Het door jou gelinkte artikel gaat uit van een (Noord-Amerikaanse) liveboard setup met traditionele loodzuur accu's. Het is de vraag of het nog zinvol is om met de intrede van LFP accu's in zeiljachten nog te investeren in grotere alternators in plaats van de veel efficiëntere Lithium accu's en zonnepanelen:
1. LFP accu's kun je van 0-100% SOC heel efficiënt laden, het stuk van 70/80% naar 100% gaat niet - zoals bij loodzuur - heel moeizaam en met veel verlies. Ook met de standaard alternator van je motor heb je de LFP accu's relatief snel vol! Eventuele zonnepanelen kunnen hun vermogen ook heel efficiënt leveren door de uiterst lage laadweerstand van LFP accu's.
2. LFP hoeft in tegenstelling tot loodzuur niet regelmatig vol (100% SOC) te worden geladen en mag rustig tot 10% SOC worden leeggetrokken (en een tijd zo blijven). Je hebt dus veel meer keuze (en tijd) om je accu's op te laden wanneer het jou uitkomt, bijvoorbeeld wanneer je de motor toch al aan hebt (geen wind, ankeren, etc.) of je weer eens in een haven ligt (walstroom). LFP hoeft nooit vol, dus als je klaar bent met motoren en je accubank is nog niet vol is dat geen enkel probleem.
3. De standaard alternators van de mainstream motorfabrikanten (Volvo Penta/Perkins, Yanmar, etc.) zijn wereldwijd op voorraad en bekend en dus makkelijk en tegen relatief geringe kosten vervangbaar of reparabel. Niet-standaard motor onderdelen moeten vaak ingevlogen worden, met alle kosten en vertraging van dien.
Als je rekening houdt met een switch naar LFP (als je veel zeilt of aan boord woont zeker aan te bevelen) zou ik de middelen inzetten waar ze in
die setup het meeste rendement opleveren. Het sneller
kunnen laden van een LFP bank met je alternator is doorgaans een onnodig voordeel. Al helemaal als je ook met zonnepanelen aan de slag gaat (of bent).
In mijn ogen moet je je standaard alternator wel beschermen tegen de hoge laadstromen die LiFePO
4 accu's van je alternator accepteren. Nagenoeg elke ampère wordt in acculading omgezet, maar de meeste standaard alternators worden erg heet en gaan snel kapot als ze langere tijd op 100% van hun output werken.
In onze setup hebben wij daarom een
Mastervolt Mac Plus tussen de alternator en LFP accubank gezet. Die neemt maximaal (maar is geheel instelbaar) de 50A af die onze standaard alternator (110A Mitsubishi)
continu kan leveren en fungeert daarnaast als slimme lader waardoor de LFP accu's (of loodzuur accu's als je die hebt) niet continu met de 14.4Volt laadspanning van de dynamo worden geconfronteerd.
Ik ken de alternator op jullie Yanmar niet maar volgens experts is het onverstandig om een standaard alternator langdurig boven zo'n 30% van het nominale vermogen te belasten. Als ik Philip goed begrijp zou dat bij jullie dus op zo'n 17A uitkomen (of 24A als jullie de zwaardere versie hebben).
Mocht je je wat verder in deze uitgebreide materie willen verdiepen: in
dit draadje staan de afwegingen die wij gemaakt hebben om dit voorjaar tot onze huidige setup te komen.