Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gel versus semi tractie

Re: Gel versus semi tractie 10 feb 2009 19:13 #58407

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Kijk eens naar Deep cycle - Spiral-Cell technologie - mijn kennis is ook gedateerd, je kunt ook Lithium Ion kopen maar is erg kostbaar.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 10 feb 2009 19:41 #58410

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Wat is het probleem :?: :?.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 10 feb 2009 20:05 #58418

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Sja, accu's, het is zo'n simpel principe, wat platen lood met zuur in een bak en je stopt er wat in en haalt er wat uit, maar toch best een ingewikkelde materie...

Spiral cell is een AGM accu met opgerolde platen en glasvezel ertussen (Absorbed Glass Matt) de z.g. Optima accu is er zo een, goede accu met hele hoge start stromen, maar meer semi tractie dan tractie, de deep cycle of gel versie, de yellow top is alleen dezelfde als de red top (AGM), verscholen achter een hele goede marketing truc. Ze zijn niet in hoge vermogens verkrijbaar, een AGM van Victron, Mastervolt etc. wel en dat zijn goede alternatieven.

Lithium ION is er alleen in een 24 Volt uitvoering en inderdaad zeer kostbaar, dit kan je vergeten.

Veel gel accu's zijn eigenlijk een AGM accu met een laagje gel er overheen, en dus niet een echte gel accu met gel tussen de platen, de victron gel is er volgens mij een van, ik ken maar een paar echt goede gel accu's en dat zijn die van Exide, Sonnenschein en Mastervolt en die komen stiekem ook uit dezelfde fabriek :wink:

En nu je probleem, zie hem ook niet echt, waarom 3 accu banken ?

Ik zou die 120 ah vervangen voor een "natte"120 ah semi tractie, na 5 jaar zijn ze allemaal aan vervanging toe en dan vergeet je die derde bank en vervangt de twee 165 ah voor 2 goede 200 ah gel accu's. heb je een perfecte bank die diep ontladen kan worden en vele jaren mee kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 10 feb 2009 20:08 #58420

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Wat is het probleem :?: :?.

Het probleem is dat bij het laden, of dat nu van de altanator of van de gelijkrichter komt de accu interne weerstand anders is en dus de ene teveel of de andere tewijnig krijg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 10 feb 2009 20:18 #58422

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik zou die 120 ah vervangen voor een "natte"120 ah semi tractie, na 5 jaar zijn ze allemaal aan vervanging toe en dan vergeet je die derde bank en vervangt de twee 165 ah voor 2 goede 200 ah gel accu's. heb je een perfecte bank die diep ontladen kan worden en vele jaren mee kan.

Kijk dan moet de start accu ook een gel zijn anders heb ik nog 2 soorten accu's als de motor draait.
als ik aan de walstroom zit kan de start accu er af

die twee die ik parallel heb is omdat het dan nog te tillen is vroeger had ik een 230 ah lood en lood zwaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 10 feb 2009 20:39 #58428

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto

Kijk dan moet de start accu ook een gel zijn anders heb ik nog 2 soorten accu's als de motor draait.
als ik aan de walstroom zit kan de start accu er af

Nee, juist niet, je start accu moet hoge stromen kunnen leveren in korte tijd voor de startmotor, je verbruiks accu's moeten lang stroom kunnen leveren en diep ontladen worden voor je verbruikers :wink: .

Start en gel horen juist van die verschillende soorten te zijn en dat geeft geen problemen als de motor draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 10 feb 2009 20:49 #58430

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Sja, accu's, het is zo'n simpel principe, wat platen lood met zuur in een bak en je stopt er wat in en haalt er wat uit, maar toch best een ingewikkelde materie...

Zoals jouzers hierboven al zei:"een ingewikkelde materie".
Ik heb de eigenschappen van diverse soorten accu's bekeken en ben tot de conlusie gekomen dat voor mij de 'normale' tractie accu de minst slechte oplossing is. En wel om de volgende redenen:
- de capaciteit van accu's per kg accugewicht verschilt niet zo veel per accutype dat dat voor mij een zwaarwegend argument is om een gel of AGM accu te kiezen.
- Elke accu heeft z'n eigen maximale laadspanning, hoe duurder de accu hoe nauwkeuriger het laadproces moet zijn.
- Een Gel accu of AGM accu is met een dynamo zonder speciale laadregelaar niet goed te laden, dit gaat ten koste van de levensduur.
- De voordelen van gel of AGM accu's is de langere levensduur en de iets diepere toegestane ontlading en de mogelijkheid ze in iedere positie te monteren.

Als geld geen rol zou spelen zou ik de aanschaf van gel of een AGM accu overwegen, tot die tijd hou ik het bij een semi tractie.

Zoals je ziet, een eenduidig antwoord over wat de beste accu voor jouw situatie is, is niet door ons te geven. Dat zul je zelf moeten beslissen :D
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 07:49 #58462

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik heb me net een beetje zitten verdiepen in dezelfde materie maar nu meen ik gezien te hebben dat je bij gebruik van een omvormer beter voor AGM kan gaan dan voor gel. Dit omdat gelaccu's dan wel diep ontladen kunnen worden maar niet geschikt zijn voor hoge stromen. Blijft de keuze dus tussen AGM en semi-tractie als ik het goed heb... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 10:24 #58473

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Blijft de keuze dus tussen AGM en semi-tractie als ik het goed heb... :roll:

Die accu die ik hebben moet is de accu alleen voor de koelkast die kan in noodgeval bijgezet worden, maar staat normaal alleen parallel als er geladen word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 12:24 #58485

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het is sowieso niet aan te raden om accu's van verschillende capaciteit parallel te schakelen, dat is niet echt goed voor de levensduur. Daarnaast kunnen er nog vereveningsstromen gaan lopen en dat schijnt ook tot narigheid te kunnen leiden. Als je achter de dynamo een FET blok monteert dan kunje de startaccu helemaal los houden, de Victron heeft aparte uitgangen voor start/serviceaccu's. Als je de huidige 165Ah accu's laat staan dan kun je daar geen gel- af AGM naast zetten omdat die een andere laadspanning hebben. Dus of alles semi-tractie of alles gel of alles AGM. Of meer dan één lader, dat kan ook nog maar of je daar nou vrolijk van wordt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 13:15 #58490

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Belangrijk om te weten is:

1) hoeveel electriciteit kun je terugwinnen door gebruik te maken van de wind, zon en de voortgaande beweging van het jacht;
2) Wat is de netto winst van AGM accu's die bijna dubbel of dubbel zo duur zijn als semi-tractie?

Wat is de optie voor de zeiler die zelden gebruik kan maken van walstroom, deze vraag is direct gekoppeld aan 1).

Eerlijk gezegd, ook gezien de hoge aanschafprijs, zie ik geen direct voordeel in AGM ten opzichte van semi-tractie.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 14:06 #58500

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Een AMG (of gel) accu geeft nog een belangrijk voordeel. Er zit geen vloeistof in die uit de accu kan lopen. Dus geen accubak meer en geen risico op een lekkende accu als je per ongeluk een keer plat gaat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 15:19 #58505

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Belangrijk om te weten is:

1) hoeveel electriciteit kun je terugwinnen door gebruik te maken van de wind, zon en de voortgaande beweging van het jacht;
2) Wat is de netto winst van AGM accu's die bijna dubbel of dubbel zo duur zijn als semi-tractie?

Wat is de optie voor de zeiler die zelden gebruik kan maken van walstroom, deze vraag is direct gekoppeld aan 1).

Eerlijk gezegd, ook gezien de hoge aanschafprijs, zie ik geen direct voordeel in AGM ten opzichte van semi-tractie.

AGM- en gelaccu's gaan aanzienlijk langer mee, ze wegen minder en zijn compacter. Vind ik toch wel voordelen. Daarnaast is het terugwinnen van electriciteit via zon en/of wind ook niet echt een goedkope hobby... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 15:31 #58508

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dan moet een AGM toch minsten 3 x langer meegaan dan de trad. accu wil het daadwerkelijk substantiële winst opleveren.

Het aspect van andere aanwezige energiebronnen in de vorm van kostbare gadgets is een feit. Maar wat leveren ze netto netto op?
Met mijn volgende boot zal ik vrijwel niet aan een stroompunt komen. Dus wat kan ik aan bruikbare energie ophalen versus een onevenredig grote investering?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 16:51 #58513

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Dit omdat gelaccu's dan wel diep ontladen kunnen worden maar niet geschikt zijn voor hoge stromen.

Hele hoge laadstromen zijn slecht, een omvormer ontlaad alleen maar, er varen vele duizenden schepen rond met gel en omvormer.
Dan moet een AGM toch minsten 3 x langer meegaan dan de trad. accu wil het daadwerkelijk substantiële winst opleveren.

Een AGM is niet 3 keer zo duur (een gel wel) ik denk nog geen 2 keer, ze gaan veel langer mee en een groot voordeel is dat ze veel dieper ontladen kunnen worden, dus je kan met een minder zware (goedkopere) accubank af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 17:03 #58514

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het begint een tikkeltje te dagen nadat ik een deel van de middag heb besteedt aan wat "de vertrekkers" te melden hebben over toegevoegde energiebronnen.
Ze zijn het over twee dingen eens :

Dat windmolens en zonnepanelen alsmede de variant van de windmolen die je door het water laat meelopen, in feite geen zoden aan de dijk zetten.
Dus onevenredig grote investering vs daadwerkelijk nut. Nu had ik die meldingen al eerder vernomen dus verbazen deed het mij niet.

Wat wèl zoden aan de dijk zet is de schroefasdynamo. Als je boot voldoende zeilsnelheid kan maken en je keerkoppeling dat toelaat, dan kun je aardig wat energie ophalen tijdens het zeilen tegen kosten die stuken lager liggen dan die van de nutteloze wind/watergenerator c.q. zonnepaneel.
In dit geval hoe groter de boot hoe makkelijker je energie terug kan winnen.

IOver de accu's - een bedrijf in N-H, ACim, geeft hierover duidelijke informatie.
Vermijd in ieder geval de M van Marine.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 19:35 #58537

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonsnel heeft gewoon simpele nate diep sycle accu's, 2 stuks van 105 amp. Zuinig zijn met electra. Als het op is laden we bij met de dynamo op de motor, hebben we gelijk warm water. Gemiddels 1/2 uur stroomdraaien per etmaal. Met grote accu's draai je minder vaak maar wel langer stroom. Maakt dus ook niet uit. Of je moet steeds aan de walstroom kunnen liggen.

Natte accu's kosten per ampérejaar het minste Euo's.

Beetje diesel is goedkoper dan allemaal windmolens, sleeprommel en zonnepanelen.

Een mastervolt dynamo staat op mijn verlanglijstje.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 11 feb 2009 20:24 #58571

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accutest 11 feb 2009 21:19 #58583

Lees hier over een accutest (klik op de Free knop onder de Free kolom.)
Ouderweste natte blijken het nog niet zo slecht te doen. Vooral als het laden niet exact volgens de specificaties gaat. Wat voor AGM en gel wel belangrijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 10:00 #58606

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
In de Zeilen van een aantal jaar geleden stond een stuk over accu's; de teneur was dat de allergoedkoopste accu de beste keuze was omdat er geen principieel verschil is tussen de duurste en de goedkoopste.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar de argumenten die daar werden genoemd vond ik wel steekhoudend. Ook was de tip beter 2x 100Ah dan 1x 200 Ah: gewicht en prijs zijn beter. Heb net een 200Ah accu uit zijn bak gezeuld en ik kan dat iig onderschrijven...

Ik zal het artikel vandaag even opzoeken.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 10:54 #58609

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het begint een tikkeltje te dagen nadat ik een deel van de middag heb besteedt aan wat "de vertrekkers" te melden hebben over toegevoegde energiebronnen.
Ze zijn het over twee dingen eens :

Dat windmolens en zonnepanelen alsmede de variant van de windmolen die je door het water laat meelopen, in feite geen zoden aan de dijk zetten.
Dus onevenredig grote investering vs daadwerkelijk nut. Nu had ik die meldingen al eerder vernomen dus verbazen deed het mij niet.

Wat wèl zoden aan de dijk zet is de schroefasdynamo. Als je boot voldoende zeilsnelheid kan maken en je keerkoppeling dat toelaat, dan kun je aardig wat energie ophalen tijdens het zeilen tegen kosten die stuken lager liggen dan die van de nutteloze wind/watergenerator c.q. zonnepaneel.
In dit geval hoe groter de boot hoe makkelijker je energie terug kan winnen.

IOver de accu's - een bedrijf in N-H, ACim, geeft hierover duidelijke informatie.
Vermijd in ieder geval de M van Marine.

Maar schroefasdynamo's zijn nou juist erg zeldzaam en ook tekeningen of handleidingen om ze zelf te bouwen zijn lastig te vinden. Ik heb zelf een Rutland windmolen en die kan bij een beetje wind aardig wat laden. Zeker omdat ik op dit moment alleen maar een dynastart heb gaat bijladen op de motor ook niet rap. Maar goed, daar komt verandering in: ik heb een alternator kit voor het Volfje kunnen vinden... :D
En die M vermijden geldt niet alleen bij accu's maar zo ongeveer overal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 11:07 #58611

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik ga even af op de berichten die op de diverse vertrekkerssites staan. Google je onder schroefasdynamo dan kom je e.e.a. tegen met concrete voorbeelden van een installatie.
Hoe groter de boot, hoe beter het rendement. De voorwaarde is dat je een vrijdraaiende schroefas moet hebben en een propeller met vaste bladen.

Allemaal schrijven ze dat die windmolens amper netto resultaat opleveren, in het licht gezien dat deze (veel)gebruikers van electrische energie niets hebben aan een apparaat dat alleen iets doet bij harde wind.
Alleen niet ieder schip beschikt over de vrije ruimte tussen schroefas en vlak om er een behoorlijke poelie tussen te zetten die nodig is om een acceptabel toerental te ontwikkelen.
Enfin, lees de artikelen maar.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 12:45 #58623

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik heb zelf een Rutland windmolen en die kan bij een beetje wind aardig wat laden.

Heb ik daar al eens een halve nacht van wakker gelegen.
Als je in een haven naast zo'n ding ligt ( die mensen zijn gewoon thuis ) doe je geen oog dicht, als het een beetje waait.
Heb al eens een oud stuk touw in zo'n ding gegooid wat een genot. rust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 13:31 #58627

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Kwestie van een goede demper eronder dan hoor je niks. Alleen als het heel erg hard waait maakt ie meer herrie maar tegen die tijd staan ook alle wanten te fluiten... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 13:52 #58628

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het zijn de rotorbladen die lawaai maken, net zoals de propeller van een vliegtuig. De herriebron is de verplaatsing van lucht, en dat kun je niet tegengaan.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl