Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 13:40 #1066071

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Liggen we net lekker te pitten in de hitte, worden we opgeschrikt door een harde knal.

Na inspectie blijkt 1 van de accu's geëxplodeerd te zijn.



Hoe is dat dan weer mogelijk?
Dit zouden onderhoudsvrije semitractie accu 's moeten zijn.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 24 juli 2019 13:41 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 13:42 #1066072

Hoe oud is ie?
Ik hoor de laatste tijd wel vaker van onderhoudsvrije (calcium) accus die na 5 - 10 jaar 'spontaan' ploffen tijden het laden. Eng

Hoop niet te veel zuur gelekt? Niemand gewond?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 24 juli 2019 13:42 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 13:45 #1066073

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ongeveer 5 jaar oud.
Inderdaad tijdens het laden.

We liggen nu een uurtje aan de Duitse landvast.
Geen gewonden maar wel wakker geschrokken.

Zuur zal wel in de bilge liggen nu.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 13:54 #1066075

is ook wel erg heet zeker in de accuruimte?
In ieder geval je laadspanning meten als de nieuwe accu erin gaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 13:56 #1066076

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
SLOEG de bliksem IN? :silly:
Wel een hele goede smoes nu toch maar LiFePO4 accu's te nemen!
Ontplofte Loodzwavelzuur accu's = Ontplofte Loodzwavelzuur accu's + 1
(voor hen die denken dat alleen Li-ion accu's kunnen ontploffen)

Evenzogoed een pokkeklus in dit hete weer in de bilge aan het werk te moeten... Sterkte daarmee.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 13:57 #1066077

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Pfff, dat is inderdaad wel schrikken,

-1 voor de vermeende hogere veiligheid van lood accu's versus LiFePO4 :unsure:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 13:58 #1066078

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Even wat gegevens van m'n acculader.
Ik laadde op het moment van het voorval met 25A en heb deze nu teruggezet naar 10A. (Zie screenshot)

Accu's 2 dagen niet aan de lader gehad ivm marrekrite verblijf.



May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 14:07 #1066079

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Succes met ruimen Bert
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 14:11 #1066080

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Er is op dit forum zelfs een gek die beweert dat snelladen slecht is voor elke soort accu! :whistle:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 24 juli 2019 14:14 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 14:17 #1066082

Hoe hoger je laadstroom , des te hoger is altijd ook de warmteontwikkeling wabt een deel van die laadstroom wordt in de accu omgezet in warmte. Da komt omdat een accu ook een zekere ohmse weerstand heeft en stroom X weerstand is nu eenmaal gelijk aan Watt en daarmee dus warmte.Dus hoe hoger de laadstroom , hoe meer warmte.
Samen met de momentane temperaturen en misschien onvoldoende warmteafvoer van de te laden accu kunnen dit soort dingen gebeuren.
Ik ben 'daarom wat huiverig voor het opladen met dat soort hoge stromen , daarom vind ik mijn CTEK van 7 5% van de accucapaciteit.Amp groot genoeg . Voor normaal laden wordt meestal een laadstroom aanbevolen van nietmeer dan 10-14. Incidenteel snelladen is wel incidenteel toegestaan maar altijd onder toezicht en met gelijktijdige temperatuurcontrole.
Overigens lees ik ook wel eens ( o.a. bij Mastervolt) dat een lood/zwavelzuur accu helemaal niet meer geladen mag worden bij een hogere accutemperatuur dan 50 graden en dat zou in dit geval best eens kunnen zijn gebeurd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 14:28 #1066083

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Dat klinkt aannemelijk Ad.

De motor stond net uit na 3 uur moteren.
Duitse landvast bij aankomst aangesloten.
De accu's staan in dezelfde ruimte als de motor.
Hoge laadstroom, warme motor, hoge buitentemperatuur.
Optelsom is compleet.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 14:30 #1066084

25A laden is natuurlijk gekkenwerk, zeker met een warme en volgeladen accu.
Is die lader zo dom? Hij zou toch de stroom moeten terugregelen….
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 15:05 #1066091

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Zie het blauwe plaatje Thomas.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 15:08 #1066092

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Inmiddels een nieuwe status van de acculader.

May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 15:10 #1066093

Sloe Gin schreef :
De accu's staan in dezelfde ruimte als de motor.

Kijk , en dat mag dan bij een auto heel normaal zijn maar bij een boot is dat uit den boze omdat je daar nl. geen rijwind hebt die ervoor zorgt dat een accu niet gauw te warm wordt.
Daarom schijnt het bij sommige moderne auto's ( zoals sommige Mercedessen :whistle: ) waar de accu ergens achterin staat wel eens fout te gaan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 15:52 #1066098

heeft die lader temperatuursensors op de accu's ?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 15:57 #1066101

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Nee Thomas, dat is niet het geval.

Morgen naar Bakker IJlst de boel laten schoonmaken en twee nieuwe serviceaccu's.
Gelijk ook maar ff vragen wat de mogelijkheden zijn voor temperatuur sensortjes.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 16:58 #1066106

fer2nand schreef :
...de vermeende hogere veiligheid van lood accu's versus LiFePO4 :unsure:

Dat heb ik hier nog nooit iemand zien vermenen, jij bent de eerste.

Succes sloe met de afhandeling.

Volgens mij staat een heel groot deel van de accu's in de motorruimte aan mindere laders dan jij hebt sloe, dus ik zou me niet te druk maken. Accu vervangen en de volgende keer een knoop in je zakdoek met dit soort weer. Het zijn uitzonderlijke omstandigheden. Laat je niet regeren door angst. Het leven os te leuk om geld uit te geven aan sensors B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 17:40 #1066122

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Is mij een aantal jaar geleden ook overkomen met een 120AH onderhoudsvrije accu s’nachts om 04:30. Een rot klap. Bij dag licht gelekte accuzuur (accu was leeg) met soda en water geneutraliseerd om roesten te voorkomen en eruit gepompt. 1 zakje soda op 10 liter water. Omgeving goed gespoeld en onbereikbare ruimte met plantenspuit gespoeld en weer opgepompt dat meerdere keren herhaald.

Laatst bewerkt: 24 juli 2019 17:42 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 17:43 #1066123

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Thx Bas.

Ik ben inmiddels al aardig gerustgesteld door Ad. Ferry en Bakker IJlst adviseerden me me geen grote zorgen te maken en de boel loskoppelen en schoonspoelen.
De defecte accu ertussenuit.
Morgen overleg met de verzekering.
De vakantie hoeft niet onderbroken te worden en zaterdag zien we wel weer verder.

Zomerklussen 2019


Straks na het eten de boel ff schoonspoelen.
Schade door zuur lijkt mee te vallen.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 24 juli 2019 17:46 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 18:30 #1066137

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3442
Yellow Boat schreef :
.........en stroom X weerstand is nu eenmaal gelijk aan Watt...........
Nou, nou.
Voor iemand die zo af en toe anderen terecht denkt te moeten wijzen op het niet juist gebruik van formules, en speciaal de daarbij gebruikte eenheden, is dit toch wel een ietwat onzorgvuldige formulering. :(
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 18:50 #1066144

Volgens de Victron handleiding dienen lood-calcium accu’s op hoog, dus 14.7 V geladen te worden......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 18:59 #1066146

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Yazz schreef :
Volgens de Victron handleiding dienen lood-calcium accu’s op hoog, dus 14.7 V geladen te worden......
Dan was ie vast niet geëxplodeerd...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 24 juli 2019 18:59 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 19:12 #1066151

Met 14.4 krijg je lood-calcium accu's tot 80% vol, dat laatste beetje umphh heb je nodig om ze vol te krijgen. De vraag is dus hoeveel de weerstand is toegnomen de afgelopen 5 jr door de accu’s niet vol te laden.... Hoge stromen en een hoge interne weerstand is goed voor hoge temperaturen plus de hoge omgevingstemperatuur is een explosieve cocktail. De acculader meet omgevingstemperatuur van waar de lader hangt en compenseert daarvoor, althans mijn victron smart blue ip22/30A....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 24 juli 2019 20:43 #1066169

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Hoge stromen bij een hoge weerstand krijg je alleen bij een hoge spanning, en daarop stond de lader nu net niet ingesteld.
Verder mee eens dat een lader moet worden ingesteld volgens de specs van de accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl