Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 600Ah lifepo4 naar panama

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 16:23 #1065559

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
De laatste weken ben ik aan het orienteren geweest om ‘ook aan de lifepo4 te gaan’
Prijzen zijn inmiddels laag genoeg om zelfs aan een 600Ah bank te denken

1 vd andere zaken die mij tegenhield (naast prijs) was het vervoer naar ons bootje , maar aangezien we richting panama gaan , en ik een goede transporteur heb gevonden die het vervoer goedkoop van Miami naar Panama , het papierwerk en de opslag tot aankomst kan regelen , gaan we er nu toch maar zeer serieus over nadenken

Eerst wilde ik via www.electriccarpartscompany.com 8x 200Ah Calb cellen bestellen en laten afleveren ($2000) maar na verder onderzoek en een aantal goede verhalen op de lithium on boats facebook groep ga ik hoogst waarschijnlijk 13x 200Ah cellen bestellen bij deze firma

www.rj-lithium.com/sale-115386...-energy-storage.html

Kosten $120 per cel , totaal $1560 voor een 600Ah bank met 1x reserve cel ‘voor het geval dat’
Verzendkosten naar de USA $100-150





Het opstellen vd bank denk ik aan een 3P4S opstelling waarbij iedere cel apart gezekerd wordt , op deze manier




Het totale plaatje van de complete opstelling zal er, met kleine wijzigingen ivm de al beschikbare spullen en ik denk zonder DC/DC converter , ongeveer op deze manier gebeuren met verschillende bussen en beveiligingen en met de 60Ah AGM start akku als ‘ buffer’ en beveiliging voor de alternator als het een keer ‘fout’ gaat




Totale kosten moet ik nog uitrekenen maar ik denk zo’n $2500-3000 incl al het materiaal en verzendkosten

BMS denk ik zelf aan een 123smart BMS maar misschien heeft iemand nog een beter idee ?

Enfin , dit is het begin maar als iemand aanvullende ideeen heeft hoor ik dat graag, we hebben nog een paar maanden voordat we in Panama zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 00:31 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 17:14 #1065569

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
@Rene:
Dat is beslist een mooie prijs. De service van het tekenen van een installatie is ook erg goed!
Iedere cel apart zekeren geeft bijna de zekerheid van storing en dat is wel op te lossen, maar een storing in het voorgestelde schema geeft ook meteen het ontstaan van verschil in celcapaciteit in de rijen of de kolommen en dat noemen we ook wel onbalans en dan moet het BMS wel hard werken om dat weer 'weg te poetsen'.
Hoeveel Ah heb je nu in lood-zwavelzuur? Heb je daar ooit tekort aan gehad? Je kunt voor vervanging van de huidige capaciteit uitgaan van 8/5 x huidige capaciteit. Reken eens uit wat dat scheelt in aanschaf! Kom je nu al aan capaciteit tekort, dan kun je bij een vervanging van een Ah loodzuur door vervanging door een Ah LFP cel toch al wel een behoorlijke besparing realiseren.
ReneK schreef :
BMS denk ik zelf aan een 123smart BMS maar misschien heeft iemand nog een beter idee ?
Nou, ik wel! Een individuele cellader met een eindlaadspanning van 3,4V per cel en dan een seriële lader op 13,4V voor boost lading als je dat goed uitkomt (gunstige zoninstraling op je zonnepanelen of goede wind voor je windgenerator). Het eerste systeem staat al 8 maanden aan het werk en ondertussen staan er nog 3 systemen op deze manier te draaien, waarvan één systeem met 4 500Ah cellen.
Maar ja, dat systeem kun je niet in Panama kopen... Dus laat maar, daar heb je niets aan.

Evenzo goed is $120 per cel van 200Ah ruim onder de $1 per Ah per cel en dat is echt goedkoop!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 17:24 #1065570

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
Het parallel schakelen van cellen doet elke vorm van BMS de das om. Het wordt een vrijwel zinloze doos.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 17:33 #1065573

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13660
zonnepaneel en windgen.
en dan 600Ah willen installeren?
geen idee wat jullie allemaal doen aan boord..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 17:34 #1065574

@3noreen:
nou dat waag ik toch te betwijfelen hoor.
Het blijft dan nog steeds ook zo dat als één setje cellen achterblijft een ander setje te vol geladen wordt. De acculader gaat gewoon naar de gewenste spanning. Dat wil je niet.
JA of je moet apart laden, maar dat wil je ook niet, vanwege de te lage laadstroom.

Voor mijn set lithiums (4p14s) heb ik een draadloze BMS ontworpen. 14x dus. Daarmee bereik je meteen galvanische scheiding en het scheelt een heleboel draden.
Ik kan op de multiview zien hoe de spanningen en temperaturen verlopen.
Laden doe ik met een 1kW lader in bulk.
Al die zekeringen zou ik ook niet doen.

Het hardwerken van de BMS zoals peper het aangeeft moet je vermijden. En dat kan door de cellen in balans te houden en niet te vol te laden.
Overigens heb ik wel een 10 Ampere 4 volt lader erbij ontworpen om een eventueel achtergebleven setje bij te laden. Spanning kan ik dan dus zien op de multiview. Is het eenmaal in balans dan heb je er weinig omkijken naar.

Overigens krijg ik een sms als het fout gaat. En ook als het goed gaat, 1 keer per dag.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 17:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 17:41 #1065577

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Peper schreef :
@Rene:
Dat is beslist een mooie prijs. De service van het tekenen van een installatie is ook erg goed!

goed om te horen dat het een mooie prijs is :) dat vond ik ook
de tekening is echter niet geleverd door de LFP fabrikant maar komt van de facebook groep , ik vond hem goed en duidelijk en ook voor mij goed te volgen (twijfel echter nog over de dc/dc converter)

Peper schreef :
Iedere cel apart zekeren geeft bijna de zekerheid van storing en dat is wel op te lossen, maar een storing in het voorgestelde schema geeft ook meteen het ontstaan van verschil in celcapaciteit in de rijen of de kolommen en dat noemen we ook wel onbalans en dan moet het BMS wel hard werken om dat weer 'weg te poetsen'.

je bevestigd een beetje mijn gevoel vwb het aantal zekeringen en de mogelijke introductie van onbalans , fouten en spanningsvallen , echter deze meneer raad het wel aan . Maar daarom vraag ik ook hiet voor meer input

nordkyndesign.com/assembling-a...e-marine-house-bank/
Peper schreef :
Hoeveel Ah heb je nu in lood-zwavelzuur? Heb je daar ooit tekort aan gehad? Je kunt voor vervanging van de huidige capaciteit uitgaan van 8/5 x huidige capaciteit. Reken eens uit wat dat scheelt in aanschaf! Kom je nu al aan capaciteit tekort, dan kun je bij een vervanging van een Ah loodzuur door vervanging door een Ah LFP cel toch al wel een behoorlijke besparing realiseren.

Wij hebben nu 5x 100Ah aan Vetus AGM maar het is niet voldoende , vandaar de stap naar LFP
Als we geankerd liggen is het net voldoende , als we zeilen is het onvoldoende
vandaar de ruime stap naar minimaal 400Ah en liefst 600Ah LFP , de 'besparing' zou $600 USD zijn en een iets eenvoudigere BMS maar ik wil nu gewoon 'genoeg' stroom aan boord hebben
Peper schreef :
ReneK schreef :
BMS denk ik zelf aan een 123smart BMS maar misschien heeft iemand nog een beter idee ?
Nou, ik wel! Een individuele cellader met een eindlaadspanning van 3,4V per cel en dan een seriële lader op 13,4V voor boost lading als je dat goed uitkomt (gunstige zoninstraling op je zonnepanelen of goede wind voor je windgenerator). Het eerste systeem staat al 8 maanden aan het werk en ondertussen staan er nog 3 systemen op deze manier te draaien, waarvan één systeem met 4 500Ah cellen.
Maar ja, dat systeem kun je niet in Panama kopen... Dus laat maar, daar heb je niets aan.

Evenzo goed is $120 per cel van 200Ah ruim onder de $1 per Ah per cel en dat is echt goedkoop!
Groeten, Peper.

dat was ook het 'probleem' 9 maanden geleden op de canarische eilanden ;) wat ik wilde hebben was niet beschikbaar dus 'the best next thing' , nu proberen om een 'gewoon goed' systeem te bouwen met wat we kunnen krijgen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 17:51 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 17:44 #1065579

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
sy helios schreef :
zonnepaneel en windgen.
en dan 600Ah willen installeren?
geen idee wat jullie allemaal doen aan boord..

wonen, zeilen , reizen .. repeat
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 17:49 #1065580

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
roozeboos schreef :
Het hardwerken van de BMS zoals peper het aangeeft moet je vermijden. En dat kan door de cellen in balans te houden en niet te vol te laden.

met 600Ah aan LFP verwacht ik SOC tussen 90% en 75% te houden (geankerd) en tussen de 90% en 60% tijdens het zeilen en dan overdag laden op zon, met deze capaciteit kunnen we dan ook een goede buffer bereiken , voor zonneloze dagen , zonder iedere keer tot 100% te hoeven laden (komt de levensduur vd cellen ten goede ?) dus maximale SOC 90%
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 17:54 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 17:59 #1065586

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
Koop 3 cellen in reserve. Als er in de voorgestelde opstelling 1 stuk gaat gaan de andere twee die parallel staan er ook aan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 18:00 #1065587

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :
Het parallel schakelen van cellen doet elke vorm van BMS de das om. Het wordt een vrijwel zinloze doos.

behalve dan het blijven werken vd 'doos' als er 1 cel defect gaat
met een 'doos' van 4 cellen (ie 4x 400 of 4x700Ah) kun je je geen defecte cel veroorloven als je geen spare cel hebt

met een xP4S 'doos' kun je reconfigureren naar een halve of 2/3 van de capaciteit zonder direct zonder te komen zitten

verder heb ik nog niet gehoord of gelezen dat het parallel schakelen icm een BMS niet zou werken , als je daar meer info over hebt (links ?) zou ik dat graag willen nalezen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 18:01 #1065588

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :
Koop 3 cellen in reserve. Als er in de voorgestelde opstelling 1 stuk gaat gaan de andere twee die parallel staan er ook aan.

kun je uitleggen waarom dat zo is ? (of zou gaan gebeuren?)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 18:24 #1065593

De bms zorgt ervoor dat de parallelle setjes zelf niet te lang een te hoge spanning krijgen, door ze af te toppen. En is dus erg belangrijk!
Daarmee vookom je dus juist dat er 1 of meer cellen van het setje defect raken.

Is er 1 cel van de drie parallel in sluiting, of helemaal leeg (!) ja dan heb je een probleem met het hele setje.
Dat moet je dan vervangen.

Maar een BMS is wel degelijk heel belangrijk om te voorkomen dat je zover komt.
Onderlading voorkom je niet met een bms, dus je moet zelf ook nadenken!
Maar dat moet met iedere accu.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 18:34 #1065597

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
roozeboos schreef :
Onderlading voorkom je niet met een bms, dus je moet zelf ook nadenken!
Maar dat moet met iedere accu.

wat bedoel je precies met 'onderlading' ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 18:39 #1065600

leeg, onderspanning is een beter woord. excuus
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 18:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 18:44 #1065602

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4137
Kijk eens naar het youtube kanaal van deze gast.
Hij woont al jaren in campers en is zeer informatief qua solar en
LifePo.



A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 18:48 #1065605

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
roozeboos schreef :
leeg, onderspanning is een beter woord. excuus

dank je wel
voor zover ik weet (heb gevonden) worden de individuele cellen inderdaad niet beveiligd tegen een te lage spanning , de gehele bank kan wel worden af/los gekoppeld van het boordnet dmv relais om verdere ontlading te voorkomen maar een defecte cel die het hele pack naar beneden trekt zal niet worden voorkomen dmv isolering of ontkoppeling
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 18:49 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 18:58 #1065606

dat gebeurt normaal ook niet hoor. als je er een beetje lief voor bent.
Je gaat hier heel lang plezier van hebben.

ik ben nu eenmaal een technicus, en vindt het vooral prettig om gewoon de spanning per cel te kunnen zien als ik dat wil.
Het gaat nu eenmaal wel om een hoop geld, ook al heb ik tweedehands cellen.
als gezegd, ik zie het op mijn multiview. dus als ik de lader aanzet, zet ik ook de multiview op dat scherm.
En als de (electrische) motor draait zie ik de spanning op het motormanagementscherm.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 19:04 #1065607

Een SBM board van een paar tientjes beveiligd tegen alle kwaaltjes. Doorgebroken als er iets stuk is wil je toch niet.

Wil je redundant, maak dan 2 separate packs. Laden met een laadrelais van een paar tientjes (Cyrix) of een FET accuscheider.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 20:29 #1065618

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
boarderbas schreef :

Wil je redundant, maak dan 2 separate packs. Laden met een laadrelais van een paar tientjes (Cyrix) of een FET accuscheider.

dan loop ik toch een veel groter risico mbt verschillende SOC / DOD op 2 LFP banken ? en een (zelfs met LFP) kortere levensduur ivm diep(er) ontladen? of niet en maakt dat niet uit ?

2 banken zou wel duurder zijn ivm 2x complete BMS ipv een paar extra boardjes dus ik dacht eigenlijk 'maak 1 grotere bank van 12 cellen , neem 1 extra cel voor als het nodig is en dan kunnen we altijd nog herconfigureren naar 400Ah als het nodig blijkt te zijn na een defect'
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 20:38 #1065620

Ik snap die hang naar een BMS niet zo. SBM is meer dan zat als je niet allemaal fancy appjes hoeft.

De kans op sluiting in een cel is bij Lifepo4 nihil. Dat is een looddenkersfaalwijze.

Je hebt kans op een cel met verminderde capaciteit. Die zal dan de hele bank gaan belasten. Een SBM gooit dan de boel los, omdat de andere cellen dan overladen dreigen te worden.

Lifepo4 is "blij" tussen ~30% en 80% SOC. Daarbuiten vermoedt men dat het lang in die staat zijn de levensduur zou kunnen verkorten.

Als je naar de 2e bank inschakelt voordat je beneden de 30% komt ben je helemaal ok.

Je kunt ook beide banken, door een diode gescheiden gewoon parallel zetten. (Dat is dus anders dan een laaddiode! De diodes staan dan precies de andere kant op!). Geeft één bank de geest, neemt de ander het over.
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 20:43 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 20:43 #1065622

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
boarderbas schreef :
Ik snap die hang naar een BMS niet zo. SBM is meer dan zat als je niet allemaal fancy appjes hoeft.

heb je wat meer info over zo'n SBM ? misschien een link oid ?
de sites en fabrikanten die ik gevonden heb praten allemaal over een battery monitor system (BMS) en niet over een SBM
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 20:49 #1065624

Ik denk toch echt dat je naast van de totale spanning van het hele pack, je beslist ook de spanning per cel wil weten.
Het is echt een andere manier van denken wat je nodig hebt met dit type cellen.
De BMS hoeft dan helemaal niks te doen qua aftoppen. En je ziet zelf wanneer er een setje ineens een tiende hoger of lager is dan de rest. Daar kan je dan op anticiperen. Ik zie dat echt niet als alleen maar een "fancy appje".

Maar goed, ik snap het ook wel.
In de electrische autos worden ook het BMS principe toegepast, ik heb de originele printen hier liggen van twee verschillende types.
Je kan van een auto bestuurder ook niet verwachten dat ie dat zelf allemaal in de gaten houdt.
(het grappige is dat wanneer het te koud is buiten de cellen eerst verwarmd worden, en dan pas het laden begint. En dat is nogal een blok hoor, dus dat zal ook wat energie kosten)

Bij mij aan boord hou ik wat meer de vinger aan de pols.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 20:50 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 21:14 #1065630

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
de 'Goeroes" zweren bij het losgooien vd laders aan de laadkant en het losgooien van de 'load' bij problemen

dus relais voor de input kant vd MPPT , wind generator , evt field vd alternator en akku lader
en daarnaast de 'load' onderbreken ook dmv een relais

als dat bij een SBM kan , waarom niet ?

www.ev-power.eu/docs/web/2014/...cifications-2014.pdf

ik moet me dan alleen even inlezen of een SBM geschikt is voor de opstelling die ik in mijn hoofd heb of met 1,2 of 3 verschillende banken moet gaan werken , waar ik eigenlijk geen zin in heb

mijn idee was 1 bank , 600Ah en bij evt problemen naar 400Ah (los halen van 1 vd 3 parallele sets) doorvaren tot de tijd er is om eea te herstellen

ik zit niet 'vast' aan een BMS maar wist niet vh bestaan van een SBM , moet alleen even kijken of ze voldoen in de situatie die ik voor ogen heb
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 21:15 #1065631

René,

Zoals ik je al schreef via pb, kun je ze bij ev-power kopen, maar er zijn meer bronnen.

Link

Ook de balanceermodules kun je daar kopen (de balanceerfunctie in de SBM is niet geschikt voor grote capaciteiten)

Roozeboos heeft de clou van die dingen nooit helemaal doorgrond, maar die dingen gooien toch écht wel de boel op slot als er een individuele cel uit de pas loopt. Ze zitten behoorlijk prima in elkaar. Ik heb er behoorlijk mee gestunt inclusief een harde kortsluiting. Ze grijpen sneller in dan dat er een vonk kan ontstaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 22 juli 2019 21:18 #1065632

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
boarderbas schreef :
Je kunt ook beide banken, door een diode gescheiden gewoon parallel zetten. (Dat is dus anders dan een laaddiode! De diodes staan dan precies de andere kant op!). Geeft één bank de geest, neemt de ander het over.

je klinkt alsof je een heel makkelijke opstelling voor ogen hebt , kun je voor mij eens een schematje posten hoe dat zou werken met 12* 200Ah cellen , SBM en diodes ?

dat zou mij helpen om te visualiseren hoe eea dan met elkaar samen werkt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 21:19 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl