Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: preventief onderhoud tiller drive?

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 09:02 #1090568

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17280
ik heb deze raymarine al zo'n tien jaar aan boord van de Tapas:


Ik het verstandig om hier na zo lange tijd preventief onderhoud op te doen?
Ik kan me voorstellen dat een likje vet op de bewegende delen geen kwaad kan.
Iemand hier ervaring mee? Hoe gaat dat ding open?
Of beter afblijven, if it works don't fix it.., dat idee?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 09:16 #1090571

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5108
nou ik heb eigenlijk hetzelfde over de XP5 drive, vergelijkbaar apparaat als de 4000.

Deze begint in toenemende mate last te krijgen dat de arm zijdelings kan bewegen als deze de maximale uitstand benaderd.
Wordt wat zwabberig zogezegd.

Lijkt mij dat er mogelijk iets van een geleidebus in zit die uit is gesleten maar er zijn voor zover ik heb begrepen geen remplace onderdelen voor...

Preventief invetten van interne onderdelen is idd misschien ook handig na verloop van tijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 09:19 #1090572

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17280
die van mij zwabbert niet,maar krijg het idee dat het geluid tijdens bewegen wel wat droger wordt.
Kan ook verbeelding zijn.
Maar ik hoor graag of tie makkelijk open gaat, ik wil m niet slopen natuurlijk
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 09:23 #1090574

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6425
Keer op spugen... :huh:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 09:24 #1090575

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6425
Grapje :)
brrr, wil ik ook wel weten wat smeert voor zoiets
Siliconenevet?
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 09:36 #1090578

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1295
Ik spuit er jaarlijks een beetje wd40 op en draai hem dan een paar maal in en uit. Werkt daarna met minder geluid. Maar ik haal hem niet open. Is nu bijna 20 jaar oud. In de winter droog opbergen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 12:26 #1090614

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6472
Hier staat nog wel het een ander: zeilersforum.nl/index.php/foru...rine-spx5-en-spx5-gp
Openmaken moet je echt wel regelmatig doen. Motortjes gaan roesten, contacten worden slecht, tandwieltjes verdienen wat vet, kogeldrive vraagt vet of olie en wordt in functioneren ook aangetast door vocht.
Let op: de kogeldrive wordt op uiteinde afgesloten met een circlip. Die kan weg roesten: dan wordt de drive erg wiebelig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 12:57 #1090617

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17280
okay ik heb ook een service manual gevonden. Kan m dus ongestraft open draaien, nadat ik de kabel wartel heb losgedraaid?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 14:42 #1090645

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 796
roozeboos schreef :
okay ik heb ook een service manual gevonden. Kan m dus ongestraft open draaien, nadat ik de kabel wartel heb losgedraaid?

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Wat is dat voor een sevice manual? Wat ik kon vinden was een tekening van hoe de drive in elkaar zit. Heb je meer gevonden? Geschreven instructies voor onderhoud?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 15:01 #1090648

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17280
een service manual met die exploded view, maar met minieme instructies. zelfde als die van jou denk ik
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 15:11 #1090653

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 796
roozeboos schreef :
een service manual met die exploded view, maar met minieme instructies. zelfde als die van jou denk ik

Oja exploded view, zo heet dat. Ja ik denk dat we dezelfde hebben. Met als extra het plaatje van de GP-versie: minimaal anders (motor en gear) en 2x zo duur. Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 17:24 #1090693

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13055
HPV schreef :
nou ik heb eigenlijk hetzelfde over de XP5 drive, vergelijkbaar apparaat als de 4000.
XP5 en ST4000 is het typenummer van de stuurautomaten. Het Raymarine typenummer van deze drive is Q047. Het bijzondere is dat de Q047 al een jaar of 30 (!) oud is qua ontwerp. Alle helmstok stuurauromaten (buiten de al bijna even oude ST1000 en ST2000) van RM worden sinds die tijd geleverd met de Q047 drive. Tot en met de huidige EVO100 toe.

Nu kan je zeggen dat RM niet innoveert op drive gebied, maar je kunt met net zoveel recht zeggen dat ze zich niet door de marketingafdeling laten verleiden om een prima ontwerp onnodig te veranderen. Voor ons zeilers heeft dit als voordeel dat deze drive, ongeacht de leeftijd, altijd past bij je automaat en dat er uitbundig veel kennis over te vinden is op het net.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 18:28 #1090714

ilCigno schreef :
.... Voor ons zeilers heeft dit als voordeel dat deze drive, ongeacht de leeftijd, altijd past bij je automaat en dat er uitbundig veel kennis over te vinden is op het net.

Kennis, en: reserve onderdelen overal verkrijgbaar :)
WTWB - Where the Wind Blows
Laatst bewerkt: 07 okt 2019 18:29 door EarlyMorningSunrise.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 18:36 #1090716

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17280
ik heb wat gelezen van losse kogeltjes in een spindel, maar die zitten hier dus niet in?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 19:59 #1090761

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3771
roozeboos schreef :
ik heb wat gelezen van losse kogeltjes in een spindel, maar die zitten hier dus niet in?

Mogelijk nog immer wel.

Als je een spindel tegenkomt waarbij de schroefdraad een halfronde boden heeft, niet verder gaan. Een kogelomloopmoer krijg je niet meer in elkaar.

Edit:

Zoekt en gij vindt zult:

www.cruisersforum.com/forums/a...d=54560&d=1360679249

Ik kan t nog immer niet helemaal met zekerheid zeggen, maar dit ziet er uit als een kogelomloop spindel.

Wel een tip: Werk uiterst netjes, in een schone omgeving, onderdelen neerleggen op een schone doek. Dit soort kleine planetaire drives, en kogellagertjes worden erg narrig van stof.

Als er kunststoffen gebruikt zijn, voor bijv de tandwieltjes, kun je niet zomaar elk vet er in doen. Sommige lossen de kunststof op, laten het zwellen, en/of zacht worden.

Als je niet precies weet wat je doet, is mijn advies: dicht laten.
Laatst bewerkt: 07 okt 2019 20:15 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 07 okt 2019 20:52 #1090782

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5108
ilCigno schreef :
HPV schreef :
nou ik heb eigenlijk hetzelfde over de XP5 drive, vergelijkbaar apparaat als de 4000.
XP5 en ST4000 is het typenummer van de stuurautomaten. Het Raymarine typenummer van deze drive is Q047. Het bijzondere is dat de Q047 al een jaar of 30 (!) oud is qua ontwerp. Alle helmstok stuurauromaten (buiten de al bijna even oude ST1000 en ST2000) van RM worden sinds die tijd geleverd met de Q047 drive. Tot en met de huidige EVO100 toe.

Nu kan je zeggen dat RM niet innoveert op drive gebied, maar je kunt met net zoveel recht zeggen dat ze zich niet door de marketingafdeling laten verleiden om een prima ontwerp onnodig te veranderen. Voor ons zeilers heeft dit als voordeel dat deze drive, ongeacht de leeftijd, altijd past bij je automaat en dat er uitbundig veel kennis over te vinden is op het net.

In mijn herinnering heeft de 4000 drive een driedraads aansluiting en de XP5 een tweedraads. Dat kan inhouden dat ze niet uitwisselbaar zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 08 okt 2019 07:07 #1090840

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3119
HPV schreef :
driedraads aansluiting
er zijn er maar 2 aangesloten :)
"... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a werb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 09 okt 2019 22:37 #1091376

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13055
Exact. De Q047 beeft geen intelligentie, dat zit in de stuurautomaat.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 10 okt 2019 13:22 #1091517

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
EarlyMorningSunrise schreef :
ilCigno schreef :
.... Voor ons zeilers heeft dit als voordeel dat deze drive, ongeacht de leeftijd, altijd past bij je automaat en dat er uitbundig veel kennis over te vinden is op het net.

Kennis, en: reserve onderdelen overal verkrijgbaar :)

Deze opmerking brengt me op een zijspoor. Bij mij is de bevestiging afgebroken. Heeft iemand toevallig dat onderdeel in de aanbieding?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 11 okt 2019 06:38 #1091637

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5108
TuuLeVi schreef :
HPV schreef :
driedraads aansluiting
er zijn er maar 2 aangesloten :)

Ik heb gisteren even gekeken bij een oude losse drive, denk nog autohelm met een wat bolle eindkap waar de arm door steekt. Deze dateert denk ik nog van voor het 4000 model. Ooit gekregen...

Er zit een vierdraads kabel aan, rood blauw groen en geel.
De drive doet het niet meer dus proberen is lastig, vraag me wel af waar die laatste twee draden voor zijn.
Van t weekend maar eens open maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 11 okt 2019 07:00 #1091646

groen geel, NMEA in?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 11 okt 2019 08:01 #1091676

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5108
zeker geen NMEA naar de "domme" drive...

Er was in mijn herinnering een verschil tussen de autohelm 4000 en 4000+, mogelijk werd die eerste nog met relais bediend om om te polen, gescheiden wikkelingen voor in en uit of zo...

Kan zijn dat de motor zelf een iets andere uitvoering was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 13 okt 2019 12:06 #1092316

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5108
Ik heb de oude drive geopend en daarbij vielen een aantal zaken op:
- de diameter van de behuizing is kleiner dan de q047
- de motor is met 4(!) draden aangesloten
- de groene en gele draad gaan naar een print achterop de motor en zullen zeker een functie hebben gehad. Geen eindschakelaar of dergelijk. Misschien tweetoeren.
- qua constructie is de drive inwendig vergelijkbaar.
- het is een drive uit het autohelm tijdperk maar denkelijk geen q047.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 13 okt 2019 12:08 #1092318

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5108
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 13 okt 2019 23:17 #1092517

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13055
Ik zie alleen wat weerstanden. Mogelijk twee snelheden inderdaad. De hele regeling is in latere modellen verhuisd naar de stuurcomputer en nog later naar de actuator control unit.

Het heeft niets te maken met de 'plus' in de modelaanduiding. Die gebruikte Autohelm om aan te geven dat de automaar geschikt was voor NMEA0183 input.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl