Tussenstand en eerste conclusie:
Bij de versnellende en vertragende overbrengingen voegt ‘Old Bawley’ de ketting overbrenging toe. Het verlies van de overbrenging is kleiner dan 1%. Dat is bij gebruik van een schroefasgenerator een optie om het toerental zonder veel verlies te verhogen tot een gunstig toerental voor de generator (misschien wel met een derailleur in te stellen voor verschillende toerentallen).
Vermogensbehoefte:
Boarderbas: 250W
Captain koek: 100-300W
It Paradyske: 50-100W
Peper: -100W, heeft 80Wp stationair zonnepaneel
Sunday: 100 – 300W, heeft 105Wp richtbaar zonnepaneel
Deze lijst behoeft uitbreiding om meer basis voor beweringen te krijgen… Ik houd de lijst in een part document bij.
@Boarderbas:
Interessante berekening voor de vermogensbehoefte. De keuze tussen lang slepen met 100W of korter slepen met 250W is een realistische en praktische overweging. Dit geeft eigenlijk aan dat een sleepgenerator voor de korte afstand onvoldoende opbrengt om zinvol te zijn.
In een gesprek merkte buurman Sunday op dat de opbrengst van zijn zonnepaneel op zijn reizen in alle gevallen voldoende is geweest om in de energiebehoefte aan boord te voorzien. Hiervan uitgaand, stelt hij dat voor hem uiteindelijk 100W aan sleepgenerator vermogen voldoende is. De sleepgenerator is dan een backup voor het zonnepaneel.
Vermogensopname stuurautomaat:
Msas: -36W
Rooie Dirk: -50W
Sunday: -30W
Peper: 0W (ik heb geen stuurautomaat)
Een stuurautomaat neemt het meeste vermogen op als het hard waait en er veel koerscorrecties moeten worden uitgevoerd. Een hydrogenerator levert in die situatie ook het meeste vermogen en lijkt daardoor het perfecte toestel om het stuurautomaat-vermogen te leveren. Het gaat dan een beetje lijken op een windvaan stuurinrichting waar de wind de energie voor de besturing levert (Indirect dan toch). “Peper, wat beweer je nu weer! Dat is voor de windvaan enthousiasten vloeken in de kerk!”
Daarmee kom ik dan op het meest basale gebruiksnut van een hydrogenerator: het leveren van de energie voor de stuurautomaat. De vermogensopbrengst van de hydrogenerator is dan gelijk aan het vermogensverbruik van de stuurautomaat. Daar waar de stuurautomaat meer vraagt dan de hydrogenerator levert, kan dit uit de service accu worden betrokken en op de momenten waar de hydrogenerator meer levert dan de stuurautomaat verbruikt, kan dit in de service accu worden opgeslagen. In de bovenstaande situatie lijkt een opbrengst van 50W bij 5 knopen voldoende te zijn. Bij meer dan 5 knopen watersnelheid ben je dan spekkoper: de service accu wordt geladen.
Let wel, dit gaat niet op als de hydrogenerator ook koelkast, vriezer, radio, radar en verlichting van energie moet voorzien. In dat geval is de vermogensbepaling van Boarderbas waarschijnlijk de betere optie (en die komt dan ook uit op een hogere vermogensbehoefte).
In de post van Boarderbas komt ook naar voren dat een ‘veerdienst’ niet de goede wijze is om een sleepgenerator te gebruiken. Wie zeilt op de rivier of op kleinere plassen zal geen nut hebben van een hydrogenerator (en ook niet van een stuurautomaat, dat komt wel mooi uit). IJsselmeer, Grevelingen, Oosterschelde, Wad en Noordzee, zijn de plaatsen waar een stuurautomaat en een hydrogenerator tot zijn recht komen.
Voor de echte ‘krententellers’ (zoals ik), is het ankeren op de stroom en dan toch nog iets uit de hydrogenerator halen dat niet door de stuurautomaat wordt verbruikt, het mooiste wat er bestaat, maar geen praktisch resultaat om na te streven.
Conclusie:
Een hydrogenerator van 50W vertegenwoordigd de ondergrens. Ik schat in dat een ontwikkeling in een range van generatoren naar vermogen staffelend neer komt op een reeks van: 50W, 100W, 200W, 500W, 1kW.
50W om het vermogen van de stuurautomaat te compenseren,
100W als boven plus het verbruik van radar en andere navigatie apparatuur te compenseren,
200W als boven plus compensatie van het verbruik van koelkast en vriezer.
500W en meer heeft alleen zin indien er voor 5 tot 7 dagen energie kan worden opgeslagen in een grote service accu.
In combinatie met een 50-100W zonnepaneel, ontstaat dan een behoorlijk ‘energie zekere’ situatie voor de hobbyist op het water. Voor hen die meer aan beroepsmatig zeilen doen: nee, dit wordt hem niet, maar misschien wel als brandstofbesparing.
Groeten, Peper.