Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een alles etende regelaar voor accu's

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 07:56 #1429125

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Maar hoeveel stroombronnen zijn er die een laag voltage en toch een voldoende vermogen leveren om na V-boosting toch nog een laadstroom te leveren die de moeite waard is? Een laag voltage wijst wijst bij de meeste molen generators op weinig aanwezig vermogen, dus hoe zinvol is het boosten als de molen wordt geremd en stopt?

Dat is inderdaad de vraag. Ik denk dat schroefas dynamo's het mogelijk beter doen. Mogelijk dat ik in de toekomst dat nog ga uitproberen.

ik zie het hele Huff&Puff werk met de alles-etende-lader meer als energy-harvesting. dat gaat vaak niet om grote vermogens.
Ik zie het als een sport.

Ja, leuke sport. Ik heb ooit een Delco met de hand re-wound met groot aantal wikkelingen om op schroefas te gebruiken. Werkte goed, maar het grootste probleem bij schoefas generatoren is dat als je op de motor vaart V door het hoge toerental veel te groot wordt. De enige oplossing is een mechanische clutch. Al met al voor die 4-5A niet de moeite waard en je boot gaat door het afremmen niet zo snel, haha.

Bruikbare molens hebben voldoende stator wikkelingen om bij een relatief laag toerental al een hoge (open circuit) spanning te leveren. Als je een regelaar wilt gebruiken, dan is de belangrijkste eigenschap daarvan dat de laadstroom geknepen kan worden (met Mosfet) zodat een optimale RPM behouden wordt. Ideaal is om stroomsterkte en RPM als feedback voor de regeling te hebben om MPPT algoritme op te baseren.

01:02:54.31 $PWXDR,2.60,Amps,13.35,Vbat, 788,RPMwind, 46,PWMwidth,*39
01:02:54.53 $PWXDR,3.00,Amps,13.39,Vbat, 772,RPMwind, 47,PWMwidth,*36
01:02:54.69 $PWXDR,3.41,Amps,13.41,Vbat, 750,RPMwind, 48,PWMwidth,*33
01:02:54.91 $PWXDR,3.80,Amps,13.41,Vbat, 718,RPMwind, 49,PWMwidth,*33
01:02:55.13 $PWXDR,4.01,Amps,13.41,Vbat, 672,RPMwind, 50,PWMwidth,*38

Testoutput van mijn LFP regelaar voor windmolen. De Mosfet duty cycle loopt van 0-100 in 50 stapjes.
De kunst is door duty cycle (PWM pulse width) zo te wijzigen om de “sweet spot” (oftewel MPP) te vinden waarbij RPMwind niet te veel is ingezakt en optimaal is voor hoogste laadstroom.
In dit voorbeeld is er voldoende vermogen om bij full duty cycle (50 - gate helemaal open) nog met 672 RPM te draaien en nog 4.01Amps te genereren.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 10:25 #1429159

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Voor de schroefas dynamo's gebruikten we vroeger gewone dynamo's met een losse koolborstelhouder zonder regelaar. Een PWM regelaar er op en klaar.
Echter onderbraken we het rotorstuurveld als het motor contact aan ging.
Dat waren Leece-Neville van 2Kw,. Daar komt met grote schroeven rustig 20-40A vanaf, maar stelde zware eisen aan de mechanische constructie.

Ik zou al tevreden zijn met 1-3 A. Ik heb een oude trolling motor op het oog met permanent magneten.
dan rechtstreeks de cel-lader in, die mag tot 36 volt hebben (8-36V).

Maar een oude windmolen generator kan ook prima als schroefas generator met jouw regelaar?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 10:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 10:31 #1429162

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Wat wil je Walt... Je accu laden of je windturbine laten draaien met het optimale toerental?
It is all about priorities.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 13:17 #1429203

WaltB schreef :
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Maar hoeveel stroombronnen zijn er die een laag voltage en toch een voldoende vermogen leveren om na V-boosting toch nog een laadstroom te leveren die de moeite waard is? Een laag voltage wijst wijst bij de meeste molen generators op weinig aanwezig vermogen, dus hoe zinvol is het boosten als de molen wordt geremd en stopt?

Dat is inderdaad de vraag. Ik denk dat schroefas dynamo's het mogelijk beter doen. Mogelijk dat ik in de toekomst dat nog ga uitproberen.

ik zie het hele Huff&Puff werk met de alles-etende-lader meer als energy-harvesting. dat gaat vaak niet om grote vermogens.
Ik zie het als een sport.

Ja, leuke sport. Ik heb ooit een Delco met de hand re-wound met groot aantal wikkelingen om op schroefas te gebruiken. Werkte goed, maar het grootste probleem bij schoefas generatoren is dat als je op de motor vaart V door het hoge toerental veel te groot wordt. De enige oplossing is een mechanische clutch. Al met al voor die 4-5A niet de moeite waard en je boot gaat door het afremmen niet zo snel, haha.

Bruikbare molens hebben voldoende stator wikkelingen om bij een relatief laag toerental al een hoge (open circuit) spanning te leveren. Als je een regelaar wilt gebruiken, dan is de belangrijkste eigenschap daarvan dat de laadstroom geknepen kan worden (met Mosfet) zodat een optimale RPM behouden wordt. Ideaal is om stroomsterkte en RPM als feedback voor de regeling te hebben om MPPT algoritme op te baseren.

01:02:54.31 $PWXDR,2.60,Amps,13.35,Vbat, 788,RPMwind, 46,PWMwidth,*39
01:02:54.53 $PWXDR,3.00,Amps,13.39,Vbat, 772,RPMwind, 47,PWMwidth,*36
01:02:54.69 $PWXDR,3.41,Amps,13.41,Vbat, 750,RPMwind, 48,PWMwidth,*33
01:02:54.91 $PWXDR,3.80,Amps,13.41,Vbat, 718,RPMwind, 49,PWMwidth,*33
01:02:55.13 $PWXDR,4.01,Amps,13.41,Vbat, 672,RPMwind, 50,PWMwidth,*38

Testoutput van mijn LFP regelaar voor windmolen. De Mosfet duty cycle loopt van 0-100 in 50 stapjes.
De kunst is door duty cycle (PWM pulse width) zo te wijzigen om de “sweet spot” (oftewel MPP) te vinden waarbij RPMwind niet te veel is ingezakt en optimaal is voor hoogste laadstroom.
In dit voorbeeld is er voldoende vermogen om bij full duty cycle (50 - gate helemaal open) nog met 672 RPM te draaien en nog 4.01Amps te genereren.

Heb je dan ook nog een step-downconverter er achter hangen om bij een hogere windsterkte en toerental en dus spanning er meer stroom en dus vermogen uit te halen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 13:36 #1429209

Calidris schreef :
Peper schreef :
De reden voor onbalans is gevonden.
De anti diep ontlading schakelaar werkt volgens spec's.
De 'Huff and Puff' regelaar is een idee Van Calidris, maar in een iets andere uitvoering.

Bijlage:

Bestandsnaam: Nuookdiepo...rcel.pdf
Bestandsgrootte:788 KB


Veel leesplezier!
Peper

Pas op! gaat niet over zeilen maar over techniek om het aangenamer te maken.

Om enige toelichting te geven over Huff & Puff, wat op ZF nog niet besproken is. Ik had al eens ervaren en Hans Fix voorspelde het ook, dat solar panelen niet over de initiële "stroomhobbel" heen komen bij opstarten van de alles-etende-lader. Bij lege LFP accu is de stroomvraag zo groot dat solar spanning in stort.
Na enig prakkedenken was, de huff & Puff oplossing, een goed werkende. Het idee was opladen van een grote capaciteit en bij voldoende opgebouwde spanning uit solar (Huff), deze condensator lading door te laten naar de alles-etende-lader (Puff). Na ontlading van de condensatorlading gaat de schakelaar naar de laders weer dicht en het paneel kan de condensator weer opladen.
Het principe:




Werking:
1 - paneel laad condensator op tot 12 volt.
2 - Bij 18V gaat de FET open en loopt de condensator leeg in de laders.
3 - Als de leeggelopen condensator de 14V bereikt, sluit de FET weer.
4 - en weer terug naar Nr.-1

Om het te simpel te verwezenlijken heb ik uitsluitend kant en klaar spullen gebruikt, een hier reeds bekend spannings printje en solid-state DC relais.
Dit printje in mode-3!:



En op deze wijze verbonden":



Waarom tussen de 14-18 volt? Omdat daar ergens het MPPT punt ligt. Met deze waarden creëer je dus een soort semi-MPPT lader.


Waarden links zijn verhoudingsgeweijs, niet absoluut

Voordeel is dat er dan ook nog spanning overblijft voor de PWM lader op de startaccu.

De Hakkepuf regelaar weet ik uit ervaring dat die niet werkt, helaas Peper. Zelfs niet met 100.000uF (seen it, done it, been there, got the T-shirt). Je komt in een soort Boezemfibrilleren terecht wegens gebrek aan hysterese.
Ik gebruik nu 8 Farad bij 32 volt, kan dus ook tegen open celspanning.



Dit gaat wel klikken op je HF-ontvanger denk ik, elke keer weer die spanning aan en uit op de Murata's. Wat voor tijden praten we over?
Bij 100W zon en 200W murata's: 5 seconden laden, 3 seconden murata aan? (Pendelen tussen 14 en 18V) Zoiets?
Is wel een erg lompe regeling hoor, en die spanning wil je dus nog beter wat preciezer op je MPP houden, tja als je dan toch bezig bent.
En die 8F is ook niet echt zo groot nodig toch, bepaalt alleen maar hoe vaak je klik-klak hoort op je HF.

Welke Murata's gebuik je? Bij welke spanning is het rendement daarvan het best?

En als je dan toch bezig bent met MPPT, dan doen anderen dat beter hoor!
Ja! een blauw kastje! LOL!

Die impedantieaanpassingen van zonnepaneel naar Murata's naar cellen begint nou toch wat meer te worden dan een KISS ontwerp. Nou snap ik wel dat bij jou ook geldt: KISS is dat wat in de rommelbak ligt, maar toch...

Dank dat je bevestigt wat ik al de hele tijd roep. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 13:40 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 18:14 #1429278

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Als iemand er 1 te leen heeft, probeer ik het graag!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 22:20 #1429311

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
It Paradyske schreef :
WaltB schreef :
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Maar hoeveel stroombronnen zijn er die een laag voltage en toch een voldoende vermogen leveren om na V-boosting toch nog een laadstroom te leveren die de moeite waard is? Een laag voltage wijst wijst bij de meeste molen generators op weinig aanwezig vermogen, dus hoe zinvol is het boosten als de molen wordt geremd en stopt?

Dat is inderdaad de vraag. Ik denk dat schroefas dynamo's het mogelijk beter doen. Mogelijk dat ik in de toekomst dat nog ga uitproberen.

ik zie het hele Huff&Puff werk met de alles-etende-lader meer als energy-harvesting. dat gaat vaak niet om grote vermogens.
Ik zie het als een sport.

Ja, leuke sport. Ik heb ooit een Delco met de hand re-wound met groot aantal wikkelingen om op schroefas te gebruiken. Werkte goed, maar het grootste probleem bij schoefas generatoren is dat als je op de motor vaart V door het hoge toerental veel te groot wordt. De enige oplossing is een mechanische clutch. Al met al voor die 4-5A niet de moeite waard en je boot gaat door het afremmen niet zo snel, haha.

Bruikbare molens hebben voldoende stator wikkelingen om bij een relatief laag toerental al een hoge (open circuit) spanning te leveren. Als je een regelaar wilt gebruiken, dan is de belangrijkste eigenschap daarvan dat de laadstroom geknepen kan worden (met Mosfet) zodat een optimale RPM behouden wordt. Ideaal is om stroomsterkte en RPM als feedback voor de regeling te hebben om MPPT algoritme op te baseren.

01:02:54.31 $PWXDR,2.60,Amps,13.35,Vbat, 788,RPMwind, 46,PWMwidth,*39
01:02:54.53 $PWXDR,3.00,Amps,13.39,Vbat, 772,RPMwind, 47,PWMwidth,*36
01:02:54.69 $PWXDR,3.41,Amps,13.41,Vbat, 750,RPMwind, 48,PWMwidth,*33
01:02:54.91 $PWXDR,3.80,Amps,13.41,Vbat, 718,RPMwind, 49,PWMwidth,*33
01:02:55.13 $PWXDR,4.01,Amps,13.41,Vbat, 672,RPMwind, 50,PWMwidth,*38

Testoutput van mijn LFP regelaar voor windmolen. De Mosfet duty cycle loopt van 0-100 in 50 stapjes.
De kunst is door duty cycle (PWM pulse width) zo te wijzigen om de “sweet spot” (oftewel MPP) te vinden waarbij RPMwind niet te veel is ingezakt en optimaal is voor hoogste laadstroom.
In dit voorbeeld is er voldoende vermogen om bij full duty cycle (50 - gate helemaal open) nog met 672 RPM te draaien en nog 4.01Amps te genereren.

Heb je dan ook nog een step-downconverter er achter hangen om bij een hogere windsterkte en toerental en dus spanning er meer stroom en dus vermogen uit te halen?

Nee, waarom? Bij hogere windsterkte en toerental wordt het grotere vermogen "vertaald" naar hogere A omdat V bepaald wordt door de accu. De Mosfet duty cycle is dan door de regelaar al op 100% gezet en in feite heb je dan dezelfde situatie als bij direkte aansluiting van de molen zonder regelaar. Ik heb al eens eerder dit grafiekje daarvan gemaakt:

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 10 okt 2022 22:37 #1429312

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Peper schreef :
Wat wil je Walt... Je accu laden of je windturbine laten draaien met het optimale toerental?
It is all about priorities.
Groeten, Peper.

You don't get my drift Peper.
Mijn regelaar houdt door de laadstroom te beperken de windturbine draaiend op een toerental waarbij nog geladen wordt. Zoals je weet levert een stilstaande molen nada. Vooral bij LFP laden van belang omdat LFP accu's zo dorstig zijn. Als je bij weinig wind alleen maar V boost en alle vermogen aftapt stopt de windturbine.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 11 okt 2022 06:41 #1429321

WaltB,

Ik heb wat geexperimenteerd met een aantal Air X molens, die defect bij mij aan boord gelegd werden.
Alle weer werkend. Opnieuw gewikkeld op verschillende spanningen.

Daar komt uit dat hier, met ddorgaans te weinig wind, maar met zeer plotselinge buien met zeer krachtige wind, dat de molen spanning pieken geeft die regelaars niet snel genoeg kunne volgen met spanning omzetten in stroom.
De spanning loopt dan hoger op dan de regelaar ingangs spanning moet zijn.

Een grote condensator op de gelijkstroom uitgang van de molen heeft dat probleem opgelost.
Een heel simpel, zelfgemaakt regelaartje parallel aan de (20A) MPPT regelaar laat al stroom lopen zodra de spanning boven de accuspanning stijgt, wat een gelijk gevolg heeft.

De molen levert een heel onregelmatige stroom. Zoals een paneel zou leveren waar steeds verschillend licht op zou vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 11 okt 2022 06:52 #1429326

WaltB schreef :
It Paradyske schreef :
WaltB schreef :
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Maar hoeveel stroombronnen zijn er die een laag voltage en toch een voldoende vermogen leveren om na V-boosting toch nog een laadstroom te leveren die de moeite waard is? Een laag voltage wijst wijst bij de meeste molen generators op weinig aanwezig vermogen, dus hoe zinvol is het boosten als de molen wordt geremd en stopt?

Dat is inderdaad de vraag. Ik denk dat schroefas dynamo's het mogelijk beter doen. Mogelijk dat ik in de toekomst dat nog ga uitproberen.

ik zie het hele Huff&Puff werk met de alles-etende-lader meer als energy-harvesting. dat gaat vaak niet om grote vermogens.
Ik zie het als een sport.

Ja, leuke sport. Ik heb ooit een Delco met de hand re-wound met groot aantal wikkelingen om op schroefas te gebruiken. Werkte goed, maar het grootste probleem bij schoefas generatoren is dat als je op de motor vaart V door het hoge toerental veel te groot wordt. De enige oplossing is een mechanische clutch. Al met al voor die 4-5A niet de moeite waard en je boot gaat door het afremmen niet zo snel, haha.

Bruikbare molens hebben voldoende stator wikkelingen om bij een relatief laag toerental al een hoge (open circuit) spanning te leveren. Als je een regelaar wilt gebruiken, dan is de belangrijkste eigenschap daarvan dat de laadstroom geknepen kan worden (met Mosfet) zodat een optimale RPM behouden wordt. Ideaal is om stroomsterkte en RPM als feedback voor de regeling te hebben om MPPT algoritme op te baseren.

01:02:54.31 $PWXDR,2.60,Amps,13.35,Vbat, 788,RPMwind, 46,PWMwidth,*39
01:02:54.53 $PWXDR,3.00,Amps,13.39,Vbat, 772,RPMwind, 47,PWMwidth,*36
01:02:54.69 $PWXDR,3.41,Amps,13.41,Vbat, 750,RPMwind, 48,PWMwidth,*33
01:02:54.91 $PWXDR,3.80,Amps,13.41,Vbat, 718,RPMwind, 49,PWMwidth,*33
01:02:55.13 $PWXDR,4.01,Amps,13.41,Vbat, 672,RPMwind, 50,PWMwidth,*38

Testoutput van mijn LFP regelaar voor windmolen. De Mosfet duty cycle loopt van 0-100 in 50 stapjes.
De kunst is door duty cycle (PWM pulse width) zo te wijzigen om de “sweet spot” (oftewel MPP) te vinden waarbij RPMwind niet te veel is ingezakt en optimaal is voor hoogste laadstroom.
In dit voorbeeld is er voldoende vermogen om bij full duty cycle (50 - gate helemaal open) nog met 672 RPM te draaien en nog 4.01Amps te genereren.

Heb je dan ook nog een step-downconverter er achter hangen om bij een hogere windsterkte en toerental en dus spanning er meer stroom en dus vermogen uit te halen?

Nee, waarom? Bij hogere windsterkte en toerental wordt het grotere vermogen "vertaald" naar hogere A omdat V bepaald wordt door de accu. De Mosfet duty cycle is dan door de regelaar al op 100% gezet en in feite heb je dan dezelfde situatie als bij direkte aansluiting van de molen zonder regelaar. Ik heb al eens eerder dit grafiekje daarvan gemaakt:


Ja waarom! :-) Omdat de spanning van een windmolen opgewekt wordt door V = N × dΦ/dt
En omdat die spanning dus bij hogere toerentallen steeds hoger wil worden, maar beperkt wordt door de accuspanning.
De stroom die er geleverd wordt, wordt echter beperkt door de inwendige weerstand van de molen.
Door een MPPT-regelaar te gebruiken kan de spanning wel oplopen, en de stroom ook. V en I van de molen wordt daarmee onafhankelijk van de V van de accu.
Als de spanning oploopt tot bijvoorbeeld 20V bij een stroom van 1A, is na de MPPT (wat niet meer is dan een slimme step-downconverter) de stroom 1,5A bij 13V. Je krijgt hiermee een ideale impedantieaanpassing.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 11 okt 2022 07:54 #1429342

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
It Paradyske,
“Beperkt wordt door de accuspanning”?
Het gaat niet om een “standaard” MPPT regelaar. Mijn regelaar heeft geen step-up or step-down converters en V en I van de molen en accu zijn niet onafhankelijk, zoals bij solar MPPT converters. Bij ong 800 RPM wordt door de molen max vermogen geleverd en zoals eerder gezegd staat de regel-Mosfet dan geheel open (100% duty cycle). In die situatie is het alsof de molen rechtstreeks op de accu is aangesloten (zie grafiekje). Het enige dat dan nog geregeld wordt is dat wanneer Vbat de absorptiespanning bereikt dmv PWM de spanning wordt geregeld om op die spanning te blijven gedurende x minuten (instelbaar). Na de absorptietijd wordt een relais aangestuurd waarmee de output naar een dumpspoel (in toekomst water verwarmingselement) wordt geleid.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 11 okt 2022 08:02 #1429346

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Saeftinghe schreef :
WaltB,

Ik heb wat geexperimenteerd met een aantal Air X molens, die defect bij mij aan boord gelegd werden.
Alle weer werkend. Opnieuw gewikkeld op verschillende spanningen.

Daar komt uit dat hier, met ddorgaans te weinig wind, maar met zeer plotselinge buien met zeer krachtige wind, dat de molen spanning pieken geeft die regelaars niet snel genoeg kunne volgen met spanning omzetten in stroom.
De spanning loopt dan hoger op dan de regelaar ingangs spanning moet zijn.

Een grote condensator op de gelijkstroom uitgang van de molen heeft dat probleem opgelost.
Een heel simpel, zelfgemaakt regelaartje parallel aan de (20A) MPPT regelaar laat al stroom lopen zodra de spanning boven de accuspanning stijgt, wat een gelijk gevolg heeft.

De molen levert een heel onregelmatige stroom. Zoals een paneel zou leveren waar steeds verschillend licht op zou vallen.

Om wat voor regelaar gaat het? Bij wind is een andere strategie nodig dan bij solar. Ik heb ook veel geexperimenteerd. De inertia van de molen zorgt er bij mij voor dat ik geen plotselinge pieken heb die boven de toelaatbare spanning van de MOsfet uitkomen. Mijn "condensator" is de accu zelf.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 11 okt 2022 09:43 #1429365

WaltB schreef :
It Paradyske,
“Beperkt wordt door de accuspanning”?
Het gaat niet om een “standaard” MPPT regelaar. Mijn regelaar heeft geen step-up or step-down converters en V en I van de molen en accu zijn niet onafhankelijk, zoals bij solar MPPT converters.

Precies! En met een step-down converter zou je dus de belasting nog veel effectiever kunnen aanpassen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 11 okt 2022 19:06 #1429439

WaltB schreef :
Saeftinghe schreef :
WaltB,

Ik heb wat geexperimenteerd met een aantal Air X molens, die defect bij mij aan boord gelegd werden.
Alle weer werkend. Opnieuw gewikkeld op verschillende spanningen.

Daar komt uit dat hier, met ddorgaans te weinig wind, maar met zeer plotselinge buien met zeer krachtige wind, dat de molen spanning pieken geeft die regelaars niet snel genoeg kunne volgen met spanning omzetten in stroom.
De spanning loopt dan hoger op dan de regelaar ingangs spanning moet zijn.

Een grote condensator op de gelijkstroom uitgang van de molen heeft dat probleem opgelost.
Een heel simpel, zelfgemaakt regelaartje parallel aan de (20A) MPPT regelaar laat al stroom lopen zodra de spanning boven de accuspanning stijgt, wat een gelijk gevolg heeft.

De molen levert een heel onregelmatige stroom. Zoals een paneel zou leveren waar steeds verschillend licht op zou vallen.

Om wat voor regelaar gaat het? Bij wind is een andere strategie nodig dan bij solar. Ik heb ook veel geexperimenteerd. De inertia van de molen zorgt er bij mij voor dat ik geen plotselinge pieken heb die boven de toelaatbare spanning van de MOsfet uitkomen. Mijn "condensator" is de accu zelf.



Het is een heel simpel regelaartje, een Mosfet die open gaat bij een ingestelde spanning aangestuurd door een zener diode.

De stroom gaat lopen zodra hoger dan de accuspanning.
Zodra de accuspanning hoger wordt dan 14V wordt de molen kortgesloten. Bij meer wind neem ik dit regelaartje los om genoeg spanning te houden voor MPPT en boiler.


Bij geringe wind wordt geladen via zelfgemaakte rewgelaar.
Bij meer wind wordt de spanning hoog genoeg om ook de MPPT te laten laden.

Ik heb de stroom van de molen niet echt nodig, maar het is leuk om er mee te experimenteren.
In de donkere uren heeft hij het rijk alleen, houdt de accu op peil en levert een beetje stroom, zo´n 60V naar de boiler. 0,5A ongeveer.
Dat betekent in de ochtend nog warm genoeg water voor een paar douches.
Ik heb nog 4 van die molens liggen voor de liefhebbers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 12 okt 2022 00:33 #1429473

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Saeftinghe,
Inventieve en niet complexe oplossing afgestemd op eigen gebruiik. Graag zo’n molen om mee te spelen, maar logistiek is even een probleempje.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 12 okt 2022 06:05 #1429480

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
WaltB schreef :
Saeftinghe,
Inventieve en niet complexe oplossing afgestemd op eigen gebruiik. Graag zo’n molen om mee te spelen, maar logistiek is even een probleempje.
Als iemand m'n reiskosten wil vergoeden, dan wil ik e.a. wel komen brengen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 12 okt 2022 06:59 #1429487

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
rooiedirk schreef :
WaltB schreef :
Saeftinghe,
Inventieve en niet complexe oplossing afgestemd op eigen gebruiik. Graag zo’n molen om mee te spelen, maar logistiek is even een probleempje.
Als iemand m'n reiskosten wil vergoeden, dan wil ik e.a. wel komen brengen :)

Wat kost wind?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 12 okt 2022 07:08 #1429490

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Calidris schreef :

Wat kost wind?

Apperatuur om de wind de molen te transporteren 100k, training van onervaren zeiler 60k, 2 maanden varen eten loon etc 8k. Risico 5k marge voor 200k wil ik het wel aan nemen. De wind krijg je verder GRATIS ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 12 okt 2022 07:31 #1429495

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
It Paradyske schreef :
WaltB schreef :
It Paradyske,
“Beperkt wordt door de accuspanning”?
Het gaat niet om een “standaard” MPPT regelaar. Mijn regelaar heeft geen step-up or step-down converters en V en I van de molen en accu zijn niet onafhankelijk, zoals bij solar MPPT converters.

Precies! En met een step-down converter zou je dus de belasting nog veel effectiever kunnen aanpassen.

Dat valt sterk tegen. Een van de best performing windgenerators, de D400 van eclectic energy in de UK gebruikt een PWM regelaar. Op hun website stond een tijdje geleden een artikel waarin werd verklaard dat bij testen door TU Delft nauwelijks of geen voordeel werd gemeten bij regeling door een MPPT regelaar. Men kan nu een optionele MPPT regelaar leveren tegen een zeer hoge prijs, maar ik heb het gevoel dat dit grotendeels marketing gedreven is. Voor velen is het product no good of verouderd als er geen MPPT regelaar wordt geboden. Een toverwoord.
Het artikel is nu die MPPT optie wordt geboden natuurlijk van hun site verwijderd voor zover ik kan zien.
Bij mijn windgen regelaar voor LFP ligt het accent meer op het knijpen van de laadstroom om de molen draaiend te houden en zo toch nog zoveel mogelijk vermogen te leveren (maar natuurlijk weinig bij zwakke wind), dus zoeken naar een ander soort MPP. Als het altijd stormt en de accus’s leeg zijn ligt het misschien anders. Overigens is bij MPPT laders is MPPT alleen active in de bulk fase. In absorptie fase is het pwm.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 12 okt 2022 08:29 #1429501

WaltB schreef :
It Paradyske schreef :
WaltB schreef :
It Paradyske,
“Beperkt wordt door de accuspanning”?
Het gaat niet om een “standaard” MPPT regelaar. Mijn regelaar heeft geen step-up or step-down converters en V en I van de molen en accu zijn niet onafhankelijk, zoals bij solar MPPT converters.

Precies! En met een step-down converter zou je dus de belasting nog veel effectiever kunnen aanpassen.

Dat valt sterk tegen. Een van de best performing windgenerators, de D400 van eclectic energy in de UK gebruikt een PWM regelaar. Op hun website stond een tijdje geleden een artikel waarin werd verklaard dat bij testen door TU Delft nauwelijks of geen voordeel werd gemeten bij regeling door een MPPT regelaar. Men kan nu een optionele MPPT regelaar leveren tegen een zeer hoge prijs, maar ik heb het gevoel dat dit grotendeels marketing gedreven is. Voor velen is het product no good of verouderd als er geen MPPT regelaar wordt geboden. Een toverwoord.

Ja, misschien is er in de praktijk toch wat minder voordeel te behalen. Maar vooral een windmolen met permanente magneten, zal een zeer groot spanningsbereik hebben, dus verwachtte ik toch wel wat voordeel... Maar misschien is de aerodynamica hier nog wel veel belangrijker.
Het artikel is nu die MPPT optie wordt geboden natuurlijk van hun site verwijderd voor zover ik kan zien.
Bij mijn windgen regelaar voor LFP ligt het accent meer op het knijpen van de laadstroom om de molen draaiend te houden en zo toch nog zoveel mogelijk vermogen te leveren (maar natuurlijk weinig bij zwakke wind), dus zoeken naar een ander soort MPP. Als het altijd stormt en de accus’s leeg zijn ligt het misschien anders. Overigens is bij MPPT laders is MPPT alleen actief in de bulk fase. In absorptie fase is het pwm.
Ja, zo gauw je de eindspanning bereikt hoef je niet meer optimaal te laden, dan ga je de stroom terug regelen en moet je misschien zelfs knijpen. Maar bij een hoge ingangsspanning op de MPPT zal je ook dan nog een poosje in MPP mode doorgaan waarbij M alleen niet meer het absolute max is, maar net voldoende om je absorptiespanning te kunnen halen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 27 okt 2022 07:52 #1433037

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Een alles etende regelaar voor accu's

Na een week Huff&Puff het volgende resultaat:




Dient nog wel vermeld te worden dat ik nog steeds een geijkte spanningsbron zoek of een geijkte referentie om daarmee de celmonitor ook weer te ijken per cel. Daardoor kunnen we nog niet 101% iets zeggen over de ladingstoestand en het verschil in cellen.

De celmonitor is, zoals eerder gezegd, zeer pessimistisch. Volgens "internet normen" zou 13,3V rond de 80-90% zijn?

Desondanks ben ik ben tevreden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 07:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 27 okt 2022 08:00 #1433041

Calidris schreef :
Een alles etende regelaar voor accu's

Na een week Huff&Puff het volgende resultaat:




Dient nog wel vermeld te worden dat ik nog steeds een geijkte spanningsbron zoek of een geijkte referentie om daarmee de celmonitor ook weer te ijken per cel. Daardoor kunnen we nog niet 101% iets zeggen over de ladingstoestand en het verschil in cellen.

De celmonitor is, zoals eerder gezegd, zeer pessimistisch. Volgens "internet normen" zou 13,3V rond de 80-90% zijn?

Desondanks ben ik ben tevreden.

Je moet niet alles geloven wat op het internet staat.
Time Bat1 Bat2 Bat3 Bat4 Bat5 Bat6 Bat7 Bat8 Bat9 Bat10 Bat11 Bat12 Bat13 Bat14 Bat15 Bat16
2022-10-27 08:36:19 3.32 3.31 3.32 3.32 3.32 3.32 3.33 3.32 3.32 3.33 3.33 3.32 3.31 3.31 3.31 3.31

Mijn accu staat nu op ongeveer 43% SOC.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 08:00 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 27 okt 2022 08:07 #1433044

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
It Paradyske schreef :

Je moet niet alles geloven wat op het internet staat.
Time Bat1 Bat2 Bat3 Bat4 Bat5 Bat6 Bat7 Bat8 Bat9 Bat10 Bat11 Bat12 Bat13 Bat14 Bat15 Bat16
2022-10-27 08:36:19 3.32 3.31 3.32 3.32 3.32 3.32 3.33 3.32 3.32 3.33 3.33 3.32 3.31 3.31 3.31 3.31

Mijn accu staat nu op ongeveer 43% SOC.

Ja, helaas is er erg veel ruis over de conclusie uit de waarden. Als jou SOC klopt ben ik al klaar voor de winterstop. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 27 okt 2022 08:38 #1433056

Calidris schreef :
It Paradyske schreef :

Je moet niet alles geloven wat op het internet staat.
Time Bat1 Bat2 Bat3 Bat4 Bat5 Bat6 Bat7 Bat8 Bat9 Bat10 Bat11 Bat12 Bat13 Bat14 Bat15 Bat16
2022-10-27 08:36:19 3.32 3.31 3.32 3.32 3.32 3.32 3.33 3.32 3.32 3.33 3.33 3.32 3.31 3.31 3.31 3.31

Mijn accu staat nu op ongeveer 43% SOC.

Ja, helaas is er erg veel ruis over de conclusie uit de waarden. Als jou SOC klopt ben ik al klaar voor de winterstop. :)

Ja, die klopt wel aardig, is van de BMV712. En is ook in lijn met wat ik afgelopen tijd heb verbruikt.
Vier dagen varen van Lauwersoog naar Ketelhaven, met regelmatig wat motoruurtjes, en vol stroom door Kornwerderzand. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 27 okt 2022 09:23 #1433071

Overdrijven we niet een beetje? Geijkte meetwaardes? op duizendsten volt meten?

In de basis gaat het er alleen om dat gedetecteerd wordt dat er een cel achterblijft, waardoor een andere overladen wordt.
Dat moet je voorkomen. Verder maakt het allemaal geen moer uit, in feite.

oja, en onderspanning detectie, dat ook inderdaad.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl