Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een alles etende regelaar voor accu's

Een alles etende regelaar voor accu's 04 aug 2020 18:04 #1191600

@Peper: hoewel ik snap dat sommigen onder ons liever kortere berichten zien, wil ik je graag bedanken voor juist de gedetailleerde en uitermate informatieve langere berichten. Ik zit zelf nog in het loodzuur tijdperk, maar word door jouw berichten gaandeweg optimistischer over het gebruik van nieuwere accu-technolgoie. Dank voor de langere posts!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 04 aug 2020 18:54 #1191619

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3204
Ik zal het kort houden... Dank je. Ik ben nog steeds bezig met zoeken naar mogelijkheden en er gaat nog meer komen. Dat is zeker.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 04 aug 2020 19:31 #1191626

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14110
CaptainCook schreef :
Dank voor de langere posts!
Prima verwoord, helemaal mee eens
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 aug 2020 15:41 #1193494

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3204
LFP accu's verwarmen

"Hey Peper, is je de warmte in je bol geslagen? Het is bijna 30 graden buiten en jij praat over verwarmen... je lijkt wel warm gelopen!"
'Dat kan wel zijn, maar je moet het ijzer smeden als het heet is en nu is het heet!'

Een volle LFP cel heeft bij 25oC een onbelaste spanning van 3,38V. De belasting door de volmeter verwaarlozen we dan wel, maar de stroom die de voltmeter voor zijn goede werken vraagt is heel klein. Bij deze temperatuur kun je een laadstroom de cel in 'wurgen' als je er een laadspanning van meer dan 3,45V op zet. De 'inwendige spanning' - sommigen gebruiken hiervoor het begrip EMK of 'ElektroMotorische Kracht' - van een LFP cel is 3,45V bij een temperatuur van 25oC. Tot de 3,45V loopt er geen meetbare laadstroom meer. Sluit je een hogere spanning aan dan 3,45V, loopt er wel weer een laadstroom, maar de lading in de accu neemt niet meer toe.
Nou dat is dan jammer van het vermogen dat je er in stopt, maar dat geeft toch niets?

Nou, dat geeft wel wat, want:
1. Door de stroom die door de accu loopt worden geen Li-ionen meer aan het FerroPhosphaat gekoppeld (want dan zou de lading wel toenemen), maar de Li-ionen worden dan 'afgezet' of 'neergeslagen' op de metaallegering van de + plaat. De Li-ionen vormen dan een metallische laag over de plus plaat en deze vormt iets wat het meest op een 'kooi van Faraday' lijkt. In de Li-accu wereld spreekt men dan over Li-plating of Lithium galvanisering. Het 'voller dan vol' laden, in de lood zwavelzuur accu wereld ook 'float charging' genoemd, en het toepassen van 'float charging' op LFP cellen heeft tot 'sudden cell death' geleid.
2. De laadstroom die niet 'extra meer' kan laden, draagt wel bij aan het warm worden van de cel. Daardoor neemt de 'inwendige spanning' toe en zo 'verzet' de cel zich tegen overladen. Net zoals je koorts krijgt bij een infectie omdat je lichaam zich verzet tegen een binnen gedrongen bacterie of virus.

Dit gebeurt bij 25oC, maar daalt de temperatuur naar 0oC, dan daalt de 'inwendige spanning' van de LFP cel naar 2,8V (bij een geladen cel) en gaat het 'overladen' met een kleine laadstroom al bij 3,0V (bij een temperatuur van 0oC) beginnen. LFP cellen moet je niet laden bij een temperatuur onder de 0oC dan maak je ze kapot door Lithium galvanisering of 'sudden cell death'. Daar gaat je goeie geld! De ellende begint pas goed als de cellen door het overladen in temperatuur gaan stijgen. Dan zal de spanning van de cellen ook stijgen en bij 25oC zullen de 'overvolle' cellen een spanning krijgen van 3,9 tot 4,0V. Dat is de conditie waarbij er meer dan een half Volt beschikbaar is (van 3,3V naar 3,9V) voor het galvaniseren van de cellen. De stroom voor dit proces is niet te meten, want deze stroom loopt inwendig en je kunt er niet bij met meetpennen. Alles wat zichtbaar en meetbaar is, is de spanning op de accupolen.

Is dit nieuw? Niet echt, de Tesla geeft aan dat het BMS eerst de cellen gaat opwarmen voordat je de accu mag 'snelladen'. Je moet een half uur voor het snelladen de accu in de Tesla opwarmen, anders kun je ze niet 'snelladen'.
"Hm en jij hebt zeker een Tesla..." 'Nee, dat niet, maar buurman Sunday wel en bij zijn Tesla heb ik dat gezien.'
"Ja, hé luister eens, mijn boot ligt in de buurt van de Algarve in Zuid Spanje, daar wordt het nooit 0oC ook al wil je het graag!" 'Nou dan heb je geen reden om voor je LFP accu een BMS te gebruiken dat hiermee rekening houdt.'
"En als ik in de winter nu mijn accu op de boot laat, maar de lader eraf haal?" 'Dan hoef je in het voorjaar alleen maar op te letten dat je niet laadt als het nachts vriest. Een thermostaat die dat voor je regelt is dan wel handig!'
"Mijn boot staat in de buurt van Stockholm de hele winter op de kant." 'Dan kun je er bijna gif op innemen dat de temperatuur in de accuruimte onder de 0oC gaat komen. Neem je accu's van de boot en zet ze in je woonkamer. Ze zullen dan niet waarschijnlijk onder 0oC komen en je kunt ze met 3,3V als eind laadspanning voor de cellen de hele tijd laden als je dat wilt.'
"Peper verzin eens wat anders, want ik wil de hele winter niet tegen die accu's in m'n woonkamer aankijken..."

In dat geval verzin ik een thermostaat met een omschakelaar, die onder de 5oC een verwarmingselement aanzet op de stroom naar de lader en boven 5oC de lader aanzet om de accu te laden. Door als verwarming een warmte element te nemen op 12V (voor achter de buitenspiegels van een auto) kun je een accubak goed verwarmen tot een temperatuur waarbij je veilig de accu kunt gaan laden. Op het moment dat je de veilige temperatuur (5oC) in de accubak bereikt, wordt het verwarmingselement uitgeschakeld en de lader ingeschakeld.



Hoewel het geheel is ontwikkeld voor mijn individuele celladers, werkt het ook met een seriële lader vanuit een zonnepaneel of vanaf de motor. Met enige aanpassingen werkt het ook met een ventilatorkachel zodat je de accuruimte met 230V boven de 5oC kunt houden en alleen boven de 5oC kunt laden.

Soldeerbout aanzetten en daar gaan we.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 aug 2020 16:55 #1193506

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Tim,

Je hebt geen 12 x 400 AH nodig als je er niet op vaart. Ik heb nu 4 x 90 AH met een BMS toevallig ook in een multiplex bakje dat weer in mijn kunstof accubak steekt.
Ik heb er zat aan. Je kan bijna 80 AH opstoken met je boord instrumenten en autopiloot. Gelijk aan een 160 AH lood zuur service accu. En elke boot tot 9 meter, die er niet op vaart heeft er zat aan denk ik een zonnepaneel en een compressor koelkastje erbij lukt denk ik ook.
Zo lang je huidige systeem goed werkt helemaal niet doen naar mijn idee.

Freek
Laatst bewerkt: 09 aug 2020 16:59 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 aug 2020 19:09 #1193547

Teslas heeft hele andere batterijtechnologie. LiFePo4 heeft (bijna) geen last van "lithium plating"

Ga je ze ook desulfateren? :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 aug 2020 19:33 #1193562

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Boardebas schreef
Teslas heeft hele andere batterijtechnologie. LiFePo4 heeft (bijna) geen last van "lithium plating"

Ja die ronde 18650 cellen zijn andere dingen dan prismatische LIFEPO4 cellen 18650 is lichter en vind je in auto's fietsen en motorfietsen en ik denk ook wel in zo'n Chinees wiel waar je op kan staan. Die laatste vliegen wel eens in de fik bij het opladen en dat geeft het belangrijkste verschil tussen auto accu's en boot accu's aan de LifePO4 vliegt niet in brand. Een vorstbeveiliging is echter bij LifePO4 om de cellen te beschermen, niet onhandig. Bij mij zit die in het BMS.

Een 580 globe mag op zijn wereldreis 165 AH lood zuur (verplicht AGM/GEL) mee nemen mijn 560 heeft met de 90 AH LifePO4 accu heeft al zowat dezelfde capaciteit schat ik zo in.

Freek
Laatst bewerkt: 09 aug 2020 19:35 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 aug 2020 21:00 #1193600

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3204
Lithium plating wordt bij LiFePO4 accu's uitgelokt door pulserend laden waarbij de piek van de laadpuls telkens boven de 3,45V en tot 3,65V wordt gebracht. Het is de stroom tijdens de piek die het galvaniseren veroorzaakt. De toevoeging van Yttrium in de Winston/Thundersky cellen zou deze elektrochemisch minder gevoelig maken voor Lithium plating door de spanning waarbij de Li-ionen los gemaakt worden uit het LiYFePO4 te verhogen (vergelijkbaar met het spanningsverschil bij metalen in de edelheidsreeks) of het werkelijk ook zo is dat de toevoeging van Yttrium de lithium plating pas bij een hogere spanning doet plaatsvinden, weet ik niet en ik heb er ook niet over gelezen. Wel is het zo dat Winston/Thundersky altijd een hogere eind laadspanning voor hun cellen heeft opgegeven...
Er is een verschil in het 'elektrolyt' van LiCoMn cellen en de LFP cellen. Bij LCM cellen wordt gebruikt gemaakt van ether in de 'organische vloeistof'. Bij de LFP cellen is de ether 'gehalogeneerd' (voorzien van één of meerdere halogeen atomen) en daardoor is het onbrandbaar geworden. Dit trucje is ook toegepast bij de ether soorten die voor narcose worden gebruikt (Enflurane, Isoflurane en Desflurane). Het elektrolyt blijft daardoor wel vluchtig, maar zal niet bij lekkage van de cel ontbranden.

LCM cellen zijn lichter en kleiner dan LFP cellen van dezelfde capaciteit, dat is een voordeel dat bij 580 boot zwaar kan wegen. Kennelijk laat men dit voordeel t.o.v. Loodzwavelzuur accu's niet toe.
Alle li-ion cellen hebben een hoge temperatuur gevoeligheid met een grote spanningsvariatie per graad Celcius. De cel kan niet bevriezen (er zit geen water in), maar laden bij een lage temperatuur geeft problemen indien de laadspanning niet aan de temperatuur wordt aangepast. Voor LFP cellen geldt -1oC als laagste temperatuur om te laden. BMS-en hebben daarom een beveiliging daarvoor. Kun je een BMS programmeren, dan kun je de temperatuur met de hysteresis instellen op een waarde die in jouw situatie het beste past. De meeste BMS systemen laten laden onder een bepaalde temperatuur niet meer toe, maar reguleren de laadspanning niet aan hand van de cel temperatuur.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl