Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een alles etende regelaar voor accu's

Een alles etende regelaar voor accu's 27 okt 2022 09:57 #1433085

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Calidris schreef :
Een alles etende regelaar voor accu's

Na een week Huff&Puff het volgende resultaat:




Dient nog wel vermeld te worden dat ik nog steeds een geijkte spanningsbron zoek of een geijkte referentie om daarmee de celmonitor ook weer te ijken per cel. Daardoor kunnen we nog niet 101% iets zeggen over de ladingstoestand en het verschil in cellen.

De celmonitor is, zoals eerder gezegd, zeer pessimistisch. Volgens "internet normen" zou 13,3V rond de 80-90% zijn?

Desondanks ben ik ben tevreden.

En terecht!
16mV celspanningsverschil is een in de foutmarge wegvallend verschil. De cellen zijn in balans en zullen bij verder laden met een eind laadspanning van 3,38V (O.I.D) alleen nog maar 'dichter' naar elkaar komen. Ik denk dat een 4-digit DVM voldoende is en dat ijken van de meter in een laboratorium wel van toepassing is, maar voor monitoring is dit beslist voldoende.
Dat je cellen maar voor 54% vol zijn is heel makkelijk te verklaren uit het feit dat het meetsysteem stamt uit de tijd dat de eind laadspanning vroeger op 3.65V werd gehouden. Dat is nu toch wel 'zo vorige eeuw'.
Je komt aan deze celspanningen met de 'hakkepuf' regelaar? Dan ben ik benieuwd hoe de ingangsstroom/spanning van de 4 converters eruit ziet bij 2,9V of 3,0V. Verder is het ook interessant om te zien bij welke spanning de regelaar in de 'puf' stand blijft en de ingangstroom niet meer wordt onderbroken door een leeg gelopen buffer condensator.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 27 okt 2022 10:07 #1433088

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Peper schreef :
En terecht!
16mV celspanningsverschil is een in de foutmarge wegvallend verschil. De cellen zijn in balans en zullen bij verder laden met een eind laadspanning van 3,38V (O.I.D) alleen nog maar 'dichter' naar elkaar komen. Ik denk dat een 4-digit DVM voldoende is en dat ijken van de meter in een laboratorium wel van toepassing is, maar voor monitoring is dit beslist voldoende.
Dat je cellen maar voor 54% vol zijn is heel makkelijk te verklaren uit het feit dat het meetsysteem stamt uit de tijd dat de eind laadspanning vroeger op 3.65V werd gehouden. Dat is nu toch wel 'zo vorige eeuw'.
Je komt aan deze celspanningen met de 'hakkepuf' regelaar? Dan ben ik benieuwd hoe de ingangsstroom/spanning van de 4 converters eruit ziet bij 2,9V of 3,0V. Verder is het ook interessant om te zien bij welke spanning de regelaar in de 'puf' stand blijft en de ingangstroom niet meer wordt onderbroken door een leeg gelopen buffer condensator.
Groeten, Peper.

Als er geladen wordt tijdens de Puff fase zie ik een momentaan ingangs vermogen van rond de 40 watt gedurende pakweg 10 seconden, dan is de supercap weer leeg. Als we in de Puff fase aanhoud omdat de cellen redelijk vol zijn, gaat er maar 10-14 watt in. Dat zal resulteren in pakweg 0,6-1A in de cellen.
Dit laatste gemeten na 1 nacht laden via de alles-etende-lader en regulier verblijf aan boord. Tijdens koelkast gebruik zie je het input vermogen ook oplopen. Wellicht dat de stroom bij doodschip verder afneemt na een paar dagen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 10:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 27 okt 2022 10:08 #1433089

Calidris schreef :
Een alles etende regelaar voor accu's

Na een week Huff&Puff het volgende resultaat:




Dient nog wel vermeld te worden dat ik nog steeds een geijkte spanningsbron zoek of een geijkte referentie om daarmee de celmonitor ook weer te ijken per cel. Daardoor kunnen we nog niet 101% iets zeggen over de ladingstoestand en het verschil in cellen.

De celmonitor is, zoals eerder gezegd, zeer pessimistisch. Volgens "internet normen" zou 13,3V rond de 80-90% zijn?

Desondanks ben ik ben tevreden.



Hier 8 mV verschil in rust met toevallig dezelfde klemspanning als Calidris nu. Maar niet helemaal vol zegt dat niet zoveel; ook speelt de nauwkeurigheid van de meting een rol. Die 78% SOC die het BMS schat, is op basis van een klemspanningtabel; ik denk dat ik die tijdens een ontlaadtest heb opgesteld. Ook maar een indicatie dus. De Victron monitor (coulombteller) zegt nu 70%. Die vertrouw ik.

Voor de goede orde: ik gebruik dus geen balancer en laad in serie. Afgelopen winter met de hand topgebalanceerd.
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 11:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 27 okt 2022 21:06 #1433228

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Roozeblij schreef :
Overdrijven we niet een beetje? Geijkte meetwaardes? op duizendsten volt meten?

In de basis gaat het er alleen om dat gedetecteerd wordt dat er een cel achterblijft, waardoor een andere overladen wordt.
Dat moet je voorkomen. Verder maakt het allemaal geen moer uit, in feite.

oja, en onderspanning detectie, dat ook inderdaad.

Klopt helemaal, maar het is ook een persoonlijke missie
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 okt 2022 00:07 #1433236

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
Calidris schreef :
Een alles etende regelaar voor accu's

Na een week Huff&Puff het volgende resultaat:

Dient nog wel vermeld te worden dat ik nog steeds een geijkte spanningsbron zoek of een geijkte referentie om daarmee de celmonitor ook weer te ijken per cel. Daardoor kunnen we nog niet 101% iets zeggen over de ladingstoestand en het verschil in cellen.

De celmonitor is, zoals eerder gezegd, zeer pessimistisch. Volgens "internet normen" zou 13,3V rond de 80-90% zijn?

Desondanks ben ik ben tevreden.

ik denk dat er maar 1 beetje juiste methode is om er achter te komen wat de SoC is met de door jou ingestelde 'stop' waardes ?

laden tot de laders er mee stoppen
dan leeg trekken tot 2.8v per cel (11.2v op set niveau) en kWh / Ah tellen hoeveel er uit komt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 okt 2022 01:03 #1433237

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Serieel laden, direkt van de dynamo met regeling door veldstroomregeling van de dynamo. De meest direkte manier.

Normaal laad ik tot absorptie spanning 13.8V (cell 3.45V) met 5 min absorptie-tijd, dan stoppen.

1. Begin situatie:



2. Bulk fase, AMPs gelimiteerd (CC laden) Absorptie punt op 13.8V



3. Absorptiepunt bereikt 13.8V (CV laden) Amps taper off



4. Charging, absorptie punt gezet op 14.0 V (cell 3.5) (bijna bereikt)



5. Absorptie punt bereikt, CV laden, Amps taper off:



6. Accu's in rust na charging to 14.0V

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 28 okt 2022 01:24 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 okt 2022 02:11 #1433238

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Bewust over-charging om Cell high Voltage alarm te testen.

Over charged

Laden stopgezet, spanning loopt snel terug, alarm gaat uit.

V drops, alarm stops

Natuurlijk een uitzonderlijke situatie, dat alarm komt normaal gesproken natuurlijk nooit aan. Misschien moet ik de instelling veranderen naar 3.65V. Ik heb daarvoor op elk alarm een stelschroefje.


Ik ben niet erg bezorgd over die 3.7V. Die werd zeer snel bereikt en duurde maar enkele seconden.

Als ik tot 14.0V (3.5V Cell) laad met wat langere absorptie-tijd, zal de balancer zijn werk doen.
Overigens denk ik niet dat dit een erg grote onbalans is.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 28 okt 2022 02:22 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 okt 2022 02:36 #1433239

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
Peper schreef :
Dat je cellen maar voor 54% vol zijn is heel makkelijk te verklaren uit het feit dat het meetsysteem stamt uit de tijd dat de eind laadspanning vroeger op 3.65V werd gehouden. Dat is nu toch wel 'zo vorige eeuw'.

Ik blijf dit een van de grootste 'misverstanden' (of des-informatie) vinden die geuit worden

3.65V is een absoluut prima eind spanning en kun je perfect aanhouden, als je je aan de laad specs houd van de fabrikant , waar tussen neus en lippen steeds aan voorbij gegaan wordt is dat de eind (stop) spanning compleet afhankelijk is van de laadstroom

hoge laadstroom = hoge eindspanning (3.65v)
lagere laadstroom = lagere eindspanning (<3.65v)

en om de laatste paar procent te laden houd je de eindspanning vast tot de 'tailcurrent' (eind stroom ?) bereikt wordt en dan stop je en is de lifepo4 vol

dat de cellen 54% aangeven heeft niets te maken met 'meetmethodes uit de vorige eeuw' , maar veel meer met de actuele SoC

een mooie manier om dit zichtbaar te maken :

neem een 280Ah @ 12v set

bij een 20% SoC
ga laden met 28A (0.1C) en noteer de spanning
draai dan de laadstroom op naar 280A (1C) en noteer de spanning

bij vrijwel gelijke SoC zul je grote verschillen zien in voltage

test 2

laad de 280Ah akku met 0.1C tot 3.45V en stop met laden. trek de akku leeg en meet de Ah's die eruit komen
laad dan de 280Ah van 'leeg' naar 3.45v per cel maar nu met 280A (1C) en trek hem weer leeg om te zien hoeveel Ah er nu uit komt

tussen beide methodes zal een procent of 25-30 (of meer) verschil zitten in de Ah's die je er uit kunt halen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 28 okt 2022 02:47 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 okt 2022 06:58 #1433252

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
ReneK schreef :

ik denk dat er maar 1 beetje juiste methode is om er achter te komen wat de SoC is met de door jou ingestelde 'stop' waardes ?

laden tot de laders er mee stoppen
dan leeg trekken tot 2.8v per cel (11.2v op set niveau) en kWh / Ah tellen hoeveel er uit komt

Ja, dat is een juiste manier. Ik heb alleen de onderspanning op 12,2 staan, maar dat maakt niet uit. Tot dat punt ontladen geeft de capaciteit. Die 12,2 volt is ongeveer 9-10% rest cappaciteit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 okt 2022 06:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 okt 2022 13:25 #1433336

zeilersforum.nl/index.php/foru...cer?start=50#1344815

Gewoon eens doen en loggen, zo’n test bij jouw cellen. Leerzaam en je kunt meteen een idee krijgen hoe veel (of weinig…) een bepaalde klemspanning betekent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 okt 2022 14:07 #1433347

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Nachtvlinder schreef :
zeilersforum.nl/index.php/foru...cer?start=50#1344815

Gewoon eens doen en loggen, zo’n test bij jouw cellen. Leerzaam en je kunt meteen een idee krijgen hoe veel (of weinig…) een bepaalde klemspanning betekent.

Jaaa, helaas ben ik m'n datalogger kwijt, kan dus alleen met een coulombteller. werkt ook en is genoeg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 okt 2022 14:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 okt 2022 00:23 #1433473

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Jaaa, helaas ben ik m'n datalogger kwijt......

Tja, zo kon ik mijn 280A charger nergens vinden...
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 22 mei 2023 21:26 #1481214

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Calidris schreef :
Peper schreef :
De reden voor onbalans is gevonden.
De anti diep ontlading schakelaar werkt volgens spec's.
De 'Huff and Puff' regelaar is een idee Van Calidris, maar in een iets andere uitvoering.

Bijlage:

Bestandsnaam: Nuookdiepo...rcel.pdf
Bestandsgrootte:788 KB


Veel leesplezier!
Peper

Pas op! gaat niet over zeilen maar over techniek om het aangenamer te maken.

Om enige toelichting te geven over Huff & Puff, wat op ZF nog niet besproken is. Ik had al eens ervaren en Hans Fix voorspelde het ook, dat solar panelen niet over de initiële "stroomhobbel" heen komen bij opstarten van de alles-etende-lader. Bij lege LFP accu is de stroomvraag zo groot dat solar spanning in stort.
Na enig prakkedenken was, de huff & Puff oplossing, een goed werkende. Het idee was opladen van een grote capaciteit en bij voldoende opgebouwde spanning uit solar (Huff), deze condensator lading door te laten naar de alles-etende-lader (Puff). Na ontlading van de condensatorlading gaat de schakelaar naar de laders weer dicht en het paneel kan de condensator weer opladen.
Het principe:




Werking:
1 - paneel laad condensator op tot 12 volt.
2 - Bij 18V gaat de FET open en loopt de condensator leeg in de laders.
3 - Als de leeggelopen condensator de 14V bereikt, sluit de FET weer.
4 - en weer terug naar Nr.-1

Om het te simpel te verwezenlijken heb ik uitsluitend kant en klaar spullen gebruikt, een hier reeds bekend spannings printje en solid-state DC relais.
Dit printje in mode-3!:



En op deze wijze verbonden":



Waarom tussen de 14-18 volt? Omdat daar ergens het MPPT punt ligt. Met deze waarden creëer je dus een soort semi-MPPT lader.


Waarden links zijn verhoudingsgeweijs, niet absoluut

Voordeel is dat er dan ook nog spanning overblijft voor de PWM lader op de startaccu.

De Hakkepuf regelaar weet ik uit ervaring dat die niet werkt, helaas Peper. Zelfs niet met 100.000uF (seen it, done it, been there, got the T-shirt). Je komt in een soort Boezemfibrilleren terecht wegens gebrek aan hysterese.
Ik gebruik nu 8 Farad bij 32 volt, kan dus ook tegen open celspanning.

Het werkt al het hele jaar zo fijn! :laugh:
Geen walspanning, nks. En elk weekend weer vol.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 22 mei 2023 21:35 #1481216

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
ReneK schreef :
Zoals ?

Het niet kunnen laden van een ‘lege’ lifepo4 akku met solar

Nog nooit meegemaakt dat mijn Victron mppt’s een ‘lege’ (SoC 5% , 12v akku pack spanning) niet kunnen laden . Zon gaat schijnen, mppt’s gaan aan en er gaat stroom de akku in , ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn mppt’s niet aangaan omdat de akku ‘leeg’ is

Dus een oplossing voor een niet bestaand probleem

Een MPPT regelaar doet in grote lijnen het zelfde als Huff & Puff, alleen met meer elektronika, een hogere frequentie en met meer software. Maar de basis omzetting ontloopt elkaar niet veel.
Alleen legt Victron dat niet uit, waardoor je niet kan reageren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 06:45 #1481253

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Voor de liefhebbers even een paar foto's van mijn 24 V 280 Ah zelfbouw projekt.
Wel met JK BMS 200 Amp en 2 A balancing, maar ingesteld op 1,5 A
Parallel aan de BMS nog een BattGo voor extra info.
Soldeer zekeringetjes 2A op ieder aansluitpunt.
Voorlopig ben ik zeer tevreden...,
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 06:49 #1481255

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Looptie niet leeg zo? (1e foto) ;)

Mooie aansluitingen op de cellen!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 10:40 #1481371

Heel netjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 10:49 #1481376

We are

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 11:19 #1481386

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Op de tweede foto van Egenolf viel me op dat de laatste cel (cel 8) de laagste spanning heeft. Ik begin het idee te krijgen dat dat heel vaak zo is. Hoe miniem ook, in veel gevallen heeft de laatste cel de laagste spannning. Dat zie ik bij mijn eigen LiFePO4 accu's, maar bijvoorbeeld ook bij 2S en 3S Li-ion accu's als ik ze aan de balance charger hang. Herkent iemand dit?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 12:55 #1481411

Zit elke cel met twee draden op de balancer? Of zit alleen de laatste cel (of eerste) met twee draden en de rest met een?
Bij cel+1 draden meet je dus ook de spanningsval over de kabel tussen de cellen, en die kan enkele mV maar ook wel wat hoger zijn.
Dus ja dat zou wel verklaarbaar zijn, de laatste heeft wel twee draden en is daarmee lager.
Betekent ook dat je balancer in de war raakt door die extra spanningen die over de draden tussen de cellen vallen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 13:34 #1481418

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Calidris gebruikt individuele cel laders, indien daar een spanningsverschil tussen de cellen bestaat worden deze cellen of de cel automatisch geladen naar de maximale laadspanning. Het is dan wel zaak de laadspanning goed in te stellen. Dit is mogelijk met een 'step' van 2mV. 2mV verschil heeft geen wezenlijke invloed op de levensduur van de cel. Bij 50mV verschil is er sprake van een zeer geringe onbalans. De maximale celspanning voor LFP cellen is 3,45V bij 25oC.

@Calidris, merk je iets van de werking van de 'hakkepuf' schakeling? Of heb je dit niet geïmplementeerd. Als ik de specs van Murata bekijk is er een diep ontlaad beveiliging ingebouwd die overgaat in de 'hakkepuf' modus als de lader een te grote belasting vormt (voor generator of zonnepaneel). Het zou kunnen zijn dat de 'hakkepuf' schakeling interfereert met de diepontlading beveiliging en dan uiteindelijk geen lading oplevert. Dit zou ook de reden kunnen zijn waarom It Paradyske geen lading uit DC-DC converters kan halen bij gebruik van een zonnepaneel met een laag Wp.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 14:27 #1481426

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
It Paradyske schreef :
Zit elke cel met twee draden op de balancer? Of zit alleen de laatste cel (of eerste) met twee draden en de rest met een?
Bij cel+1 draden meet je dus ook de spanningsval over de kabel tussen de cellen, en die kan enkele mV maar ook wel wat hoger zijn.
Dus ja dat zou wel verklaarbaar zijn, de laatste heeft wel twee draden en is daarmee lager.
Betekent ook dat je balancer in de war raakt door die extra spanningen die over de draden tussen de cellen vallen.

Hmmm, volgens mij zit iedere cel met 2 draden op de balancer. By design. 5 draden op een 4S accu, 4 draden voor een 3S, etc. Is misschien meer iets voor algemene kennis omtrent lithium-accu's en minder voor dit specifieke draadje.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 15:29 #1481439

Eclips schreef :
It Paradyske schreef :
Zit elke cel met twee draden op de balancer? Of zit alleen de laatste cel (of eerste) met twee draden en de rest met een?
Bij cel+1 draden meet je dus ook de spanningsval over de kabel tussen de cellen, en die kan enkele mV maar ook wel wat hoger zijn.
Dus ja dat zou wel verklaarbaar zijn, de laatste heeft wel twee draden en is daarmee lager.
Betekent ook dat je balancer in de war raakt door die extra spanningen die over de draden tussen de cellen vallen.

Hmmm, volgens mij zit iedere cel met 2 draden op de balancer. By design. 5 draden op een 4S accu, 4 draden voor een 3S, etc. Is misschien meer iets voor algemene kennis omtrent lithium-accu's en minder voor dit specifieke draadje.

Bij 2 draden per cel op een 4S heb je dus 8 draden nodig, geen 5.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 15:34 #1481440

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
It Paradyske schreef :

Bij 2 draden per cel op een 4S heb je dus 8 draden nodig, geen 5.

Dan is iedere Lithium-accu-variant verkeerd ontworpen dus. :S
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 23 mei 2023 16:08 #1481448

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Peper schreef :
Calidris gebruikt individuele cel laders, indien daar een spanningsverschil tussen de cellen bestaat worden deze cellen of de cel automatisch geladen naar de maximale laadspanning. Het is dan wel zaak de laadspanning goed in te stellen. Dit is mogelijk met een 'step' van 2mV. 2mV verschil heeft geen wezenlijke invloed op de levensduur van de cel. Bij 50mV verschil is er sprake van een zeer geringe onbalans. De maximale celspanning voor LFP cellen is 3,45V bij 25oC.

@Calidris, merk je iets van de werking van de 'hakkepuf' schakeling? Of heb je dit niet geïmplementeerd. Als ik de specs van Murata bekijk is er een diep ontlaad beveiliging ingebouwd die overgaat in de 'hakkepuf' modus als de lader een te grote belasting vormt (voor generator of zonnepaneel). Het zou kunnen zijn dat de 'hakkepuf' schakeling interfereert met de diepontlading beveiliging en dan uiteindelijk geen lading oplevert. Dit zou ook de reden kunnen zijn waarom It Paradyske geen lading uit DC-DC converters kan halen bij gebruik van een zonnepaneel met een laag Wp.

Groeten, Peper.

Dag Peper,

Ik heb de cel laders getrimd op 3,38 volt dacht ik.
Ik gebruik de Huff & Puff sinds 8-10-2022, minus de vorstdagen, dan gaat die uit. Ik heb er wel een Clixon temp switch op, maar doe het nog met de hand.
Het Huff & Puff principe werkt uitstekend en pompt de LFP in de midweek weer vol. Geen walspanning nodig. Zeer tevreden.
Van de ingangs eigenschappen van de Murata's merk ik niks, spanning begeeft zich tussen 14-18 volt.
Lig nu even op Schier en heb in de haven er een 100W Meanwell op de Murata's, 19V 5A, maar gemiddeld 30 watt verbruik volgens de meters.
Ook deze zeer content mee:



(volgens sommige useless en onbruikbaar :laugh: :laugh: )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 mei 2023 16:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.344 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl