Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 okt 2016 15:46 #776948

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
roozeboos schreef :
This initial charging should be done at maximum current of 1C

Begrijpend lezen is lastig, zeker als het Engels is dat door een Chinees geschreven is. Ze bedoelen volgens mij dat je niet met meer dan 1C moet laden de eerste keer. Dus maximaal met 1C, maar minder mag ook..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 okt 2016 15:53 #776951

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
FMJ schreef :
Begrijpend lezen is lastig, zeker als het Engels is dat door een Chinees geschreven is. Ze bedoelen volgens mij dat je niet met meer dan 1C moet laden de eerste keer. Dus maximaal met 1C, maar minder mag ook..
Of als ze het gewoon door Google translate hebben 'gehaald'. Dan krijg je dat je 'spaanders' op je print moet solderen. :laugh:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 okt 2016 17:08 #776962

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Vanwege de mechanische kwetsbaarheid dus in een beschermende bak. ik zou voelen voor elke cel in een apatte kamer, vanwege de mechanische belasting bij zeegang en niet alle 4 in 1 groe bak. je kan zelfs nog denken aa bubbeltjes folie aan weerszijden?

Maar dan kan je ook een bak maken met 8 vakken?....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 okt 2016 17:10 #776964

FMJ schreef :
roozeboos schreef :
This initial charging should be done at maximum current of 1C

Begrijpend lezen is lastig, zeker als het Engels is dat door een Chinees geschreven is. Ze bedoelen volgens mij dat je niet met meer dan 1C moet laden de eerste keer. Dus maximaal met 1C, maar minder mag ook..
correct, dat heb ik te snel gelezen. I stand corrected.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 okt 2016 17:12 #776965

Peper schreef :
Dan heb jij principieel LiFePO4 accu's op je boot! Bij lood-zwavelzuur accu's dissipeer je uiteindelijk meer bij normaal laden dan bij het balancen van een LiFePO4 accu van dezelfde capaciteit. Peukert heeft het allemaal berekend!
Tja, principes zijn lastig, vooral als je ze tegenover gewone natuurkunde moet inzetten! :ohmy: :laugh:
Groeten, Peper.
dat kan zo zijn, maar dan vind ik dat je dat voordeel van de LiFePo niet weg moet gooien omdat je zoveel vermogen moet weg dissiperen. dan moet je ook netjes laden. De balancers is een quick en vooral dirty oplossing.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 okt 2016 18:34 #776983

dat up converteren gaat heel lastig worden, met de erg lage onderspanning van de batterij van zeg 2.7 volt dat t nog zou moeten werken. En dan bijv. een koelkast erop, dan worden de stromen erg hoog.

Dan dus toch in serie. Ik blijf uitkomen bij de LT8584.
toch wel een heel mooi chippie hoor. actief balanceren. shutdown current in de nano Amperes...
www.farnell.com/datasheets/185...209709012.1351504179
de ltc6801 kan er dan naast als manager. thermistortjes erbij. Helemaal mooi.
kan ook communiceren, dus simpel een paar nmea berichtjes maken voor het display!

of een broertje de ltc3300
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 okt 2016 18:45 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 okt 2016 18:57 #776989

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@ Roozeboos:
Daarvoor heb ik een ander topic gestart te weten over de alles etende regelaar. Die balanceert niets door bypassen en dissipeert dus ook niet. Als de cel in de accu vol is wordt de energie of niet gebruikt of gebruikt om de andere cellen op te laden.
De natuurkunde dicteert dan dat het zonnepaneel de energie weer terugkaatst in de atmosfeer en bijdraagt aan de opwarming van het milieu.

In dit topic stuur ik aan op de LiFePO4 accu die de lood-zwavelzuur accu kan vervangen. Het is onvermijdelijk dat je dan ook te maken krijgt met nadelen in die conversie.

@WADnWIND:
Als je helemaal 'from scratch' kunt beginnen, is een design op 24V heel goed te doen. Dus ja, er kunnen ook 8 vakken in de behuizing om er een 24V accu van te maken. Ik houd er ook rekening mee om de balancers te vervangen door de dedicated MPP chargers uit het alles etende regelaar topic en dan kun je het zonnepaneel gewoon aansluiten op de accu 'laadaansluiting'. Wellicht is dit iets voor Noballast, die 24V nodig heeft voor zijn side thrusters...

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 19 okt 2016 18:58 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 okt 2016 19:11 #776992

Toch jammer. Het blijft een mooie chipset, die ook de fout condities opvangt, en bijvoorbeeld temperatuur meet. en ingrijpt als het fout gaat. Veel slimmer dus. en veel minder stroomverbruik.
wat voor een hele dure batterij pack toch wel noodzakelijk is lijkt me.

Maar goed iedere techneut kiest uitendelijk zijn eigen oplossing. En iedere keuze heeft voor- en nadelen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 okt 2016 19:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 okt 2016 10:10 #777143

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
@Peper

Ik dacht meer aan 200AH 12 Volt als drop-in7h
De vraag is dan of je per cel parallel wilt schakelen of per string van 12 volt en dus 8x een losse cell-charger.

Je kan de "gewone" bronnen zoals dynamo standaard gebruiken (14,2V) voor de bulk. Je kan zelfs je standaard lader gebruiken voor de bulk en vanuit je standaard lader de cell-chargers voeden voor het optoppen. Één grote doos met 8x cell-charger met 2,5mm2 draden naar de cellen.

Rooz heeft wel een punt als het gaat om temp. control/beveiliging.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 okt 2016 10:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 okt 2016 10:21 #777146

Ik zou het in ieder geval niet op mn geweten willen hebben dat zo een dure accu beschadigd wordt door mijn electronica.
Ik denk dat erg veel aandacht besteden aan alles wat er fout kan gaan wel degelijk zijn vruchten af werpt.
Afgezien dat de hele boel af kan branden wil je ook niet een accupack vergoeden, omdat jou electronica deze kapot heeft gemaakt.

Maar als het alleen voor eigen gebruik is moet je het zelf weten natuurlijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 okt 2016 10:26 #777151

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Je, geen samsung 7 effecten.................... :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 okt 2016 15:08 #777260

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Of Nokia, of Boeing, of ...
Voorlopig is het voor mezelf! Dus test ik het ook zelf in mijn auto onder de slechtste condities, te weten als startaccu. Ik ga ook niets nieuws verkopen aan anderen, maar ik heb een prijsopgaaf gekregen van U$ 104,00 voor 1 LiFePO4 cel van 100Ah. Dat scheelt U$30 met 'Praag'. Daarvoor kan ik dan (voor mezelf) lekker knutselen. Jullie kunnen dan delen in de ervaring die ik daar mee opdoe. Vinden jullie dat niet vertrouwd... dan doe je het toch niet! Je zult een dergelijke accu zelf moeten bouwen en je mag er de allesetende regelaar of de balancer ook zelf voor bouwen. Dat kunnen jullie best!
Voor mijn test ben ik uitgegaan van het vervangen van een 100Ah loodzwavelzuur accu als service accu omdat er op dat tijdstip nog geen 200Ah 'pouch cellen' beschikbaar waren (ik ga echt die pouch cellen niet parallel schakelen! Naar mijn mening is dat vragen om problemen in de vorm van onbalans.) Ik ben ook van mening dat een 12V installatie, rendementswijze een onding is. Aan de andere kant is die 12V een historisch gegeven. Been there, done that! Ik heb de wijziging van 6 naar 12V in auto's bewust meegemaakt en ook al het gemopper gehoord! Waren ze toen maar meteen naar 24V overgegaan, dan zaten we nu niet met die 12V meuk! Wie dus de dubbele energie opslag wil hebben kan dat doen door 8 cellen van 100Ah aan te schaffen en 8 balancers aan te schaffen die de complete laadstroom kunnen bypassen, dan wel 8 individuele laders 'uit dat andere topic' te gebruiken. Ik heb destijds bij het vervangen van de installatie niet de stap gezet naar 24V vanwege de historische 12V installatie. Wie nu zijn installatie vervangt, is wijs dat wel te doen! Halve leiding doorsnede, minder spanningsval per meter leiding-lengte.

Ik heb al te vaak gehoord dat wat ik maak als balancers, niet werkt, terwijl ik er al 4 seizoenen mee vaar. Ik ga mensen niet overtuigen van mijn gelijk, dat is nutteloos en me nog nooit gelukt! Kijk vooral eens in het onderschrift van mijn posts!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 okt 2016 15:12 #777261

Jammer hoor, dat je niet openstaat voor naar mijn idee betere technieken.

Ik ga verder niet meer in dit draadje kijken. Voor dat ik het weet zit ik weer schemas te tekenen en printen te bestellen...
En een paar van die accu's natuurlijk.
zo blijf je bezig. ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 okt 2016 15:27 #777267

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Jammer hoor, dat je niet openstaat voor de ervaringen die anderen met betere of andere technieken opdoen en willen delen.

En m'n beste, jij blijft heus wel schema's tekenen en printen bouwen, dat zit er gewoon bij je ingebakken! Dat is een verslaving die ik maar al te goed ken.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 09 nov 2016 17:09 #782942

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Etude voor een LiFePO4 accu

Ik had er nog 4 staan, LiFePO4, 3,2V 10Ah. Van die leuke, blauwe 'luchtvaart' accuutjes. Na 5 jaar ongebruikt in een doos waren ze koud en enorm in onbalans: 3.09V, 3.12V, 2.52V en 0.94V. Eerst aan een gestabiliseerde voeding op 3,5V onbelast en de stroombegrenzer op 250mA. Eerst maar die van 0.94V. Als daar geen pietseltje spanning bij komt na een tijdje, kan ik het wel schudden. De stroombegrenzer werd meteen aangesproken en de cel werd geladen met 250mA. De spanning kroop per 10mV omhoog.
Terwijl de cel staat te laden kan ik wel wat anders doen, verbindingsstrips zagen uit 10mm aluminium, om de vier cellen strak naast elkaar in serie te zetten. De cellen hebben 2 aansluitingen met M6 draad. Ik wil de cellen 'strak' naast elkaar zetten, dan moet ik de gaten niet met 6mm boren, maar iets ruimer.
Inmiddels is de cel op 3.3V aangekomen en dat is een mooie bewaarspanning en meteen een leuke spanning om de balancers die ik wil gebruiken te testen. Die balancers moeten worden ingebouwd, want ik wil een 'drop in replacement' maken voor een 10Ah lood-zwavelzuur accuutje. Heb ik die nodig? Nee, dat niet, maar ik wil oefenen in de bouw van een grotere behuizing voor de 100Ah cellen die ik heb gekocht. Nu de volgende cel aan de lader...

Ik wil een 'nauwsluitend' kastje maken en heb daarvoor nog wat populieren multiplex, wat rood-bruin multiplex van onduidelijke oorsprong en wat uit roodbruin hout gefraisde hoekjes om mijn broddelwerk te maskeren. Na wat zagen en lijmen zit het 'bakkie' in elkaar. Er zit een soort van 'serre' aan om de balancers in te monteren en die 'serre' krijgt een aluminium plaatje om de gedissipeerde warmte aan de buitenkant af te geven. Dat gaat niet veel zijn, want de balancers zullen worden ingesteld op 3,6V en bij een laadstroom van 500mA stort de spanning van mijn oude accu gelijkrichter al flink in en zullen de balancers snel hun bypass stroom weer kwijt zijn.

Als de lijm is uitgehard, schuur ik het kastje netjes op en kan ik de hoekjes er tegen aan plakken. Weer wachten tot de lijm is uitgehard en ondertussen zijn alle cellen mooi op 3.3V aangekomen en kunnen ze 'het bakkie' in.
Dan ziet het er zo uit en moet ik 'my first balancers' opdiepen uit de doos met diversen. Die staat naast de doos met 'die Unvollendeten' en daar kan ik wat moeilijk bij. Geeft niet, ik moet morgen wat 'alu'blik halen om de balancers mee uit het zicht te houden en ik denk erover dit met 'traanplaat' te doen, dat staat stoer. Dan heb je een echte 'outdoor' accu. Is dat nodig? Helemaal niet, maar het is 'om toch'.
Zonder triplex deksel en de traanplaat, ziet het er dan zo uit:




Dit kastje is een vingeroefening voor de grotere LiFePO4 cellen. Wat heb je dan aan dit ding, Peper? Welnu ik ben erachter gekomen dat de grote cellen beter niet aan hun 'oren' kunnen hangen. Als ik de grote cellen in hun kast moet schuiven, moet ik ze eerst op hun zij leggen en dan één voor één de kast in schuiven om de verbindingen tussen de cellen te maken! De aansluitingen van dit accuutje hoeven niet meer dan 10A te verwerken, die van de grote cellen meer dan 100, dat vraagt een iets steviger contact!

Later wordt het accuutje voorzien van vier 1,5A celladers van 3,6V voor elke cel en kan dan worden opgeladen door elke spanningsbron tussen 8 en 32V. Een zonnepaneeltje van 20W. Dan is het een mooi accuutje voor op een open zeilboot om navigatie lichten te kunnen voeren als de thuisreis toch iets later wordt als verwacht of om de hand-marifoon op de smartphone te laden. Of iets heel anders waar je 12V en 10Ah voor nodig hebt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 09 nov 2016 17:59 #782946

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
Je overspanning beveiliging ga je via je balancers doen. Hoe pak je de onderspanning aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 09 nov 2016 18:09 #782948

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Niet, die zal in de aangesloten apparaten moeten worden opgenomen. Dat is ook meestal het geval.
Dan mogen die apparaten eigenlijk niet via een converter worden gevoed, want die probeert de spanning zo lang mogelijk op de nominale waarde te houden en dan werkt de onderspanningsbeveiliging pas als de accu de converter niet meer kan voeden. De converter moet dan een UnderVoltage LockOut hebben om de accu niet helemaal te ontladen.
De grootste gebruiker is bij mij de Torqeedo en die heeft een ondergrens waar beneden de motor zichzelf stopt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 10 nov 2016 14:54 #783164

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Onderspanning is wel een issue.

Ik heb al enkel jaren een paar 5ah packs in gebruik, die op tijd afschakelen. Echter loopt er dan nog een inimini stroompje van het onderspannings circuit. Dit stroompje is prima in staat om mijn accu pack naar de kl*ten te helpen. En dat al meerdere malen.

De volgende aanpak kan worden een relais met houd contact. Besluit het onderspannings circuit de boel af te schakelen, valt gewoon het relais uit en koppelt het hele accu pack los. De reset moet dan weer handmatig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 10 nov 2016 16:00 #783182

Low voltage cut off is inderdaad belangrijk. Hiermee heb ik mezelf ook al eens in de vingers gesneden. Na diepontlading van een pack mis ik ca 7% capaciteit :huh:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 10 nov 2016 17:00 #783189

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ik zeg toch niet dat het onbelangrijk is? Ik laat het echter niet over aan het BMS!
In mijn geval moet ik dat overlaten aan de Torqeedo, die het getrapt doet of aan de converter Die een UVLO heeft van 45V. Daaronder 'gaat het licht uit'.
Denk erom, na een converter werkt een onderspanningsbeveiliging voor de individuele toestellen niet meer! De converter 'zuigt' de accu of batterij helemaal leeg. Je ziet het ook terug bij de 'Joule thief', daarmee kun je 'het laatste uit de batterij' halen. Voor een accu geldt: wie het onderste uit de accu wil, krijgt het lid op de neus.

Koek, dan heb je pech, het hoeft niet zo te zijn. De cel met 0.92 V staat weer op 3,5V (zonder lader) en bij ontladen met een 55W halogeen tot een spanning van 3,1V haal ik er 9,4Ah uit op 20% DOD. De cel is ondanks de wel extreem lage bewaar spanning (ik beschouwde de cel als 'beyond repair') op meer dan de nominale capaciteit van 10Ah!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 10 nov 2016 18:41 #783208

Een keertje naar ,93V is niet zo'n ramp. Ik heb het 2x gepresteerd om op 0V uit te komen met 1 cellengroep. Onderspanningsbeveiliging op motor werkte wel, maar alleen bij stromen > 1A. Vergeten uit te zetten, displaytje en op spanning houden motor verbruiken enkele mA. Genoeg uren gewacht (paar dagen). Nu dus wat capaciteitsverlies.... Pech :ohmy:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 nov 2016 19:26 #786307

  • GertZF
  • GertZF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
De ombouwer van auto's naar electrisch beweerd helemaal geen bms nodig te hebben.
Mis ik nu iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 22 nov 2016 09:19 #786386

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nee hoor, je mist niets. Zolang je maar geld genoeg hebt om de kapotte cellen te vervangen. De startaccu in je auto heeft ook geen BMS (tenzij je de 'stroom-spanningsautomaat' een BMS wilt noemen) en dat gaat toch ook goed?

Als er grotere belangen in het spel zijn, dan is een BMS een bijdrage tot langere levensduur van een accu. Denk maar aan de voeding voor de marifoon, daarvan wil je toch wel dat deze het doet... Anderen hechten meer waarde aan het functioneren van de koelkast aan boord. Ieder zijn meug!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 22 nov 2016 17:49 #786523

  • GertZF
  • GertZF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Als ik geen bms heb, en er gaan enkele cellen kapot. Dan merk ik dat ook niet. De rest krijgt dan een hogere laadstroom, en gaat dan toch ook eerder kapot. Voor je het weet is dan je hele batterij pakket kapot doordat je niet in de gaten hebt dat er enkele cellen niet meer werken.
Als je genoeg geld hebt om nieuwe batterijen te kopen, dan kun je toch dat ectra geld beter uitgeven aan een systeem met een hogere betrouwbaarheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 22 nov 2016 17:55 #786527

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
GertZF schreef :
Als ik geen bms heb, en er gaan enkele cellen kapot. Dan merk ik dat ook niet. De rest krijgt dan een hogere laadstroom, en gaat dan toch ook eerder kapot. Voor je het weet is dan je hele batterij pakket kapot doordat je niet in de gaten hebt dat er enkele cellen niet meer werken.
Als je genoeg geld hebt om nieuwe batterijen te kopen, dan kun je toch dat ectra geld beter uitgeven aan een systeem met een hogere betrouwbaarheid.

Boeiend antwoord op eigen vraag. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.848 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl