Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een alles etende regelaar voor accu's

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 08:20 #1428952

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Calidris schreef :
ReneK schreef :
Calidris schreef :
[
Appels en peren.

Degene die angst kweken zijn niet de mensen die zelf een oplossing verzinnen.


Grappig

Er worden ‘white papers’ en ‘onderzoeken ‘ aangedragen die niets komma nul met ‘onze’ lifepo4 te maken hebben om een punt te maken over ‘thermal runaways’ die li-ion (géén lifepo4) kunnen ondervinden en hoe het niet bestaande probleem kan/moet worden voorkomen

Verder wordt er een punt gemaakt over dat zonnepanelen zonder ingewikkelde schakelingen lege lifepo4 niet zouden kunnen opladen, maar er wordt voorbij gegaan aan het feit dat een zonnepaneel een simpele stroombron is met een Vmax en zelfs een enkele 2.5v (lege) lifepo4 cel kan opladen zonder problemen (zolang je maar stopt bij 3.5-3,65v , afhankelijk van de ‘C’ waarde waarmee je laad)

en dan wordt mij ‘appels vs peren’ verweten ?



ik blijf lekker bij mijn ‘er wordt angst gekweekt en oplossingen gezocht voor niet bestaande problemen’

Zolang je binnen de parameters blijft van de cellen kan alles, maar kan ook op verschillende manieren.
Ik houd nu eenmaal van achterdeuren en sluipweggetjes, anderen nemen alleen genoegen met de oprijlaan en de voordeur.


voorlopig hoor ik alleen maar blah blah blah .. appels peren blah blah blah .. achterdeuren sluipweggetjes..blah blah blah


@calidris @peper

misschien snap ik het gewoon niet (en het is 4:15 in de ochtend, net maxie gekeken hier op Aruba ) maar leg nou eens gewoon uit

1) over welke chemische samenstelling hebben we het nu
2) wat is het probleem dat we proberen op te lossen
3) wat is het exacte 'thermal runaway' gevaar met lifepo4
4) waarom zijn blauwe dozen slecht
5) wat is er in godsnaam met het *KISS* verhaal gebeurt dat opnieuw het wiel uitgevonden moet worden en gepresenteerd moet worden als iets copmpleet nieuws
6) lithium plating , waar , wanneer en hoe

er is vaker een opmerking gemaakt over apenrotsen en er vanaf geduwd worden , maar jullie maken het wel heel makkelijk door complete onzin en nonsense de ruimte in te slingeren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 08:51 #1428956

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Onbalans is ongelijkheid van lading in cellen van een accu. Dit resulteert in een spanningsverschil tussen de cellen. Pas een spanningsverschil van meer dan 50mV is te beschouwen als onbalans. Een spanningsverschil van kleiner dan 50mV zou wegvallen in de tolerantie van de meting. De temperatuur coëfficiënt van LFP cellen ligt op ca 3V per 10oC en is niet lineair! Mijn e UP! heeft in de winter behoorlijk minder actie radius. (240km vs 330km). Dat komt ook door de elektrische verwarming en de airco. Zijn de cellen verschillend in temperatuur, dan zijn ze ook verschillend in spanning en daarmee ook verschillend in capaciteit.
De hakkepuf regelaar zal getest worden met een LiYFePO4 cel vanaf 2,5V. Ik laat jullie de resultaten weten.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 09:14 #1428960

Als er net zoveel blauwe kastjes en andere microcontroller en verstandige laadregimes op de loodaccu's waren losgelaten dan waren die veel langer meegegaan...
Nooit te ver ontladen, meteen weer tot 100% opladen etc.
LFP's zijn in die zin veel vergevingsgezinder, maar ja zo duur hè, dus dan doen we er maar een dure bak blauwe doosjes bij, en dan is ons gemoed weer gerustgesteld.

Doe het gerust hoor, maar aflaten zijn niet meer nodig, nooit geweest overigens.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 09 okt 2022 09:16 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 09:28 #1428967

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Ik zou wel eens de COS φ (power factor) grafieken van zo'n hakkepuf regelaar willen zien.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 09:55 #1428974

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Calidris schreef :

In principe heb je gelijk, het paneel zou direct op de LFP kunnen, ware het niet dat ik en een paar anderen het anders aanpakken. We hebben per cel een lader (DC-DC omvormer) mvan 15A. Het beoogde doel is dat je nooit onbalans hebt of krijgt, Eigenlijk een acteve balancer on steroids.
Het probleem ontstaat dus bij het opstarten van die 4 omvormers, je moet dan over een "opstart bukt"heen met de stroom. dat kan het 50 watt paneel niet leveren en blijft dan in een soort semi kortsluit stand van 8 volt hangen. vandaar het huff&puff idee.

Het werkt goed en boven verwachting. Dat niet het optimale rendement gehaald wordt kan goed zijn, ik ga daar nog een meetunit tussen plaatsen.

Ergo je zonnepaneel is te klein laad bron niet groot genoeg. Hoop moeite voor heel weinig extra amperes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 09:58 #1428975

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
@Rene K
Wat jij hoort is door jou geïnterpreteerd en dat valt buiten mijn invloed.

Het gaat over LFP cellen (Li ferrofosfaat en Li Yttrium Ferrofosfaat)
Zij hebben geen brandbaar elektrolyt en zijn daardoor nooit betrokken geweest bij een explosieve thermal runaway. Dat wil niet zeggen dat er geen thermal runaway kan ontstaan, maar dan moet je wel energie blijven toevoegen tot een hogere temperatuur dan bij Li Cobalt Manganaat cellen die ether in hun elektrolyt hebben. Di-ethyl ether (narcose ether), ethyl methyl en di methyl ether zijn brandbaar en explosief! Tesla en Toyota gaan over op LFP accu's voor hun EV's zodat een explosieve thermal runaway bij hen niet meer voor kan komen.
Je hebt wel een punt als je van mening bent dat copywriters liever over iets sensationeels schrijven dan over van die 'tamme' accu's die niet kunnen ontploffen.

Het op te lossen probleem is het stuk gaan van LFP accu's door overladen (vooral lastig midden op zee als je van ABC naar SSS vaart)

Een thermal runaway met LFP accu's heeft nog niet tot een accubrand met een explosie geleid. LFP accu's zijn daarmee veiliger dan accu's met het chemisch minder stabiele Mangaan en ether als elektrolyt.

Het gaat niet om de kleur van de doos, maar om wat erin zit!

Kiss installaties worden door zeilers gebruikt tot buiten de veilige marges. Dan moet je wel updaten en soms de installatie minder KISS maken, helaas.

Lithium plating is het galvaniseren van de cel anode en kathode met metallisch Lithium. (Waar?) Dat is in de cel.
Lithium plating ontstaat bij laadspanningen boven de 3,4V (ook bij pieken!) per cel. (Wanneer?)
De hoge spanning maakt de Lithium atoomkern los van een andere stof en deze slaat dan neer op de kathode (negatieve plaat) en sluit deze (elektrisch gezien) af. Het is te vergelijken met het sulfateren van een lood-zwavelzuur accu, waar Loodsulfaat de platen bedekt en de platen onbereikbaar worden voor een elektronen of een ionen stroom.

Ik hoop ndat je lekker hebt geslapen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 10:53 #1428983

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Calidris schreef :
je moet dan over een "opstart bukt"heen met de stroom. dat kan het 50 watt paneel niet leveren en blijft dan in een soort semi kortsluit stand van 8 volt hangen. vandaar het huff&puff idee.

Als je accuspanning 8 volt is zou ik die accu maar wegbrengen om te laten recyclen. Dan is die namelijk heel erg stuk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 12:24 #1429004

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
3Noreen schreef :
Ik zou wel eens de COS φ (power factor) grafieken van zo'n hakkepuf regelaar willen zien.

Met welk doel?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 12:26 #1429005

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
je moet dan over een "opstart bukt"heen met de stroom. dat kan het 50 watt paneel niet leveren en blijft dan in een soort semi kortsluit stand van 8 volt hangen. vandaar het huff&puff idee.

Als je accuspanning 8 volt is zou ik die accu maar wegbrengen om te laten recyclen. Dan is die namelijk heel erg stuk.

Dit is de misser van de maand. Óf je leest niet mee, of je weet niet waar het over gaat.
lees nog maar eens terug hoe het zit. het is aan de ingang van de cel laders, niet direct op de LFP's.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 12:38 #1429009

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
FKZ schreef :
Calidris schreef :

In principe heb je gelijk, het paneel zou direct op de LFP kunnen, ware het niet dat ik en een paar anderen het anders aanpakken. We hebben per cel een lader (DC-DC omvormer) mvan 15A. Het beoogde doel is dat je nooit onbalans hebt of krijgt, Eigenlijk een acteve balancer on steroids.
Het probleem ontstaat dus bij het opstarten van die 4 omvormers, je moet dan over een "opstart bukt"heen met de stroom. dat kan het 50 watt paneel niet leveren en blijft dan in een soort semi kortsluit stand van 8 volt hangen. vandaar het huff&puff idee.

Het werkt goed en boven verwachting. Dat niet het optimale rendement gehaald wordt kan goed zijn, ik ga daar nog een meetunit tussen plaatsen.

Ergo je zonnepaneel is te klein laad bron niet groot genoeg. Hoop moeite voor heel weinig extra amperes

De 1e en 2e klopt, de laatste valt me dus erg mee. Elke ontlaad cyclus gaat met 44 watt vermogen de LFP's in.
Wat ik niet er bij geschreven heb is dat het een balanceer lader is, niet bedoeld als grote lader.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 okt 2022 12:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 12:57 #1429016

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
ReneK schreef :
Calidris schreef :
ReneK schreef :
Calidris schreef :
[
Appels en peren.

Degene die angst kweken zijn niet de mensen die zelf een oplossing verzinnen.


Grappig

Er worden ‘white papers’ en ‘onderzoeken ‘ aangedragen die niets komma nul met ‘onze’ lifepo4 te maken hebben om een punt te maken over ‘thermal runaways’ die li-ion (géén lifepo4) kunnen ondervinden en hoe het niet bestaande probleem kan/moet worden voorkomen

Verder wordt er een punt gemaakt over dat zonnepanelen zonder ingewikkelde schakelingen lege lifepo4 niet zouden kunnen opladen, maar er wordt voorbij gegaan aan het feit dat een zonnepaneel een simpele stroombron is met een Vmax en zelfs een enkele 2.5v (lege) lifepo4 cel kan opladen zonder problemen (zolang je maar stopt bij 3.5-3,65v , afhankelijk van de ‘C’ waarde waarmee je laad)

en dan wordt mij ‘appels vs peren’ verweten ?



ik blijf lekker bij mijn ‘er wordt angst gekweekt en oplossingen gezocht voor niet bestaande problemen’

Zolang je binnen de parameters blijft van de cellen kan alles, maar kan ook op verschillende manieren.
Ik houd nu eenmaal van achterdeuren en sluipweggetjes, anderen nemen alleen genoegen met de oprijlaan en de voordeur.


voorlopig hoor ik alleen maar blah blah blah .. appels peren blah blah blah .. achterdeuren sluipweggetjes..blah blah blah


@calidris @peper

misschien snap ik het gewoon niet (en het is 4:15 in de ochtend, net maxie gekeken hier op Aruba ) maar leg nou eens gewoon uit

1) over welke chemische samenstelling hebben we het nu
2) wat is het probleem dat we proberen op te lossen
3) wat is het exacte 'thermal runaway' gevaar met lifepo4
4) waarom zijn blauwe dozen slecht
5) wat is er in godsnaam met het *KISS* verhaal gebeurt dat opnieuw het wiel uitgevonden moet worden en gepresenteerd moet worden als iets copmpleet nieuws
6) lithium plating , waar , wanneer en hoe

er is vaker een opmerking gemaakt over apenrotsen en er vanaf geduwd worden , maar jullie maken het wel heel makkelijk door complete onzin en nonsense de ruimte in te slingeren

Om te beginnen, dit is een wijze uitspraak van je: misschien snap ik het gewoon niet
1) Ik denk LFP
2) laden zonder BMS en zonder passieve balncers
3) not me
4) Blauwe dozen zijn niet slecht, wel duur en mogelijk kwetsbaarder vanwege meer elektronika?
5) Er wordt niets gepresenteerd als "nieuws", alleen verslag gedaan van een andere oplossing buiten jou denkraam. Omdat het niet in je denkraam past, betitel jij het als nieuws.
6) not me

Het feit dat het je begint over apenrotsten en nonsens geeft aan dat jij maar bij de blauwe doosjes moet blijven en zet je eigen, boven genoemde, uitspraak kracht bij.

Wat de boer niet kent....

Wat niet wegneemt dat jou installatie waarschijnlijk prima werkt, maar jammer dat je kennelijk niet het vermogen kan opbrengen om te kijken wat achter de horizon ligt inzake LFP oplossingen en dat gemakshalve gelijk maar weer probeert af te fakkelen zonder gefundeerde motivatie.

Mijn, voor jouw, alternatieve knutsels zijn aan jou en sommige andere niet besteed.
Het draadje gaat over de alles-etende-regelaar, maar dat dringt niet door.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 13:57 #1429025

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Ik geniet met volle teugen van dit soort draadjes B)
Geen zak verstand van elektrisch spul klinkt iedere bijdrage hier als waardevol en waar en ik lees dat met smaak.
Wat wel opvalt is dat simpele natuurkunde zoveel kanten op kan en zoveel geloofsrichtingen heeft. De reaguurders met verstand van zijn ook allemaal prikkelbaar naar elkaar toe alsof ze een beetje schrikdraad vast hebben terwijl ze schrijven.
Ik kan het niet zo inschatten maar ik hoop dat dit onderling ook onder het noemertje humor valt. Ik zou het missen als er echt een paar boos werden en hun mond of pen hielden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 18:09 #1429056

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Ja, mooi hé.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 18:14 #1429059

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Is er nu ergens een schema van die alles etende regelaar.
Ik kan dat tussen al die post niet vinden....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 19:05 #1429077

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Het gaat over LFP cellen (Li ferrofosfaat en Li Yttrium Ferrofosfaat)
Zij hebben geen brandbaar elektrolyt en zijn daardoor nooit betrokken geweest bij een explosieve thermal runaway. Dat wil niet zeggen dat er geen thermal runaway kan ontstaan, maar dan moet je wel energie blijven toevoegen tot een hogere temperatuur dan bij Li Cobalt Manganaat cellen die ether in hun elektrolyt hebben.


dit is precies wat ik bedoel met 'angst kweken' ? LFP cellen zijn volgens jezelf nog nooit bij een thermal runaway betrokken geweest maar dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren. volgens mij is dat hetzelfde zeggen als 'water heeft nog nooit in de brand gestaan maar dat wil niet zeggen dat het nooit kan gebeuren' ? volgens mij met mijn zeer beperkte kennis wordt de thermal runaway bij andere chemische samenstellingen veroorzaakt door het vrijkomen van vrij zuurstof bij hoge(re) temperaturen , dit zorgt ervoor dat de chemische reactie doorblijft gaan totdat al het zuurstof is vrijgekomen en dan stopt de brand. bij LFP komt er bij hogere temperaturen geen vrij zuurstof vrij en ontstaat er ook geen 'thermal runaway' ?


Di-ethyl ether (narcose ether), ethyl methyl en di methyl ether zijn brandbaar en explosief! Tesla en Toyota gaan over op LFP accu's voor hun EV's zodat een explosieve thermal runaway bij hen niet meer voor kan komen.
Je hebt wel een punt als je van mening bent dat copywriters liever over iets sensationeels schrijven dan over van die 'tamme' accu's die niet kunnen ontploffen.


mijn punt is eerder dat er in jouw pdf een bron gebruikt wordt die niet gaat over lifepo4 , maar de conclusies die jij er uit trekt hebben wel ineens betrekking op lifepo4 ?

Het op te lossen probleem is het stuk gaan van LFP accu's door overladen (vooral lastig midden op zee als je van ABC naar SSS vaart)


het overladen van lithium als een 'op te lossen probleem' vind ik persoonlijk zwaar overtrokken en kan op een zeer eenvoudige manier worden opgelost ? je stopt gewoon met laden bij een vooraf ingesteld voltage , dit kan met of zonder blauwe dozen ? maar een relais uitgang op bijvoorbeeld een battery monitor voldoet uitstekend

de laatste keer dat mijn akku 'vol' was is inmiddels 63 dagen geleden en ik verwacht dat het nog minimaal tot begin 2023 duurt voordat we weer een keer 'vol' zijn, overladen staat niet hoog op mijn 'problemen' lijst , helemaal niet als je de laders een beetje fatsoenlijk instelt

Een thermal runaway met LFP accu's heeft nog niet tot een accubrand met een explosie geleid. LFP accu's zijn daarmee veiliger dan accu's met het chemisch minder stabiele Mangaan en ether als elektrolyt.

dit valt weer onder mijn noemer van 'angst kweken' , je legt namelijk nergens uit in je pdf dat het nog niet is voorgekomen met LFP en uiterst onwaarschijnlijk is dat het ooit gaat voorkomen met LFP maar tegelijkertijd heb je het wel over je schip veralten omdat de akku onblusbaar in de brand staat ? ,maar het wordt wel in een forum gebruikt waar 99% van de mensen LFP gebruiken. dus ook weer angst kweken en oplossingen verzinnen voor problemen die er niet zijn ?

Het gaat niet om de kleur van de doos, maar om wat erin zit!

Kiss installaties worden door zeilers gebruikt tot buiten de veilige marges. Dan moet je wel updaten en soms de installatie minder KISS maken, helaas.

het is heel KISS om een aantal blauwe dozen te gebruiken ? , bullet proof bij de juiste toepassing


Lithium plating is het galvaniseren van de cel anode en kathode met metallisch Lithium. (Waar?) Dat is in de cel.
Lithium plating ontstaat bij laadspanningen boven de 3,4V (ook bij pieken!) per cel. (Wanneer?)
De hoge spanning maakt de Lithium atoomkern los van een andere stof en deze slaat dan neer op de kathode (negatieve plaat) en sluit deze (elektrisch gezien) af. Het is te vergelijken met het sulfateren van een lood-zwavelzuur accu, waar Loodsulfaat de platen bedekt en de platen onbereikbaar worden voor een elektronen of een ionen stroom.


wat ik met mijn zeer beperkte kennis weet , nadat ik ben gaan uitpluizen , is dat lithium plating inderdaad kan ontstaan, maar dit kan alleen als er doorgeladen wordt nadat de cel 'vol' is

Volgens mijn 'goeroe' (Dhr Nordkyn oa) kan een cel pas 'vol' zijn bij 3.45 volt bij een voldoende lage laadstroom die maar lang genoeg aangeboden wordt , 3.4v is niet voldoende om een cel vol te krijgen dus kan er ook geen lithium plating plaats vinden bij 3.4v

echter om een 3.4v als maximum te geven is te vaag omdat het cel voltage afhangt van de 'C' waarde waarmee geladen wordt. als ik laad met 0.2-0.3C (300A) gaat de cel spanning snel naar 3.4v en (veel) meer terwijl de SoC slechts 15-20% is . deze spanning veroorzaakt geen 'lithium plating' omdat de cel nog lang niet vol en en 'lithium plating' pas ontstaat bij het doorladen van een 'volle' cel ?
dus weer 'angst kweken' en een oplossing aandragen voor een probleem dat er niet is ?

Ik hoop ndat je lekker hebt geslapen!
Groeten, Peper.


maar ik snap het waarschijnlijk niet , net zomin dat ik goed snap waarom Max gisteren kampioen geworden is ? ben naar bed gegaan en ik heb prima geslapen in de verwachting dat de volgende race beslissend zou zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 19:18 #1429082

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Om te beginnen, dit is een wijze uitspraak van je: misschien snap ik het gewoon niet

dank je wel


1) Ik denk LFP

het onderzoek dat Peper quote gaat dus niet over LFP dus ik trek alle conclusies en 'problemen' en 'oplossingen' in twijfel die in het pdf document aangedragen worden

2) laden zonder BMS en zonder passieve balncers

en wat er nu 'ontwikkeld' wordt is geen BMS ? of mag het geen BMS genoemd worden ?


4) Blauwe dozen zijn niet slecht, wel duur en mogelijk kwetsbaarder vanwege meer elektronika?

en de 'BMS' die nu ontwikkeld wordt is niet duur en bevat geen electronica ?


5) Er wordt niets gepresenteerd als "nieuws", alleen verslag gedaan van een andere oplossing buiten jou denkraam. Omdat het niet in je denkraam past, betitel jij het als nieuws.


maar het is geen oplossing ? voor een oplossing heb je een probleem nodig en ik snap nog steeds niet zo goed wat het exacte probleem is dat op deze manier opgelost wordt . maar misschien snap ik het gewoon niet
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 20:27 #1429095

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Zo'n 5 jaar geleden heb ik aangegeven dat ik het alleen over L(ithium)F(ferro)P(hosphaat) accu's zou hebben. Iedereen was van mening dat Li accu's allemaal eender waren. Ik vond het veel te complex om alle verschillen telkens weer uit te leggen. Om mijn lange posts niet nog langer te maken beschouw ik alleen de LFP cellen, maar waar nodig leg ik de verschillen met de andere soorten cellen uit.
Dat is uit te leggen als 'angst kweken', dat is geheel voor jou om te vinden. Aan de andere kant moet je wel goed lezen: LFP cellen zijn nog nooit bij een explosieve thermal runaway betrokken. Dat wil niet zeggen dat zij niet bij een thermal runaway betrokken kunnen zijn. Lithium (als alkalimetaal) kan heel makkelijk met zuurstof reageren. Blussen met water maakt Lithium hydroxide en daarbij komt waterstof vrij en dat kan behoorlijk branden.
LFP, LiFePO4, LiYFePO4 betreft hetzelfde anode materiaal en kunnen door elkaar worden gebruikt.
Het Nordkyn principe van laden nadat de 3,45V is bereikt kan alleen als de laadspanning hoger wordt gemaakt dan die 3,45V. Dit is in tegenspraak met wat ze beweren... 3,45V + 0,1c is meer dan 3,45V en daarmee is dat 'overladen'. Het is maar een heel klein beetje overladen, maar als het touw waaraan je komt te hangen maar een heel klein beetje tekort is, ben je wel dood!
De temperatuur speelt hierin ook een grote rol en die rol wordt gebagatelliseerd. Een volle LFP cel heeft bij 25oC een spanning van 3,45V, bij 0oC is daar nog maar 2,8V van over. Ga je dan laden met 3,45V, dan ben je aan het overladen en bezig de platen te galvaniseren met metallisch Lithium. Kijk nu je toch op weg bent naar 'the bay of plenty' zal dat niet veel gebeuren, maar voor hen die gedurende de winter rond de poolcirkel varen krijgen daar wel mee te maken. Bangmakerij? 'Je mag het best proberen, maar niet met mijn accu!'
Ik heb de hand weten te leggen op een nieuwe 160Ah cel (LiYFePO4). Die cel heeft last van het geheugen effect wordt geclaimd. De cel heeft echter nog nauwelijks tijd gehad een geheugen te ontwikkelen... Is dat niet vreemd? Dat is iets om te onderzoeken. Dat ga ik doen. Keep you posted.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 20:47 #1429096

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
lschip schreef :
Is er nu ergens een schema van die alles etende regelaar.
Ik kan dat tussen al die post niet vinden....
Hier is tie dan:




Dit is een 20W lader. Voor 12V heb je vier cellen met elk hun eigen lader nodig
Het maximum laadvermogen per cel is voorlopig 50W Bij 4 cellen voor 12V heb je dan een zonnepaneel van 200Wp of meer nodig.
Groeten Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 09 okt 2022 21:10 #1429098

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Elektrisch zal het allemaal best kloppen, maar ik denk dat je “alles etende lader” minder geschikt is voor windmolens of propshaft generators.
Als de open circuit spanning van een windmolen zeg 10V is, betekent dat dat door weinig wind de RPM laag is en er weinig mechanische energie aanwezig is. Als je dat beetje energie door de boost-trick gaat aftappen door V>Vbat te maken, ben je dan niet bang dat de windmolen helemaal stopt? De situatie bij solar is anders.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 05:37 #1429107

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
De converters zijn 'wide input range' Zij converteren elektrisch vermogen. De converter vraagt niet naar hoe het vermogen wordt opgewekt: windmolen, watermolen, dynamo op het voorwiel van je fiets, dynamo op je home trainer, zonnepaneel, Peltier element, Verzin maar wat. De voorwaarde is dat de converters minimaal 10V spanning krijgen aangeboden om te werken. Als de inwendige weerstand van de bron zo hoog is dat de spanning bij belasting 'inkakt' onder de 10V, stopt het. Simpel! Het gaat niet om de lader die minder geschikt is voor een bepaalde vermogensbron, het kan zijn dat de vermogensbron te weinig vermogen levert voor de lader.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 06:34 #1429109

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Maar hoeveel stroombronnen zijn er die een laag voltage en toch een voldoende vermogen leveren om na V-boosting toch nog een laadstroom te leveren die de moeite waard is? Een laag voltage wijst wijst bij de meeste molen generators op weinig aanwezig vermogen, dus hoe zinvol is het boosten als de molen wordt geremd en stopt?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 06:58 #1429113

PPPPFFFFFfffffff :sick: :sick:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 07:00 #1429114

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
FriendlySailor schreef :
PPPPFFFFFfffffff :sick: :sick:

Echt niets beters te zeggen? Kun je beter je Pffff voor je houden...
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 07:25 #1429117

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
WaltB schreef :
Maar hoeveel stroombronnen zijn er die een laag voltage en toch een voldoende vermogen leveren om na V-boosting toch nog een laadstroom te leveren die de moeite waard is? Een laag voltage wijst wijst bij de meeste molen generators op weinig aanwezig vermogen, dus hoe zinvol is het boosten als de molen wordt geremd en stopt?

Dat is inderdaad de vraag. Ik denk dat schroefas dynamo's het mogelijk beter doen. Mogelijk dat ik in de toekomst dat nog ga uitproberen.

ik zie het hele Huff&Puff werk met de alles-etende-lader meer als energy-harvesting. dat gaat vaak niet om grote vermogens.
Ik zie het als een sport.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 07:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 07:32 #1429118

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
[PPPPFFFFFfffffff :sick: :sick:]
Niks aan de hand. Hij heeft peen en uien gegeten :)
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 07:33 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl