Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mastervolt of Victron???

Mastervolt of Victron??? 13 jan 2009 22:29 #54715

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Hey medezeilers,

Ik ben midden in een electrische refit (wat overigens flink tegenvalt) en voor de nieuwe opzet heb ik voorzien:
scheidingtrafo, AC-powermanager (voor switchen tussen generator en walstroom), aardlekschakelaar, gecombineerde lader/inverter, batterij moitor en een nieuw schakelpaneel.

Ik sta nu voor de keuze: Mastervolt of Victron. Uit de documentatie van beide bedrijven blijkt niet echt verschil in functionaliteit, alleen zien de Mastervolt systemen er wat gelikter uit. Qua prijs zal het ook niet veel schelen en ik geloof dat geen van beide een slechte keus zal zijn. Ik wil echter de beste keus :?

Ik neig naar Mastervolt, de scheidingstrafo is licht (geen trafo) en de multiplus aansluitingen zien er robuust uit. Echter ik zou 3000 watt willen en dat heeft MV niet, de 4000 watt is weer een stuk duurder. Bij hogere temperatuur blijft er namelijk wat minder capaciteit over.

Mijn lokale leverancier prijst Mastervolt aan, de werf ook (goede provisie??). Wat zijn de ervaringen van de forumlezers? Iemand recent al eens iets dergelijks gedaan?

Duke

(Edit) Even een plaatje bijgevoegd van de oude situatie...
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 13 jan 2009 22:37 #54717

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Alhoewel ik zeker geen expert ben (er zit er wel een in het forum, die heeft zelfs bij Mastervolt gewerkt) weet ik dat in de meeste bestekken door werven en/of naval architects Mastervolt wordt aanbevolen. Een enkele keer ook een combinatie van die twee - al zou ik dat zelf niet toepassen. Een systeem schept een verantwoordelijkheid. In het andere geval kan men bij gemaakte fouten de bal heen en weer spelen.
De provisie blijft grosso modo hetzelfde - het maakt dan niet uit of het MV is of Victron.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 14 jan 2009 07:36 #54733

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Een belangrijk verschil tussen deze 2 is de manier van specificeren, victron specificeert hun vermogen van bijvoorbeeld een omvormer van 2000 watt met een z.g. crest factor 1:3. Dit betekent dat in de top van de sinus alleen dat vermogen gegeven wordt. Daarnaast specificeren ze het vermogen bij lagere temperaturen, daar zijn geen wetten voor.
Mastervolt specificeert zoals het apparaat in de praktijk gebruikt wordt en bij de bedrijfs temperatuur, het vermogen wat er op staat kan je dus ook gebruiken.

De 2500 combi van MV kan je zeker naast de 3000 van victron zetten, dan doet de 2500 zelfs nog meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 27 jan 2009 14:38 #56453

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Het leeft kennelijk niet zo bij dit forum. For the record: ik heb gekozen voor een Mastervolt installatie met bus systeem. Ziet er iets moderner uit en ik hoor er alleen goede reacties op.

Nu het inbouwen nog...
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 27 jan 2009 14:43 #56454

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
geen onverstandig besluit. De laatste twee boten waarvan ik de bestekken kreeg hadden allen een mastervolt systeem. Mastervolt leverde ook kosteloos een groot deel van het E-schema.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 27 jan 2009 15:12 #56456

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Ik denk ook dat het geen verkeerde keuze is. Ik schrok wel een beetje dat zelfs een ervaren oude rot in scheepselectro niet veel wist te vertellen van de Multi omvormer/lader en het bus systeem. Erg nieuw kennelijk nog. Heb het uiteindelijk zelf allemaal uitgevogeld via de mastervolt website. Alle handleidingen staan er en daarmee kom je er wel uit.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 27 jan 2009 17:02 #56479

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik had per ongeluk een antwoord in de verkeerde hoek gepost.

Kun je dit systeem circumventen als je een software probleem krijgt? Heb je iets van een back up?
Je gaat via een centrale unit je hele stroomcircuit aansturen.
Wat ik een prachtige vinding vind is die multi-lader.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 27 jan 2009 17:27 #56484

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Het hele ontwerp wat ik nu gemaakt heb gaat uit van 3 accu systemen:
1. Accu's (2x 12V/100Ah) voor het starten van motor, generator en het noodcircuit voor navigatie (marifoon, GPS en noodverlichting) met een eigen lader

2. 24V/160Ah voor boegschroef, anker, kiel, en omvormer 24/12 op een (bestaande) Victron lader 50A

3. 24V 200Ah voor verlichting en 220V op de Mass Combi 2500W/60A

Ik kan de verbruikers 24V schakelen tussen de twee 24V accusets. Later wil ik de Victron lader omruilen voor een Mastervolt of misschien kan die zelfs helemaal vervallen.

De zaken op 12V kan ik schakelen tussen de (tweede, reserve) startaccu en de omvormer vanuit de 24V. Alles is dus min of meer dubbel uitgevoerd, en met simpele keuzeschakelaars te selecteren. Het lijkt misschien complex maar is in wezen supersimpel omdat het drie losstaande systemen geworden zijn.

Ik heb gewerkt met wat ik had, m.n. accu's zijn niet eenvoudig te veranderen vanwege de inbouw. Oh en ja, er zit al een kleine 1500 toeren Onan generator-oudje in het schip....

edit: Op je andere vraag: het bus systeem neemt de bedieningspaneeltjes op het apparaat over, dus alles is gewoon met het handje te bedienen op de kasten zelf. Het bus systeem voegt daar wat gemakszaken aan toe, het is niet een point of failure zogezegd.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 27 jan 2009 17:49 #56488

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dan is dat een zeer duidelijke uitleg. Laat je dat "oudje" wel staan?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 27 jan 2009 17:51 #56490

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Ja, die generator heeft slechts 500 draaiuren, en het geld is onderhand op :wink:
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 27 jan 2009 17:58 #56493

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ja, die generator heeft slechts 500 draaiuren, en het geld is onderhand op :wink:
Een 1500 toeren generator is doorgaans voor het gehoor ook wat prettiger dan een die 3000 toeren draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 27 jan 2009 17:58 #56494

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Met een 45 ' Koopmans heb je natuurlijk wel een wereld op wielen eh ik bedoel water. 8)
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 06 feb 2009 13:58 #57880

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Update: De trafo en omvormer (24/2500-70) zijn er, dus de pret kan beginnen.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 06 feb 2009 15:11 #57894

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Het leeft kennelijk niet zo bij dit forum. For the record: ik heb gekozen voor een Mastervolt installatie met bus systeem. Ziet er iets moderner uit en ik hoor er alleen goede reacties op.

Nu het inbouwen nog...

Hey Duke,

het leeft misschien wel bij de forumleden, maar omdat het vrij specialistische vragen zijn is er niet meteen een antwoord.

Maar je hebt wel antwoord gehad van de expert, namelijk Jouzers..

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 03 mrt 2009 22:52 #61388

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Even een update;

De Mastervolt scheidingstrafo en de Combi lader/omvormer zitten erin, inclusief professionele kabelgoten om het hele spul. Prachtig gezicht, ik zal later nog een foto toevoegen.

Alvast eens geprobeerd en inderdaad gaat het naadloos over van walstroom naar omvormer. Men zegt dat het geluidsloos is maar de ventilatoren in de beide kasten hoor je toch wel, net als een PC eigenlijk. Met de deurtjes dicht zal het wel meevallen.

Nu nog een nieuwe 12V lader (12/15-2 of 12/25-3, ben ik nog niet uit) en dan is het sterkstroomgedeelte en de hoge-stroom gedeeltes weer helemaal van deze tijd. Totale kosten tot dusverre: 4000 euro ongeveer, inclusief Masterbus goodies.

Ik ga de Victron 24/50 te koop zetten denk ik, met 60A heb ik voldoende in huis om het hele spul snel te laden. Een heel verschil in gewicht trouwens, ik denk dat de Victron alleen al net zo zwaar is als al het nieuwe spul dat erin is gegaan.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 18 apr 2009 19:52 #67738

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Nog een update: het hele spul zit erin!
Voor:

Na:

Onder de stuurconsole is ook geschoond:
voor:

en na:

en het werkt ook nog allemaal, een klein wonder want de hele zooi is er uit geweest. Nu nog het schakelpaneel bij de kaartentafel, dat is nog een gat met wat losse schakelaars nu...

Duke
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 18 apr 2009 21:03 #67757

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Had je niet beter een bank kunnen beginnen? :wink:
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 18 apr 2009 21:21 #67761

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
@Lannes: Nou nee, beter een bank kunnen beroven.... het loopt aardig op allemaal. En de leuke gimmicks moeten nog aangeschaft worden.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 19 apr 2009 16:12 #67830

Heeft er iemand een kwijlende smiley die ik nu had willen invoegen?
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 20 apr 2009 20:01 #68049

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
In een woord: KEURIG!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 09 juni 2009 17:05 #75063

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Update: Heb hetspul er nu dus een tijdje inzitten dus een korte gebruikers impressie:

- het is een stille set, ik heb de oude Victron ernaast gehangen voorlopig en die bromt er lustig op los. Je hoort wel af en toe de ventilator draaien.

- Ook in rust verbruikt de set aardig wat stroom, toch wel zo'n 3 amp. Ik wil nog uitzoeken of er ergens een sluipverbruiker is maar gedurende de nacht, zeg 8 uur, ben je dus 24 Ah kwijt aan niks!

- De Mastervolt Combi is nogal kieskeurig voor wat betreft de kwaliteit van de netstroom die wordt aangeboden. Nou heb ik een stokoude Onan 1500 rpm gensetje dat onder belasting eerst wat inzakt. Dat heeft tot gevolg dat de Combi gaat pendelen: aan, laden, spanningsfout, uit, weer aan, etc.
Als ik de Victron aansluit gaat die gewoon aan de gang (dat is een trafo lader).

- Het Masterbus systeem is handig, je kan van alles instellen en controleren via de boordcomputer, zoals het sluipverbruik van de set ;)

- het power support systeem in zo'n combi is ideaal, nooit meer doorgelagen stoppen in de landlijn als de Senseo aangaat!

Kortom, tevreden maar er zijn nog wat verbeterpuntjes.....

Duke
A.B. Freeway (!)
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 15 sept 2009 11:33 #89320

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Waarschijnlijk zijn er weinig forumleden die een complexe electrische installatie hebben, maar toch nog maar een vervolg op dit refit verhaal: de Mastervolt scheidingstrafo is al weer terug voor reparatie. Op zich werkte die nog wel, maar er zat ofwel een los contact in ofwel is het hoogspanningsdeel niet helemaal lekker: bij grote stroomafname zag je de stroom flink fluctueren en onder de generator klapte die er soms volledig uit.

Het ding is nu al 2 weken weg en ik moet zeggen dat ik een dergelijk garantiegeval VEEEL te lang vind duren. Als de combi er een keer mee uitscheidt ben je dus potentieel je lader en omvormer een hele tijd kwijt....

Ik was van plan om de rest van de refit ook met Mastervolt spullen te doen (digitaal schakelen, mastershunt, 12V lader, schakelpanelen) maar dat ga ik nu wel heroverwegen. Als je zo zwaar op deze spullen leunt wil je snelle en degelijke service, geen wekenlange radiostilte. Jammer, ik had anders verwacht.

Zo krijgen de voorstanders van Keep It Simple uiteindelijk weer eens gelijk. Vraag is dus of Mastervolt met zijn volledig digitale techniek wel op de goede weg is. Het ziet er allemaal leuk en indrukwekkend uit, maar alleen met een uitmuntende aftersales service kan zoiets een succes worden.

Wordt vervolgd.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 15 sept 2009 11:48 #89324

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
3 jaar geleden een klein probleem met mijn victron.
Als hij zwaar moest laden ging hij hard heel hard brommen en de ventilator ging pas na ca 15 min draaien, toen werd het gebrom ook veel minder.
Heb toen met stroomwinkel in Bodegraven gebeld, ze zijde steur hem op en hij is binnen een week terug.
Of kom langs en je kunt er op wachten.

Het 2e heb ik gedaan
er zat geen garantie meer op volgens papier, maar het kosten niets. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 15 sept 2009 12:34 #89336

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Vindt het wel aardig om te lezen en even in de gatewn te houden.

Ik heb in de boot al een wat oudere Vetus combi zitten. Laatst dacht ik dat de boel kapot was (bleek achteraf gelukkig niet op de boot maar in de schakelkast op de steiger te zitten) en ben ook eens rond gaan zoeken naar een vervanging.

In eerste instantie was voor mij de keuze gevallen op Mastervolt, o.a. vanwege het feit dat er al wat MV spullen aan boord zitten. Daarbij komt dat mij huidge combi nogal fors van formaat is en ik dit graag kleiner wil hebben. MV dus -want victron ook groot- al ligt de prijs van Victron wel een stuk gunstiger.
De jachtonderhoudmeneer (3x woordwaarde.... :? ) gaf echter aan dat -hoewel MV mooie producten heeft- hij vanwege garantieperikelen ook is overgestapt naar Victron. (Bij MV was men nogal star en hield men zich zeer nauwkeurig aan garantietermijn, reparaties lieten lang op zich wachten, hoge rep. tarieven indien geen garantie)

Past wel een beetje in dit verhaal. Hou je ons op de hoogte van de verdere ontwikkelingen?
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 19 okt 2009 19:40 #94575

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Update:
Vandaag na meer dan 4 weken de scheidingstrafo van Mastervolt retour, onder coulance onder garantie gerepareerd. Even ter herinnering: het ding is 8 mnd oud.

De mosFET's in de uitgang waren kapot, naar Mastervolt zegt omdat er spanning op de uitgang van de trafo is gezet, wat niet kan omdat die uitgang direct aangesloten is aan de 220V ingang van de lader/omvormer.

Het geheel pendelde wat (aan-uit-aan-uit-etc.) wanneer de genset werd gebruikt, die onder de toenemende belasting de spanning wat liet zakken, waardoor het spul uitschakelde (onderspanning fout). Naar mijn idee heeft dat aan/uitschakelen uiteindelijk iets laten sneuvelen.

Afin, ik kreeg een andere unit terug met de mededeling dat de zelfde storing/schade niet meer onder garantie gerepareerd zal worden.

Al met al geen klantenbehandeling waar je nou warm van wordt. Als je storing hebt aan een Mastervolt unit moet je dus rekening houden met een lange wachttijd, terwijl je dan zonder lader cq omvormer zit.

Mooie aparatuur maar ik vind de service niet goed en ik ga ook niet verder met Mastervolt spullen. Digitaal schakelen zag ik wel zitten maar ik durf dat nu niet meer aan, als er iets stuk gaat zit je zonder stroom op een heel circuit en je moet maar zien hoelang het duurt voordat er gerepareerd wordt.

Dus toch maar een ouderwets nieuw schakelbord maken.....
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl