Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo4 accumonitor

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 12:04 #897651

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Zelf wel goede ervaringen met het blauwe spul, maar ook met andere merken. In mijn optiek zijn het de instellingen die moeten kloppen. Ik zou SOC voor lithium laten berekenen adv het gebruikte aantal ampères. Omdat je dan niet afhankelijk bent van de belasting die het voltage naar beneden trekt. Wat zeker bij elektrisch varen het geval is. De alarmen op voltages omdat die je accu moeten beschermen. Gaat je alarm vaak eerder dan dat je accu aangeeft leeg te zijn. Dan zijn of de instellingen niet juist of het 100% vol punt is niet recent gejusteerd.

Voor de SOC moet een 100% vol punt gekozen worden. Op dit punt moet de exacte capaciteit bekend zijn of je neemt hier al 5% marge door 100 Ah te kiezen voor een 105Ah capaciteit. Dit justeren van hoe vol de accu zit gaat bij mij op basis van voltage van het cellen pakket. Het bms regelt het balanceren. Als dit voltage bereikt is gaat de lader uit en zijn de accus 100% vol en heb ik 180 Ah aan beschikbaar vermogen. Enkel het verbruik na de shunt word geregistreerd dus ook de 16 watt die het systeem (shunt, secundaire BMS , contactor, Linux computertje en lader omvormer) in rust verbruik heeft. Het primaire BMS zit voor de shunt dus dat verbruik word niet geregistreerd. Ik zet als ik niet vaar het systeem uit en heb dan dus enkel verbruik van het primaire BMS. Hier in zit het verloop van beschikbare ampères, door het spul aan de lader te leggen en "vol" te laden weer word gejusteerd op basis van voltage. De ruimte waar de accus staan warmen door de emotor en de zon snel op. Zeker onder een donker dekzeil. Er word eigenlijk altijd actief koele lucht rond gepompt om alles rond de 20 graden te houden. De invloed van de temperatuur word hierdoor voor een groot deel gecompenseerd. Het werkt goed als de instellingen van 100% vol en de aanwezige Ah goed ingevuld zijn. En dit met enige regelmaat word gejusteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 12:10 #897654

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Gregor schreef :
Ik hoop toch dat we met elkaar eens zijn dat het telkens “nullen” niet direct een feature is wat in het ontwerp thuishoort.

Hmmmm, nee. Dat ben ik (nog) niet met je eens.
Het belangrijkste dat mijn ideale accumonitor (ik heb nog helemaal niks) doet, is mij vertellen hoeveel energie er nog in mijn accubank zit. Praktisch gezien hangt dat van veel meer af, dan dat de accumonitor exact kan meten of weten. Eigenlijk dus vooral (zoals BB hierboven ook al schrijft): hoeveel heb ik verbruikt sinds 'vol' (waarbij 'vol' niet per se vol hoeft te zijn bij een LFP).
Dan kan het dus goed zijn dat de accumonitor bij een meerdaagse tocht, waarbij je per saldo meer verbruikt dan opwekt, gedurende een aantal etmalen netjes aan het plussen en minnen is. Tegen de tijd dat je energiebalans weer positief is, zal je je accubank verder vullen totdat de je weer 'vol' bent. Dat is tenminste een punt waar de accumonitor en ik het over eens kunnen zijn.
Je kan dat 'nullen' punt wat mij betreft willekeurig kiezen. Ook bij helemaal leeg. Alleen kom je daar nooit, dus neemt de onzekerheid of de aanwijzing klopt als maar toe. Einde laadcyclus is een logische keus wmb.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 12:17 #897657

FKZ schreef :
Zelf wel goede ervaringen met het blauwe spul, maar ook met andere merken. In mijn optiek zijn het de instellingen die moeten kloppen. Ik zou SOC voor lithium laten berekenen adv het gebruikte aantal ampères. Omdat je dan niet afhankelijk bent van de belasting die het voltage naar beneden trekt. Wat zeker bij elektrisch varen het geval is. De alarmen op voltages omdat die je accu moeten beschermen. Gaat je alarm vaak eerder dan dat je accu aangeeft leeg te zijn. Dan zijn of de instellingen niet juist of het 100% vol punt is niet recent gejusteerd.

Voor de SOC moet een 100% vol punt gekozen worden. Op dit punt moet de exacte capaciteit bekend zijn of je neemt hier al 5% marge door 100 Ah te kiezen voor een 105Ah capaciteit. Dit justeren van hoe vol de accu zit gaat bij mij op basis van voltage van het cellen pakket. Het bms regelt het balanceren. Als dit voltage bereikt is gaat de lader uit en zijn de accus 100% vol en heb ik 180 Ah aan beschikbaar vermogen. Enkel het verbruik na de shunt word geregistreerd dus ook de 16 watt die het systeem (shunt, secundaire BMS , contactor, Linux computertje en lader omvormer) in rust verbruik heeft. Het primaire BMS zit voor de shunt dus dat verbruik word niet geregistreerd. Ik zet als ik niet vaar het systeem uit en heb dan dus enkel verbruik van het primaire BMS. Hier in zit het verloop van beschikbare ampères, door het spul aan de lader te leggen en "vol" te laden weer word gejusteerd op basis van voltage. De ruimte waar de accus staan warmen door de emotor en de zon snel op. Zeker onder een donker dekzeil. Er word eigenlijk altijd actief koele lucht rond gepompt om alles rond de 20 graden te houden. De invloed van de temperatuur word hierdoor voor een groot deel gecompenseerd. Het werkt goed als de instellingen van 100% vol en de aanwezige Ah goed ingevuld zijn. En dit met enige regelmaat word gejusteerd.

Exact! Voor elctrisch varen (grote stromen) gaat het uitstekend!

100A meten met 0,1% precisie (een uitdaging!) betekent 100Ma afwijking/ruis etc...

Voor het idee; een 0,1% precisie shunt kost bij digikey al snel 5 tientjes. @ 75mV/A heb je het dus over 0,0075V precisie wat je probeert te meten. Een meetcircuit om dit betrouwbaar en temepratuurgecompenseerd te meten vergt precisie opamps en voeding. En waarschijnlijk een afgeschermde kwaliteitskabel!

Als je overdag gemiddeld 1A gebruikt zit je er dus een dikke vette 10% naast. Laadt je vervolgens met 500mA uit een klein zonnecelletje zit je er aan het eind van de cyclus 30% naast. (maar laden met een zonepaneel moet je een LiFePo4 eigenlijk niet zomaar aandoen zonder maatregelen)
Laatst bewerkt: 07 dec 2017 12:23 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 13:21 #897672

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Als je er een wilt zonder black light, dan voldoet de eerder genoemde. Uitschakeltijd is instelbaar.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 14:32 #897682

Samenvattend wordt hier mijn mening bevestigd.

Om ongeveerte weten hoe vol je accu zit, of wel of nog niet hoeft te gaan ladsen, is een voltmetertje genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 15:06 #897690

Gregor schreef :
Als je er een wilt zonder black light, dan voldoet de eerder genoemde. Uitschakeltijd is instelbaar.

Welke van de inmiddels 9 genoemde opties?

Saeftinghe schreef :
Om ongeveerte weten hoe vol je accu zit, of wel of nog niet hoeft te gaan ladsen, is een voltmetertje genoeg.

...en om he plaatje compleet te maken telt mijn huisige voltmeter ook nog wat ampères.



Het is voor mij het ideale ding, ware het niet dat hij niet achteruit telt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 15:45 #897697

Saeftinghe schreef :
Samenvattend wordt hier mijn mening bevestigd.

Om ongeveerte weten hoe vol je accu zit, of wel of nog niet hoeft te gaan ladsen, is een voltmetertje genoeg.

Probleem is dat in geval van LiFePo4 binnen het bereik van 80% - 20% de Voltage niet verandert.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 16:40 #897702

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
boarderbas schreef :
Gregor schreef :
Als je er een wilt zonder black light, dan voldoet de eerder genoemde. Uitschakeltijd is instelbaar.

Welke van de inmiddels 9 genoemde opties?
de multi function op de foto van Alie Express.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 07 dec 2017 22:41 #897779

Only Fools,


Dat zijn toch precies de waarden die ik wil weten, bij 20 moet er geladen worden en bij 80 moet het stoppen.

Overigens zie ik op je grafiekje wel degelijk een aflopende lijn van de spanning die goed meetbaar is, misschien een iets duurder voltmetertje nodig.

Uit de hele discussie over LFP haal ik dat de accu´s in het midden van hun laadtoestand gebruikt moeten worden. Ze hoeven niet te worden opgetopt zoals loodaccu´s en je kunt ze een stuk verder leeghalen.

Mijn loodaccu´s zullen mij waarschijnlijk overleven, maar wanneer ik nu LFP zou aanschaffen zou ik simpel wat te ruim bemeten accu´s nemen en de laadregelaars afstellen om tussen de 40 en 80% te regelen, naar beide kanten een veilige marge en zorgeloos accu gebruik.

Met lood heb ik in feite hetzelfde gedaan, altijd een beetje grote accu, en bewegen tussen 12,3 en 14,2V, dan gaan ze best lang mee.
Ik kan me amper de voorlaatste keer herinneren dat ik nieuwe accu´s heb aangeschaft.
met LFP zou dat geheel buiten mijn herinnering vallen. Dat is meer dan 20 jaar geleden, Het voltmetertje was dus goed genoeg.
Waren er toen al accu monitoren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 23 dec 2017 03:34 #901167

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Heeft er al iemand ervaring als je de Victron BMW instelt volgens de aanbevelingen van Victron.

Aanbevelingen Victron:

03 tail current, setting on 4%
04 % of the toatal batterry capaccity, setting 1minute
05 Peukert exponent, setting 1,05
06 Charge efficiency Factor, setting 0,99
07 Current threshold, setting 0,0
Laatst bewerkt: 23 dec 2017 03:35 door kees39.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 12:39 #1429548

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Even afstoffen. Zijn er inmiddels accumonitors die goed om kunnen gaan met LFP-accu's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 13:07 #1429554

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
Rinus schreef :
Even afstoffen. Zijn er inmiddels accumonitors die goed om kunnen gaan met LFP-accu's?

De nieuwe Victron zeker

Bmv 712 en de Victron smartshunt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 13:30 #1429557

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Nooit anders geweest. Een coulomb meter dus een die amperes in en uit meet is betrouwbaar zolang je weet wanneer de accu vol is en wanneer dat is geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 13:34 #1429560

De 712 in elk geval. Victron geeft in een webcast hoe in te stellen (even zoeken op hun site). Peukert is lastig te bepalen; belangrijkste parameter is om de charging efficiëntie te tunen aan de “kWh discharged vs. kWh charged” historie en een consistent criterium te definieren waarop de monitor af en toe kan synchroniseren
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 13:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 14:01 #1429564

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Onze BMS houdt bij hoeveel er in en uitgaat met twee van die ringen:
We hebben tevens een bmv 700 die ook telt. Na 14 dagen of drie weken zijn die twee het niet meer met elkaar eens en lopen ze gauw tussen de 5 en 10 % uiteen!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 14:06 #1429568

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
holtere schreef :
Onze BMS houdt bij hoeveel er in en uitgaat met twee van die ringen:
We hebben tevens een bmv 700 die ook telt. Na 14 dagen of drie weken zijn die twee het niet meer met elkaar eens en lopen ze gauw tussen de 5 en 10 % uiteen!


Zou dat komen omdat de Hall effect sensoren het wat minder goed doen met lage laad/ontlaad stroom?

Maar mijn REC en Victron geven ook nvvt andere waarden aan , na 65 dagen niet ‘vol’ staat de REC op 35% en de Victron op 27% , beide op dezelfde shunt aangesloten . Ik weet nog steeds niet welke nu accurater is
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 14:07 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 14:13 #1429569

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Zou dat komen omdat de Hall effect sensoren het wat minder goed doen met lage laad/ontlaad stroom?
Dat zie je inderdaad. Bij weinig stroom zegt de app soms dat er niets loopt.
Misschien ook een mix met de niet zorgvuldig getunde batterijmonitor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 14:13 #1429570

ReneK schreef :
…mijn REC en Victron geven ook nvvt andere waarden aan , na 65 dagen niet ‘vol’ staat de REC op 35% en de Victron op 27% , beide op dezelfde shunt aangesloten . Ik weet nog steeds niet welke nu accurater is

Je komt daar achter door te synchroniseren. Wanneer je, tijdens het aflopen van de absorptiefase, net voor het moment van synchronisatie de geschatte SOC’s vergelijkt. Diegene die de kleinste sprong maakt (het dichtst bij 100% schatte…) is preciezer…
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 14:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 14:18 #1429572

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
Nachtvlinder schreef :
ReneK schreef :
…mijn REC en Victron geven ook nvvt andere waarden aan , na 65 dagen niet ‘vol’ staat de REC op 35% en de Victron op 27% , beide op dezelfde shunt aangesloten . Ik weet nog steeds niet welke nu accurater is

Je komt daar achter door te synchroniseren. Wanneer je, tijdens het aflopen van de absorptiefase, net voor het moment van synchronisatie de geschatte SOC’s vergelijkt. Diegene die de kleinste sprong maakt (het dichtst bij 100% schatte…) is preciezer…

Ik zal het in de komende maanden eens in de gaten houden , het kan wel even duren voordat we aan een synchroniseren toe zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 14:20 #1429573

Ik vind het verschil bij jouw type gebruik en 65 dagen aan het schatten zonder calibratie niet schokkend trouwens…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 14:52 #1429578

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
@Nachtvlinder
Ik ook niet maar ik wordt zenuwachtig als het richting ‘leeg’ gaat
Dan is het verschil ineens ‘komen we de nacht wel/niet’ door ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 14:54 #1429579

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Saeftinghe schreef :
Samenvattend wordt hier mijn mening bevestigd.

Om ongeveerte weten hoe vol je accu zit, of wel of nog niet hoeft te gaan ladsen, is een voltmetertje genoeg.

Deze heb ik maar gemaakt:





perfect ter indicatie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 14:57 #1429580

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
ReneK schreef :

Maar mijn REC en Victron geven ook nvvt andere waarden aan , na 65 dagen niet ‘vol’ staat de REC op 35% en de Victron op 27% , beide op dezelfde shunt aangesloten .

best goed.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 15:15 #1429590

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
Calidris schreef :
Saeftinghe schreef :
Samenvattend wordt hier mijn mening bevestigd.

Om ongeveerte weten hoe vol je accu zit, of wel of nog niet hoeft te gaan ladsen, is een voltmetertje genoeg.

Deze heb ik maar gemaakt:





perfect ter indicatie.

Heb je ook aan een coulomb teller gedacht ? Tussen 15-20% SoC en 90% SoC zit maar een paar tienden voltage verschil , misschien is een analoge meter te lastig af te lezen ?




www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 15:41 #1429601

Calidris heeft natuurlijk wel een punt dat, waar een integrerende coulombteller tussen de calibraties in steeds verder weg kan gaan lopen, een spanningsmeting (hoe ongevoelig die ook is…) dat niet doet.
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 15:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl