Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: How to: 1-2-B switch

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 13:05 #1027028

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Ik heb op mijn bootje 2 accu's. 1 Normale accu om te starten, 1 semi-tractie voor alle overige elektronische dingen.
Ook zit er een 1-2-B switch op. Start accu zit aangesloten op 1, accessoire accu zit op 2.
Ik zet de schakelaar als ik de motor wil starten altijd op stand 1 en als de motor uit gaat schakel ik over naar stand 2. Redelijk onhandig - want ik moet naar binnen -, maar ik red me er mee.

Wat ik me nu afvraag;
1) kan ik als de motor loopt veilig overschakelen op 'Both' (zodat beide accu's geladen worden), of mag je niet switchen als de motor loopt?
2) zou ik de motor ook altijd vanuit de semi-tractie (accessoire) accu kunnen starten en dus de schakelaar eigenlijk altijd op stand 2 laten staan - en dus accu 1 als 'nood' accu hebben-? Of sloop ik daar m'n semi-tractie accu mee?
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 13:10 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 13:16 #1027031

Met een draaiende motor mag je NIET overschakelen. Je onderbreekt hiermee het stroom circuit en dat kost je de gelijkrichters van je dynamo.
Both mag alleen als je gelijke accu’s eraan hebt hangen. Een PB accu heeft lagere laagspanningen dan een Gell of AGM accu, ook het laadkarakteristiek is anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 13:20 #1027032

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
tuur schreef :
Wat ik me nu afvraag;
1) kan ik als de motor loopt veilig overschakelen op 'Both' (zodat beide accu's geladen worden), of mag je niet switchen als de motor loopt?
2) zou ik de motor ook altijd vanuit de semi-tractie (accessoire) accu kunnen starten en dus de schakelaar eigenlijk altijd op stand 2 laten staan - en dus accu 1 als 'nood' accu hebben-? Of sloop ik daar m'n semi-tractie accu mee?

1. Dat hangt van de schakelaar af. Een ‘make-before-break’ accuschakelaar zorgt dat er ook tijdens het schakelen minimaal één accu verbonden blijft met de dynamo. Maar ik zou dat goed checken anders gaan je diodes in de dynamo kapot.

Als je de laadspanningen van je beide accu’s gelijk zijn kun je ze via Both gelijk laden. Is één van de accu’s voller dan de andere dan gaat de volste accu de andere laden als je de schakelaar met de motor uit op Both laat staan. Het is de vraag of je dat wilt.

2. Dat hangt helemaal van de specificaties van je service accu af. Is dat een AGM met meer dan voldoende CCA (cold cranking amps) capaciteit dan is er weinig aan de hand. Als je met nood accu bedoelt dat deze ook zelden wordt opgeladen dan zal de startaccu snel achteruitlopen in capaciteit.

Ik zou beide accu’s aktief gebruiken en laden. Is beter voor ze.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 13:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 14:03 #1027039

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
In plaats van een schakelaar, die toch ooit eens zal vergeten worden, zou ik een scheidingsrelais steken. Ik heb in mijn camper een Victron Energy Cyrix-ct. Werkt perfect, kost niet veel, doet het schakel-denken voor jou en vergeet het nooit.



De "multi/quattro/charger" is bij mij een gewone druppellader.
Werkt al zo'n 4 jaar zonder gekkigheid. Maar tis natuurlijk wel in mijn camper, waarvan de motor dus vaak en lang draait. Op mijn zeilboot, waar ik van primitief hou, heb ik maar 1 accu.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 14:09 door Berghut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 14:42 #1027048

Overschakelen van 1 naar B of van 2 naar B moet kunnen; er wordt dan geen accu afgeschakeld, alleen een 2e bijgeschakeld. Heb dat vele jaren gedaan.

Door de Off heen schakelen mag niet.

Starten op de lichtaccu kan prima, maar vermoedelijk laadt de startaccu niet op als je de schakelaar op 2 laat staan.

Een Cyrix of soortgelijk is makkelijker, maar daarbij heb je ook nog 2 losse schakelaars nodig om beide accu's aan het systeem te koppelen. Een hele ombouw...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 14:45 #1027049

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Hans V schreef :
tuur schreef :
Wat ik me nu afvraag;

1. Dat hangt van de schakelaar af. Een ‘make-before-break’ accuschakelaar zorgt dat er ook tijdens het schakelen minimaal één accu verbonden blijft met de dynamo. Maar ik zou dat goed checken anders gaan je diodes in de dynamo kapot.

Als je de laadspanningen van je beide accu’s gelijk zijn kun je ze via Both gelijk laden. Is één van de accu’s voller dan de andere dan gaat de volste accu de andere laden als je de schakelaar met de motor uit op Both laat staan. Het is de vraag of je dat wilt.

2. Dat hangt helemaal van de specificaties van je service accu af. Is dat een AGM met meer dan voldoende CCA (cold cranking amps) capaciteit dan is er weinig aan de hand. Als je met nood accu bedoelt dat deze ook zelden wordt opgeladen dan zal de startaccu snel achteruitlopen in capaciteit.

Ik zou beide accu’s aktief gebruiken en laden. Is beter voor ze.


Dank voor snelle antwoord. Maar hoe kom ik er achter of ik een ‘make-before-break’ accuschakelaar in m'n boot heb?

Verder, de schakelaar altijdop both laten staan is ook geen optie voor me. Want risico op 2 lege batterijen ipv 1 lege.
Je zei: 'als de laadspanningen van beide accu's hetzelfde zijn kun je ze via both laden'. Ik heb een volledig 12V (geen 24V, ook geen 230V) systeem. Of is dat niet wat je bedoelt?
Als dat wel is wat je bedoelt; aangezien ik -waarschijnlijk- niet kan switchen als de motor loopt, moet ik dus de motor starten terwijl de schakelaar ook op 'Both ' staat. Anders kan je ze dus ook niet tegelijk laden. Zit daar nog een risico in - dus starten met schakelaar op B-?

Volledig starten via de semi-tractie accu kan ik dus opzoeken dmv de CCA. Staat de CCA op de accu vermeld?
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 14:46 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 14:49 #1027051

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
"Overschakelen van 1 naar B of van 2 naar B moet kunnen; er wordt dan geen accu afgeschakeld, alleen een 2e bijgeschakeld. Heb dat vele jaren gedaan.

Door de Off heen schakelen mag niet."

Aha! dat is nuttige info. Er zit idd ook nog een 'off' op inderdaad. Off vermijden, verder kan het geen kwaad. Of geldt dat voor sommige schakelaars en voor andere weer niet? (ik lees op het www zulke uiteenlopende verhalen, vandaar mijn vragen hier).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 14:59 #1027057

Het kan haast niet missen dat de schakelaar van 1 of 2 naar Both mag met draaiende motor.
Staat er een merk op (Vetus, bijvoorbeeld)? Dan kan je het opzoeken.
Je kan hem ook openmaken, dan zie je de koperbanen en kan je simpel zien hoe het werkt....

Off alleen gebruiken als de boot in de box ligt en de motor uit is.
Heb je ook een acculader? Zo'n schakelaar en een lader samen zijn extra ingewikkeld..... tenzij je een lader met 2 uitgangen hebt die elk apart (buiten de schakelaar om) op de accu's zijn aangesloten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 15:10 #1027060

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Ik heb een klein zonnepaneeltje die direct op de accessoire accu zit aangesloten. Deze is dus eigenlijk altijd vol als ik bij de boot aan kom.
De start accu wordt alleen via de dynamo van de motor geladen.

Ik was benieuwd naar een extra oplaad mogelijkheid voor de accessoire accu aangezien mijn 25W paneeltje de accu niet vol kan houden tijdens tochtjes van een dag of 3 / 4 of meer. Als ik de accu dan ook bij zou kunnen laden via de dynamo van de motor zou mijn probleem volledig opgelost zijn en hoef ik geen groter zonnepaneel aan te schaffen.

Maar ik snap nu dat ik tijdens het motoren 'gewoon' van stand 1 naar Both mag schakelen, zo lang ik maar niet 'door OFF' ga. En dus ook geen nieuw zonnepaneel aan hoef te schaffen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 15:13 #1027062

Je kan ook door de Both naar de 2, dan laadt je lichtaccu wat sneller op en wordt de startaccu niet overladen (drooggekookt).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 15:14 #1027063

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Met draaiende motor doorschakelen van 1 naar both en dan naar 2 kan en mag.
Met draaiende motor en ongelijke accu's of ongelijke laadtoestand van de accu's op both laten staan is een minder goed idee.
Het doorschakelen moet niet supersnel te gebeuren, enkele seconden op both laten staan is niet dramatisch.
Ik heb destijds een oude schakelaar gedemonteerd en je kon goed zien dat deze altijd ten minste 1 accu aangesloten houd tijdens het schakelen van 1 naar both en dan door naar 2 ( en omgekeerd )
linkje naar die post

De stand OFF is alleen als je geen stroom meer wil gebruiken, en de motor afstaat.
(Anders kan de dynamo een zo hoge spanning opwekken dat zijn inwendige diodes sneuvelen.)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 15:17 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 15:23 #1027064

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Baasklusje schreef :
Een Cyrix of soortgelijk is makkelijker, maar daarbij heb je ook nog 2 losse schakelaars nodig om beide accu's aan het systeem te koppelen. Een hele ombouw...

Waarvoor zouden die 2 losse schakelaars dan dienen ? Het starten zit en blijft op de startaccu, de rest op de andere. Ook de "start assist" knop is optioneel.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 15:25 door Berghut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 15:27 #1027065

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Tony2920 schreef :
Met draaiende motor doorschakelen van 1 naar both en dan naar 2 kan en mag.
Met draaiende motor en ongelijke accu's of ongelijke laadtoestand van de accu's op both laten staan is een minder goed idee.
Het doorschakelen moet niet supersnel te gebeuren, enkele seconden op both laten staan is niet dramatisch.
Ik heb destijds een oude schakelaar gedemonteerd en je kon goed zien dat deze altijd ten minste 1 accu aangesloten houd tijdens het schakelen van 1 naar both en dan door naar 2 ( en omgekeerd )
linkje naar die post

De stand OFF is alleen als je geen stroom meer wil gebruiken, en de motor afstaat.
(Anders kan de dynamo een zo hoge spanning opwekken dat zijn inwendige diodes sneuvelen.)

Dank! Ik heb de post waar je naar refereert door gelezen en dat is exact wat ik bedoel en waarnaar ik op zoek was. Ik heb namelijk een identieke schakelaar en een identieke situatie.

Dank, mijn vragen zijn beantwoord!!
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 15:28 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 15:29 #1027067

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
(en dat vet gedrukte krijg ik niet weg.. sorry. ziet er wat schreeuwerig uit)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 06 mrt 2019 16:11 #1027074

Berghut schreef :

Waarvoor zouden die 2 losse schakelaars dan dienen ?

Om de accu's af te schakelen van alle verbruikers. Normaal tijdens afwezigheid.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 07 mrt 2019 07:51 #1027212

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Baasklusje schreef :
Berghut schreef :

Waarvoor zouden die 2 losse schakelaars dan dienen ?

Om de accu's af te schakelen van alle verbruikers. Normaal tijdens afwezigheid.

Juist, natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 07 mrt 2019 08:16 #1027218

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
tuur schreef :
Wat ik me nu afvraag;
1) kan ik als de motor loopt veilig overschakelen op 'Both' (zodat beide accu's geladen worden), of mag je niet switchen als de motor loopt?
Ja dat kan. Wel weer terug schakelen zodra je de motor stopt. Die dingen zijn als je over 'Both' schakelt 'make-before-break' en als je over 'off' schakelt 'break-before-make. Naar of over 'both' schakelen dus, nooit over 'Off' als de motor loopt.
2) zou ik de motor ook altijd vanuit de semi-tractie (accessoire) accu kunnen starten en dus de schakelaar eigenlijk altijd op stand 2 laten staan - en dus accu 1 als 'nood' accu hebben-? Of sloop ik daar m'n semi-tractie accu mee?
Bij zowat alle 'gewone' lood-semi-trecie accu's kan dat prima.
Maar bedenk dat je start accu dan nooit wordt opgeladen. Ondanks dat je hem niet gebruikt, heeft zo'n ding wel zelf ontlading en gaat ie na een tijdje stuk omdat je hem nooit oplaadt. Af en toe wel op 'both' zetten als de motor loopt of een los ladertje gebruiken helpt. Bijvoorbeeld een 3 traps kleine druppellader van enkele ampères die wel eens bij de lidl / action / aldi liggen.

Laden via een Cyrix of een verliesvrij diodeblok zoals een Argofet is een klusje maar dan hoef er nooit meer over na te denken en niet meer naar binnen na het stoppen van de motor.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2019 09:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 07 mrt 2019 09:00 #1027229

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Knikker de hele 1-2-B schakelaar er uit en regel het laadproces met een Cyrix of Argofet. Altijd beide accu’s aan de lader en geen ge-emmer met vergeten, toch via Off geschakeld enz enz. De schakelaar kan je nog gebruiken om massa mee te schakelen als je niet aan boord bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 07 mrt 2019 09:01 #1027230

Het is wat extra werk (verdient zich snel terug bij bijvoorbeeld verhuur) maar je hebt ook accu schakelaars met een extra field aansluiting die de field-draad onderbreekt van de dynamo (dynamo uitschakelt) in de off stand, zo voorkom je schade mocht je of iemand toch met draaiende motor de schakelaar over off draaien of op off zetten!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 02 nov 2022 01:10 #1434432

  • Tim83
  • Tim83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Waar ik niemand over hoor praten hier zijn de verbruikers.
Ik heb dus ook zo een schakelaar maar ik heb volgens mij al 2 apparaten kapot gemaakt door te switchen van 1 via both naar 2 tijdens het motoren.
Mijn marifoon heeft opeens helemaal geen geluid meer.
Mijn radio is doorgebrand.
En mijn dieptemeter werkte ook hierdoor tijdelijk niet.

Kan het zijn dat de switch niet goed werkt of moeten alle verbruikers altijd uitstaan als je switcht met motor aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 02 nov 2022 02:39 #1434433

Tim83 schreef :
ik heb volgens mij al 2 apparaten kapot gemaakt door te switchen van 1 via both naar 2 tijdens het motoren.

Vreemd verhaal: dan moet én de BOTH niet hebben gewerkt én het zaakje verkeerd, zoals hieronder, aangesloten zijn:


V zijn je gebruikers. Die zien tijdens het schakelen met kapotte BOTH een enorme spanningspiek. Je dynamo G kan daar ook door kapot gaan, maar blijkbaar heeft de belasting van jouw apparatuur je dynamo beschermd?

Er wordt wat afgeklooid!
Laatst bewerkt: 02 nov 2022 03:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 02 nov 2022 07:51 #1434454

  • Tim83
  • Tim83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Wat ik niet snap is dat alles gezekerd is(10amp). Dubbel zelfs

Mijn schema is ongeveer als deze

https://images.app.goo.gl/jR1YJM7SkfVj7NqP8

Alleen is het schakelpaneel(verbruikers) gelijk verbonden op de startmotor(+)

En alle negatieve verbindingen(-) zijn verbonden aan het motor chassis
Ook loopt er een vreemde negatieve verbinding(-) vanaf het motor chassis naar buiten toe onder de waterlijn via de hull.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 02 nov 2022 09:15 #1434468

Nachtvlinder schreef :
Tim83 schreef :
ik heb volgens mij al 2 apparaten kapot gemaakt door te switchen van 1 via both naar 2 tijdens het motoren.

Vreemd verhaal: dan moet én de BOTH niet hebben gewerkt én het zaakje verkeerd, zoals hieronder, aangesloten zijn:


V zijn je gebruikers. Die zien tijdens het schakelen met kapotte BOTH een enorme spanningspiek. Je dynamo G kan daar ook door kapot gaan, maar blijkbaar heeft de belasting van jouw apparatuur je dynamo beschermd?

Er wordt wat afgeklooid!

Als de schakelaar een make-before-break functie heeft dan zou dit wel weer de spanningspiek voorkomen.

Maar kun je in bovenstaande schema de dynamo niet beter direct aan de start accu aansluiten? Dan kan de stroom altijd ergens heen als de motor loopt. Als je tijdens motoren de schakelaar op both zet, dan worden beide accu's geladen.

(er van uit gaande dat beide accu's van hetzelfde type zijn natuurlijk).

Wat is eigenlijk het beoogde doel van die 1, 2 en 'both' stand?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 02 nov 2022 09:18 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 02 nov 2022 09:22 #1434470

Tim83 schreef :
Wat ik niet snap is dat alles gezekerd is(10amp). Dubbel zelfs

Mijn schema is ongeveer als deze

https://images.app.goo.gl/jR1YJM7SkfVj7NqP8

Alleen is het schakelpaneel(verbruikers) gelijk verbonden op de startmotor(+)

En alle negatieve verbindingen(-) zijn verbonden aan het motor chassis
Ook loopt er een vreemde negatieve verbinding(-) vanaf het motor chassis naar buiten toe onder de waterlijn via de hull.

Dat is nauwelijks een schema te noemen. Wat wil je bereiken met die schakelaar?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

How to: 1-2-B switch 02 nov 2022 09:48 #1434475

Verbinding van dynamo naar accu mag je nooit kunnen onderbreken! Een schakelaar er tussen waarmee dat kan is dus garantie voor bedieningsfouten. *
Niet doen dus. Gewoon een dikke laaddraad van dynamo (BAT) naar accu, alleen een (ruim bemeten) zekering er in aan de accukant mag, voor als er kortsluiting ontstaat in de bekabeling.

*En je hebt dat dus inmiddels bewezen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.336 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl