Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 600Ah lifepo4 naar panama

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 16:17 #1066618

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
yannick schreef :

Overigens heb ik net zoals menno ook wel ernstig mijn twijfels over de Ah's van de cellen van RJ-Lithium.
200Ah Lfe met dát opgegeven gewicht en volume zou een doorbraak in lfp land zijn. En dan zoveel goedkoper dan andere merken.....?

Zou de behuizing in gewicht een (groot?) verschil maken ?
dikke kunststof vs aluminium ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 16:37 #1066620

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
ReneK schreef :
yannick schreef :

Overigens heb ik net zoals menno ook wel ernstig mijn twijfels over de Ah's van de cellen van RJ-Lithium.
200Ah Lfe met dát opgegeven gewicht en volume zou een doorbraak in lfp land zijn. En dan zoveel goedkoper dan andere merken.....?

Zou de behuizing in gewicht een (groot?) verschil maken ?
dikke kunststof vs aluminium ?

Zal allicht verschil maken, maar ik vermoed niet zo heel veel. Vindt t verschil in volume 2 tov 3,5L ook wel erg groot. Natuurlijk is alu dunner, maar scheelt dat zoveel....?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 16:44 #1066621

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
yannick schreef :
ReneK schreef :
yannick schreef :

Overigens heb ik net zoals menno ook wel ernstig mijn twijfels over de Ah's van de cellen van RJ-Lithium.
200Ah Lfe met dát opgegeven gewicht en volume zou een doorbraak in lfp land zijn. En dan zoveel goedkoper dan andere merken.....?

Zou de behuizing in gewicht een (groot?) verschil maken ?
dikke kunststof vs aluminium ?

Zal allicht verschil maken, maar ik vermoed niet zo heel veel. Vindt t verschil in volume 2 tov 3,5L ook wel erg groot. Natuurlijk is alu dunner, maar scheelt dat zoveel....?

hier is 240Ah in 5.2Kg , omgerekend is 200Ah dan precies 4.3Kg

Ik neem aan dat deze groothandel in LFP z'n klanten niet laat betalen voor 240Ah en ze dan 200Ah per cel geeft ? , daar heeft hij een te goede naam voor in de USA

www.electriccarpartscompany.co...0Ah-EV-LiFePO4-XCell
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 17:09 #1066627

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
LiFePO4 ongeveer 200watt per kg: en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 17:23 #1066628

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
We zijn geïnteresseerd in het aantal Watt x Uur per kg. Dat is 90Wh/kg
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 19:04 #1066647

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
ReneK schreef :
yannick schreef :
ReneK schreef :
yannick schreef :

Overigens heb ik net zoals menno ook wel ernstig mijn twijfels over de Ah's van de cellen van RJ-Lithium.
200Ah Lfe met dát opgegeven gewicht en volume zou een doorbraak in lfp land zijn. En dan zoveel goedkoper dan andere merken.....?

Zou de behuizing in gewicht een (groot?) verschil maken ?
dikke kunststof vs aluminium ?

Zal allicht verschil maken, maar ik vermoed niet zo heel veel. Vindt t verschil in volume 2 tov 3,5L ook wel erg groot. Natuurlijk is alu dunner, maar scheelt dat zoveel....?

hier is 240Ah in 5.2Kg , omgerekend is 200Ah dan precies 4.3Kg

Ik neem aan dat deze groothandel in LFP z'n klanten niet laat betalen voor 240Ah en ze dan 200Ah per cel geeft ? , daar heeft hij een te goede naam voor in de USA

www.electriccarpartscompany.co...0Ah-EV-LiFePO4-XCell

Ik blijf toch sceptisch. LiFePo4 chemie heeft een energiedichtheid van 130Wh/kg. Dat is de energiedichtheid van puur de chemie. Daar zit het gewicht van de verpakking dus niet in meegerekend. In mijn ogen kan je dus nooit een LiFePo4 accu hebben van 240Ah en 5.2Kg. Dan kom je op bijna 148Wh/Kg uit. Dan is dus óf het gewicht niet juist, óf de capaciteit niet juist óf het geen LiFePo4 accu.
Als deze fabrikant het voor elkaar zou krijgen om voor dit geld, zoveel energie in zo'n klein en licht LiFePo4 pakketje te stoppen, waarom zijn de hier alom bekende en gebruikte cellen dan duurder, groter en zwaarder als ze hetzelfde leveren?

Ik zou bijna 1 cel bestellen om aan de tester te hangen. Eens kijken wat ze écht leveren. Tis dat ik t eigenlijk zonde van m'n geld vindt om een cel te kopen om te bewijzen dat de capaciteits-claims niet kloppen. Maar als iemand dat wel wil, hij mag bij mij aan de tester en dan mag iedereen het resultaat zien! En als ik ongelijk blijk te hebben wil ik dat ook echt toegeven, maar dan denk ik dat ik zelf ook meteen een setje aanschaf!
Laatst bewerkt: 26 juli 2019 19:09 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 21:54 #1066681

Als je een BMS/SBM koopt welke met FETs de boel doorlaat/afsluit, moet je niet naar je afgezekerde vermogen kijken. Die dingen worden afgegeven voor continue. In de specs staat ook de piekstroom vermeld. Ook die mag best onder de waarde van de zekering zitten.

Als je een BMS koopt welke een relais stuurt, ben je stroomonafhankelijk. Je kunt een geschikt relais kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 26 juli 2019 22:18 #1066690

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
boarderbas schreef :
Als je een BMS/SBM koopt welke met FETs de boel doorlaat/afsluit, moet je niet naar je afgezekerde vermogen kijken. Die dingen worden afgegeven voor continue. In de specs staat ook de piekstroom vermeld. Ook die mag best onder de waarde van de zekering zitten.

Als je een BMS koopt welke een relais stuurt, ben je stroomonafhankelijk. Je kunt een geschikt relais kopen.

ik zat aan 2x deze te denken als 'ondervoltage' 'overvoltage' relais , in de USA voor zo'n $74 p.st te krijgen en laten aansturen door de SBM / BMS , 1 voor het laad circuit , 1x het 'load' circuit

de manual override kan er wat mij betreft af


www.bluesea.com/products/7700/...ontrol_-_12V_DC_500A

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 01:40 #1066695

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Ik denk dat deze fabrikant een beetje slordig met de cijfertjes is.

Titel filmpje: 200 Ah
In de beschrijving bij het filmpje: 160 Ah
Op de cel staat aangegeven: 120 Ah



Wel weer een leuk draadje, maar verwacht niet dat dit een prijsdoorbraak is..
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 07:36 #1066714

Mij ontgaat geheel de noodzaak van het apart schakelen van laders en verbruikers. Een relais is voldoende
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 08:01 #1066720

Het nut van het onderspanning relais ontgaat mij dan weer.
Je bent toch aan boord als de accu leeg loopt? Kwestie van af en toe even op de metertjes kijken.
En afschakelen als het echt te laag wordt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 08:50 #1066734

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
roozeboos schreef :
Het nut van het onderspanning relais ontgaat mij dan weer.
Je bent toch aan boord als de accu leeg loopt? Kwestie van af en toe even op de metertjes kijken.
En afschakelen als het echt te laag wordt.

Heb jij nooit bijvoorbeeld de koelkast aan staan als je weg bent? Of als je ligt te slapen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 08:54 #1066735

2x nee.
bovendien ga je niet met een bijna lege accu de koelkast aanzetten.
nou ja, prima zet er een relais in, ieder zijn ding. :)

Ik heb het al te vaak gezegd, gebruik je gezonde verstand met accu's..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 08:55 #1066736

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Boardebas schreef
Dit stelt je in staat losse accupacks te maken, die loskoppelbaar zijn, maar ook in geval van schade de andere packs niet beïnvloeden. Ook krijg je geen gigantische kortsluistromen als je packs inschakelt.

Twee packs getekend en getekend hoe een 3e (4e,5e etc) packs bij kunnen schakelen.

De capaciteit van de packs is niet zo interessant, die mag sterk afwijken.

De laaddiodes kunnen gewoon FET accuscheider dioden zijn, de load dioden zijn verschillende opties voor. Ik zou beginnen met flinke germaniumdiodes van Ali. Eventueel later upgraden naar FETs

Boardebas,

Mooi schema en simpele goedkope oplossing lijkt het. Echter ik begrijp dat je hiernaast toch ook een balancer (waarschijnlijk per "pack" van 4 accu's) nodig bent en dat die separaat te koop is. Misschien een domme vraag maar: Hoe sluit je die aan op zo'n pack?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 10:49 #1066767

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
roozeboos schreef :
Ik heb het al te vaak gezegd, gebruik je gezonde verstand met accu's..

(Beetje) of topic
Dat is altijd verstandig.
Maar mensen vergeten wel eens wat. Ook het gebruiken van hun gezonde verstand. Neem nu mijzelf: ik heb kennelijk een lampje aan laten staan, had het niet voor mogelijk gehouden dat mij dat zou overkomen, controleer altijd alles als ik afsluit, maar deze ene keer dus niet. Meten = weten: op de accupolen stond nog iets van 4 Volt. Volgens de theorie kan dat alleen maar betekenen: (lood)accu overleden.
Het was dus toch verstandiger geweest er een beveiliging op te zetten.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 11:19 #1066771

freek1970 schreef :
Boardebas schreef
Dit stelt je in staat losse accupacks te maken, die loskoppelbaar zijn, maar ook in geval van schade de andere packs niet beïnvloeden. Ook krijg je geen gigantische kortsluistromen als je packs inschakelt.

Twee packs getekend en getekend hoe een 3e (4e,5e etc) packs bij kunnen schakelen.

De capaciteit van de packs is niet zo interessant, die mag sterk afwijken.

De laaddiodes kunnen gewoon FET accuscheider dioden zijn, de load dioden zijn verschillende opties voor. Ik zou beginnen met flinke germaniumdiodes van Ali. Eventueel later upgraden naar FETs

Boardebas,

Mooi schema en simpele goedkope oplossing lijkt het. Echter ik begrijp dat je hiernaast toch ook een balancer (waarschijnlijk per "pack" van 4 accu's) nodig bent en dat die separaat te koop is. Misschien een domme vraag maar: Hoe sluit je die aan op zo'n pack?

Freek

Niet.

Een balancer sluit je aan op een cel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 11:24 #1066772

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Boardebas schreef
Een balancer sluit je aan op een cel.

Ik vind die hele discussie leuk maar dit is een beetje te kort door de bocht antwoord lijkt mij? Want de balancer moet toch op alle cellen binnen het pack zijn aangesloten zodanig dat die de stroom uit de cellen met het hoogste voltage naar die met het laagste voltage kan leiden en zo dus de cellen kan balanceren/gelijk van spanning kan maken? Hoe zit t?
Zo? https://www.youtube.com/watch?v=fEVQ_8DUpm4

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 27 juli 2019 11:36 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 11:36 #1066775

Onzin Freek. Een balancer verstookt (heel even en heel kort) de eventuele onbalans na een laadcyclus.

Waar jij het over hebt zijn geavanceerde en ingewikkelde systemen waar ik persoonlijk totaal het nut niet van zie.

Mijn balancer kicken na een cyclus zo'n 30 seconden tot een minuutje in. Het grootste gedeelte is te wijten aan tolerantie in het meetcircuit van de balancer zelf.

Maar goed, laten we een minuut rekenen. Dat is dan 3,6 wattminuut. Dat is 3,6/60 wattuur, 0,00006 KWh.
Ik heb een pack van ~3KWh, dus ik heb per cyclus zo'n 0,002% onbalans.
Anders gezegd "verstook" ik 0,002% van de totale laadstroom.

Waarom ik in vredesnaam daar zenuwachtig van zou worden en dure,kwetsbare electronica zou aanschaffen om dat gedeeltelijk op te lossen ontgaat me. Ik hang dan ook nog eens aan de walstroom, maar ik kan me niet voorstellen dat de zelfopwekkers er wel om zouden malen.

Een keukenpapiertje over je zonnepaneel halen is zinvoller...

Dus ik heb gewoon een simpele balancer per cel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 11:56 #1066780

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Boardebas schreef
Dus ik heb gewoon een simpele balancer per cel.

En dat snap ik dus niet want die cel heeft een bepaald voltage, ik noem maar wat bijv 3,0V m.a.w. een cel kun je niet balancen lijkt mij?

M.a.w. de vraag was wat doet jouw balancer en hoe zit die aangesloten. Niet dat het duur of goedkoop is. Ik vind het leuk dat je dit bedacht heb maar als ik niet weet hoe die balancer precies erop moet kan ik het nog niet gebruiken. :)

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 27 juli 2019 12:06 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 12:34 #1066790

Een balancer printje is een weerstand tussen de Polen van de cel met daartussen een digitale schakelaar. Bereikt de cel de eindlaadspanning of komt deze daar boven, dan gaat de schakelaar open en gaat er stroom lopen. Die schakelaar gaat weer dicht als het voltage net onder de eindlaadspanning komt. De cel laadt dus niet verder op. Zo kunnen de andere cellen die nog niet de eindlaadspanning hebben nog even laden. Hebben alle cellen de eindlaadspanning bereikt, en het pack dus ook, dan schakelt de lader uit. Alle cellen zijn dan exact even vol. Iedere laadvycli worden de cellen gebalanceerd.

Zo lang de cellen in redelijke balans zijn is dit een redelijk failsafe systeem.

Voor goede lifepo4 cellen is dit allemaal riant voldoende. Er zijn hier mensen die maar eens per seizoen balanceren.
Laatst bewerkt: 27 juli 2019 12:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 12:43 #1066791

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Boardebas,

Nu in een klap duidelijk dank voor je antwoord.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 12:44 #1066792

nou ja, niet helemaal.
naar mijn mening:

De laadstroom is vele malen hoger dan de balancer stroom.

Het is dus niet zo dat de cel niet hoger geladen wordt omdat de balancer aan gaat. De spanning zal alsnog te hoog oplopen totdat het laden stopt.
Pas dan gaat de balancer het teveel aan spanning kunnen opheffen door een weerstand (10-47 ohm) met een fetje parallel te zetten. Dat kan dus best een aantal uur duren.

nb: Zijn alle cellen in balans dan zal de balancer nooit aan hoeven. Dan gaat het allemaal goed. Pas als het uit de pas gaat lopen moet een balancer ingrijpen.

je zou een 20 Ampere balancer kunnen maken om de stroom echt om te leiden, (als je met 20 ampere laadt), maar dan krijgt de acculader problemen met de gemeten spanning. Deze meet ook laadspanning, niet alleen laadstroom.
En 20 ampere wegstoken op 4 volt is 80 watt. Dat gaat ook niet echt in de praktijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 juli 2019 13:01 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 13:17 #1066798

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
boarderbas schreef :
Mij ontgaat geheel de noodzaak van het apart schakelen van laders en verbruikers. Een relais is voldoende

Wat ik tot nu meegekregen heb van iedere site die ik gelezen heb , over cellen , lifepo4 pcks etc

Wat is funest voor de levens duur van een LFP cel : te diep ontladen en laden met een te hoge spanning

1 relais is natuurlijk voldoende als je de laders en verbruikers op 1 bus zet , maar als er dan iets gebeurt doordat bijv de wind generator gek gaat doen en een spannings piek geeft ben ik ook mijn boordnet kwijt doordat het relais inschakeld ( en dit gebeurt natuurlijk altijd ‘s nachts , met hoge golven , als ik net lig te slapen en mijn veel betere helft met haar wacht bezig is en ineens de AP uit gaat)

De BMS / SBM heeft de functie om relais bij hoge/lage spanning in te schakelen en wat ik kan zien is het een kleine moeite om laden en verbruiken te scheiden , dus laat ik dat maar gewoon doen voor het gemak en de veiligheid ,ipv alles maar aan elkaar te knopen en ‘god zegen de greep’ , het is een grote investering om de LFP bank aan te schaffen en wat extra materiaal is op het geheel te overzien en maakt de installatie ook wat overzichtelijker
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 13:24 #1066800

roozeboos schreef :
nou ja, niet helemaal.
naar mijn mening:

De laadstroom is vele malen hoger dan de balancer stroom.

Het is dus niet zo dat de cel niet hoger geladen wordt omdat de balancer aan gaat. De spanning zal alsnog te hoog oplopen totdat het laden stopt.
Pas dan gaat de balancer het teveel aan spanning kunnen opheffen door een weerstand (10-47 ohm) met een fetje parallel te zetten. Dat kan dus best een aantal uur duren.

nb: Zijn alle cellen in balans dan zal de balancer nooit aan hoeven. Dan gaat het allemaal goed. Pas als het uit de pas gaat lopen moet een balancer ingrijpen.

je zou een 20 Ampere balancer kunnen maken om de stroom echt om te leiden, (als je met 20 ampere laadt), maar dan krijgt de acculader problemen met de gemeten spanning. Deze meet ook laadspanning, niet alleen laadstroom.
En 20 ampere wegstoken op 4 volt is 80 watt. Dat gaat ook niet echt in de praktijk.

Ik herhaal nogmaals, dit is een prima systeem voor cellen die redelijk in balans zijn. Voor onoorlijke excessen zoals jij aanhaalt, waarbij een balancer in het CC deel van de lading in moet grijpen (~25% onbalans), werkt het niet optimaal.

Zolang je ingrijpt aan het einde van de CV cyclus en je met voldoende stroom balanceert moet het gek lopen wil je over de 4V Max spanning heen gaan. Met 1,4A (mijn balanceerstroom is van 4v naar 3,65 V minutenwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 13:32 #1066803

boarderbas schreef :

Ik herhaal nogmaals, dit is een prima systeem voor cellen die redelijk in balans zijn. Voor onoorlijke excessen zoals jij aanhaalt, waarbij een balancer in het CC deel van de lading in moet grijpen (~25% onbalans), werkt het niet optimaal.

Zolang je ingrijpt aan het einde van de CV cyclus en je met voldoende stroom balanceert moet het gek lopen wil je over de 4V Max spanning heen gaan. Met 1,4A (mijn balanceerstroom is van 4v naar 3,65 V minutenwerk.

ja dat zijn we eens, als het allemaal redelijk in balans is werkt het goed. :). jou eisen voor de beveiligingzijn wat anders dan die van mij zo te zien. Misschien overdrijf ik wat, zou kunnen.

Met 1,4A (mijn balanceerstroom is van 4v naar 3,65 V minutenwerk.
Maar deze zin snap ik niet. kan jij in minuten de accu zover ontladen met 1,4 ampere?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl