Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe?

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 02 aug 2022 21:59 #1411555

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Aangezien ik bij ons in de haven mee zit na te denken over energietransitie, verbruik van de walsaansluitingen, elektrisch varen etc, lees ik dit draadje met veel interesse mee.
Het valt me soms op dat veel mensen geen idee hebben wat ze van elektriciteitsverbruik hebben.
Sommigen laden ook de accu's van de fietsen mee op aan boord. En willen dan ook nog de magnetron TV en eventueel zelfs elektrische oven hebben aanstaan. En komen dan op hoge poten reclameren als de zekering springt. Wat moet dat gaan worden als ze een elektrische voortstuwing aan boord willen.
Die zal ook opgeladen moeten worden, en dan wordt het helemaal krap.
2 aansluitingen gebruiken voor 1 ligplaats is bij ons verboden.
Waarschijnlijk zullen we binnenkort per ligplaats een aparte meter moeten installeren, in plaats van de nu soepele forfaitaire stroomafrekening per ligplaats.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 03 aug 2022 07:05 #1411574

En hoe lang denk je dat het duurt voordat je al die meters terug hebt verdiend? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 03 aug 2022 09:53 #1411610

Nou Reinier, dat kan verrassend snel.
Ik verhuur enkele ligplaatsen, in principe zonder voorzieningen, alleen een veilige ligplek.
Een tjalkeigenaar wilde graag een draadje stroom "om de accu's bij te houden".
Ik heb er een kWh meter tussen gehangen.
In de afgelopen winter heeftie 1800 kWh gebruikt. Toen ik hem daarop aansprak geloofde hij het niet, want alleen maar een acculader. En, o ja, op vier plekken een elektrisch kacheltje om de vorst eruit te houden "maar die zijn maar klein en nemen niet zo veel"
Deze kWh meter heeft zichzelf razendsnel terugverdiend :-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 03 aug 2022 11:52 #1411637

Dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk…
In de haven van Tony IS het verbruik er al, en wordt dat nu door ‘iedereen samen’ betaald. Als je meters zou installeren, heeft dat geen invloed op het totale verbruik, je weet dan alleen wie welk deel van het totaal heeft verbruikt. Geen extra inkomsten dus, maar wel extra werk en extra kosten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 03 aug 2022 11:56 #1411639

ReinierZeilt schreef :
Dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk…
In de haven van Tony IS het verbruik er al, en wordt dat nu door ‘iedereen samen’ betaald. Als je meters zou installeren, heeft dat geen invloed op het totale verbruik, je weet dan alleen wie welk deel van het totaal heeft verbruikt. Geen extra inkomsten dus, maar wel extra werk en extra kosten

Ik denk dat mensen dan de kacheltjes ineens wel uitzetten, en het verbruik drastisch daalt.
Veel minder uitgaven dus.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 03 aug 2022 12:29 #1411643

Psies

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 03 aug 2022 13:13 #1411648

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Ik ben wat achterdochtig en meen daardoor te weten dat die elektrische kacheltjes alleen branden omdat ze vermoeden en hopen dat ze er mee weg komen zonder te betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 03 aug 2022 13:15 #1411649

In onze haven is bij de steigers met kleinere ligplaatsen de eerste 100kWh inbegrepen in het liggeld. Steigers met de grotere ligplaatsen waar wij liggen is het gewoon direct afrekenen per kWh. Die 100kWh heb ik met onze vorige boot bij lange na niet gehaald met wat accu laden en wat comfort en met onze huidige boot vorig seizoen ook maar 87kWh gebruikt. Maar veel van de grotere ligplaatsen zijn gebruik als weekend vakantiehuisjes met flinke stalen motorkruisers waarop weinig bezuinigd wordt op luxe.

Laden en elektrisch varen wordt wel een dingetje. Hoogstwaarschijnlijk zal de bekabeling hier niet geschikt voor zijn en zeer snel overbelast raken. Net als de meeste woonwijken niet geschikt zijn voor massaal elektrische auto’s.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 03 aug 2022 13:39 #1411652

Orange Sunset schreef :
In onze haven is bij de steigers met kleinere ligplaatsen de eerste 100kWh inbegrepen in het liggeld. Steigers met de grotere ligplaatsen waar wij liggen is het gewoon direct afrekenen per kWh. Die 100kWh heb ik met onze vorige boot bij lange na niet gehaald met wat accu laden en wat comfort en met onze huidige boot vorig seizoen ook maar 87kWh gebruikt. Maar veel van de grotere ligplaatsen zijn gebruik als weekend vakantiehuisjes met flinke stalen motorkruisers waarop weinig bezuinigd wordt op luxe.

Laden en elektrisch varen wordt wel een dingetje. Hoogstwaarschijnlijk zal de bekabeling hier niet geschikt voor zijn en zeer snel overbelast raken. Net als de meeste woonwijken niet geschikt zijn voor massaal elektrische auto’s.

Oh, 100kWh? Daar kom ik makkelijk mee weg, ook elektrisch varend. Als ik een of twee acculadingen per jaar reken (15kWh per stuk), dan red ik dat makkelijk.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 03 aug 2022 14:12 #1411655

It Paradyske schreef :
[…]

Oh, 100kWh? Daar kom ik makkelijk mee weg, ook elektrisch varend. Als ik een of twee acculadingen per jaar reken (15kWh per stuk), dan red ik dat makkelijk.

Dat is veel minder dan ik dacht, maar dat zal ook flink aan je vaarwater liggen. Maar met elektrisch varen bedoel ik dan niet 30kWh per jaar mee, daar kom je nergens mee in een sloepje laat staan een kruiser :laugh:

Een verklaring voor die 87kWh van ons verbruik heb ik ook nog niet. Misschien is dit het gevolg van druppelladen van ons lood. We zijn maar enkele weekenden op de boot in het weekend en grootverbruiker zou dan een waterkoker zijn. Dus ik denk dat de lader voor een groot deel die 87kWh opslokt.

Als ik eindelijk mijn LiFePo4 bank ingebouwd heb dan zal het verbruik wel naar beneden gaan. Er wordt immers niet meer gedruppeld en door de lage interne weerstand efficiënter geladen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 03 aug 2022 19:22 #1411720

It Paradyske schreef :
ReinierZeilt schreef :
Dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk…
In de haven van Tony IS het verbruik er al, en wordt dat nu door ‘iedereen samen’ betaald. Als je meters zou installeren, heeft dat geen invloed op het totale verbruik, je weet dan alleen wie welk deel van het totaal heeft verbruikt. Geen extra inkomsten dus, maar wel extra werk en extra kosten

Ik denk dat mensen dan de kacheltjes ineens wel uitzetten, en het verbruik drastisch daalt.
Veel minder uitgaven dus.

Als die stroom niet door ligplaatshouders wordt afgenomen, wordt die uiteraard ook niet betaald door ligplaatshouders. Dus de haven betaalt minder aan de energiemaatschappij en krijgt minder van de ligplaatshouders. Ergo: ze houden er geen geld meer aan over, maar investeren wel in de meters. Die verdienen ze dan toch niet terug? (Wel beter voor het milieu uiteraard als er stroom bespaard wordt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 07 aug 2022 08:57 #1412687

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
ReinierZeilt schreef :
Dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk…
In de haven van Tony IS het verbruik er al, en wordt dat nu door ‘iedereen samen’ betaald. Als je meters zou installeren, heeft dat geen invloed op het totale verbruik, je weet dan alleen wie welk deel van het totaal heeft verbruikt. Geen extra inkomsten dus, maar wel extra werk en extra kosten

Het zou de mensen wel laten nadenken over hun verbruik. Nu zit dat mee in het liggeld.
Als we een goede oplossing kiezen, ( verbonden met het interne netwerk ), is het extra werk voor de havenmeesters niet al te groot.
Ik vrees dat we, als de energiemarkt blijft zoals ze nu is, op termijn we toch iets dergelijks zullen moeten doen. Is gewoon niet eerlijk tegenover de mensen met een kleine boot, die waarschijnlijk veel minder energie afnemen, dat zij de grote financieel gaan ondersteunen.
( En de grote kunnen het vermoedelijk ook veel beter opbrengen. )
Toegegeven die 2 punten zijn veronderstellingen.
Het probleem is niet acuut, maar zit er wel aan te komen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 07 aug 2022 10:04 #1412696

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Veel gaat er nog door de grote gemene deler maar met het stijgen van de elektriciteitsprijs zullen er dingen gaan veranderen. stroommeters zullen gemeengoed gaan worden en het water zal ook zeker gaan volgen en terecht denk ik. De kosten veranderen, het gebruik verandert dus gaan de voorzieningen ook wel aangepast worden. Dat blijft heus niet "net als vroeger".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 07 aug 2022 11:03 #1412708

Orange Sunset schreef :
Net als de meeste woonwijken niet geschikt zijn voor massaal elektrische auto’s.

Dat hangt er helemaal vanaf hoe snel je wilt kunnen laden. Een standaard huisaansluiting is meestal ee. of 3*25 amp en de leidingen in huis gaan tot 16 amp. Dat betekent dus dat je met max 3,7KW kunt laden mits er geen ndere verbruikers op die groep zitten .
Aangezien de accu's va electrische auto's gemiddeld 65 KWh hebben kun je zelf uitrekenen hoe snel dat kan.
En die vermogens zijn door je energoebedrijf gegarandeerd , ook als iedereen dat doet .
Rustig aan s'snachts laden is dus in principe niet echt een probleem .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 07 aug 2022 14:32 #1412745

Yellow Boat schreef :
Orange Sunset schreef :
Net als de meeste woonwijken niet geschikt zijn voor massaal elektrische auto’s.

Dat hangt er helemaal vanaf hoe snel je wilt kunnen laden. Een standaard huisaansluiting is meestal ee. of 3*25 amp en de leidingen in huis gaan tot 16 amp. Dat betekent dus dat je met max 3,7KW kunt laden mits er geen ndere verbruikers op die groep zitten .
Aangezien de accu's va electrische auto's gemiddeld 65 KWh hebben kun je zelf uitrekenen hoe snel dat kan.
En die vermogens zijn door je energoebedrijf gegarandeerd , ook als iedereen dat doet .
Rustig aan s'snachts laden is dus in principe niet echt een probleem .
Ad

Kijk, hier gaan je aannames de mist in. Het stroomnet buiten je huis is zeer zeker niet berekent op x huizen per fase 16A gegarandeerd kunnen leveren. Net zoals alle groepen in je huis zijn ook niet geschikt om tegelijk 16A te trekken, nouja de groepen wel, maar de hoofdzekeringen denken er anders over. Dat is juist het probleem.

Ook heb je als netbeheerder geen controle over welke fase als L1, L2 of L3 is aangesloten in een laadpaal, hierdoor is de kans uiterst groot dat de laadpalen niet netjes afwisselend op verschillende fasen worden aangesloten ten opzichte van elkaar. Hierdoor worden de ene fase zwaarder belast dan de andere, waardoor laadsnelheid teruggeregeld moet worden.

Hetzelfde zie je met zonnepanelen. Mijn overbuurman heeft momenteel problemen omdat bij zonnige dagen zijn zonnepanelen teveel energie opwekken waardoor het voltage op het lokale stroomnet piekt naar een te hoog voltage. Hierdoor schakelt de omvormer uit om netstabiliteit te behouden. Dit komt doordat die fase en onze bekabeling in de buurt niet geschikt is om dit vermogen goed naar het grid te leveren.

Verder kunnen de meeste auto’s 3 fasen laden. En zelfs op lage snelheden kun je het lokale stroomnet overbelasten als je genoeg huishoudens hebt waarbij lulkraak de fasen zijn aangesloten.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 aug 2022 14:33 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl