaar geleden heb ik een ongebruikte Autohelm St1000 op zolder gelegd.
Splinternieuw in de doos. Helemaal compleet.

Kan het interne kompas van het aan slijtage onderhevig zijn door het "niet gebruiken" ?

En hoe kan ik kan controleren of ea nog correct werkt ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking Autohelm st1000 10 aug 2014 21:07 #539397

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Aansluiten?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking Autohelm st1000 10 aug 2014 21:14 #539400

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
kompas spoeltje slijt niet, elco's zijn het gevoeligst voor leeftijd.

Aansluiten, op auto zetten, de arm gaat nu een kant op, hele piloot rustig draaien tot dat de arm in de middenstand staat, zo zou je de werking kunnen controleren, beetje heen en weer bewegen en de arm zal proberen te volgen.
Laatst bewerkt: 10 aug 2014 21:15 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking Autohelm st1000 11 aug 2014 04:19 #539418

Denk dat alle elektronica sneller 'slijt' van gebruiken dan van niet gebruiken, ook elco's?
Volgens mij is het vnl opwarmen/afkoelen/opwarmen/afkoelen etc wat slijtage geeft.

En verder, aansluiten, op een koers instellen en op je kompas kijken of het klopt, lijkt me de ultime test. Of een trail openemen in navionics oid.

Als het kompas stuk is krijg je een (stabiele) afwijking
als de regelaar kapot is volgt hij niet 'smooth' de juiste koers. moet je zo kunnen zien lijkt me.

succes,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking Autohelm st1000 11 aug 2014 05:17 #539420

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
En je nu ook weer niet al te veel van slag laten geraken als het kompas niet helemaal de juiste graad aangeeft. Er is altijd wel sprake van (enige) deviatie.

Belangrijkste is dat hij je op koers houdt vanaf het moment dat je op "auto" hebt gedrukt. Voor die controle: zie bovenstaande
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking Autohelm st1000 11 aug 2014 06:13 #539428

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Ik zou even controleren of het beetje vet wat er aanwezig is nog wel goed is, bij mijn AH800 was het vet ingedroogd.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking Autohelm st1000 11 aug 2014 21:02 #539672

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Allemaal bedankt ik ga het proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking Autohelm st1000 09 sept 2015 08:41 #659858

En? Al tijd gehad om te proberen?

:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking Autohelm st1000 09 sept 2015 09:04 #659866

Heb je trouwens de service manual al?
Wel zo handig als je hem open wilt maken.
www.olajedatos.com/documentos/...service%20manual.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking Autohelm st1000 09 sept 2015 09:28 #659874

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Heb laatst iemand geholpen, en daar was het fluxgate echt defect. Op het scherm zag je nog wel iets van beweging, maar totaal de verkeerde kant op. Ik ben niet bij de uitbouw geweest (het heeft 3 uur geduurd eer we hem gevonden hadden), dus ik weet niet wat er van binnen defect was.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking Autohelm st1000 09 sept 2015 09:53 #659881

Yellow Boat schreef :
Heb je trouwens de service manual al?
Wel zo handig als je hem open wilt maken.
www.olajedatos.com/documentos/...service%20manual.pdf
Ad

Had ik nog niet, bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking Autohelm st1000 12 aug 2020 10:55 #1194429

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Beetje late reactie, maar ook ik had 8 jaar een autohelm st800 of st1000 op zolder liggen. Met de aanschaf van een c777 kreeg ik een st1000 meegeleverd. Uiteraard eerst uitgeprobeerd en daarna de handleiding gelezen... Maakte ook acteraf weinig uit. Er waren nogal wat problemen en daar gaat dit verhaal over. Door er wat mee te spelen hoorde ik plotseling een krakend geluid uit de st1000 komen. Open maken was de voor de hand liggende optie. 8 Schroefjes en de bovenkant er af trekken.
Onderin lag een gebroken plastik tandwiel en tsa hoe krijg je een nieuwe en hoe krijg je dat ding erin. Voordat ik die vraag beantwoord... De oorzaak van de crash
was na het openmaken direct duidelijk. De st1000 heeft geen eindschakelaars. Het motortje blijft in die standen tegen een paar rubbertjes duwen en tsja dan kan het gebeuren dat de zwakste schakel (het plastic wieltje) het begeeft. Dit gegeven doet vermoeden dat we te maken hebben met een fabrieksfout! De oplossing (na enig zoeken) is te vinden in een service setje Qo54 (gearbox kit; via internet bestellen omdat de dealers et meestal niet op de plank hebben). In het setje zit een metalen tandwieltje (waaruit ik opmaak dat autohelm of raymarine het probleem gekend moeten hebben) en de rest van de gearbox. De handleidingen
vertellen niet hoe je te werk moet gaan. Feitelijk is het eenvoudiger dan op het eerste gezicht lijkt. De printplaat boven de spindel zit met 3 schroefjes vast. Daarvan de 2 aan dezelfde kant verwijderen en de 3e losdraaien, waardoor de print een beetje omhoog geduwd kan worden. Vervolgens de draadjes van de motor los trekken en het mechanische deel kan onder de print naar achteren verwijderd worden. De 4 scroefjes van de gearbox aan de voorzijde verwijderen en de inhoud
van de gearbox valt er uit. Het kapotte tandwielje is met een spi bevestigd. In de kit zit een nieuwe. Hoe dan ook de oude moet eruit en daarna is een beetje fantasie nodig om het nieuwe (nogmaals metalen wieltje; let daar dus bij aanschaf op) met de oude of bijgeleverde spi op zijn plaats te krijgen. De rest van de operatie in omgekeerde volgorde. Al doende deed zich een nieuw probleem voor. Aan het uitstekende deel van de spindel zit binnen in een geleiding bevestigd met een veerring (zo'n ding, die je alleen met speciaal gereedschap
dient te verwijderen en/of aanbrengen). Door alle vettigheid (voor de eeuwigheid door autohelm aangebracht) bleek die ring ook spontaan los te kunnen raken en alsdan zal de spindel in de uitste stand geen'zachte'landing maken (opnieuw een fabrieksfout?). Feit is dat dat ik na de geslaagde operatie de boot eb uitgeleend met de mededeling om de autohelm bij gebruik nooit tot in zijn uiterste standen te laten draaien. Hetgeen dus wel gebeurde (dit keer met een vastloper en zo te zien geen verder schade). Verder viel het mij op dat de goedgesmeerde (wat voor vet gebruikte autohelm?, Je krijgt er erg vieze handen van; Molykote?) spindel licht draaide (net zo goed als de veel duurdere st2000?).
Echter de wrijving die het bewegende deel van de st1000 via het waterdichte rubbertje ondervindt was enorm en zal in het stroomverbruik vast significant mee tellen (uiteraard ook weer een flinke belasting voor de gearbox). En dus de vraag waarmee ik de stick moet smeren om die wrijving naar beneden te krijgen.
Tsja en dan een beetje praktisch probleem... Mijn St1000 is uitgevoerd met een 3 draads stekker en ik ben in het bezit van een remote (met een lange draad), waaraan precies zo'n stekker zit. In de handleidingen schittert een schema door afwezigheid, waardoor je moet raden oe je een en ander aan elkaar en aan de accu moet knopen. Het eerste antwoord is: Je kunt het bijna niet fout doen. Zodra het display van de st1000 oplicht is de positie van de +12 en de - bekend (doe dit evt. gewoon thuis). Daarmee is de functie van de 3e pen bekend en die hebben we nodig voor de remote. Ook daarvoor geld dat je het niet fout kunt doen. Bij een correcte aansluiting brand op de remote een rood ledje. De nu functioneel bekende
3 draden met elkaar en met de accu door verbinden en het st1000 systeem is gebruiksklaar. Toch nog even ingewikkeld doen: Er kunnen aan boord nog veel meer
apparaten aanwezig zijn, die met de st1000 willen samenwerken. Om veel problemen te voorkomen is de pinout van de bedrading van belang en je begrijpt het waarschijnlijk al: Ook daarvan ontbreken de schema's in de handleidingen). Al doende kwam ik nog een probleempje tegen: De draad van de remote bestaat uit 2 (veel te dunne) draadjes met een niet geisoleerde afscherming (samen met een beetje soldeer en een slect isolatie busje weer 3 draadjes, die in het 3 draads stekkertje (tegenwoordig iets meer dan 3) geprutst zijn. Kortsluiting licht bij ziets op de loer en overkwam ook mij (gelukkig reageerde de zekering allert.

Afgezien van de bovenstaande informatie ter lering en vermaak zit ik met een paar
vragen:
1. Hoe voorkom ik het vastlopen van de st1000 in de uiterste standen.
2. Waarmee smeer ik de spindel
3. Hoe zorg ik er voor dat de wrijving van de stick lager wordt.

Gaarne advies (bijv. koop een nieuwe Raymarine st1000 of 2000 mag ook).

Willem
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking Autohelm st1000 12 aug 2020 12:10 #1194445

Nynke schreef :
De oorzaak van de crash
was na het openmaken direct duidelijk. De st1000 heeft geen eindschakelaars. Het motortje blijft in die standen tegen een paar rubbertjes duwen en tsja dan kan het gebeuren dat de zwakste schakel (het plastic wieltje) het begeeft. Dit gegeven doet vermoeden dat we te maken hebben met een fabrieksfout!

Willem

Als je in de service manual kijkt zie je inderdaad dat er geen enkele voorziening is die dit voorkomt. Waarschijnlijk "kijkt"de electronica alleen naar de opgenomen ampères of schakelt als uit als de koers niet meer bereikt wordt binnen een bepaalde tijd.
Zie drive.google.com/file/d/1GIhe2...K3k/view?usp=sharing vanaf pagina 7.

Kijk je daarentegen naar de Simrads zie je dat die hall sensors hebben die "zien" of de aandrijving draait en zo het ding meteen kunnen stoppen als dat niet meer het geval is ondanks een aanstuursignaal.
Zie drive.google.com/file/d/1lW6Kq...dqr/view?usp=sharing pagina 12 en onderstaand plaatje.
Dat is , naast de veel betere bescherming van de electronica , de reden dat ik een sterk voorstander ben van de Simrads.
Ad

Laatst bewerkt: 12 aug 2020 12:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking Autohelm st1000 12 aug 2020 15:54 #1194511

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Nynke schreef :
1. Hoe voorkom ik het vastlopen van de st1000 in de uiterste standen.
2. Waarmee smeer ik de spindel
3. Hoe zorg ik er voor dat de wrijving van de stick lager wordt.
Willem

1. Kan niet, is naar mijn bescheiden mening een schoolvoorbeeld van planned obsolescence.
3. Zie dit draadje over die zgn. 'simmerring'.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 12 aug 2020 16:03 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking Autohelm st1000 13 aug 2020 05:56 #1194653

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Ik ga op zoek naar de simmering. De plastic houder daarvan is beschadigd en het zou best kunnen dat er helemaal geen simmering in zit.
Over het fietspomp effect "dit draadje" nooit over nagedacht. Ik ga op zoek naar het ventilatie gaatje. Het draadje brengt mij wel op het idee om de "meeneemring" op de spindel te borgen met een "draadje".
Over punt 1: Dus misschien toch maar een nieuwe met een paar jaar garantie.

Bedankt ironman

Willem
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking Autohelm st1000 13 aug 2020 07:07 #1194662

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Kleine toevoeging:

Zoals op de foto's te zien is: geen simmering, maar wel een grote O-ring
De nylonring is indirect verantwoordelijk voor de veel te grote wrijving.
Niet ingeklemd in de plastic cap is er niets aan de hand.
Nylon zou je niet moeten smeren. Ik ga alle vettigheid verwijderen.
Op de andere foto is de veerring te zien, die blijkbaar los gaat onder belasting.
Het fietspomp gaatje (zie andere reacties) is a: geen gaatje b: blijkbaar niet bedoeld om over- of onder- druk te voorkomen. Vraag me ook af of het er toe doet.

Willem
Bijlagen:
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking Autohelm st1000 13 aug 2020 10:11 #1194706

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Ik gebruik ook de autohelm ST1000 deze loopt bij mij niet vast op het einde wordt de motor getakt gestuurd en na een tijdje uitgeschakeld. Dit heeft wel al eens de eindtrappen vernield maar nu dat ze vervangen zijn prefereer ik de oude autohelm boven de st1000i van raymarine want die is veel onrustiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking Autohelm st1000 13 aug 2020 22:41 #1195114

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
gefeliciteerd Zeerover,
Ik was er niet bij. Had wel gewaarschuwd: vermijdt de uiterste standen.
Blijkbaar daarentegen is de st1000 volledig ingedraaid en zat vervolgens muurvast.
Als het in mijn aanwezigheid nog een keer gebeurd dan wordt het apparaat
vervangen door een Raymarine st1000+

Willem
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl