Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe?

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:13 #1049525

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Aan de spiegel van onze boot hebben we een walstroom aansluiting zitten. Hierna komt alles wat nodig is voor 230 volt, dus 2 aardlekschakelaars en een galvanische isolator. Nu bedachten we vandaag dat t ook erg prettig zou zijn om aan de voorkant een walaansluiting te hebben. Dan hoeft de draad niet over t dek te lopen en tis ook makkelijker want de walstroomaansluiting staat op de kade waar de punt van de boot naar toe wijst.

Nu is natuurlijk de volgende vragen die bij ons rijzen:
1. Kan je 2 walaansluitingen op een boot hebben welke op hetzelfde systeem aangesloten zitten?
2. Kan die 2e aansluiting in de ankerbak gemaakt worden?
3. Moet de walaansluiting in de ankerbak op dezelfde punten aangesloten worden als degene op de spiegel?
Dat betekent dat als je de walaansluiting van de voorkant gebruikt er achter ook stroom op staat. Lijkt mij niet zo veilig?

Dus graag jullie adviezen omtrent dit vraagstuk.
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 16:14 door As.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:22 #1049531

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Elke walaansluiting via 2 maak contacten van een relais schakelen.
Dus 2 relais.
De spoel van het relais zet je op de desbetreffende wal aansluiting.
Voor alle zekerheid nog kruislings vegrendelen.

Zie schets
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:22 #1049532

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Zonder een kant en klaar advies voor je te hebben, als je het al de moeite waard vindt om zo'n extra aansluiting te gaan maken, dan zou ik het zeker zo maken dat je met een schakelaar kan kiezen welke van de twee actief is. Dus zo dat het onmogelijk is om ze allebei tegelijk aangesloten te hebben, voor de veiligheid. (edit: en terwijl ik dit typ is er al een schema gepost wat dit doet)
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 16:24 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:30 #1049534

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Kijk dat is snel. Alleen kan ik geen schema's lezen dus dat maakt t wat moeilijker! :-)
En welk relais moeten we dan hebben? Misschien een link?
En wat bedoel je met kruislings vergrendelen?
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 16:34 door As.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:33 #1049536

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Of je trekt simpelweg die voorste walstroom aansluiting door naar achteren en je sluit hem achterop aan via een driepolige wisselschakelaar. Die schakelaar is nodig om je achterste walstroomaansluiting spanningsloos te maken. Scheelt je een hoop apparatuur aan boord.

Schakelaar kan je ook vervangen door een relais die aangestuurd wordt door de voor of achter walstroom en dat ze onderling de stuurstroom onderbreken voor voor danwel achter. Op dezez manier gaat het volautomatisch.

Edit : Volgens mij was PvO me voor.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 16:34 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:33 #1049537

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
As schreef :
Kijk dat is snel. Alleen kan ik geen schema's lezen dus dat maakt t wat moeilijker! :-)
Schema was ter ondersteuning van de tekst, dus dan zou je het met de tekst moeten doen ;)

Maar als je geen schema's kan lezen, dan neem ik aan dat je iemand met meer kennis van zaken het geheel (eventueel) laat installeren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:33 #1049538

Het is niet ongebruikelijk, vooral in Amerika zie je het veel zij het om andere redenen. Hier doen ze het omdat ze niet met 1 aansluiting toekunnen en meer energie nodig hebben.

Zoals ik jouw stukje lees is het of-of en niet en-en als het om het gebruik van het walstroom stopcontact gaat. Als het inderdaad of de een of de andere is, dan is het heel simpel, allebei aansluiten en je hebt verder niets speciaals nodig. Je installeerd 1 zekering en 1 aardlek en je sluit beide stopcontacten aan op de "walstroomkant" van de installatie. Dit houd wel in dat het stopcontact wat niet in gebruik is wel onder spanning staat. Als je dit wilt voorkomen kun je er een accu-keuze schakelaar tussen zetten. Daarmee kun je dan bepalen doormiddel van de schakelaar welk walstroom stopcontact in gebruik is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 16:34 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:34 #1049539

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Sloe Gin schreef :
Of je trekt simpelweg die voorste walstroom aansluiting door naar achteren en je sluit hem achterop aan via een driepolige wisselschakelaar. Die schakelaar is nodig om je achterste walstroomaansluiting spanningsloos te maken. Scheelt je een hoop apparatuur aan boord.

Schakelaar kan je ook vervangen door een relais die aangestuurd wordt door de voor of achter walstroom en dat ze onderling de stuurstroom onderbreken voor voor danwel achter. Op dezez manier gaat het volautomatisch.
Is het nou al teveel moeite om de al gegeven reacties te lezen!?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:35 #1049541

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
:pinch:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:36 #1049543

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Erikdejong schreef :
Het is niet ongebruikelijk, vooral in Amerika zie je het veel zij het om andere redenen. Hier doen ze het omdat ze niet met 1 aansluiting toekunnen en meer energie nodig hebben.

Zoals ik jouw stukje lees is het of-of en niet en-en als het om het gebruik van het walstroom stopcontact gaat. Als jet inderdaad of de een of de andere is, dan is het heel simpel, allebei aansluiten en je hebt verder niets speciaals nodig. Je installeerd 1 zekering en 1 aardlek en je sluit beide stopcontacten aan op de "walstroomkant" van de installatie. Dit houd wel in dat het stopcontact wat niet in gebruik is wel onder spanning staat. Als je dit wilt voorkomen kun je er een accu-keuze schakelaar tussen zetten. Daarmee kun je dan bepalen doormiddel van de schakelaar welk walstroom stopcontact in gebruik is.
Beetje (erg) gevaarlijk advies om beide walaansluitingen zomaar parallel te zetten.
Een walaansluiting heeft pennen ipv bussen.
Deze zijn wel erg makkelijk aan te raken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:42 #1049546

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
PvO schreef :
As schreef :
Kijk dat is snel. Alleen kan ik geen schema's lezen dus dat maakt t wat moeilijker! :-)
Schema was ter ondersteuning van de tekst, dus dan zou je het met de tekst moeten doen ;)

Maar als je geen schema's kan lezen, dan neem ik aan dat je iemand met meer kennis van zaken het geheel (eventueel) laat installeren.

Omdat ik een schema niet kan lezen dan maar gelijk een pro inschakelen? Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat als je de een walstroom aansluiting gebruikt dat het relais de andere walstroomaansluiting uit schakelt. dat is toch t principe? Ik wil t eerst begrijpen en daarna bepaal ik zelf of ik t zelf aan leg of een pro inschakel. Zo moelijk zal t niet zijn, alleen gebruik jij een schema en tekst die ik niet begrijp. Gebeurt wel vaker hier als er een vraag gesteld wordt dat dat antwoord komt. het is toch een forum om van elkaar en met elkaar te leren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:43 #1049547

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
PvO schreef :
Erikdejong schreef :
Het is niet ongebruikelijk, vooral in Amerika zie je het veel zij het om andere redenen. Hier doen ze het omdat ze niet met 1 aansluiting toekunnen en meer energie nodig hebben.

Zoals ik jouw stukje lees is het of-of en niet en-en als het om het gebruik van het walstroom stopcontact gaat. Als jet inderdaad of de een of de andere is, dan is het heel simpel, allebei aansluiten en je hebt verder niets speciaals nodig. Je installeerd 1 zekering en 1 aardlek en je sluit beide stopcontacten aan op de "walstroomkant" van de installatie. Dit houd wel in dat het stopcontact wat niet in gebruik is wel onder spanning staat. Als je dit wilt voorkomen kun je er een accu-keuze schakelaar tussen zetten. Daarmee kun je dan bepalen doormiddel van de schakelaar welk walstroom stopcontact in gebruik is.
Beetje (erg) gevaarlijk advies om beide walaansluitingen zomaar parallel te zetten.
Een walaansluiting heeft pennen ipv bussen.
Deze zijn wel erg makkelijk aan te raken.

Dit was ook onderdeel van mijn vraag want dat is dus niet wat ik wil. Het moet wel 100% veilig zijn anders doen we t niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:44 #1049549

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :
Of je trekt simpelweg die voorste walstroom aansluiting door naar achteren en je sluit hem achterop aan via een driepolige wisselschakelaar. Die schakelaar is nodig om je achterste walstroomaansluiting spanningsloos te maken. Scheelt je een hoop apparatuur aan boord.

Schakelaar kan je ook vervangen door een relais die aangestuurd wordt door de voor of achter walstroom en dat ze onderling de stuurstroom onderbreken voor voor danwel achter. Op dezez manier gaat het volautomatisch.
Is het nou al teveel moeite om de al gegeven reacties te lezen!?

Goh, zware dag gehad? Leef dat lekker op je vrouw uit en niet op mij!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:45 #1049550

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
As schreef :
Omdat ik een schema niet kan lezen dan maar gelijk een pro inschakelen?
ja, dat zou ik wel doen. Of in elk geval iemand die er wel kaas van heeft gegeten.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:46 #1049552

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Heeje saggerijn,

Die man probeert je te helpen en maakt een geintje tegen mij. Niet gelijk zo gepikeerd reageren zeg!
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:48 #1049553

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
As schreef :
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :
Of je trekt simpelweg die voorste walstroom aansluiting door naar achteren en je sluit hem achterop aan via een driepolige wisselschakelaar. Die schakelaar is nodig om je achterste walstroomaansluiting spanningsloos te maken. Scheelt je een hoop apparatuur aan boord.

Schakelaar kan je ook vervangen door een relais die aangestuurd wordt door de voor of achter walstroom en dat ze onderling de stuurstroom onderbreken voor voor danwel achter. Op dezez manier gaat het volautomatisch.
Is het nou al teveel moeite om de al gegeven reacties te lezen!?

Goh, zware dag gehad? Leef dat lekker op je vrouw uit en niet op mij!
Sorry, deze reactie was niet voor jou maar sloegin.
Die plaag ik weleens vaker, was dus niet serieus bedoeld.

Maar wat wel serieus is het advies om iemand met meer kennis van zaken te raadplegen als je én het schema niet snapt én de uitleg niet.
230V is in potentie dodelijk.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:50 #1049555

In Amerika sluiten ze natuurlijk beide tegelijk aan in de hoop zo eindelijk 220V te krijgen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 16:51 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:52 #1049556

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Dank voor je advies, heb er alleen niet zoveel aan want daar vraag ik niet om.
Alhoewel, als ik mijn openingspost lees wel dus :-)

Maar ik wil een technisch advies en bepaal dan zelf hoe of wat, als je t niet erg vindt.
Dus wie kan me aangeven welke relais daar voor nodig zijn en wat de kruislingse aansluiting inhoudt. ik wil graag inhoudelijk, dus technisch op dit onderwerp doorgaan als dat mogelijk is.
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 16:52 door As.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:52 #1049557

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Baasklusje schreef :
In Amerika sluiten ze natuurlijk beide tegelijk aan in de hoop zo eindelijk 220V te krijgen.

Met een beetje geluk halen ze dan net de 190V
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:53 #1049558

PvO schreef :
Beetje (erg) gevaarlijk advies om beide walaansluitingen zomaar parallel te zetten.
Een walaansluiting heeft pennen ipv bussen.
Deze zijn wel erg makkelijk aan te raken.
Een goed stopcontact heeft een waterdicht afgesloten kap en dan kun je dus niets aanraken. Daarnaast stond mijn tweede advies er direct achteraan: als je dat niet wilt kun je het andere stopcontact aflsuiten met een keuze schakelaar, dan elimineer je dat probleem volledig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:56 #1049561

PvO schreef :
Baasklusje schreef :
In Amerika sluiten ze natuurlijk beide tegelijk aan in de hoop zo eindelijk 220V te krijgen.

Met een beetje geluk halen ze dan net de 190V
die 220 lukt erg goed, meestal is het zelfs 230.
De meeste doen het echter om een 60A @110V aansluiting te krijgen in plaats van de standaard 30A@110 volt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:56 #1049562

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
As schreef :
Dank voor je advies, heb er alleen niet zoveel aan want daar vraag ik niet om.
Alhoewel, als ik mijn openingspost lees wel dus :-)

Maar ik wil een technisch advies en bepaal dan zelf hoe of wat, als je t niet erg vindt.
Dus wie kan me aangeven welke relais daar voor nodig zijn en wat de kruislingse aansluiting inhoudt. ik wil graag inhoudelijk, dus technisch op dit onderwerp doorgaan als dat mogelijk is.
Wellicht zijn er hier die het helemaal voor je willen uitwerken, maar ik stel voor dat je met bovenstaande info zelf probeert een schema te maken.
Als je dat dan hier post wil ik daar best naar kijken.
Vervolgens ga je bij conrad of i.d. opzoek naar relais en zekeringen e.d.

Op deze wijze begrijp je het aan het eind zelf ook.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 16:57 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:57 #1049563

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ja Erik dat schreef ik ook al.
Eerst ff lezen voordat je post.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:58 #1049564

Een snoertje in de ankerbak heeft een doorvoer nodig daar waar water het eerst over de boot spoelt en de ankerketting zich beweegt.

Een ander punt is dat je geen twee stopcontacten op de walstroom paal parallel kunt zetten.
De kans is groot dat je dan van 2 fasen gebruik gaat maken met als gevolg 380V~op de contacten aan boord.

Ooit gezien: Grote motorboot met meer vraag dan één walcontact aankon.
De schipper is een "kenner", koppelt twwe stekkers op hetzelfde snoer. Ondanks waarschuwingen.
Hij kijkt wel naar de kleur van de draden, beide stekkers gelijk aangesloten, gemeten op welk contact de spanning staat, dat klopte met de stekkers.
Hij steekt de tweede stekker ook in een walstroomcontact, er spatten wat vonken heen en weer in de boot en de walstroom van de hele steiger laat het afweten.
Het vermoeden bestaat dat hij twee fasen aangesloten had op dezelfde draad. hij heeft het niet laten zien.

Let dus op hoe en wat je aansluit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 27 mei 2019 16:58 #1049565

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Erikdejong schreef :
PvO schreef :
Baasklusje schreef :
In Amerika sluiten ze natuurlijk beide tegelijk aan in de hoop zo eindelijk 220V te krijgen.

Met een beetje geluk halen ze dan net de 190V
die 220 lukt erg goed, meestal is het zelfs 230.
De meeste doen het echter om een 60A @110V aansluiting te krijgen in plaats van de standaard 30A@110 volt.
Met twee aansluitingen van 110V ga je echt geen 220 of 230v halen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl