Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 13 dec 2016 17:42 #791753

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Klinkt goed! Die 1 à 2 mm wordt wat moeilijker, maar die kan ik dan ook onder de alu hoeklijnen laten zitten! Werk voor morgen!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 14 dec 2016 15:31 #791964

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nou, voorlopig maar Trespa...

Ik naar diverse leveranciers in Arnhem en zelfs in Apeldoorn. In Arnhem kreeg ik meteen te horen dat er niet werd geleverd aan particulieren en dat de minimum afmeting 1m20 bij 2m40 was en de minimum levering was 6 platen... Ja hé, ik wil een accubak bouwen, geen 'walk in closet'! Bij één bedrijf waren ze regelrecht onvriendelijk (ga het bedrijf niet noemen) en weigerden alle informatie.
In Apeldoorn wilde men best wat regelen als ik een pak van 6 platen zou afnemen. Ze zouden het dan als 'teveel besteld' in de winkelvoorraad opnemen en vervolgens contant verkopen en geen vragen stellen. Ze lieten me een stukje blauw Rockpanel Ply zien en ik kreeg een specificatieblad in handen met een gebruiksaanwijzing.
Kijk dat was wel aardig van ze! Er is speciale lijm voor het spul, maar dat is bedoeld om het op houten regels te plakken. 'En aan elkaar plakken, kan dat ook?' Dat is nieuw en daar hebben we geen ervaring mee...
In de gebruiksaanwijzing wordt een minimum afstand tot de rand aangegeven voor het boren van bevestigingsschroeven, anders gaat het spul splinteren. Niet erg, als ik het toch helemaal met kit in elkaar ga zetten. Het betekent ook dat het materiaal vrij bros is en dat was nu niet waarop ik zat te wachten. Het kan met een gewone houtzaag worden gezaagd zonder dat de zaag dan meteen een 'kunstgebit' nodig heeft. Het is primair echt een gevelbekleding en heeft daarvoor beslist de goede eigenschappen, maar het is niet echt een degelijk en makkelijk constructiemateriaal om een accubak van te maken al is het dan onbrandbaar. Als ik er een 'restje' van op de kop kan tikken, wil ik het nog wel eens proberen, voorlopig wordt het Trespa. Niet onbrandbaar maar zelf dovend en brandvertragend en iets zwaarder.

Was het nu een Engels ontbijt op z'n Brabants (hema nax, ham and eggs)... nee niet echt. Ik heb ook nog een paar kielen die ik ooit onder m'n boot moet gaan zetten met een elastisch blijvende kit... Dat zou best eens een MS polymeer kit kunnen zijn. Zelfs al breken de kielbouten, dan valt de kiel er nog niet onderuit! Geen Cheeky Rafiki-tje!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 14 dec 2016 16:05 #791975

Ik denk dat je je teveel gek laat maken hier.
Goed afzekeren, dan ontploft de batterij niet. Overladen / temperatuur goed in de gaten houden tijdens laden.
Brand van buiten? dan heb je sowieso een groot probleem.

Ik zou gewoon multiplex o.i.d. nemen.

Soms is het goed om even een stapje terug te doen, en met een frisse blik kijken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 14 dec 2016 17:57 #792011

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ik me nog gekker laten maken dan ik al ben? Dat zal niet meevallen Roozeboos! Bovendien ze bellen al een psychiater voor me als ik een Teak-Mahonie accubak ga maken...
Het komt allemaal goed!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 15 dec 2016 22:21 #792267

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Ik zie een merkwaardige veronachtzaming van sommige risico's

Met dank aan peper

www.pv-magazine.de/fileadmin/u...agazin-webinar_3.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 08:44 #792306

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Peper wil zelf nog wel wat kanttekeningen maken bij deze presentatie...

LiFePO4 accu's komen hierbij als meest brandveilige uit de test, maar in de verdere bespreking worden alle lithium-ion technologieën bij elkaar geveegd. Dat is nu niet bepaald een net onderzoek. Dat is zoiets als beweren dat 'alle poep stinkt' en geen verschil maken tussen de stank van een hondendrol of een paardenkeutel.

Als er meer Li-ion accu's komen, zullen er ook vaker accubranden voorkomen. Het zelfde is het geval bij lood-zwavelzuuraccu's. Ongedifferentieerd cijfers uitspugen en geen verschil maken in accubrand bij de verschillende technologieën is 'makkelijk scoren' en geen gedegen 'root cause analysis'. Dat doet de 'Diplom Ingenieur' hier niet om vervolgens van alles aan dit onderzoek op te hangen...

Maar met hun accu gebeurt dat niet! Zij hebben een computer bewaakt BMS! (Wij van WC-eend bevelen WC-eend aan). Zij gaan de norm stellen. Als je dat doet, moet je ook de patenten openbaar maken en voor iedereen vrij toegankelijk maken... Dan zal het wel niet meer zo hard gaan! Dan moet er ook echt onderzoek komen of het wel het BMS is dat er voor zorgt dat de accu's niet meer in brand vliegen.
Wellicht doet een zekering in de accu en een balancer/limiter over iedere cel precies hetzelfde... Roozeboos zei het al: je moet je niet gek laten maken!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 09:01 #792311

40.000 keer per seconde een waarde meten is ook wel weer een beetje overdreven. :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 dec 2016 09:02 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 09:15 #792315

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
roozeboos schreef :
Ik denk dat je je teveel gek laat maken hier.
Goed afzekeren, dan ontploft de batterij niet. Overladen / temperatuur goed in de gaten houden tijdens laden.
Brand van buiten? dan heb je sowieso een groot probleem.

Ik zou gewoon multiplex o.i.d. nemen.

Soms is het goed om even een stapje terug te doen, en met een frisse blik kijken.

Idem hier. Zou er geen 2 seconden over nadenken. Plaatje multiplex.
-Rockpanel wel mee gewerkt. Zeer bros. Een schroef 4 cm van de kant te ver aandraaien en er zit een barst.
-Trespa zwaar en als het spul te warm wordt komt er een zeer giftig gas vrij. Verder brand mijn hele plastic bootje als een fakkel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 10:52 #792346

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
roozeboos schreef :
40.000 keer per seconde een waarde meten is ook wel weer een beetje overdreven. :blink:

Dát ben ik helemaal met je eens!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 12:39 #792384

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooist lijkt me om carbon/(glas) epoxy plaat te maken en dat met carbon hoek-profieltjes tot bak te plakken.
Maakte net afgelopen dinsdag zo'n plaatje voor m'n katrol experiment.
Op glas-laat, met vacuüm, zo gepiept.
Laatst bewerkt: 16 dec 2016 15:23 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 16:28 #792416

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Oehoeh, buurman Sunday een carbonfiber accubak... Vet! B) Is het niet brandbaar? of ligt dat weer aan de hars die je gebruikt? Het is wel geleidend voor elektriciteit en als bovenzijde waar ik de accupolen wil bevestigen, kan ik dat niet gebruiken. Dat blijft dus Trespa.

@3Noreen: Dat Rockpanel bros was, kwam al uit de gebruiksaanwijzing naar voren. Alleen als ik de accubak met een M(icro)S(oft?) polymeer zou kunnen lijmen, is Rockpanel te gebruiken en dus geheel ongeschikt voor de bovenzijde. Daar passen alleen de eigenschappen van Trespa.
Het ontsnappen van giftige gassen (aldehyden) uit Trespa bij brand is geen bezwaar, als het Trespa brandt en het er doorheen brandt komen er uit de LiFePO4 cellen ook gassen vrij, die echt niet gezond zijn! Op dat punt (dat zal optreden bij 300oC en meer) is de bescherming door welk materiaal dan ook, geen thema meer. Mijn polyester boot brandt dan ook als een fakkel.

Wellicht is MS polymeer ook brandbaar en dan is de winst van Rockpanel nooit groot genoeg om dit tegen te gaan.

Zes mm Trespa is even zwaar als 12mm multiplex (Ja, dat gaat niet op voor balsa multiplex, dat weet ik wel) Watervast MDF heb ik nog niet overwogen, maar bij brand komen daar ook geen fijne gassen uit... MDF bewerkt wel lekker, dat dan weer wel.
Voor de accubak zijn er keuzes en overwegingen te maken, voor de deksel met de aansluitingen heeft Trespa wel heel goede papieren... Weet iemand nog een ander materiaal, niet elektrisch geleidend, met voldoende sterkte om schroefdraad in te tappen, dat onbrandbaar is? Ik hoor het graag!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 16:33 #792418

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
alweereengijp schreef :
Een andere maar duurdere oplossing is dubbelzijdig tape waarmee gevelpanelen op torenflats in Dubai worden opgehangen. Gaaf spul. Heb een stukje aan een forumlid bezorgd om zonnepaneel vast te plakken. Niet meer gehoord trouwens of dat gelukt is.

Dat is prima gelukt: niet het zonnepaneel zelf mee geplakt maar U-profielen (aluminium) tegen (zeewaterbestendige) aluminium platen (EN AW-5083) waarop de afneembare zonnepanelen bevestigd kunnen worden. Zal daar binnenkort een verslagje van posten.

Die profielen zitten nog steeds muurvast met die tape. Voor dingen die nooit meer los hoeven is het een aanrader. Plakken met tape is ook 100% effectief (bij RVS op aluminium) tegen galvanische corrosie.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 dec 2016 18:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 16:41 #792421

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
Niet geleidend tapbaar materiaal. Dan neem de die carbon plaat en laat je het carbon weg. Dan heb je glas plaat prima te tappen en niet geleidend. Bv g4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 16:49 #792424

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
En onbrandbaar?
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 17:04 #792427

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Bestaat ja. Hier eerste in China: german.alibaba.com/product-det...60528340006.html?s=p
Of dit als toplaag als je je er echt zorgen om maakt: www.paintspectrum.nl/nl/bootve...uurvertragend-middel
Laatst bewerkt: 16 dec 2016 17:08 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 22:15 #792519

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
Peper schreef :
En onbrandbaar?
Met pholiphenol hars tot 400 graden uit mijn hoofd en zelf dovend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 dec 2016 22:44 #792532

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
Die serieweerstand van 0,1 Ohm gaat flink warm worden. Een alternator die een laadstroom van 45 Amp laadstroom levert gaat daar ± 200 watt verstoken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 17 dec 2016 09:00 #792568

dan pak je een van 0.01 ohm..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 17 dec 2016 10:04 #792580

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
3Noreen schreef :
Die serieweerstand van 0,1 Ohm gaat flink warm worden. Een alternator die een laadstroom van 45 Amp laadstroom levert gaat daar ± 200 watt verstoken.

Klopt! Op het moment dat er 45A loopt, moet het spanningsverschil met de te laden accu dan ca 4,5V zijn en is de celspanning terug gelopen naar 2,5V per cel en dat is een maximaal ontladen LiFePO4 accu... Daarop is de bepaling van de weerstandswaarde gebaseerd.
Door de belasting van de alternator zal er ook over de inwendige weerstand van de alternator spanning gaan vallen en komt deze ook niet meer aan de 14,1 tot 14,5V. Dat betekent dat output van de alternator niet waarschijnlijk aan de 45A komt (en dat is maar goed ook, want daarbij wordt de alternator erg warm en misschien te warm als dat lang duurt).
Bij een weerstand van een metaaldraad, maar niet van 'Constantaan' zal deze een positieve temperatuurcoëfficiënt hebben, bij ijzer is deze aanzienlijk, waardoor de weerstand omhoog gaat en de spanningsval over de weerstand groter wordt en de stroom door de weerstand lager wordt. Wordt de accu 'voller' en neemt de spanning over de accu toe, dan neemt de spanning over de weerstand af en daalt het vermogen en de temperatuur. De spanning van de accu 'kruipt dan langzaam op' naar de maximale spanning van de alternator.
Dit is een hele oude regeling van de laadstroom voor accu's, uit de tijd dat acculaders nog 'gelijkrichters' werden genoemd. Vaak werd er voor de weerstand een lamp gebruikt. Dat zou hier ook kunnen, de weerstand zou vervangen kunnen worden door 2 100W halogeen lampen van 12V parallel. De wolfram gloeidraad heeft een hele goede PTC en de alternator zou er kortdurend wel 45A doorheen kunnen 'trekken', maar dan neemt de weerstand zo sterk toe dat die 45A niet wordt gehaald en de alternator niet zo warm kan worden dat deze doorbrandt.
Roozeboos zijn voorstel kan ook goed indien de positieve temperatuurcoëfficiënt van de draad zeer hoog is. Dan wordt de draad snel warm en stijgt de weerstand van de draad ook snel tot een hoge waarde en begrenst zo de stroom uit de alternator tot een veilige, lagere waarde.

Een loodzwavelzuur accu van 100Ah gedraagt zich ook zo bij een laadstroom van 45A. De warmte wordt dan in de accu opgewekt en dat is minder merkbaar dan als deze warmte in een compacte weerstand wordt opgewekt.
Wat overblijft is een LiFePO4 accu die zich gedraagt als een lood-zwavelzuur accu en zonder grote aanpassingen op dezelfde plek kan worden neergezet en aangesloten en niet de alternator laat doorbranden omdat de lage Ri van de accu een hoge laadstroom toelaat waarvan de alternator zo warm wordt dat deze uiteindelijk doorbrandt. Dan heb je een 'drop-in replacement' accu gekregen voor de huidige lood-zwavelzuur accu's.
Dit is niet optimaal, het is mooier indien de hele installatie wordt aangepast op de nieuwe accutechnologie. Dan komen er andere, meestal financiële bezwaren om de hoek kijken en die LiFePO4 cellen zijn al zo duur...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 17 dec 2016 10:16 #792581

Eigenlijk wil je alle weerstand in je circuit vermijden. Dat moet de insteek zijn. Alle warmte die vrijkomt is verloren energie.
schakelen is de truuk, eventueel de inwnedige weerstand van de FET gebruiken om de stroom te bepalen.
Anders veel weerstanden parallel, om het vermogen te managen en meteen de weerstand te verlagen. Je zit ook met weerstand van de printbanen en connectoren. Dat moet dan met schroeven. Die moeten dan mechanisch en electrisch goed verbonden worden...

Tegenwoordig zijn er erg slimme schakelingen die zeer efficient werken.
Een gloeilamp is echt zo 1960. :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 17 dec 2016 10:33 #792584

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
FKZ schreef :
Peper schreef :
En onbrandbaar?
Met pholiphenol hars tot 400 graden uit mijn hoofd en zelf dovend.

Is dat ook niet de hars die voor het maken van Trespa wordt gebruikt? Dan is het resultaat hetzelfde als Trespa zonder vulling met houtvezel. Phenolen staan bekend om hun giftige gassen bij verbranding...
Ik houdt het in gedachte!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 17 dec 2016 10:34 #792586

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
FKZ schreef :
Niet geleidend tapbaar materiaal. Dan neem de die carbon plaat en laat je het carbon weg. Dan heb je glas plaat prima te tappen en niet geleidend. Bv g4

precies waar ik ook aan dacht: glas.

Er is ook een soort spaanplaat, gedrenkt of gelijmd in cement, dat wordt gebruikt bij bandwerende of brandvrije scheeps intimmeringen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 17 dec 2016 11:37 #792597

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
roozeboos schreef :
Eigenlijk wil je alle weerstand in je circuit vermijden. Dat moet de insteek zijn. Alle warmte die vrijkomt is verloren energie.
schakelen is de truuk, eventueel de inwnedige weerstand van de FET gebruiken om de stroom te bepalen.
Anders veel weerstanden parallel, om het vermogen te managen en meteen de weerstand te verlagen. Je zit ook met weerstand van de printbanen en connectoren. Dat moet dan met schroeven. Die moeten dan mechanisch en electrisch goed verbonden worden...

Tegenwoordig zijn er erg slimme schakelingen die zeer efficient werken.
Een gloeilamp is echt zo 1960. :(

Sow hé, 1960 is spot on! Toen kon ik bij onze buren met een garage helemaal gebiologeerd staan kijken bij het accu laadstation naar die lampen in de kasten van de gelijkrichters.

Schakelen is echt de truc en veel weerstanden parallel dissiperen gewoon veel kleine beetjes en samen is dat dan toch weer een 'grote beet'. Dat is bij een 'Drop in replacement' niet erg, want de lood-zwavelzuur accu zou dat ook doen... Vaak is dat niet merkbaar, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Denk erom: 'resistance is futile!'

Jij wilt naar veel meer dan een 'drop in replacement', dat ga ik in dit topic niet doen! Dat is buiten mijn doelstelling voor dit topic.
Je krijgt heus je zin wel! In het topic: "Een alles etende regelaar voor accu's" ga ik schakelen tussen de 10kHz en 200kHz, komt er burst mode charging, zijn er geen vermogen dissiperende balancers nodig en kan een 12,8V LiFePO4 accu worden geladen uit elke variërende gelijkstroombron met een spanning tussen de 3 en 42V met een optimum bij 25V ingangsspanning. Ideaal bij sleepgeneratoren, 25V Umpp zonnepanelen en ongeregelde windmolens. Oh ja, laden met iets lulligs als een alternator op een motor, die dan niet door kan branden is ook mogelijk! Het is dan geen 'drop-in replacement' meer, maar een heel nieuw systeem, speciaal voor op zeilboten of voor outdoor recreatie! Peper's outdoor accu ofwel "Hújiāo de hùwài diànchí" in het Mandarijn.

Als er echter ideeën uit dit topic komen die daar ook en soms veel beter op hun plaats zijn, zal ik dat zeker gebruiken. De accubak van deze accu zal verdacht veel lijken op die ik hier aan het bouwen ben...
Is dat een cliffhanger of wat!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 17 dec 2016 16:33 #792665

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
WADnWIND schreef :
Er is ook een soort spaanplaat, gedrenkt of gelijmd in cement, dat wordt gebruikt bij bandwerende of brandvrije scheeps intimmeringen.

Geen verkeerd idee; Cempanel cement gebonden spaanplaat. redelijk Onbrandbaar niet giftig en behoorlijk watervast.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 17 dec 2016 16:55 #792674

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Als het niet te bros is, dan is het een materiaal dat goed is voor de accubak. Voorwaarde is wel dat het constructiegewicht onder dat van Trespa uitkomt. Als ik het kan lijmen is het boren van gaten en eventueel tappen van schroefdraad niet nodig.
Groeten, Peper.

Edit: minimale dikte 8mm, sm 1,25, zagen met een zaag met Widia tanden. Uiteindelijk even zwaar als Trespa (6mm dik, sm 1,35). Voordeel is de afwezigheid van nare gassen bij brand. Geluidsisolatie speelt geen rol en thermische isolatie idem. Minder brandbaar dan hout, maar als ik dat in die brandwerende epoxy kan inpakken, ben ik mogelijk net zo ver. De winst is klein, maar als het goedkoper is, vormt het zeker een optie.
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 17 dec 2016 17:11 door Peper. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.555 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl