Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ideeën voor coöp development hydrogenerator?

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 13:31 #695357

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ Peper.
Wat je beschrijft is er al geweest. Jaren geleden is de "Windhunter" op de markt gebracht als een "power generator/autopilot hybride " . Aan een lijn overboord werd een schroef gesleept en daarmee werd een hydraulische pomp en generator aangedreven. De hydraulische pomp was op een stuurcilinder voor het roer aangesloten en de kleppen in het systeem werden bestuurd door een windvaan, die de schijnbare windrichting mat. De overblijvende energie uit de schroef kon gebuikt worden om de accu's op peil te houden. Het systeem wordt beschreven in het boek "Self-steering under sail" van Peter Forthmann ( van Windpilot). Helaas deugde er weinig van de autopilot functie. Er was niet voorzien in een roerstandgever. Een zeilkennis van mij had er een gekocht voor een oversteek naar de Carieb. Het schip bleef bij de testvaarten op het IJsselmeer heel ernstig zig-zaggen, onbedoeld gijpen en in de wind draaien. Ik heb toen voor hem een mechanische terugkoppeling gemaakt vanaf het roer naar de windvaanunit. Dat werkte toen wel redelijk, maar leek toch niet echt ocean proof. Uiteindelijk heb ik voor hem een 2e hands Sailomat gekocht, waarmee hij veilig heen en terug is gevaren. De "Windhunter" heeft hij alleen gebruikt voor stroomvoorziening.
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 13:33 #695358

Peper,

Die derailleur (van een fiets?) vind ik weer een scherp idee. Ik ben weer teleurgesteld in mezelf dat ik daar niet op kwam. :(

Ook goed de eisen omschreven.



Die link van Fer2nand heb ik bekeken, Knap aan de prijs, ook wanneer het Om kleine aantallen gaat.
Er wordt totaal geen bruikbare informatie op die site gegeven. Ook de afbeeldingen laten weinig zien, ik had graag een beter beeld van die venturi gehad. Dat maakt me een beetje huiverig om daar maar zo iets te gaan bestellen.
Op de site van die onbruikbare IstaBreeze werd het ding ook prachtig omschreven.
Ik heb om meer info gevraagd, van die hydro, niet van IstaBreeze. Ben benieuwd of er info komt of een dooddoener.

Capain koek,
Die formules zien er geweldig ingewikkeld uit, maar héél erg vaak is het niet anders dan indruk maken op de kopers hoe goed hun produkt wel niet is.
Wanneer je niet op het allerscherpst wilt/kunt/hoeft te gaan zitten heb je heel vaak meer dan genoeg aan een beetje praktisch inzicht, ook wel boerenverstand genoemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 13:51 #695365

Peper,

Die derailleur (van een fiets?) vind ik weer een scherp idee. Ik ben weer teleurgesteld in mezelf dat ik daar niet op gekomen ben. :(

Ook goed de eisen omschreven.
Het lijkt me dat lage toeren van belang zijn, worden ze door meer snelheid hoger, en daarmee de spanning dan zorgt MPPT voor een breed werkingsgebied?
MPPT is er in Buck en Boost? wat zou daar dan de voorkeur kunnen zijn?



Die link van Fer2nand heb ik bekeken, Knap aan de prijs, ook wanneer het om kleine aantallen gaat.
Er wordt totaal geen bruikbare informatie op die site gegeven. Ook de afbeeldingen laten weinig zien, ik had graag een beter beeld van die venturi gehad. Dat maakt me een beetje huiverig om daar maar zo iets te gaan bestellen.
Op de site van die onbruikbare IstaBreeze werd het ding ook prachtig omschreven.
Ik heb om meer info gevraagd, van die hydro, niet van IstaBreeze. Ben benieuwd of er info komt of een dooddoener.

Capain koek,
Die formules zien er geweldig ingewikkeld uit, maar héél erg vaak is het niet anders dan indruk maken op de kopers hoe goed hun produkt wel niet is.
Wanneer je niet op het allerscherpst wilt/kunt/hoeft te gaan zitten heb je heel vaak meer dan genoeg aan een beetje praktisch inzicht, ook wel boerenverstand genoemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 13:59 #695368

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644

@ captain koek en anderen, over de gesleepte schroef in kleinere maten

Ik heb hier een grafiek voor een gesleepte schroef met diameter 0,3 m en spoed 0,18 m. voor 2 en 3 m/sec vaarsnelheid. ( Uit: Toerzeilen 25 1977)

Bij een vaarsnelheid van 3 m/sec (of 6 knopen) is het max. koppel 8 Nm bij een schroef toerental van 5 /sec of 300 rpm. In dat punt wordt ca. 250 W in de as opgewekt. Voor het elektrisch vermogen moet er nog gereduceerd worden voor wrijving in de as, en het generatorrendement. Uiteraard geldt dit alleen voor de genoemde schroef.
Dit komt aardig in de buurt van de algemeen geformuleerde wens.
Bij het punt van het max. geleverde koppel ligt ook de maximale weerstand, die deze schroef opwekt, en waarmee het schip wordt afgeremd. (Kan ook berekend worden.) Wanneer er geen elektrisch vermogen wordt gevraagd, bijv. bij volle accu's, dan zal de schroef ook geen koppel leveren en gaat dan draaien in de buurt van het punt waar de slip nul is en waar ook de weerstand minimaal is. Uiteraard moet de generator voorzien van een spanningsregelaar.

Jan
Laatst bewerkt: 07 jan 2016 14:45 door Go west. Reden: invoegen bijlage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 16:11 #695412

Zeer nuttig, die grafiek en samenvatting van het artikel.

Bedankt daarvoor!
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 16:23 #695419

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Topic volgers:
Blijf de dingen uit het verleden aanvoeren! De meeste ideeën zijn al wel een keer bedacht, maar moeten voor de moderne tijd worden aangepast.
Vaak ontstaat er dan een nieuwe prijs/prestatie verhouding die dan de vector verlegd naar een andere methode. We zijn nog niet zo ver om een selectie te maken op €'s/Watt x 1/snelheidsvermindering. Wat we willen is een systeem dat de meeste Watt's genereert, de boot het minste afremt en per Watt het minste geld kost.

@Go west:
Is je ook bekend waar dit hydraulische systeem haperde? Viel de druk weg doordat er onregelmatigheden waren in de energietoevoer? Zou dat zo zijn, dan is een buffer in de vorm van een accu een mooie oplossing ook al betekent het 2 omzettingen. We weten dat een stuurautomaat werkt als er maar 12V aanwezig is. We weten ook dat een hydrogenerator werkt. Een combinatie van die twee zou ook moeten werken zonder gijpen of zigzaggen.

@Captain koek:
Ik denk dat het voor een poll nog veel te vroeg is. Bovendien zoeken we niet naar een optimale methode, die is eigenlijk al wel duidelijk (generator onderwater met direct gekoppelde schroef). Niet iedereen vindt deze methode passend voor de eigen situatie en zoekt dan naar een alternatief (schroefas generator op basis van de reeds aanwezige schroef of toch een gesleepte schroef). Ook voor de alternatieven wil ik het draadje open houden. Maar... als jij zegt: "dat is voor mij de beste methode, daar wil ik tijd in steken om uit te proberen!" laat je dan niet tegenhouden! (Ik heb ook een voorkeur voor een Minnkota die kan opladen en in een andere situatie mijn Tinker Tramp kan aandrijven). We horen graag van je ervaringen.
Wat wel in een poll zou passen: "welke stuurautomaat heb je en wat voor een vermogen vraagt deze?" en ook "wat voor een boot heb je en hoeveel Watt zou jij uit een hydrogenerator nodig hebben?" Als jij ervaring hebt met poll's op dit forum, zou jij dan zoiets willen organiseren? (ik heb dat nog nooit gedaan en het spaart me tijd als ik dit wiel niet opnieuw uit hoef te vinden).
@Fed2nand:
De variomatic is een notoire energieslurper. Wat wel goed gaat is de 'duw ketting' die Daf ontwikkelde maar door het faillissement nooit door hen in productie is genomen.
Uit jouw gegevens blijkt dat de prijzen voor dergelijke installaties behoorlijk hoog zijn. Kijk je naar wat er echt nodig is (en dat is subjectief) dan is er kennelijk wel te besparen op de installatie als deze minder hoeft te leveren.

Dank voor jullie input!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 16:39 #695427

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Ik heb nog een Minn Kota, 27 lbs thrust, liggen, waar ik al jaren niets meer mee doe.
Het zou leuk zijn als hij, zonder al te veel kosten, is om te bouwen naar een hydrogenerator.
Wat het afremmen betreft, mij boot is zwaar en niet snel maar blijft gewoon doordouwen, dus daar maak ik me geen zorgen over.
Laatst bewerkt: 07 jan 2016 16:43 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 16:52 #695430

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Albert, dat is een aanbieding die ik niet kan weerstaan! Als 'opa' iets meer zicht heeft op hoe het in het nieuwe jaar zal gaan... kom ik het ding graag halen.
Mocht er iemand anders 'hijgerig' worden om zo'n ding om te bouwen voordat ik dat kan, dan is dat ook goed!
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 17:05 #695433

Peper schreef :

@Captain koek:
Ik denk dat het voor een poll nog veel te vroeg is. Bovendien zoeken we niet naar een optimale methode, die is eigenlijk al wel duidelijk (generator onderwater met direct gekoppelde schroef). Niet iedereen vindt deze methode passend voor de eigen situatie en zoekt dan naar een alternatief (schroefas generator op basis van de reeds aanwezige schroef of toch een gesleepte schroef). Ook voor de alternatieven wil ik het draadje open houden. Maar... als jij zegt: "dat is voor mij de beste methode, daar wil ik tijd in steken om uit te proberen!" laat je dan niet tegenhouden! (Ik heb ook een voorkeur voor een Minnkota die kan opladen en in een andere situatie mijn Tinker Tramp kan aandrijven). We horen graag van je ervaringen.
Wat wel in een poll zou passen: "welke stuurautomaat heb je en wat voor een vermogen vraagt deze?" en ook "wat voor een boot heb je en hoeveel Watt zou jij uit een hydrogenerator nodig hebben?" Als jij ervaring hebt met poll's op dit forum, zou jij dan zoiets willen organiseren? (ik heb dat nog nooit gedaan en het spaart me tijd als ik dit wiel niet opnieuw uit hoef te vinden).
...

Prima, Peper, alleen lijkt het me handiger om nog even te wachten met een poll. Tzt wil ik er best eentje opzetten.

Albert, is het mogelijk om eens een boormachine op die Minn Kota te zetten en te registreren hoeveel Volt hij levert bij een afname van X Ampere?

Daar is wel een meetopstellinkje voor nodig met 2 multimeters en ik weet natuurlijk niet of dat jouw hobby is....
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 17:12 #695436

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ Peper.
Het boek van Peter Forthmann met o.a. daarin een paragraaf over de Windhunter is dacht ik als E-book vrij te downloaden. Zie site: Windpilot
Het "Windhunter" idee is goed, maar slecht uitgevoerd. Ik moet er even naar zoeken en kom er dan op terug, met de fouten en oplossingen.

@ captain koek.
Het artikel in Toerzeilen 25, gaat over de weerstand van draaiende of stilstaande schroeven. Ik zal het scannen en in een bestaande topic onderbrengen, die daarover gaat.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 17:59 #695449

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Wat een leuk draadje! ik zit te smullen.

Beetje voor de diehards Seafthinge, Peper en Rooie Dirk: is een grote 3 fasen modelbouw motor niet iets als generator.
Zo'n 3 fasen motor heeft sterke permanent magneten, soms wel tot 24 polen.
www.hobbyking.com
Gelijkrichter en gaan.
Je hoeft niet alle het vermogen te vragen wat het kan, anders wordt het heet. maar 25-50% is genoeg denk ik, nog altijd rond de 100-150 watt. Dit is maar een gok. Toerental kan het probleem zijn?
ik zou dan persoonlijk voorkeur geven aan een sleep model, maar dat komt door het schip. Bij rechte spiegel kan in me de BB varient weer goed voorstellen.

my 2 cents.... :huh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 18:00 #695452

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Zelf heb ik de ballen verstand van kromme volts, ohms, tantes en whattes?
Wel ben ik bereid om de Minn Kota ter beschikking te stellen aan mensen die er voor geleerd hebben.
Mijn winst zit in deze niet in het vergaren van kennis maar, indien mogelijk, het verkrijgen van een hydrogenerator tegen lage kosten.

Ik zal niet in tranen uitbarsten, wanneer het spul straks wel verbouwd is maar niet werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 18:09 #695458

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
Hoop dat onderstaande info gewaardeerd kan worden, vroeg me af wat er al is gerealiseerd en op basis daarvan een proto te maken....ben niet zo van de rekenmachine :-)

Aardige Benchmark mbt zelfbouw sleep generator; 300 dollar 60 watt bij 4,3 kts, met wat optimalisatie kan hier meer uitgehaald worden. Verlies in snelheid bleek rond 1/4 kts te liggen.

www.therebelheart.com/blog/tag/electrical

Aardige Benchmark mbt spiegel versie:

www.rm-asso.org/fichiers/Hydro...erator_home_made.pdf

Voorbeeld van een schroefas versie: Misschien is een variopulley op de dynamo een goede optie om bij hoger toerental de overbrenging reguleren
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 07 jan 2016 18:15 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 18:16 #695463

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
In plaats van een poll van het forum kunnen we ook een enquete bij Google opstellen; ik heren daar recent een test mee gedaan. Is heel makkelijk en biedt vele mogelijkheden.

In reactie op waddenwind: die RC motortjes zijn al lange tijd in mijn aandacht. Zijn vaak erg goed gemaakte dingen. In feite zit er ook zoiets in m'n Torqeedo buitenboordmotoren. Punt is wel dat ze voor grote toerentallen gemaakt zijn. De "outrunners" hebben de laagste toeren, maar komen ook niet lager dan rond de 150rpm/volt. Je zult dan altijd een reductie moeten introduceren.

De meer kundigen hier moeten denk ik toch een kijken op jouw link en ons wat vertellen over outrunners, inrunners en zo meer?
Laatst bewerkt: 07 jan 2016 18:28 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 18:16 #695464

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@WADnWIND:
Zo heb ik nog nooit geshopt! Ik moet effe wennen aan de website, maar als je een selectie maakt krijg je een partij motortjes te zien die binnen die selectie vallen, niet te geloven!
Ik verwacht niet dat ze waterdicht zijn, maar voor hekmontage aan een torsielijn met schroef... Zal er best een leuk ding tussen kunnen zitten.
@Albert45:
Ik ben in deze een voorzichtige knutselaar en haal zo'n ding dan stapje voor stapje uit elkaar. Het risico op 'total Schaden' is dan klein. Het beste resultaat zou zijn dat je een hydrogenerator krijgt en tevens een ebbm voor 'Loodje'.

Ik krijg het gevoel dat ik maar eens naar de wintermeeting moet komen...

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 19:09 #695483

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Peper schreef :
Ik krijg het gevoel dat ik maar eens naar de wintermeeting moet komen...Groeten, Peper. /quote]
Ik ook, dan neem ik de Minn Kota mee.
Laatst bewerkt: 07 jan 2016 19:10 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 19:30 #695489

Zo´n 24 pools motortje lijkt me aardig te gebruiken, het toerental kan dan al de helft zijn van een standaard windgenerator.
En wanneer het dan een b.v. 48V motortje is, zit je al snel op voldoende spanning om een MPPT regelaar te voeden.

Jammer dat ik geen werkplaatsje meer heb, ik moet nu alles met een accu boormachientje en een tang doen.


Een variabele riemschijf tussen schroefas en generator lijkt me niet erg efficient, enorm wrijvingsverlies.
Een distributieriem is dan véél beter.
Of het idee van Peper, die derailleur zou het dan veel beter doen, helemaal met een laag toeren-veel poolparen motortje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 20:00 #695502

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381





Deze foto heeft bij mij een lampje ontstoken. Als ik net als op de foto een poelie maak die op de plaats van de adapter tussen KK en homekineet komt, kan ik een dynamo of andere lage toeren generator boven de KK monteren. De V-snaar kan ik dan met een excentrische nok op spanning brengen wanneer vermogen gewenst is.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 07 jan 2016 20:01 door Zeilvis. Reden: foto bijgeplaatst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 07 jan 2016 22:47 #695559

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Ik vraag mij af waarom mijn schroef nooit meedraait, althans niet als ik kijk. De as is met de voet te draaien, dus heeft niet teveel wrijving?

17x8,5" zou toch een mooie gelegenheid zijn om zo'n outrunner uit de modelbouwwereld uit te testen. Niet het hoogste vermogen maar 50 watt zou al winst zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 08 jan 2016 06:34 #695576

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
toch geinig dat jullie nu met een gelijkend project in dezelfde hoek zitten als waar ik al een jaartje zit. Maar een aantal die hier posten me vorig topic half voor gek neer hebben gezet.

De outrunner hebben 1 probleem nog naast het hoge toerental. hitte
er zijn watergekoelde inrunners.

ik heb er een mechanische reductiekast op zitten en gebruik de in een staartstuk aanwezige reductie van de keerkoppeling. waarmee voor max rendement het toerental rond de 1700 ligt
Laatst bewerkt: 08 jan 2016 06:36 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 08 jan 2016 07:50 #695591

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Fer2nand:
Het ziet er naar uit dat jij de oplossing voor een betaalbare hydrogenerator van het schroefasgenerator type hebt gevonden. De getande riem overbrenging is niet de efficiëntste (daar zit behoorlijk verlies in, zei het minder dan de gebruikelijke V-snaar) en zou vervangen kunnen worden door een ketting overbrenging.
Het lijkt erop dat je een standaard alternator gebruikt. Die heeft een regelaar waardoor de spanning over een groot bereik constant kan worden gehouden. Die regeling heeft ook weer een verlies (al was het maar dat het magneetveld wordt opgewekt van energie van de output). Een simpele (goedkopere?) en veel kleinere brushless DC generator met iets wat lijkt op een MPPT regelaar, kan dezelfde regeling hebben, alleen met veel minder verlies.
Voor hen die vanaf de schroefas willen (en kunnen) werken: zo ziet het er wel ongeveer uit. Om snelheidsvermindering bij volle accu's en overladen tegen te gaan, moet de schroef wel een vaanstand hebben of de snaarschijf/kettingschijf of het tandwiel moet kunnen worden afgekoppeld. Hiervoor is al eens de 'Solex koppeling' geopperd, maar daar gaat erg veel verlies in zitten!

@Zeilzin:
Als je nog wat wil overhouden van de energie opgewekt door de schroef: geen V-snaren gebruiken. In een oude VW-kever (bj 1959, 30pk 1200cc) leverde het ombouwen van de dynamo V-snaar naar een getande riem zomaar 2 pk netto vermogen op (da's dus 1,5kW ongeveer). Bij gebruik van een aandrukrol neemt het vermogensverlies nog verder toe en een losse, stilstaande snaar slijt ter plaatse als een dolle. Zou je een groot kettingwiel over de as tegen een frictiekoppeling kunnen duwen (verplaatsing niet meer dan een millimeter), dan kun je dat kettingwiel goed afkoppelen en tevens een goede versnelling maken voor de aandrijving van een generator.

@WADnWIND:
Het fenomeen 'slecht aanloopkoppel' is bekend in windturbines/windmolens, maar veel minder aanwezig bij waterschroeven (aanloopkoppel is groter bij vloeistoffen dan bij gassen). Wordt jouw schroef wel goed blootgesteld aan het langsstromende water? Jij vaart met een klassieke romp en dat zou 'neren' kunnen veroorzaken bij de schroef (hetgeen voor schroefaandrijving overigens als een voordeel werd beschouwd!)

@Mephisto:
Raak er maar aan gewend dat als je met iets nieuws komt, je eerst 'kierewiet' wordt verklaard. Toen ik over Li-ion accu's begon was dat ook zo. Nu begint het langzaam bij mensen door te dringen dat het zo gek nog niet is.
Hitte is het probleem van de hoge vermogens en van elektromotoren voor modelvliegtuigen. Die vliegtuigmotortjes hebben in hun normale gebruik een hele goede koeling. Bij gebruik als generator moet er wellicht een fan meteen op de as worden gezet om de koellucht circulatie te garanderen. Verder zijn hoge temperaturen te voorkomen door met lage stromen en lage vermogens te werken. (of de generator onder water te houden...)

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 08 jan 2016 08:20 #695601

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
klopt helemaal peper.

ik gebruik trouwens deze:
www.hobbyking.com/hobbyking/st...Brushless_Motor.html

maar die is voor enkel laden te extreem. ook voor aandrijving is hij erg stevig, steviger als noodzakelijk in mijn geval, ik zou met minder af kunnen. maar toch, als het met zo'n joekel werkt werkt het ook met kleiner vergelijkbaar spul. wel is het zo dat je met kleiner spul eerder rendement hebt als het om laden gaat. ik kom vanaf de andere kant

www.krohpit.ru/2013/09/inside-...aquastar-t20-3t.html

hier zie je ook een leuk projectje met die motor:


en de bijbehorende blog: www.krohpit.ru/2013/11/hybrid-...wer-station-eng.html
Laatst bewerkt: 08 jan 2016 08:50 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 08 jan 2016 09:40 #695626

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Mooi motortje maar meer dan 5kW is wel overkill. Dat is bij 40V 100A!
Nu een motortje van 2-300W en lucht gekoeld. Dat kan -afhankelijk van de aandrijving- 50 tot 150W opwekken. Dat is de onderkant van de range.

Leuk (compressor geblazen?) boxertje! Laat ze het bij BMW niet zien!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 08 jan 2016 09:43 #695627

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Het is een 4 takt motortje die op Nitro draait:
www.krohpit.ru/2013/08/Inside-...der-Glow-Engine.html

maar inderdaad een 300 watt luchtgekoeld outrunner motortje is voldoende voor het project en zeer betaalbaar.
Laatst bewerkt: 08 jan 2016 09:44 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ideeën voor coöp development hydrogenerator? 08 jan 2016 10:01 #695633

Daar zou ik toch wel wat meer over willen weten voordat ik tot die conclusie kom.
Hoeveel rpm moet zo'n motortje wel niet draaien voordat hij een acceptabele spanning afgeeft? En hoeveel rpm voordat hij ca 50W afgeeft? Ik denk heel erg veel....
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl