Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 600Ah lifepo4 naar panama

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 21:21 #1065633

René, je post sneller dan ik kan antwoorden ;)

Ik zit in Frankrijk, dus digitaal schema Word lastig. Ik zal morgen eens kijken of ik wat kan tekenen en een foto posten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 21:33 #1065636

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
boarderbas schreef :
René, je post sneller dan ik kan antwoorden ;)

Ik zit in Frankrijk, dus digitaal schema Word lastig. Ik zal morgen eens kijken of ik wat kan tekenen en een foto posten...

Bon Bini uit Bonaire ;) (met en biertje)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 21:35 #1065637

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ook al aan zoiets simpels als een Honda benzine aggregaat gedacht?
Kan een stuk schelen in de grootte van het accupack en zo'n ding weegt ook niet zoveel.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 21:42 #1065639

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
freek1970 schreef :
Ook al aan zoiets simpels als een Honda benzine aggregaat gedacht?
Kan een stuk schelen in de grootte van het accupack en zo'n ding weegt ook niet zoveel.

Freek

Staat ook op ons lijstje voor als onze diesel generator (weer) stuk gaat
Maar ik wil eigenlijk af , grotendeels, vh generator gebruik

Als we geen gen set gehad hadden was het zeker een overweging om dat eerst aan te schaffen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 21:53 #1065642

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ok nou wat ook nog een idee kan zijn daarnaast is om naar een windvaan zelfstuur inrichting te kijken sturen met een automaat is makkelijker dan met zo'n flappende harry maar neemt ook de nodige prik. Bovendien is windvaan sturen wel leuk!
Voor de rest snap ik ook wel dat een schip van 47 voet meer comfort = meer prik gebruikt dan mijn kolibri :silly: er zit momenteel niet eens een koelkast op de kolibri 560 om maar wat te noemen wat eem grote boot wel heeft alhoewel er wel eens naar een 18 L compressor koelbox voor een koud biertje en smeerbare boter word gekeken. Maar feitelijk zijn bij mij alleen st1000 en navigatie apparatuur en marifoon de verbruikers en dan is er ook nog een windpilot light windvaan zelfstuur voor oversteekjes naar Engeland bijv. dus lange stukken zeezeilen. Wat wel slim is maar mogelijk overbodig om te melden is elke lamp te vervangen door led dat scheelt echt klappen op het electriciteit verbruik en een oude koelkast te vervangen door een nieuwe energiezuinige. Dat kost je nauwelijks comfort wat je graag wilt waarom koop je anders een boot van 47 voet :) maar scheelt in je AH verbruik.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 21:58 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 22:33 #1065646

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
@freek

Ik wilde (hoopte) dat dit draadje nu een keer niet zou gaan over de ‘verbruikers kant’ maar puur over een lifepo4 installatie en de voorgestelde manier

Ik zal je vragen en opmerkingen over ‘het vebruik’ via pm beantwoorden omdat ik denk dat het niet bijdraagt aan mijn originele post ?
M vr gr
Rene
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 07:32 #1065682

Het risico nemend dat de "experts" hier helemaal kapot gaan op de details, hier mijn voorstel;




Dit stelt je in staat losse accupacks te maken, die loskoppelbaar zijn, maar ook in geval van schade de andere packs niet beïnvloeden. Ook krijg je geen gigantische kortsluistromen als je packs inschakelt.

Twee packs getekend en getekend hoe een 3e (4e,5e etc) packs bij kunnen schakelen.

De capaciteit van de packs is niet zo interessant, die mag sterk afwijken.

De laaddiodes kunnen gewoon FET accuscheider dioden zijn, de load dioden zijn verschillende opties voor. Ik zou beginnen met flinke germaniumdiodes van Ali. Eventueel later upgraden naar FETs
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 07:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 07:37 #1065683

boarderbas, volgens mij heb ik nergens gezegd dat jou sbm voorstel niet goed is.
Ik maakte me wel zorgen over jou opmerking over "fancy apps". dat is een beetje te kort door de bocht.

Ik heb daarom geprobeerd uit te leggen dat het m.i. noodzakelijk is dat je op een eenvoudige manier de spanningen en temperaturen van de verschillende setjes kan zien.
Voor je eigen rust, en veiligheid. Ter controle van de electronica. dubbel check. Stel jou SMB kapt ermee. Wat dan?
Bovendien sluit het een het ander niet uit, hè.

Voor de rest moet een ieder het zelf weten natuurlijk. Het is maar net waar je rustig mee slaapt.
Ik heb een 20 Amp bulk lader en kan op de multiview de parameters van alle 14 setjes life zien. Op de cellen zit een klein printje met alleen een plus en min draad. Daar voor ik me happy bij.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 07:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 07:43 #1065687

Ik veroordeel niks. Het is zeker fijn. Met name bij de batterijtechnologie doe jij gebruikt en helemaal niks met lifepo4 te make heeft.

Zoals je in mijn coppelia draadje kan zien heb ik ook een voorziening gemaakt om de cellen individueel uit te lezen.

Volgens mij heb je geen appje, dus hoef je je ook niet te schamen ik had het over de nodeloos ingewikkelde BMS-en die aangeboden worden, zoals de 123BMS, waarvan ik meerder schippers het ding van boord heb zien trappen omdat het stuk gaat.
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 07:50 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 07:47 #1065689

oh okay, dan is het goed.
Ik heb lithium en moet dus beter uitkijken. De spanningen zijn ook een beetje anders, maar voor de rest is het wel gelijk hoor.
volgens de rapporten zal lifepo niet zo gauw ontploffen. Maar die zullen van overladen toch ook niet beter worden.
en lifepo is dubbel zo duur als dat wat ik heb. Het zijn toch je zakcentjes!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 07:52 #1065694

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
ReneK schreef :
Eerst wilde ik via www.electriccarpartscompany.com 8x 200Ah Calb cellen bestellen en laten afleveren ($2000) maar na verder onderzoek en een aantal goede verhalen op de lithium on boats facebook groep ga ik hoogst waarschijnlijk 13x 200Ah cellen bestellen bij deze firma

www.rj-lithium.com/sale-115386...-energy-storage.html

Volgens de specificaties van RJ Lithium zijn hun cellen veel kleiner en lichter dan andere 200 Ah cellen:
CapacityDimensionsWeightVolumeWh/kgWh/L
Winston LFP200AHA200 Ah362 * 55 * 256 mm7.9 kg5.1 L81126
Sinopoly SP-LFP-200AHA200 Ah180 * 69 * 280 mm5.8 kg3.5 L110184
CALB 200Ah200 Ah182 * 71 * 279 mm5.7 kg3.6 L112178
RJ Energy 200 Ah200 Ah173 * 71 * 166 mm4.3 kg2.0 L149314

Zijn dat wel dezelfde Ah's als bij de andere aanbieders?
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 07:54 #1065697

....en tegen over/ onderladen op pack niveau en op celniveau beschermt nou net een SBM. Koop er een lader bij de netjes op tijd afschakelt, of zet er een printje tussen die dat voor je doet (Ik heb bieden, just in case) en je bent klaar.

De rest is bangmakerij. Als er een cel uit de pas gaat lopen....dan weet je dat....wat wil je met die info dan (als de rest van de cellen beschermd is) ? En waarom is dat anders dan bij een loodaccu?
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 07:54 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 08:01 #1065702

he jammer, je was net zo goed bezig.boarderbas.
Je hebt geen precies bijmekaar gezocht setje, zoals in een 12 volt lifepo in één behuizing.
Het zijn losse cellen. Allemaal een beetje anders als je pech hebt. Er zal er maar net een van een andere pallet komen.
Dan is er dus de kans dat er een wat anders reageert.

Dan kan je tijdens laden krijgen dat de ene wat achter blijft waardoor een andere teveel laadt. Die wordt dus overladen.
Wat moet je doen vraag je? Spanningen controleren en de lader uitzetten wanneer er 1 de hoogst toegelaten spanning bereikt heeft!
Daarna kan je de achergebleven cel wat bijladen. zodat die weer meedoet met de rest.
Automatisch kan dit niet, of je moet iedere cel een extra bijlader geven en die gaan aansturen. Dat is overkill, dus gewoon de spanningen een beetje in de gaten houden tijdens laden, en ingrijpen wanneer het uit de pas gaat lopen.
Dat is wat ik doe op de loper. Ik kan bijladen met een 4 volt 10 Amp lader gevoed vanuit netspanning.

Ja , kost wat tijd, maar scheelt je honderden euro's, mocht het wel fout gaan.

Mijn punt is wel duidelijk nu, dus zal het draadje niet verder vermoeien.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 08:05 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 09:35 #1065740

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
roozeboos schreef :
he jammer, je was net zo goed bezig.boarderbas.
Je hebt geen precies bijmekaar gezocht setje, zoals in een 12 volt lifepo in één behuizing.
Het zijn losse cellen. Allemaal een beetje anders als je pech hebt. Er zal er maar net een van een andere pallet komen.
Dan is er dus de kans dat er een wat anders reageert.

Dan kan je tijdens laden krijgen dat de ene wat achter blijft waardoor een andere teveel laadt. Die wordt dus overladen.
Wat moet je doen vraag je? Spanningen controleren en de lader uitzetten wanneer er 1 de hoogst toegelaten spanning bereikt heeft!
Daarna kan je de achergebleven cel wat bijladen. zodat die weer meedoet met de rest.
Automatisch kan dit niet, of je moet iedere cel een extra bijlader geven en die gaan aansturen. Dat is overkill, dus gewoon de spanningen een beetje in de gaten houden tijdens laden, en ingrijpen wanneer het uit de pas gaat lopen.
Dat is wat ik doe op de loper. Ik kan bijladen met een 4 volt 10 Amp lader gevoed vanuit netspanning.

-Hoe ga je die cellen monitoren als ze parallel geschakeld zijn ? De cellen kunnen wel verschillend zijn maar ze zullen een gemeenschappelijke klemspanning hebben.
-Die 3 parallel geschakelde cellen zijn individueel gezekerd. Welke gebeurtenis is er nodig om één van die zekeringen er uit te laten gaan ? Terwijl een zekering die het hele accu pakket heel blijft. Daar wil ik al helemaal niet over nadenken. Gezien de accu capaciteit van 600Ah zullen die zekeringen al snel in de buurt van 100A zijn.
roozeboos schreef :
Ja , kost wat tijd, maar scheelt je honderden euro's, mocht het wel fout gaan.

Die honderden euro's zijn bij voorbaat uitgegeven. Zonder zekerheid dat het gaat voorkomen dat het fout gaat. :evil:
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 09:46 #1065743

nou vooruit.
de zekeringen moeten eruit. voegt naar mijn idee niks toe. maar dat zei ik al eerder. Middel is erger dan de kwaal. Wel een zekering in de 12 volt uit natuurlijk.
Er vanuitgaande dat alles netjes en goed geïnstalleerd wordt.

vwb parallel, die cellen kan je natuurlijk niet apart monitoren. Dat klopt. Daarom heb ik het ook over setjes.
Maar de serie geschakelde setjes wel. Je kan er dus voor zorgen dat de setjes niet overladen worden.
Daarmee voorkom je dat ze kapot gaat.

Zou er een cel 'zomaar' kapot gaan moet je in dit geval dus 3 vervangen. En als je met een BMS monitort voorkom je dat je nog meer moet vervangen, omdat anderen daardoor overladen worden.

Jou verhaal van "BMS heeft geen zin" gaat alleen op als je alle cellen parallel zet. Dat is niet zo, er staan 3 parallel en 4 in serie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 09:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 10:07 #1065745

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Rene:
Voor wat betreft zekeringen in je samengestelde accubank:
Je plaatst zekeringen om de bedrading te beschermen tegen doorbranden. Ik ga ervan uit dat je de verbindingen tussen de cellen van voldoende doorsnede maakt (50 tot 100 mm2). Daar zul je heel wat stroom door moeten laten lopen voordat die ooit een beetje warm worden. Het beveiligen daarvan met een zekering is niet zinvol. Misschien ga je ervan uit dat je de cellen met die zekering kunt beschermen... Dat is nooit het geval. De inwendige weerstand van de LFP cellen is dermate laag dat ze bijna niet warm worden, worden ze dat wel, dan is het al te laat.

Voor wat betreft de capaciteit:
Hoe oud zijn de loodaccu's? Bij 5 jaar en ouder kan (dus niet altijd) de werkbare capaciteit zijn teruggelopen tot 20%. Dan heb je bij 5 100Ah accu's nog maar 100Ah bruikbaar ter beschikking en dat is bij jouw verbruik (inschatting van mij naar je uitlating in je post) absoluut heel weinig.
Vijfhonderd Ah initiële capaciteit levert in loodzwavelzuur accu's 250Ah werkbare capaciteit op. Bij LFP accu's is dat goed te doen met 300Ah bij een 80% cycle en als je wat meer verbruiksruimte wilt, zou je 400Ah cellen kunnen nemen. Dan hoef je ook geen cellen parallel te schakelen en kan het BMS goed zijn werk doen en de balancer stroom (en daarmee het energieverlies via de balancers) kan binnen de perken blijven. Je hoeft dan geen verbindingsnet tussen de cellen aan te leggen (en daarmee ook geen zekeringen) en 'onbalans' tussen twee of drie parallel geschakelde cellen is niet mogelijk, want er is maar 1 cel.

Voor wat betreft het energie management:
Je wilt daarin geen aanpassingen doen ten opzichte van wat je nu hebt. Dan wordt de installatie groter en duurder. Daar kies je voor en dat valt daarmee buiten de beschouwingen. Een 12V diesel aggregaat met een elektrisch uitgangsvermogen dat gelijk is aan het maximaal verbruik en een maximale uitgangsspanning van 13,6V is dan iets om in te investeren. In dat geval heb je altijd genoeg vermogen aan boord en wordt het dieselverbruik beperkt door de andere energiebronnen aan boord (zonnepanelen, windgenerator, sleepgenerator). Dat kan goedkoper uitvallen omdat je dan minder accucapaciteit hoeft te installeren (in geval van een lege accu kan de generator het helemaal overnemen). Ik kan je geen 'kantelpunten' geven waarbij je kunt zeggen: 'nu is het gunstiger de diesel te starten in plaats van de accu leeg te maken.'

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 23 juli 2019 10:25 #1065753

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
roozeboos schreef :
Zou er een cel 'zomaar' kapot gaan moet je in dit geval dus 3 vervangen. En als je met een BMS monitort voorkom je dat je nog meer moet vervangen, omdat anderen daardoor overladen worden.

Jou verhaal van "BMS heeft geen zin" gaat alleen op als je alle cellen parallel zet. Dat is niet zo, er staan 3 parallel en 4 in serie.

Dat lijkt ook op wat ik eerder opper.
3Noreen schreef :
Koop 3 cellen in reserve. Als er in de voorgestelde opstelling 1 stuk gaat gaan de andere twee die parallel staan er ook aan.

Verder zo'n 123BMS waarvan ik zelf een exemplaar heb, is in mijn idee niet zo'n geweldig ding. Voor wat het kost bied het te weinig. En bedenk dat je er dan nog twee bistabiele relais nodig hebt. Goede zijn ook niet bepaald goedkoop.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 24 juli 2019 13:15 #1066069

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Allereerst dank je wel voor het meedenken en alle tips en pointers !

Het afzekeren per cel laat ik voorlopig even voor wat het is , het leek mij ook een beetje overdreven en de antwoorden die ik gekregen heb bevestigen dit ook en maakt het fysiek bouwen van de bank makkelijker

Verder ben ik me nog aan het verdiepen in SBM vs BMS , maar de kosten van beide lijken niet veel uit te maken (3x 60A SBM kost op een paar tientjes na net zoveel als een 250A smart BMS) en op het geheel is het niet veel verschil en gaat het dan vooral om de betrouwbaarheid , installatie gemak en aansluitmogelijkheden van de diverse beveiligingen

Waar ik wel achtergekomen ben na wat onderzoek is dat onze sterling externe alternator regulator geen aparte Lifepo4 instelling heeft , mogelijk een WS500 of Mastervol mac plus (dank Saila) als oplossing ?

Wel ben ik van plan een individuele cel lader aan te schaffen voor de initiele top balancing , kosten zijn te overzien en ik heb aan boord niets anders dat de individuele cellen (veilig) zou kunnen laden naar 100%

We blijven nog even in de plan fase :)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 24 juli 2019 13:18 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 25 juli 2019 19:57 #1066445

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Kijk ook eens naar een REC bms, actief balanceren van cellen, dus niet alleen maar overtollige lading 'wegstoken'. En voorzien van canbus wat volledig integreert met/in een victron systeem.

Toevoeging, de 3 cellen die per 'groep' parallel staan kunnen onderling nooit onbalans krijgen. Als tijdens het laden 1 cel in spanning (en Soc) achterblijft zal deze automatisch meer stroom aannemen. Met ontladen hetzelfde verhaal.
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 20:01 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 25 juli 2019 20:35 #1066452

yannick schreef :
Kijk ook eens naar een REC bms, actief balanceren van cellen, dus niet alleen maar overtollige lading 'wegstoken'. En voorzien van canbus wat volledig integreert met/in een victron systeem.

Toevoeging, de 3 cellen die per 'groep' parallel staan kunnen onderling nooit onbalans krijgen. Als tijdens het laden 1 cel in spanning (en Soc) achterblijft zal deze automatisch meer stroom aannemen. Met ontladen hetzelfde verhaal.

ja actief is mooi. Wel veel electronica, en dus een stuk duurder. Maar bij 4 in serie zal dat nog meevallen allicht. ( ik heb 14 in serie en dus niet daarvoor gekozen).
En de opmerking over onderling onbalans van de drie in serie was ook niet de discussie. Het ging en gaat om de onbalans van de vier blokken zelf.
(hoeveel er in een blok parallel staan is hier niet van belang) De 4 blokken zelf moeten wel gelijk op lopen.
3Noreen meldde daarnaast dat als er eentje van de drie in serie stuk gaat de andere twee meegaan. Dat is niet te voorkomen natuurlijk. Maar die kans daarop is erg klein, als je een beetje lief bent voor je lfp.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 04:23 #1066473

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Het bms van REC kost hetzelfde als die van 123bms. Dat is voor mij reden om a.s
Winter voor het rec bms te gaan ipv die van 123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 07:47 #1066492

Nogmaals, dat een kapotte cel parallel geschakelde cellen molt is klungelig looddenken.

Een kortsluitende cel is een faalwijze van loodaccus doordat een plaat kromtrekt of er een brug tussen twee platen ontstaat. Een Lifepo4 heeft geen platen. Een kortgesloten lifepo4 cel zou vuurwerk geven. En juist daar staan ze nou bekend om dat nooit te doen.
Omdat je de afgrijselijke wijze van opdienen heeft Peper het vermoeden laten ontstaan dat zelfs het geheel naar 0 ontladen van een cel niet het einde hoeft te betekenen. Ik heb exact die ervaring met mijn startaccu van lifepo4. Die is per ongeluk tot 0,1 Volt ontladen geweest. Dat is 0,025 volt per cel. Na een voorzichtige lading staat die weer fier in de benen.

Wat er kán voorkomen is een vroegtijdige(r) terugval in capaciteit, waardoor er onbalans ontstaat. En daar heb je dan je beveiligingen voor.

Wij maken packs van 4. Het vervangen van een defecte cel is een hele andere afweging dan mensen die een pack van 23 cellen bouwen.

Dat terugvallen va de capaciteit gebeurt geleidelijk. Als je regelmatig de celspanningen tijdens het laden meet, zie je dat van verre aankomen. Ik heb dat voor 3 euro opgelost op Ali.

Het is toch vreemd dat we zo panisch worden van een accutechnologie die veel robuuster is dan lood.

Tegen de tijd dat je mag verwachten een kans te lopen op een defecte cel is René al lang en breed weer thuis...
Laatst bewerkt: 26 juli 2019 07:52 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 13:19 #1066577

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
yannick schreef :
Het bms van REC kost hetzelfde als die van 123bms. Dat is voor mij reden om a.s
Winter voor het rec bms te gaan ipv die van 123.

kun je eens een kosten plaatje postten ?
ik heb even gezocht maar naast de 299 voor de BMS unit 'mag' ik ook nog geld neertellen voor de software voor het instellen , die alleen op windows draait (wij hebben Mac's)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 13:27 #1066579

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
ik ben nog even verder aan het kijken en wat prijzen opgevraagd voor de diverse systemen met SBM/ BMS , verzend etc oa Winston cellen

maar de cellen zijn een stuk duurder (30%) en komt de hele installatie ook 30% duurder uit
onderstaande is www.deligreenpower.com

en omdat ik toch 3P4S wil maken met 12 cellen heb ik denk ik genoeg redundancy om tot 4 defecte cellen 'op te vangen' en de bank te verkleinen naar 400Ah

SBM / BMS uitzoeken is toch nog niet zo eenvoudig omdat de maaste 'maar' tot 150A gaan en alleen onze whisper power 2Kw inverter is al afgezekerd met 300A (volgens fabrieks opgave) , zelf denk ik dat we met een 250A SBM / BMS toekunnen





www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 15:34 #1066611

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
ReneK schreef :
yannick schreef :
Het bms van REC kost hetzelfde als die van 123bms. Dat is voor mij reden om a.s
Winter voor het rec bms te gaan ipv die van 123.

kun je eens een kosten plaatje postten ?
ik heb even gezocht maar naast de 299 voor de BMS unit 'mag' ik ook nog geld neertellen voor de software voor het instellen , die alleen op windows draait (wij hebben Mac's)

Software is niet persé nodig. Leverancier kan m voor aflevering programmeren met door jou opgegeven gewenste instellingen.

Overigens heb ik net zoals menno ook wel ernstig mijn twijfels over de Ah's van de cellen van RJ-Lithium.
200Ah Lfe met dát opgegeven gewicht en volume zou een doorbraak in lfp land zijn. En dan zoveel goedkoper dan andere merken.....?

Als ik even ga rekenen, die cellen zijn 4.3Kg. 110Wh per kilo is wat bewezen merken aantoonbaar halen. Dan kom je op (4.3Kg*110Wh) 473Wh. Als je dat deelt door de nominale spanning van 3.2V kom je op ongeveer 147Ah per cel. Als je dat tegen die €120 Per cel zet kom je per Wh alweer veel dichter bij alle andere aanbieders.
Laatst bewerkt: 26 juli 2019 15:45 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl