Calidris schreef :
WaltB schreef :
Maar hoeveel stroombronnen zijn er die een laag voltage en toch een voldoende vermogen leveren om na V-boosting toch nog een laadstroom te leveren die de moeite waard is? Een laag voltage wijst wijst bij de meeste molen generators op weinig aanwezig vermogen, dus hoe zinvol is het boosten als de molen wordt geremd en stopt?
Dat is inderdaad de vraag. Ik denk dat schroefas dynamo's het mogelijk beter doen. Mogelijk dat ik in de toekomst dat nog ga uitproberen.
ik zie het hele Huff&Puff werk met de alles-etende-lader meer als energy-harvesting. dat gaat vaak niet om grote vermogens.
Ik zie het als een sport.
Ja, leuke sport. Ik heb ooit een Delco met de hand re-wound met groot aantal wikkelingen om op schroefas te gebruiken. Werkte goed, maar het grootste probleem bij schoefas generatoren is dat als je op de motor vaart V door het hoge toerental veel te groot wordt. De enige oplossing is een mechanische clutch. Al met al voor die 4-5A niet de moeite waard en je boot gaat door het afremmen niet zo snel, haha.
Bruikbare molens hebben voldoende stator wikkelingen om bij een relatief laag toerental al een hoge (open circuit) spanning te leveren. Als je een regelaar wilt gebruiken, dan is de belangrijkste eigenschap daarvan dat de laadstroom geknepen kan worden (met Mosfet) zodat een optimale RPM behouden wordt. Ideaal is om stroomsterkte en RPM als feedback voor de regeling te hebben om MPPT algoritme op te baseren.
01:02:54.31 $PWXDR,2.60,Amps,13.35,Vbat, 788,RPMwind, 46,PWMwidth,*39
01:02:54.53 $PWXDR,3.00,Amps,13.39,Vbat, 772,RPMwind, 47,PWMwidth,*36
01:02:54.69 $PWXDR,3.41,Amps,13.41,Vbat, 750,RPMwind, 48,PWMwidth,*33
01:02:54.91 $PWXDR,3.80,Amps,13.41,Vbat, 718,RPMwind, 49,PWMwidth,*33
01:02:55.13 $PWXDR,4.01,Amps,13.41,Vbat, 672,RPMwind, 50,PWMwidth,*38
Testoutput van mijn LFP regelaar voor windmolen. De Mosfet duty cycle loopt van 0-100 in 50 stapjes.
De kunst is door duty cycle (PWM pulse width) zo te wijzigen om de “sweet spot” (oftewel MPP) te vinden waarbij RPMwind niet te veel is ingezakt en optimaal is voor hoogste laadstroom.
In dit voorbeeld is er voldoende vermogen om bij full duty cycle (50 - gate helemaal open) nog met 672 RPM te draaien en nog 4.01Amps te genereren.