Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: preventief onderhoud tiller drive?

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 02:38 #1092521

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6495
Interessant: foto toont Maxon motortje voor dit oudere model.
Dat is heel wat beter (en duurder) dan de momenteel gebruikte Mabuchi's.
Die Maxon wordt niet meer gemaakt. Je kan er altijd nog zo'n dure Portescap instoppen zoals RM in de GP drive stopte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 07:05 #1092560

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
Sunday schreef :
Interessant: foto toont Maxon motortje voor dit oudere model.
Dat is heel wat beter (en duurder) dan de momenteel gebruikte Mabuchi's.
Die Maxon wordt niet meer gemaakt. Je kan er altijd nog zo'n dure Portescap instoppen zoals RM in de GP drive stopte.

Zou die Portescap passen? Want HPV schrijft ook dat de diameter van de behuizing kleiner is dan die van de latere drives (Q047). Mogelijk heft de wisseling van motor ook tot een verandering van behuizing geleid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 07:20 #1092572

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5177
Kan iemand achterhalen wat de functie van die gele en groene draad zijn geweest?
Ik vermoed dat het de drive van de autohelm 4000 is geweest (of waren er meer met losse drive?) en dat de 4000+ het nieuwe tweeedraads model Q047 had.

Overigens de Q047 uit elkaar gehaald dit weekend en geen spoor van roest gevonden, wel stof van koolborstels.
De afsluiting van de drive om de bewegende arm is strak en dicht.
Als de drive maximaal is uitgelopen wordt de arm behoorlijk wiebelig, ik zie niet hoe dat is te verbeteren.
Lijkt onherstelbare slijtage.

Op 12V aangesloten loopt de Q047 overigens wel een stuk sneller dan de chinese pelagic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 08:19 #1092598

Zou graag zien dat je beide eens test met bijvoorbeeld 10kg, pas op die raymarine heeft een kortere slag en zal dus eerder klaar zijn. jij hebt 330mm slag in onze versie zonder potmeter.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 12:03 #1092658

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6495
Wadloper schreef :

Zou die Portescap passen? Want HPV schrijft ook dat de diameter van de behuizing kleiner is dan die van de latere drives (Q047). Mogelijk heft de wisseling van motor ook tot een verandering van behuizing geleid.

Geen idee. Zie hier misschien voor meer: zeilersforum.nl/index.php/foru...5-gp?start=75#566889
Het staat me bij dat portescap motortje 35 was. Is wel erg duur! De Mabuchi kost "niets"
Daaruit:
Sunday schreef :
Ik heb m'n nieuwe portescap van oude tandwieltje voorzien. Kan nu weer ingebouwd worden. Oude motortje gedemonteerd. Blijkt van een zogenaamde "coreless" constructie te zijn:
het enige dat ronddraait is een buisvormige spoel, welke om een aan het huis gefixeerde cilindervormige magneet heen draait. De spoel weegt heel weinig, motor kan dus heel snel accelereren.
Zie ook: www.faberinc.com/portescap/brushdc_technology.pdf waarin deze portescap ook ter sprake komt.
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 12:06 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 13:00 #1092680

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2917
HPV schreef :
Kan iemand achterhalen wat de functie van die gele en groene draad zijn geweest?

Het printje is in ieder geval iets wat niet van Maxxon is, Gok dat het een meet circuitje is wat terug koppeling gaf betreft hoge motor stroom, voeding loopt door de dikke weerstand en wordt terug gekoppeld naar de AP.

Dat geen enkele Autohelm of Raymarine alle 4 de draden gebruikt zal me ook niet verbazen, denk dat ze de Q047 ook gewoon elders aankochten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl