Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo4 accumonitor

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 15:45 #1429603

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Maar dan moet je wel voldoende spannings verschil kunnen aflezen ?

Tussen plm 20 en 60% SoC is het verschil maar een paar mV ?

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 16:22 #1429613

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Hier is het staartje vd grafiek
Tot Minimaal 63%SoC bleef de spanning rond de 13.4v , toen ging de zon langzaam onder en ben ik gestopt met meten




www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 16:37 #1429616

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
Ik heb wel een coulombteller, maar door de alternatieve laadwijze wordt de stroom van de cel-lader niet geregistreerd. Ik zou de massadraad vn de onderste cel kunnen verplaatsten achter de shunt. Nadeel kan dan zijn dat de stroom in de onderste cel niet altijd een maat is voor de overige 3.
Maar best het proberen waard.

Trouwens je telefoon batterij is ook bijna leeg, zeker geen coulombteller? ;)

op welke onderspanning schakelt jou BMS af?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 16:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 16:44 #1429621

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Calidris schreef :

op welke onderspanning schakelt jou BMS af?

Onderspanning staat op 12v

Bovenspanning op 13.8v (ivm relatief lage laad stroom)

Tussen 10 en 5% SoC valt de spanning echt in elkaar , 12v is nog 2 of 3% SoC (met een relatief kleine belasting)

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 16:47 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 18:23 #1429646

Nachtvlinder schreef :
Calidris heeft natuurlijk wel een punt dat, waar een integrerende coulombteller tussen de calibraties in steeds verder weg kan gaan lopen, een spanningsmeting (hoe ongevoelig die ook is…) dat niet doet.

Ik heb 2 voltmetertjes (1 voor startaccu, 1 voor lichtaccu) gemonteerd in m’n schakelpaneeltje. Meten in milivolt. Geeft best een aardige indicatie in rust-toestand.
Onder (ook een kleine) belasting zie je letterlijk de spanning in per milivoltjes afnemen, en kan je goed inschatten wat er gebeurt qua verbruik.

Natuurlijk geen vervanging voor een goede accumonitor, maar het voldoet voor mij best aardig…






Laatst bewerkt: 12 okt 2022 18:23 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 12 okt 2022 20:48 #1429668

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
Ik heb ook diverse van die metertjes en een bosje universeelmeters, maar allemaal geven ze iets anders aan met wel 20mv verschil. Uit ellende dus maar een spannings referentie gemaakt met geselecteerde TL431 spannings bronnen in serie (cascade). Van de resultaten wordt je niet vrolijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 06:58 #1429680

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Voor een snelle check van de accu status kijk ik altijd naar dit metertje van "Battery-Go", is behoorlijk nauwkeurig. Met de laatste s/w versie calibreerbaar. In 1 oogopslag weet je ook of de cellen nog gebalanceerd zijn. Heeft alarm voor low voltage. Voor high cell voltage heb ik 4 aparte audible alarms gemaakt.


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 07:19 #1429686

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
WaltB schreef :
Voor een snelle check van de accu status kijk ik altijd naar dit metertje van "Battery-Go", is behoorlijk nauwkeurig. Met de laatste s/w versie calibreerbaar. In 1 oogopslag weet je ook of de cellen nog gebalanceerd zijn. Heeft alarm voor low voltage. Voor high cell voltage heb ik 4 aparte audible alarms gemaakt.



Ik heb exact dezelfde als cel-monitor. Ik probeer er alleen achter te komen hoe nauwkeurig de waarden zijn. Die meter is per cel te kalibreren, maar zoek maar eens een referentie....
Het ladings-percentage vindt ik nogal pessimistisch, ik weet niet hoe jij dat ervaart?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 okt 2022 07:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 08:35 #1429699

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Als referentie gebruik ik gewoon een goede kwaliteit multimeter, die ik vergelijk met een lab power supply en nog een ander voltmetertje. Waarden middelen. De fout die er nog overblijft leef ik dan maar mee.
Het laadpercentage negeer ik, maar bij accu’s in rust klopt het wel ongeveer.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 08:40 #1429703

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Calidris schreef :
Het ladings-percentage vindt ik nogal pessimistisch, ik weet niet hoe jij dat ervaart?

Dat is het ook. Een celspanning van 3.37V zou rond de 95% SoC moeten geven. Mijn Daly BMS heeft daar trouwens ook last van. Geeft meestal een veel lagere SoC aan dan je op basis van de celspanningen mag verwachten. Maar daar staan ze ook bekend om.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 08:54 #1429709

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
Keer op keer als ik de spanning van de individuele cellen volg is de cel met de hoogste spanning bij minder dan 90% SOC ook de cel die het eerste vol is. Dus de cel die aan het einde van het laadproces het eerste boven een spanning van 3,6 Volt heeft.
Hieruit kun je opmaken dat de cel spanning bij een SOC tussen 10% en 90% een slechte indicator is voor de SOC.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 13 okt 2022 08:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 08:56 #1429710

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
WaltB schreef :
Als referentie gebruik ik gewoon een goede kwaliteit multimeter, die ik vergelijk met een lab power supply en nog een ander voltmetertje. Waarden middelen. De fout die er nog overblijft leef ik dan maar mee.
Het laadpercentage negeer ik, maar bij accu’s in rust klopt het wel ongeveer.

Ja zoiets, ik heb nu 5 meters vergeleken in een exel en inderdaad maar middelen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 09:01 #1429712

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
ReneK schreef :
Calidris schreef :
Saeftinghe schreef :
Samenvattend wordt hier mijn mening bevestigd.

Om ongeveerte weten hoe vol je accu zit, of wel of nog niet hoeft te gaan ladsen, is een voltmetertje genoeg.

Deze heb ik maar gemaakt:





perfect ter indicatie.

Heb je ook aan een coulomb teller gedacht ? Tussen 15-20% SoC en 90% SoC zit maar een paar tienden voltage verschil , misschien is een analoge meter te lastig af te lezen ?





Klopt, maar ik denk dat het even oefenen wordt om in te schatten welke waarde op de schaal er bij hoort. Die grafiekjes is uiterst fraai, maar ik houd ook eenmaal van mooie analoge meters als instrumentmaker. :)
Voor de fun.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 okt 2022 09:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 09:22 #1429715

3Noreen schreef :
Keer op keer als ik de spanning van de individuele cellen volg is de cel met de hoogste spanning bij minder dan 90% SOC ook de cel die het eerste vol is. Dus de cel die aan het einde van het laadproces het eerste boven een spanning van 3,6 Volt heeft.
Hieruit kun je opmaken dat de cel spanning bij een SOC tussen 10% en 90% een slechte indicator is voor de SOC.

Maar is die cel niet gewoon een beetje uit balans met de anderen?
Hoe is de spanning bij 10% SOC of nog lager in vergelijking met de anderen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 09:27 #1429716

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De spanning per cel word aangegeven in de app die bij de daly bms behoort.
En dec ellen worden apart gemeten en deze gebruik ik als indicatie.
ik ben tevreden over de bluetooth verbinding en werkt prima.
Laatst bewerkt: 13 okt 2022 09:29 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 09:45 #1429719

Calidris schreef :
ReneK schreef :
Calidris schreef :
Saeftinghe schreef :
Samenvattend wordt hier mijn mening bevestigd.

Om ongeveerte weten hoe vol je accu zit, of wel of nog niet hoeft te gaan ladsen, is een voltmetertje genoeg.

Deze heb ik maar gemaakt:





perfect ter indicatie.

Heb je ook aan een coulomb teller gedacht ? Tussen 15-20% SoC en 90% SoC zit maar een paar tienden voltage verschil , misschien is een analoge meter te lastig af te lezen ?





Klopt, maar ik denk dat het even oefenen wordt om in te schatten welke waarde op de schaal er bij hoort. Die grafiekjes is uiterst fraai, maar ik houd ook eenmaal van mooie analoge meters als instrumentmaker. :)
Voor de fun.

Maar dan kan je toch ook wel iets met een microcontroller maken die een analoog metertje aanstuurt met SOC? :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 10:06 #1429723

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
It Paradyske schreef :


Maar dan kan je toch ook wel iets met een microcontroller maken die een analoog metertje aanstuurt met SOC? :-)

Fout antwoord... :P
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 11:32 #1429738

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Keer op keer als ik de spanning van de individuele cellen volg is de cel met de hoogste spanning bij minder dan 90% SOC ook de cel die het eerste vol is. Dus de cel die aan het einde van het laadproces het eerste boven een spanning van 3,6 Volt heeft.
Hieruit kun je opmaken dat de cel spanning bij een SOC tussen 10% en 90% een slechte indicator is voor de SOC.

Maar is die cel niet gewoon een beetje uit balans met de anderen?
Hoe is de spanning bij 10% SOC of nog lager in vergelijking met de anderen?

Even bedoelen we het zelfde ?

- Uit balans = de state of charge van de cellen onderling verschilt.
- Welke is die cel. Is dat de cel die bij een half geladen accu de hoogste spanning geeft of die cel die bij laden het eerste boven de 3,6 volt komt ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 12:10 #1429741

3Noreen schreef :
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Keer op keer als ik de spanning van de individuele cellen volg is de cel met de hoogste spanning bij minder dan 90% SOC ook de cel die het eerste vol is. Dus de cel die aan het einde van het laadproces het eerste boven een spanning van 3,6 Volt heeft.
Hieruit kun je opmaken dat de cel spanning bij een SOC tussen 10% en 90% een slechte indicator is voor de SOC.

Maar is die cel niet gewoon een beetje uit balans met de anderen?
Hoe is de spanning bij 10% SOC of nog lager in vergelijking met de anderen?

Even bedoelen we het zelfde ?

- Uit balans = de state of charge van de cellen onderling verschilt.
Ja.
- Welke is die cel. Is dat de cel die bij een half geladen accu de hoogste spanning geeft of die cel die bij laden het eerste boven de 3,6 volt komt ?
Die is de cel die als eerst boven de 3.6V komt.
Wat ze in het midden doen is niet interessant. Boven en onderkant van het traject wel, dan wil je ze graag gelijk hebben lopen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 14:48 #1429788

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Dan moeten ze ook een gelijke temperatuur hebben, want de spanning is temperatuur afhankelijk en de temperatuur heeft een grote invloed op de celspanning.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 15:03 #1429793

Hi Peper,

Jij hebt daar in je eigen draadje wat theorieën over ontwikkelt herinner ik mij. Zou het handig zijn deze te toetsen aan onderzoeksresultaten van derden, voor deze als vaststaande feiten in andere draadjes zoals deze te poneren? Je hebt mij eerder wat achtergrond gegeven, maar ik ben daar toen niet echt verder ingedoken. Er wrong wat… Mss “inconvenient”, te lastig of ik was al klaar met mijn systeem.

Ik denk dat bv Nordkyn best bereid is het “paper van Peper” hierover te reviewen - misschien zien we deze afhankelijkheid dan ook eens in laders geïntegreerd worden :)
Laatst bewerkt: 13 okt 2022 15:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 15:21 #1429795

The Relationship of Voltage and SOC of LiFePO4 batteries in different temperatures

OCV = Open Cell Voltage

In rood omkaderd het gebied waar wij onze accu’s gebruiken en laden. Ik zie daar geen relevante verschillen in OCV als functie van temperatuur:


Laatst bewerkt: 13 okt 2022 15:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 13 okt 2022 18:36 #1429824

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Nachtvlinder schreef :
Hi Peper,

Jij hebt daar in je eigen draadje wat theorieën over ontwikkelt herinner ik mij. Zou het handig zijn deze te toetsen aan onderzoeksresultaten van derden, voor deze als vaststaande feiten in andere draadjes zoals deze te poneren? Je hebt mij eerder wat achtergrond gegeven, maar ik ben daar toen niet echt verder ingedoken. Er wrong wat… Mss “inconvenient”, te lastig of ik was al klaar met mijn systeem.

Ik denk dat bv Nordkyn best bereid is het “paper van Peper” hierover te reviewen - misschien zien we deze afhankelijkheid dan ook eens in laders geïntegreerd worden :)

Mijn cellen zijn tijdens het laden (tussen de 20 en 250A) 1 of 2 graden warmer dan de omgevings temp
Niet echt spannend
Ik zie ook geen echt grote verschillen tussen 20celsius en 34celsius vwb cel spanning of totale spanning
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 14 okt 2022 12:37 #1429941

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Als je een seplos bms met een display gebruikt kun je perfect de soc zien. Dit BMS heeft een ingebouwde voorschakelweerstand, ook kun je dit BMS laten communiceren met pc, etc. www.seplos.com/sale-13671689-2...nagement-system.html
Laatst bewerkt: 14 okt 2022 12:39 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 accumonitor 14 okt 2022 14:10 #1429954

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Calidris schreef :
ReneK schreef :
Calidris schreef :
Saeftinghe schreef :
Samenvattend wordt hier mijn mening bevestigd.

Om ongeveerte weten hoe vol je accu zit, of wel of nog niet hoeft te gaan ladsen, is een voltmetertje genoeg.

Deze heb ik maar gemaakt:





perfect ter indicatie.

Heb je ook aan een coulomb teller gedacht ? Tussen 15-20% SoC en 90% SoC zit maar een paar tienden voltage verschil , misschien is een analoge meter te lastig af te lezen ?





Klopt, maar ik denk dat het even oefenen wordt om in te schatten welke waarde op de schaal er bij hoort. Die grafiekjes is uiterst fraai, maar ik houd ook eenmaal van mooie analoge meters als instrumentmaker. :)
Voor de fun.


Vanmorgen wakker met 10% SoC dus een mooie tijd om wat voltages te meten
Met 0.1C laden zit de akku op 13.4v bij 15% SoC , deze 13.4v wordt dan tot minimaal 60% aangehouden (met een 0.1C laadstroom)

Ps edit : de laadstroom heeft een grote invloed op het voltage , als ik met 0.2-0.3C laad gaat het voltage direct mee omhoog (13.5-13.8v)

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 14 okt 2022 14:24 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl