Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AIS voor gevorderden

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 09:26 #988320

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
Af en toe gaat het tamelijk ver hier, waardoor iedereen in het oorspronkelijke draadje al snel afhaakt.. Een apart draadje lijkt me dan op zijn plaats.
Zeilprutser schreef :
WADnWIND schreef :
Voor de nerds: ITU-R M.1371-4

12 Rec. ITU-R M.1371-4
3.1.1.1 UTC direct
A station, which has direct access to UTC timing with the required accuracy should indicate this by
setting its synchronization state to UTC direct.
3.1.1.2 UTC indirect
A station, which is unable to get direct access to UTC, but can receive other stations that indicate
UTC direct, should synchronize to those stations. It should then change its synchronization state to
UTC indirect. Only one level of UTC indirect synchronization is allowed.

Misschien ben ik niet nerd genoeg om het te snappen :huh:
Volgens mij staat er dat je geen GPS nodig hebt?

Aha...
Dit wordt wel weer erg off topic, iedereen is al lang afgehaakt.
Als een klasse-A geen eigen atoomklok heeft uit de interne GPS, dan kan een klasse-A atoom tijd "lenen" van een buurstation. De "sync-state" gaat dan over van UTC-direct naat UTC-indirect. primair wordt daar dan gekozen voor een walstion of bij gebrek hieraan voor een ander schip in de buurt met de juiste syncstate en GPS kwaliteit hoog (syncstate level).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 10:07 #988332

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
WADnWIND schreef :
Als een klasse-A geen eigen atoomklok heeft uit de interne GPS, dan kan een klasse-A atoom tijd "lenen" van een buurstation. De "sync-state" gaat dan over van UTC-direct naat UTC-indirect. primair wordt daar dan gekozen voor een walstion of bij gebrek hieraan voor een ander schip in de buurt met de juiste syncstate en GPS kwaliteit hoog (syncstate level).

Levert dat geen (minimale) vertraging en dus onnauwkeurigheid op, of wordt dat weer op een slimme manier gecorrigeerd?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 10:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 11:03 #988347

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
Een tijdslot is 26,6msec. Een radiogolf doet 30cm in 1 nanoseconde.
Stel dat je 1 microseconde fout mag zitten, is dat 300 meter.
Verder is mij er geen compensatie bekend.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 11:11 #988348

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
De speciale meet-software die wij maken/verhandelen heeft wel afstandcompensatie. Dus door middel van de uitgezonden positie t.o.v. de ontvanger kunnen we de looptijd corrigeren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 12:51 #988382

Mijn overtuiging tot vandaag was; Een interne GPS/GNSS Ontvanger is verplicht bij een klasse B AIS Transponder.
Echter door het andere draadje vraag ik me nu af of dat klopt.

Mijn vragen zijn nu:
1: Mag een Klasse B AIS Transponder zonder interne GPS/GNSS ontvanger worden geleverd?
2: Mag een Klasse B AIS Transponder aangesloten worden op een externe GPS/GNSS Ontvanger en mag hij die data gebruiken A voor de timeslots, B voor zijn positie etc.
3: Mocht 1 of beide hierboven correct zijn is dat dan technisch wel wenselijk?
Oftewel zou ik dat moeten afraden of is dat niet nodig?

Hoe kom ik hier ineens terecht:
Naast de andere berichten die het een en ander oprakelen komt onze expert met deze opmerking:
WADnWIND schreef :
Als er uit een externe GPS een 1 puls per seconde data komt via een appart draadje en de transponder hiervoor een ingang heeft zou het wel kunnen.

Tot nu toe alleen Amec en Icom?

Het mag dus?

Maar waarom twijfel ik dan nog, nu omdat WadnWind verwijst naar ITU-R M.1371-4 (dat volgens mij ondertussen ITU-R M.1371-5 moet zijn maar dat terzijde) en daar staat onder Annex 7 (heb ondertussen door de reactie van WadnWind geconstateerd dat de eerder ge-quote deel Annex 2 betreft en dat gaat alleen over SOTDMA):
3.3 Internal global navigation satellite system receiver for position reporting
The Class B “CS” AIS should have an internal GNSS receiver as source for position, COG, SOG.
The internal GNSS receiver may be capable of being differentially corrected, e.g. by evaluation of
Message 17.
If the internal GNSS receiver is inoperative, the unit should not transmit Messages 18 and 24 unless
interrogated by a base station14.

Vertaald lees ik een interne GPS/GNSS zou eigenlijk moeten? (should have???) maar is dus niet verplicht?

Goed als ik me dan beperk tot de Camino 101 en in de manual kijk van de AMEC Camino 101 dan blijkt hij gewoon een interne GPS/GNSS Ontvanger te hebben, maar je kan ook een externe GPS/GNSS Ontvanger aansluiten (en ook nog een externe GPS/GNSS Antenne!!!) Wat hij vervolgens nu precies doet met de externe GPS/GNSS Ontvanger is me niet duidelijk, dit is wat er staat:
NOTE: 1. Please make sure the external device is fully NMEA 0183 compliant.
2. The CAMINO-101 NMEA interface supports the following input sentences: RMC,
GGA, GBS, GSA, and HDT.
3. If user wants to use additional external GPS source the following points shall be
assured: (i) the external position source is using WGS-84 datum; (ii) the
accuracy of the external GPS source should be shorter than 10 m in LAT or LON;
(iii) the external position is within 26 m of the internal position.

(De (i)-tjes vindt ik verder niet terug in het document)
Hij voldoet in ieder geval aan de eis als hij intern een ontvanger moet hebben, er staat zover mij bekend nergens dat een externe niet mag worden aangesloten... Wat hij er nu mee doet is onduidelijk.
En PPS (Puls per second) gebruikt hij ook niet.

Goed wat kan ik er nu mee en wat wil ik dan horen:
Er zijn nogal wat klanten die het vervelend vinden om nog weer een externe GPS/GNSS Antenne buiten te moeten plaatsen op het moment dat ze een AIS Transponder aanschaffen.
Nu adviseer ik ze dat wel te doen (zie andere draadjes daarover) Indien dit technisch een goede oplossing zou zijn zou ik dus graag bovenstaande oplossing willen kunnen aanbieden.

edit: nu ik de boel nalees betekend should have gewoon moeten, hij moet dus een interne GPS/GNSS Ontvanger hebben maar je mag ook daarnaast een externe ontvanger aansluiten, blijft vreemd.....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 12:58 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 13:01 #988383

Een antenne is iets anders dan een ontvanger. Ook bij een externe gps ontvanger, als dat praktisch al zou mogen/kunnen, zou je moeten adviseren om die antenne daarvan buiten te plaatsen.
Dit draadje gaat niet over het al dan niet buiten plaatsen van gps antenne's.

Overigens heb ik zelf een oceansat transponder aan boord met een interne gps antenne. Dus dat kan ook. Het zal allicht wat meer afwijken, maar het ontvangst is dan ook goed als je m een beetje slim monteert.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 13:26 #988395

Beste Roozeboos als je even terugleest zie je dat ik elke keer bij de term GPS/GNSS er Ontvanger achter heb staan of Antenne, dat is speciaal voor de lezers zoals jij, ik bedoel dan ook een Ontvanger of Antenne.
PS het is trouwens voor gevorderden :laugh:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 13:27 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 13:32 #988397

roozeboos schreef :
Overigens heb ik zelf een oceansat transponder aan boord met een interne gps antenne. Dus dat kan ook. Het zal allicht wat meer afwijken, maar het ontvangst is dan ook goed als je m een beetje slim monteert.

Waarom luister je in dit geval niet naar WadnWind? Hij adviseert dat je de externe antenne moet gebruiken, of geloof je hem niet?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 13:41 #988403

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
Zeilprutser schreef :
roozeboos schreef :
Overigens heb ik zelf een oceansat transponder aan boord met een interne gps antenne. Dus dat kan ook. Het zal allicht wat meer afwijken, maar het ontvangst is dan ook goed als je m een beetje slim monteert.

Waarom luister je in dit geval niet naar WadnWind? Hij adviseert dat je de externe antenne moet gebruiken, of geloof je hem niet?

Die discussie hebben Rooz en ik allang gehad. Ik lig er niet wakker van.
je begrijpt dat ik hem zelf buiten heb zitten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 13:49 #988409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
Een AIS toestel wordt MET een antenne ter goedkeuring aangeboden bij de notified body. dat wil zeggen dat de goedkeuring alleen maar geldtals ook werkelijk de beschreven antenne in de test gebruikt wordt.
Bij Icom is dat de meegeleverde antenne, daar mag dan formeel geen andere 1PPS antenne voor gebruikt worden. het werkt praktisch wel, maar niet op het goedkeuringscertificaat.

Als Amec heeft beschreven in de goedkeuring dat het een willekeurige 1PPS antenne mag zijn, ben je vrij. Als ze expliciet een merk en type genoemd hebben zit je er formeel aan vast. (en wordt het ook vaak meegeleverd).

Icom heeft er voor gekozen om een externe GNNSS ontvanger te gebruiken en te leveren. Alle andere merken hebben een interne ontvanger (en vaak geen interne antenne).

Ik denk overigens dat Amec géén externe 1PPS aan kan, maar gewoon een externe positie heeft, zoals klasse A dat ook heeft.
Dus niks atoom tijd van buitenaf.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 13:50 #988410

@ZP
het lijkt erop dat je nogal twijfelt over wat te adviseren. Dan zeg ik: zet de antenne buiten.
En nogmaals dat heeft niks met de ontvanger te maken.
Wat je ook doet binnen, de antenne moet buiten.

En over mijn situatie,
Voor mij werkt de interne prima, met een uitstekende performance van de gps.
Net zo goed als antenne buiten, okay WnW , bijna net zo goed. zeg 95% . Zat in de praktijk. (afhankelijk dus van plaatsing, je kan m binnen plaatsen dat ie zo goed als buiten zit, maar toch niet in de regen. )
Plus het voordeel van geen verlies en storing van de coax van de antenne een paar meter verderop, wat je bij een externe wel hebt. Het is niet zo zwart/wit als dat WnW wil beweren.
Maar goed, dat blijft een interpretatie/ emotie.


Als je anderen moet gaan adviseren zeilprutser, zou ik ook zeggen : zet m buiten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 13:52 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 13:51 #988411

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
Alhoewel 26 meter lijkt op een looptijd vertraging van maximaal 1 miliseconde. Alleen weet je nooit hoe de timing van de NMEA data is t.o.v. de realtime atoomklok.
Klinkt mogelijk heel bijzonder.....

Nog nooit de kans om een Amec te meten gehad....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 13:52 #988413

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
Dus de vraag of een interne GNSS ontvanger verplicht is, is niet relevant. Zonder werkt het gewoon niet!

dat is, gezien de techniek, ook 1000% logisch. Áls je tenminste de techniek snapt?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 13:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 13:53 #988415

ja, dat zei ik ook al.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 13:54 #988416

ten eerste mijn opmerking kwam hierdoor:roozeboos schreef :
Als zelfs WadnWind niet geloofd wordt, waar gaan we dan heen hier

ten tweede de externe antenne wordt geadviseerd om dat het signaal van de interne antenne onvoldoende kan zijn. Als je dit kunt opvangen door een externe Ontvanger aan te sluiten dan is de externe Antenne dus niet meer nodig.

Beide systemen zijn nog steeds voorzien van een interne ontvanger.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 13:54 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 14:00 #988419

nee dat klopt. Maar dat moet je dus gewoon niet willen.
Laat jou klanten nu gewoon een nette installatie maken met een coaxje naar buiten. Zo snappen ze het zelf ook.
En de slimme klanten nemen een interne antenne.(niet nog een gat in de boot)

nb: Stel in het meest slechte geval dat de positie 25 meter zou variëren bij een interne gps antenne(ik bedoel antenne in de polyester boot)).
Dat is dan alleen van belang lijkt mij, bij een mogelijke aanvaring. Dan heb je dus bij een buiten antenne die dan wellicht 3 meter varieert ook een groot probleem.
Mijn stelling: de buitenantenne is een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Een soort van misplaatst streven om op de centimeter de juiste positie willen weten.

Laten we het realistisch houden. Je mag niet blind varen op de AIS, Het is een hulpmiddel.

En of je een antenne nu binnen of buiten zet, in beide gevallen moet je juist installeren! Met een buiten antenne heb je niet veel meer speling om te knoeien hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 14:07 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 14:11 #988422

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
Het gaat geheel niet op positie variaties tussen verschillende antennes. Het gaat wel om de timing van de 1PPS en wel zo dat die uiterst constant is en niet door extra reflecties beïnvloed wordt als gevolg van variabele looptijden in het te ontvangen satelliet signaal.

Rooz weet dat allang, maar Prutser moet mogelijk nog eens terug graven in de zoekfunctie naar de beelden die ik gepost heb van de verschillen.

zeilersforum.nl/index.php/foru...nen-of-buiten#969934
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 14:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 14:17 #988423

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 14:21 #988424

Als je mij nu eens zou gaan geloven....

rooseboos schreef:
En de slimme klanten nemen een interne antenne.(niet nog een gat in de boot)
Neemt de slimme klant een externe antenne en plaatst die binnen zie antenne binnen of buiten
Dat heb ik hier al zo vaak geventileerd.
Jouw verlies verhaal over de kabel wordt dus gecompenseerd door een beter antenne gedeelte in de paddestoel van de externe antenne, daarnaast is hij makkelijker op een betere plek te monteren.

Vervolgens waar het nu om gaat; Waarom een externe antenne als je al een goede externe ontvanger hebt en die ook kunt gebruiken?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 14:28 #988425

quote van jou link:
Nogmaals dit gaat om een enkele test en hoeft niet representatief te zijn voor de omstandigheden aan boord, het beste kunt u zelf de ontvangst controleren bij u aan boord.
je zegt het zelf al.... :laugh:
Het is stemmingmakerij, paniek zaaien wat je doet.

Ik zei al eerder, je moet ze juist installeren! (zicht naar alle kanten)
Beter een slim geplaatste antenne binnen, dan een slecht geplaatste antenne buiten.
Als ze allebei juist geïnstalleerd zijn is het verschil veel kleiner. En een antenne binnen heeft een hoop voordelen.

De gps plaatjes van mijn transponder met binnen antenne zijn net zo goed als jou linker plaatje..

We zullen er wel niet uitkomen. Laten we maar stoppen.
En je hebt je site even weer kunnen spammen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 14:30 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 14:29 #988426

WADnWIND schreef :
Rooz weet dat allang, maar Prutser moet mogelijk nog eens terug graven in de zoekfunctie naar de beelden die ik gepost heb van de verschillen.

WadnWind zegt externe antenne moet buiten, Zeilprutser zegt externe antenne moet buiten, Rooseboos zegt ik geloof WadnWind maar gebruik toch de interne lekker binnen, Zeilprutser zecht Rooseboos zou je niet eens luisteren naar WadnWind, Wadnwind zegt Zeilprutser weet niet waar hij het over heeft :unsure:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 14:31 #988427

Zucht
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 16 okt 2018 14:32 #988428

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 17 okt 2018 08:10 #988637

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Als het er op uit gaat draaien dat drie techneuten elkaar vliegen gaan zitten afvangen is het interessante er snel af ;)
Zolang het blijft gaan over AIS voor gevorderden denk ik zomaar dat er heel wat meelezers zijn......

Vraag aan de experts: ik heb externe antenne aan mijn ocean sat transponder hangen. Dit nav een plaatje en uitleg door Zeilprutser, (toen hij nog geen lid was van ZF). In mijn onschuld heb ik de kabel gewoon naar buiten gebracht, paddestoel op de hekstoelen er verder niet meer over nagedacht.

Als ik dit zo lees, wat is dan de optimale plek aan boord van de paddestoel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 17 okt 2018 08:34 #988645

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27135
koko schreef :
In mijn onschuld heb ik de kabel gewoon naar buiten gebracht, paddestoel op de hekstoelen er verder niet meer over nagedacht.

Als ik dit zo lees, wat is dan de optimale plek aan boord van de paddestoel?

Dat heb je goed gedaan Koko.

De GPS antenne plaats je het liefst zo laag mogelijk om de beweging met zeegang te beperken. Hekstoel is dus uitstekend.

Een GPS antenne op de zaling kan dus een onrustiger beeld geven in de positie en track.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl