Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 16:22 #1084416

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29352
@ Peper
Dat is dus de reden dat ik me er niet lekker bij voel bij de diode en weerstand truuk:
teveel gerommel zonder controle.
Eigenlijk redelijk ongedefinieerd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 16:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 16:25 #1084417

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29352
Nachtvlinder schreef :
Hoe ziet de relatie tussen veldstroom en laadstroom eruit bij een alternator?

Wanneer belast; gedraagt dit systeem zich dan als stroomversterker of spanning-naar-stroom converter?

Wat zou er nodig zijn om de interne spanningsregelaar (een eenvoudige schakeling) te vervangen door een stroomregelaar? De spanning over een toe te voegen shunt in de uitgang gebruik je als feedback naar de regelaar die de veldstroom manipuleert.

Waarom een stroom regelaar?
Als je veldsturing met PWM tussen 0-100% maakt, heb je werkelijk alles onder controle.
De veldstroom van een dynamo ligt gemiddeld tussen de 2-4A bij 100%.
Ik deed dat ooit ergens tussen de 125-140Hz, wel even om de EMK denken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 16:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 16:28 #1084420

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15028
WADnWIND schreef :
Waarom een stroom regelaar?
Als je veldsturing met PWM tussen 0-100% maakt, heb je werkelijk alles onder controle.
De veldstroom van een dynamo ligt gemiddeld tussen de 2-4A.
Ik deed dat ooit ergens tussen de 125-140Hz, wel even om de EMK denken.

Gaat niet gebeuren. Onder de 20% krijg je te maken niet meer te beheersen inductie stromen/spanningen van de rotor.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 16:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 16:32 #1084422

Peper schreef :
WADnWIND schreef :

Ja, maar wat mij tegenhoudt is die 14,2 volt, dat is toch wel aan de grens van wat mag. Mijn dynamo doet ook wel eens 14,6 volt, dat zou schade opleveren. 1 of 2 dioden er tussen lost dat dan wel weer op.
Ik ben ook bang, dat als mijn dynamo uren lang 45A probeert te leveren, dat die erg heet wordt en uiteindelijk verbrand.
Vandaar mijn iets minder low-level oplossing met een DC-DC omvormer, je vangt dan 2 vliegen is 1 klap.
En niet geheel onbelangrijk; mijn gemoedsrust! :whistle:

En terecht!

Hoe zorg je voor spanningsval van 14,6 naar 13,6V

1) Dat kun je doen door een weerstand in de leiding te plaatsen. (of die leiding lang en dun te maken) De spanningsval die wordt gerealiseerd is gelijk aan de stroom x de weerstand. Die weerstand is een vaste waarde. De stroom is geen vaste waarde want bij een lege accu is de stroom hoog en bij een volle accu wordt die stroom lager. Dat wil dan ook zeggen dat een lege accu op een lage spanning is aangesloten en dat als de accu vol raakt de spanning hoger wordt. De spanning wordt hoger omdat bij een stroom die nadert naar 0, de spanningsval ook naar 0 nadert. Is de stroom 0, dan is de spanningsval over de weerstand ook 0 en staat de accu aangesloten op de dynamospanning van 14,6V. Dat is onvriendelijk veel voor 4 LFP cellen. De dynamospanning van 14,6V is nog steeds de eind laadspanning. Zelfs al is de accu vol, blijft er nog voldoende spanning over om de accu 'overvol te duwen'.

2) Dat kun je doen door een silicium diode in doorlaat in de leiding te plaatsen. De spanningsval die wordt gerealiseerd is dan de 'doorlaat spanning' van die diode. Bij een silicium diode verloopt die doorlaatspanning van 0,7V bij 10mA tot 1,4V bij 10A (deze waarden zijn afhankelijk van de constructie van de diode) Net als bij de weerstand wordt de spanningsval uiteindelijk 0 als de stroom door de diode ook 0 wordt en staat de accu dan op 14,6V. Alweer onvriendelijk voor een LFP accu. De dynamospanning van 14,6V is nog steeds de eind laadspanning. Zelfs al is de accu vol, blijft er nog voldoende spanning over om de accu 'overvol te duwen'.

Gebruik je dit soort regelingen om de eind laadspanning vast te leggen, dan leg je dus niets vast. De spanning is afhankelijk van de stroom die door dat regelelement loopt en komt uiteindelijk uit op de uitgangsspanning van de dynamo.
Je wilt dat de spanning nooit boven de eindlaadspanning van een LFP accu komt. Gebeurt dat wel, dan wordt de accu overladen. Een lood accu wordt dan warm en 'kookt' droog, een LFP accu wordt dan warm en 'dik'.
Hoe kom je nu aan een dergelijke stabiele eind laadspanning van 13,6V. Dat doe je met een 'buck converter'.

Komt uit die hele lange post van mij.
Groeten, Peper.

Heb straks twee van deze over:
VS-100BGQ015HF4 (weet niet helemaal zeker, maar geloof dat ik twee van deze in serie heb staan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 16:34 #1084423

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Het is wel gedefinieerd, alleen de eind laadspanning is gewoon die van een loodaccu en het is toch langzaam aan wel duidelijk dat die te hoog is voor een LFP accu.

Het zal allemaal wel werken zolang de accu nog stroom en lading opneemt. Is de accu vol, dan blijft er een kleine laadstroom lopen vanwege de telkens geringer wordende spanningsval. Bij loodaccu's wordt dit wel gedaan, dan heet het float laden. Van dat float laden is inmiddels bekend dat het de moord is voor LFP accu's.

Verder beperkt een buck converter ook de stroom (dat is mogelijk) die wordt opgenomen uit de dynamo... Daarmee is ook de dynamo beschermd tegen overbelasting. Twee vliegen in één klap.
Groeten, Peper.

PS: Sprokkie heeft inmiddels ervaring met de aandrijving van een boegschroef door LFP accu's. Dat heeft een beetje weg van het starten op LFP accu's.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 16:54 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 16:54 #1084430

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29352
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Waarom een stroom regelaar?
Als je veldsturing met PWM tussen 0-100% maakt, heb je werkelijk alles onder controle.
De veldstroom van een dynamo ligt gemiddeld tussen de 2-4A.
Ik deed dat ooit ergens tussen de 125-140Hz, wel even om de EMK denken.

Gaat niet gebeuren. Onder de 20% krijg je te maken niet meer te beheersen inductie stromen/spanningen van de rotor.

Ik heb dat pakweg 300x gedaan bij 2KW Leece-Neville dynamo's op 24 volt. Werkelijk geen centje pijn en prima lineair regelgedrag, ook voor schroefas dynamo's.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 16:56 #1084431

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15028
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Waarom een stroom regelaar?
Als je veldsturing met PWM tussen 0-100% maakt, heb je werkelijk alles onder controle.
De veldstroom van een dynamo ligt gemiddeld tussen de 2-4A.
Ik deed dat ooit ergens tussen de 125-140Hz, wel even om de EMK denken.

Gaat niet gebeuren. Onder de 20% krijg je te maken niet meer te beheersen inductie stromen/spanningen van de rotor.

Ik heb dat pakweg 300x gedaan bij 2KW Leece-Neville dynamo's op 24 volt. Werkelijk geen centje pijn en prima lineair regelgedrag, ook voor schroefas dynamo's.

good for you ;) fysics can be beaten
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 18:02 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 18:36 #1084461

Mijn punt is: wanneer zowel de te leveren stroom (naar een effectief kortgesloten load) geregeld/begrenst kan worden door een pwm of zelfs eenvoudige analoge regeling en daar overheen een spanningsbegrenzing wordt gebouwd, dan spaart dit een heel gedoe uit toch, in de context van dit draadje?

-bulkladen met beperkte constante stroom die goed is voor alternator en accu’s
-begrenzing bij bereiken ingesteld spanning-plafond

Dit door laadstroom en -spanning te meten en terug te koppelen naar veldstroom.
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 18:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 20:32 #1084495

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29352
Als je van sleutelen aan je dynamo houdt, kan alles. Done it, seen it vele keren. Misschien daarom wil ik wel superstandaard componenten zonder bijzondere aanpassingen. Als je in de rimboe ligt met een defecte dynamo, wil je dat zonder extra zorgen gewoon kunnen vervangen. Dus niet met extra liflafjes die dan weer niet passen.

Maar ieder zijn keus en overwegingen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 20:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 20:49 #1084502

in de rimboe ligt met een defecte dynamo... :blink: :lol:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 22:51 #1084518

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
roozeboos schreef :
in de rimboe ligt met een defecte dynamo... :blink: :lol:

juist in de rimboe zijn er goede reparatie mogelijkheden voor alterators :)
Suriname , Kaap Verdie , Kleine Carib eilandjes, Colombia
iedere straat hoek heeft een alternator reparateur

pas in de '1e wereld' wordt er weinig meer hersteld maar 'vervangen voor nieuw' ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 22:52 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 22:56 #1084520

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
WADnWIND schreef :
Als je van sleutelen aan je dynamo houdt, kan alles. Done it, seen it vele keren. Misschien daarom wil ik wel superstandaard componenten zonder bijzondere aanpassingen. Als je in de rimboe ligt met een defecte dynamo, wil je dat zonder extra zorgen gewoon kunnen vervangen. Dus niet met extra liflafjes die dan weer niet passen.

Maar ieder zijn keus en overwegingen.

Was de hoofdreden niet dat je moeilijk bij je dynamo kunt?
Vervangen van de interne regelaar door iets externs maakt de alternator alleen maar simpeler en minder storingsgevoelig en kan m.i. moeilijk met "sleutelen aan je dynamo" bestempeld worden. Voor de minder technische zeilers kan elke auto-electrician dat voor weinig geld in een handomdraai doen. Zou ik juist doen als de alternator moeilijk bereikbaar, zelfs los van LFP. De afgelopen 30 jaar heb ik geen boten gehad zonder alternator met externe regelaar. Nog nooit een alternator stuk gegaan.
Met een instelbare externe regelaar (zie mijn plaatje eerder in deze draad) blijft het simpel en "standaard". Bij LFP een VSR en thermostaatje in serie en je bent spekkoper. Lower-level kan het niet.

Investeer in een rheostat voor als de regelaar stuk is. Een simpel device waarmee je handmatig volledige controle over het laden hebt.

Maar ik zal maar ophouden met veldstroom oplossingen, blijkt een volledige no-no voor jou te zijn.

LFP laden met DC-DC converter is een volledige no-no voor mijzelf. Als ik nou voor de veiligheid 5 uur de motor moet draaien om 100Ahr te laden, ben ik met mijn lood-zuur accu's beter af.
Ik heb het over voor enkele dagen geankerd zijn bij slecht weer, dus geen zon voor solar.
Als ik maar 2 uur motor hoef te draaien kan ik dan mooi combineren met 160 liter drinkwater maken (compressor op motor).

Als je elke dag motert en/of in havens met walstroom komt, is laden uberhaupt geen probleem en zie ik de funktionele voordelen van LFP totaal niet.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 17 sept 2019 23:08 #1084521

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Mijn punt is: wanneer zowel de te leveren stroom (naar een effectief kortgesloten load) geregeld/begrenst kan worden door een pwm of zelfs eenvoudige analoge regeling en daar overheen een spanningsbegrenzing wordt gebouwd, dan spaart dit een heel gedoe uit toch, in de context van dit draadje?

-bulkladen met beperkte constante stroom die goed is voor alternator en accu’s
-begrenzing bij bereiken ingesteld spanning-plafond

Dit door laadstroom en -spanning te meten en terug te koppelen naar veldstroom.

Je bent me iets te vroeg af. Dit is exact wat ik nu aan het maken ben. Past alleen niet in dit draadje want TS wil niet horen van externe regulators. Als ik iets maak beschrijf ik dat meestal pas als het af is en werkt, maar je raakt hiermee de kern dus een uitzondering, want ik ben al redelijk ver. Ik zal een nieuw draadje beginnen "Efficient LFP laden met alternator".
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 05:23 #1084531

37south schreef :
Nachtvlinder schreef :
Mijn punt is: wanneer zowel de te leveren stroom (naar een effectief kortgesloten load) geregeld/begrenst kan worden door een pwm of zelfs eenvoudige analoge regeling en daar overheen een spanningsbegrenzing wordt gebouwd, dan spaart dit een heel gedoe uit toch, in de context van dit draadje?

-bulkladen met beperkte constante stroom die goed is voor alternator en accu’s
-begrenzing bij bereiken ingesteld spanning-plafond

Dit door laadstroom en -spanning te meten en terug te koppelen naar veldstroom.

Je bent me iets te vroeg af. Dit is exact wat ik nu aan het maken ben. Past alleen niet in dit draadje want TS wil niet horen van externe regulators. Als ik iets maak beschrijf ik dat meestal pas als het af is en werkt, maar je raakt hiermee de kern dus een uitzondering, want ik ben al redelijk ver. Ik zal een nieuw draadje beginnen "Efficient LFP laden met alternator".

Er van uitgaande dat een alternator-regelaar er ongeveer zo uit ziet:



Is het vrij eenvoudig om een spanningsmeting te doen over een shunt, die te versterken richting ongeveer 1.3 volt bij de maximaal gewenste stroom, en dan die spanning te injecteren via een diode op het knooppunt van die 1k5 met 4k7.
Op zo'n manier heb ik pas nog een SMPS van 1kW begrensbaar gemaakt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 05:23 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 07:30 #1084546

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
37south schreef :
Als je elke dag motert en/of in havens met walstroom komt, is laden uberhaupt geen probleem en zie ik de funktionele voordelen van LFP totaal niet.

Ik wel.
1. Minder spanningsval
2. Meer bruikbare lading
3. Minder fysieke ruimte en gewicht per Ah.
4. Minder belastend voor het milieu.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 07:42 #1084551

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15028
37south schreef :

Je bent me iets te vroeg af. Dit is exact wat ik nu aan het maken ben. Past alleen niet in dit draadje want TS wil niet horen van externe regulators. Als ik iets maak beschrijf ik dat meestal pas als het af is en werkt, maar je raakt hiermee de kern dus een uitzondering, want ik ben al redelijk ver. Ik zal een nieuw draadje beginnen "Efficient LFP laden met alternator".

Zoals je zelf ook al aangeeft ben je er niet met alleen een andere regelaar.
37south schreef :
Het is false economy om eerst een hoop geld uit te geven aan grote accus, smart regulators enz. en dan te besparen op het belangrijkste component dat de energie moet verschaffen. Beter nog, breng een aparte 2e alternator aan. Op mijn vorige boot met VP MD22:



Als je dat allemaal wilt kun je ook een alternatief voor het zelfde geld of minder bedenken. Een kleine 1000W = 70A@14V generator op alli express kost je de kop niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 07:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 07:52 #1084559

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
3Noreen schreef :

Zoals je zelf ook al aangeeft ben je er niet met alleen een andere regelaar.

Nee, natuurlijk niet, maar andersom is ook waar. Dus extra voorzieningen aan de motor hebben ook weinig nut zonder speciale regelaar. Die pulleys, zware alternator etc. zijn niet het moeilijkste.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 07:52 #1084560

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
Ik wil het proberen op een meer low level manier; loopt het fout? J.D.

ik vind het toch jammer dat het niet een echte 'low level' manier wordt op deze manier , 4 cellen aan elkaar knopen , beetje in de goede richting met laden , beetje risico nemen en erin ploppen die handel

op deze manier wordt toch alles dicht getimmerd en blijft er weinig 'J.D.' over

ik was/ben echt benieuwd hoe LFP zich houdt als je gewoon niets doet en weinig tot niets aanpast , zou je 'maar' 1000 cycles overhouden , of 500 ? meer of minder ?
Ik snap natuurlijk WnW ook , het is een investering die je probeert heel te houden

Gezien de ervaring van Arcadia moet het wel kunnen , al is het me niet duidelijk of dat een 'drop in' 12 volt akku is , of een set met 4 losse cellen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 07:54 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 07:55 #1084561

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
It Paradyske schreef :
.........
Is het vrij eenvoudig om een spanningsmeting te doen over een shunt, die te versterken richting ongeveer 1.3 volt bij de maximaal gewenste stroom, en dan die spanning te injecteren via een diode op het knooppunt van die 1k5 met 4k7.
Op zo'n manier heb ik pas nog een SMPS van 1kW begrensbaar gemaakt.

Als dat werkt, en het lijkt daar wel op, dan is dat ook een goedkope en slimme oplossing.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 07:58 #1084564

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15028
ReneK schreef :
al is het me niet duidelijk of dat een 'drop in' 12 volt akku is , of een set met 4 losse cellen

Gewoon even lezen;
Arcadia schreef :
Ik heb 3 jaar geleden de bestaande 140Ah loodaccu vervangen door 8 Lifepo cellen van 100Ah, steeds 2 parallel een dat 4x in serie. Dat levert dus een accublok van 200Ah.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 08:11 #1084573

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
al is het me niet duidelijk of dat een 'drop in' 12 volt akku is , of een set met 4 losse cellen

Gewoon even lezen;
Arcadia schreef :
Ik heb 3 jaar geleden de bestaande 140Ah loodaccu vervangen door 8 Lifepo cellen van 100Ah, steeds 2 parallel een dat 4x in serie. Dat levert dus een accublok van 200Ah.

dank, overheen gelezen !
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 09:14 #1084603

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
3Noreen schreef :

Als je dat allemaal wilt kun je ook een alternatief voor het zelfde geld of minder bedenken. Een kleine 1000W = 70A@14V generator op alli express kost je de kop niet.

Merkwaardige vergelijking. Dus een hele generator uit China aan boord halen als "goedkopere" oplossing dan een paar extra pulleys op de motor. De logica ontgaat mij. En dan wat? Modificeren voor LFP?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 09:54 #1084625

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15028
37south schreef :
3Noreen schreef :

Als je dat allemaal wilt kun je ook een alternatief voor het zelfde geld of minder bedenken. Een kleine 1000W = 70A@14V generator op alli express kost je de kop niet.

Merkwaardige vergelijking. Dus een hele generator uit China aan boord halen als "goedkopere" oplossing dan een paar extra pulleys op de motor. De logica ontgaat mij. En dan wat? Modificeren voor LFP?

Dat komt voort uit mijn voorliefde voor standaard van de plank oplossingen. Het liefst niet uit de watersport markt. Een 1000W goed geïsoleerde generator heb ik voor rond de 300€. Die aanzienlijk minder herrie maakt dan mijn diesel. Daar steek ik mijn toch al aanwezige acculader in. Klaar is Clara.
Als het niet meer werkt heb je bijna waar ook ter wereld binnen 3 dagen vervanging.

Een alternator.
Aanschaf
-Heavy Duty Alternator
-extra pulleys
-op maat gemaakt frame om de alternator te kunnen monteren als 2e alternator
-regelaar.
-vele uren werk om het hele spul geïnstalleerd te krijgen. Met als bijkomend nadeel dat alleen jij weet hoe het in elkaar steekt.

Gewoon persoonlijke voorkeur dus. En mijn budget wat uitstapjes slecht verdraagt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 09:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 11:07 #1084652

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
3Noreen schreef :
37south schreef :
3Noreen schreef :

Als je dat allemaal wilt kun je ook een alternatief voor het zelfde geld of minder bedenken. Een kleine 1000W = 70A@14V generator op alli express kost je de kop niet.

Merkwaardige vergelijking. Dus een hele generator uit China aan boord halen als "goedkopere" oplossing dan een paar extra pulleys op de motor. De logica ontgaat mij. En dan wat? Modificeren voor LFP?

Dat komt voort uit mijn voorliefde voor standaard van de plank oplossingen. Het liefst niet uit de watersport markt. Een 1000W goed geïsoleerde generator heb ik voor rond de 300€. Die aanzienlijk minder herrie maakt dan mijn diesel. Daar steek ik mijn toch al aanwezige acculader in. Klaar is Clara.
Als het niet meer werkt heb je bijna waar ook ter wereld binnen 3 dagen vervanging.

Een alternator.
Aanschaf
-Heavy Duty Alternator
-extra pulleys
-op maat gemaakt frame om de alternator te kunnen monteren als 2e alternator
-regelaar.
-vele uren werk om het hele spul geïnstalleerd te krijgen. Met als bijkomend nadeel dat alleen jij weet hoe het in elkaar steekt.

Gewoon persoonlijke voorkeur dus. En mijn budget wat uitstapjes slecht verdraagt.

Veel geluk met je generator dan. Weer veel te veel tijd besteed aan weer een zinloze discussie. Ik leer het ook nooit. Ik ben hier weg
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 18 sept 2019 17:40 #1084780

In de camperwereld stoeien ze met dezelfde overstap van traditionele accu's naar LFP. En wat ik er zo van lees hebben ze daar wel een lowlevel manier gevonden. Ik heb niet de technische kennis om wat er gezegd wordt te beoordelen op haalbaarheid in boten. Maar toch hierbij de link naar het draadje op camperforum (met verwijzingen naar leveranciers):
www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8465952
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 17:40 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl