Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Super High output generators

Super High output generators 27 aug 2019 11:15 #1077405

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Hallo allemaal,


Ik ben lid van deze website:

Attainable Adventure Cruising
The Offshore Voyaging Reference Site
www.morganscloud.com

Daar stuitte ik op een artikel: '' Alternators For Live-aboards Are Different''

daar wordt het volgende geadviseerd:

#1 Junk the alternator that came with your engine
#2 You need a user configurable three stage external regulator
#3 You probably need a bigger alternator than you think

Het gehele artikel is hier te lezen:
www.morganscloud.com/2013/11/06 ... lternator/

Hoe dan ook, om een lang verhaal kort te houden kwam ik bij de volgende website terrecht:

www.electromaax.com/products/ma ... s/genmaax/

en hier een website met prijzen:
www.marinesmartenergy.com/produ ... /alt-regs/

schijnt ideaal voor AGM en GEL accu's te zijn.
Compatible met de meeste motoren die je kunt vinden dus ook onze Yanmar diesles (2GM20)


OK, nu mijn vragen:

Hoeveel Amp produceert een standaard Yanmar 2GM20 ?
deze Super High Output generators fijnduur, maar de hoeveelheid geproduceerde Amp is wel heel veel waardoor AGM batterijen snel geladen zouden kunnen worden.


Ben benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met deze generators en wat jullie er van denken.


Udo Machiels
Järna
Sweden
Dehler 31 TAO
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 12:14 #1077426

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6771
Kan het artikel hiet niet lezen, maar bedenk wel hetvolgende.
  • De continue laadstroom van een gemiddelde dynamo zal ongeveer 30 á 50% van de opgeven max waarde zijn. ea vooral afhankelijk van de temperatuur in de motorruimte en toerental.
  • De max. aanbevolen laadstroom voor lood accu's is ongeveer 10% á 15% van de capaciteit. Ook weer afhankelijk vd temperatuur.
  • LiFePo4 mag je vaak tot 100%( of meer) vd capaciteit laden
  • Vaak zal je ook de poelie's moeten aanpassen omdat één enkele V-snaar niet genoeg vermogen kan overbrengen, en je ook bij stationair motor toerental al flink wilt laden.

Als je snel wilt laden moeten je accu's dat wel aan kunnen. Dus eigenlijk vooral leuk voor LiFePo4 en geen walstroom aansluiting.
De diodes en spannings regelaar zijn de onderdelen die je koel wilt/moet houden, dus liefst extern op een koelere plek. Dan is de dynamo zelf alleen nog een brok ijzer met koperdraad wat gerust 100oC of meer mag worden.
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 12:20 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 12:48 #1077434

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2323
Ik kan het artikel ook niet lezen maar ik zie dat het uit 2013 stamt. Anno 2019 is voor cruisers volgens mij wel de algemene consensus dat zonnepanelen de belangrijkste bron van energie zijn, evt aangevuld met een generator. Dan valt die hele discussie van een alternator toch in het niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 13:00 #1077437

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
udo schreef :
Hoeveel Amp produceert een standaard Yanmar 2GM20 ?
55A doorgaans, al bestaan er ook 35A varianten maar die ben ik in het echt eigenlijk nog nooit tegen gekomen. Er is ook in 80A updgrade mogelijk (heb ik nog in de aanbieding).
Die maximale waarden ga je echter nooit halen en als dat al zou zijn, gaat dat ding redelijk snel stuk.

Met alleen een externe regelaar kan je al een hoop bereiken met je standaard dynamo. Zoals de Sterling ProReg B. Deze post laat heel mooi zien hoe dat zou kunnen voor jouw motor. (sowieso handig topic om even te lezen).
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 13:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 13:59 #1077456

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Het door jou gelinkte artikel gaat uit van een (Noord-Amerikaanse) liveboard setup met traditionele loodzuur accu's. Het is de vraag of het nog zinvol is om met de intrede van LFP accu's in zeiljachten nog te investeren in grotere alternators in plaats van de veel efficiëntere Lithium accu's en zonnepanelen:

1. LFP accu's kun je van 0-100% SOC heel efficiënt laden, het stuk van 70/80% naar 100% gaat niet - zoals bij loodzuur - heel moeizaam en met veel verlies. Ook met de standaard alternator van je motor heb je de LFP accu's relatief snel vol! Eventuele zonnepanelen kunnen hun vermogen ook heel efficiënt leveren door de uiterst lage laadweerstand van LFP accu's.
2. LFP hoeft in tegenstelling tot loodzuur niet regelmatig vol (100% SOC) te worden geladen en mag rustig tot 10% SOC worden leeggetrokken (en een tijd zo blijven). Je hebt dus veel meer keuze (en tijd) om je accu's op te laden wanneer het jou uitkomt, bijvoorbeeld wanneer je de motor toch al aan hebt (geen wind, ankeren, etc.) of je weer eens in een haven ligt (walstroom). LFP hoeft nooit vol, dus als je klaar bent met motoren en je accubank is nog niet vol is dat geen enkel probleem.
3. De standaard alternators van de mainstream motorfabrikanten (Volvo Penta/Perkins, Yanmar, etc.) zijn wereldwijd op voorraad en bekend en dus makkelijk en tegen relatief geringe kosten vervangbaar of reparabel. Niet-standaard motor onderdelen moeten vaak ingevlogen worden, met alle kosten en vertraging van dien.

Als je rekening houdt met een switch naar LFP (als je veel zeilt of aan boord woont zeker aan te bevelen) zou ik de middelen inzetten waar ze in die setup het meeste rendement opleveren. Het sneller kunnen laden van een LFP bank met je alternator is doorgaans een onnodig voordeel. Al helemaal als je ook met zonnepanelen aan de slag gaat (of bent).

In mijn ogen moet je je standaard alternator wel beschermen tegen de hoge laadstromen die LiFePO4 accu's van je alternator accepteren. Nagenoeg elke ampère wordt in acculading omgezet, maar de meeste standaard alternators worden erg heet en gaan snel kapot als ze langere tijd op 100% van hun output werken.

In onze setup hebben wij daarom een Mastervolt Mac Plus tussen de alternator en LFP accubank gezet. Die neemt maximaal (maar is geheel instelbaar) de 50A af die onze standaard alternator (110A Mitsubishi) continu kan leveren en fungeert daarnaast als slimme lader waardoor de LFP accu's (of loodzuur accu's als je die hebt) niet continu met de 14.4Volt laadspanning van de dynamo worden geconfronteerd.

Ik ken de alternator op jullie Yanmar niet maar volgens experts is het onverstandig om een standaard alternator langdurig boven zo'n 30% van het nominale vermogen te belasten. Als ik Philip goed begrijp zou dat bij jullie dus op zo'n 17A uitkomen (of 24A als jullie de zwaardere versie hebben).

Mocht je je wat verder in deze uitgebreide materie willen verdiepen: in dit draadje staan de afwegingen die wij gemaakt hebben om dit voorjaar tot onze huidige setup te komen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 14:04 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 14:15 #1077462

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Hans V schreef :
In onze setup hebben wij daarom een Mastervolt Mac Plus tussen de alternator en LFP accubank gezet.

deze zou je ook nog kunnen overwegen , misschien is dat ding ook wel in europa te krijgen ? 200A large frame alternator
shop.marinehowto.com/products/...reme-duty-alternator

samen met een externe (Sterling of andere) regelaar kun je er een hoop uithalen

vwb de Mac plus , ik vond hem erg duur en ben voor de Sterling DC/DC battery to battery charger gegaan
www.12voltplanet.co.uk/sterlin...rger-12v12v-60a.html
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 14:21 #1077464

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Hans V schreef :
Ik ken de alternator op jullie Yanmar niet maar volgens experts is het onverstandig om een standaard alternator langdurig boven zo'n 30% van het nominale vermogen te belasten. Als ik Philip goed begrijp zou dat bij jullie dus op zo'n 17A uitkomen (of 24A als jullie de zwaardere versie hebben).
Ik had diezelfde 55A generator en die stond met een 240Ah AGM accubankje rustig 20 tot 30A te laden. Echter niet heel lang want zodra de accu voller wordt, neemt bij loodaccu's de opname capaciteit af. Toch was dat voor mij de reden om een grotere op te kop aan te schaffen. Niet om meer te laden (meer gaat mijn accubank toch niet opnemen) maar om meer marge te creëren. Maar die 55A bleef het prima doen en de 80A bleef in de kast liggen. En nu dus te koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 14:41 #1077475

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
deze zou je ook nog kunnen overwegen , misschien is dat ding ook wel in europa te krijgen ? 200A large frame alternator
shop.marinehowto.com/products/...reme-duty-alternator

Als je voor een grotere alternator gaat lijkt dit inderdaad een mooie optie. De leverancier weet in ieder geval waar ze het over hebben. Wel de vraag of deze in Europa (eenvoudig) te verkrijgen is, en zoals Compass Marine zelf al aangeeft past hij waarschijnlijk niet zonder modificaties op je motor.

ReneK schreef :
vwb de Mac plus , ik vond hem erg duur en ben voor de Sterling DC/DC battery to battery charger gegaan
www.12voltplanet.co.uk/sterlin...rger-12v12v-60a.html

Inderdaad goedkoper. Wel een koelventilator (ben ik geen fan van) en voor zover ik kan zien een niet-instelbare begrenzing op 60A? Een van de aardigheden van de Mac Plus is dat je hem op elk gewenste stroomsterkte kunt instellen. Als die 60A aansluit bij het continu vermogen dat je alternator kan leveren is dat uiteraard geen punt, maar voor TS ligt dat zeer waarschijnlijk anders.

Misschien zijn er inmiddels ook goedkopere alternatieven met dezelfde mogelijkheden als de Mac Plus. Omdat wij wisselende ervaringen met Sterling apparatuur hoorden hebben wij ons niet diep in hun range van laadregelaars verdiept, dus misschien hebben ze wel een vergelijkbare buck-boost converter.

Victron had ten tijde van onze afwegingen en aanschaf ook een soort stroombegrenzer en een nog veel duurdere buck-boost converter met hun stickertje er op, maar de Mac Plus leverde precies (en op een fraai geïmplementeerde manier) de features waar we naar zochten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 14:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 14:53 #1077481

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Wat je ook gaat doen:
Kijk ook naar de V-snaar oplossing. Als je erg hoge vermogens uit welke alternator dan ook gaat trekken, de stradaard V-snaar (en vooral stelmogelijkheid) van de 2Gm20 gaat dat niet trekken. Die hebsite waar je naar linkt laat dan ook een verbetering zien en iets dergelijks ga je nodig hebben. Yanmar heeft zelf ook verbeterd bij de (post-2GM20) motoren met een 120A alternator. Ik vond zelfs met de 55A dynamo die tot zo'n 30A belast werd, het soms al lastig om de V-snaar op spanning te houden.

Als je met bijv. 60A gaat laden, trek je een aardig deel van het vermogen van je motor weg als deze niet zo veel toeren maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 14:55 #1077482

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Hans V schreef :

Inderdaad goedkoper. Wel een koelventilator (ben ik geen fan van) en voor zover ik kan zien een niet-instelbare begrenzing op 60A? Een van de aardigheden van de Mac Plus is dat je hem op elk gewenste stroomsterkte kunt instellen. Als die 60A aansluit bij het continu vermogen dat je alternator kan leveren is dat uiteraard geen punt, maar voor TS ligt dat zeer waarschijnlijk anders.

idd niet traploos instelbaar maar wel te halveren , dwz de 30A versie kun je instellen op max 15A en de 60A versie op max 30A , op deze manier kun je toch een geschikte versie vinden ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 14:58 #1077483

lees met een zekere argwaan wat belanghebbenden aanbieden, zij willen hun produkt verkopen en zijn niet op de hoogte van de instalatie aan boord. Zij dienen hun eigen belag.

Dat doet de schipper ook mag je verwachten.
Kijk naar dat eigenbelang en ga rekenen van daar uit.

Het is van groot belang dat alles op elkaar is aangepast. Voorbeeld:


Wat is het te verwachten gebruik per 24 uur?
Ga uit van 120% daarvan, dat betekent MINIMAAL 2,5 a 3 keer zoveel (lood) accu capaciteit!

Die accu accepteert ongeveer 10% van die capaciteit. Wanneer dat ALLEEN uit de generator moet komen, dient die generator een vermogen te hebben van 1,5 keer die 10%, meer is zinloos.

Heb je enorme verbruikers, zoals electrisch koken, waterkokers en magnetrons, neem dan een agregaat dat die verbruikers goed aan kan.
Dat draait dan tijdens dat koken en laadt gelijkertijd ook de accu met die 10%.

Naarmate de accu voller raakt wordt de stroom sterk minder, om op te toppen heb je van vele uren de motor/generator draaien op minimaal vermogen.
Dat optoppen doe je beter mat zon panelen, of, bij genoeg wind met een molentje.

Heb je die extreme verbruikers niet dan is een ruim bemeten paneel capaciteit stukken beter dan via de generator laden.

Die standaard generatoren zijn voor standaard verbruik prima aan de maat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 15:02 #1077486

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
Hans V schreef :

Inderdaad goedkoper. Wel een koelventilator (ben ik geen fan van) en voor zover ik kan zien een niet-instelbare begrenzing op 60A? Een van de aardigheden van de Mac Plus is dat je hem op elk gewenste stroomsterkte kunt instellen. Als die 60A aansluit bij het continu vermogen dat je alternator kan leveren is dat uiteraard geen punt, maar voor TS ligt dat zeer waarschijnlijk anders.

idd niet traploos instelbaar maar wel te halveren , dwz de 30A versie kun je instellen op max 15A en de 60A versie op max 30A , op deze manier kun je toch een geschikte versie vinden ?

Ok, dat scheelt inderdaad. Als je van tevoren weet wat je alternator continu trekt (hangt o.a. van de koeling van je motorruimte af) kun je een passende unit aanschaffen. Wij hadden wat praktijkervaringen van deskundigen maar moesten de maximaal af te nemen stroom voor onze situatie nog proefondervindelijk (temperatuur meten) vaststellen. Voor ons was die instelbaarheid dus heel gewenst.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 15:17 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Super High output generators 27 aug 2019 15:11 #1077493

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Saeftinghe schreef :
Heb je die extreme verbruikers niet dan is een ruim bemeten paneel capaciteit stukken beter dan via de generator laden.

Die standaard generatoren zijn voor standaard verbruik prima aan de maat.

100% Eens met hele betoog en bovenstaande conclusies. Voor een traditionele loodzuur accu setup.

Zodra je op LFP overstapt verandert de situatie op zo'n beetje alle fronten. Als je daar nu al rekening mee wilt houden is het slim om ook daar iets van te weten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 15:16 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl