Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 16 sept 2014 12:13 #552071

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17698
Sunday schreef :
Ik noem het geen aanbieDING, maar een aanbieDER...Natuurlijk kun je ook met de Mabuchi van €4,- terecht!
Je hebt gelijk, verkeerd gelezen :oops:
Het is nog steeds een bizar duur motortje, zeker in vergelijking met de Mabuchi. Zou het niet veel economischer zijn om een complete reserve drive aan boord te hebben liggen en daarnaast een handvol van die Mabuchi's (met de juiste tandwieltjes er op) achter de hand te houden?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 sept 2014 12:14 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 16 sept 2014 12:17 #552073

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26236
Sunday schreef :
Ik noem het geen aanbieDING, maar een aanbieDER.
hij accepteerde mijn bod, wat iets lager ligt dan de prijzen die ik tot nu toe tegenkwam. Het is gewoon een erg duur motortje.
Natuurlijk kun je ook met de Mabuchi van €4,- terecht!
Tja. Er is wereldwijd kennelijk teveel kabaal gemaakt over de ongelofelijke kwaliteit van de Portescap motortjes. Is de prijs die ervoor gevraagd wordt reëel qua prijs/kwaliteit verhouding?

Het begint een beetje op een hype te lijken..

--
stegman

PS.: Is dit trouwens een andere motor dan in die E-Bay advertentie?
Laatst bewerkt: 16 sept 2014 12:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 16 sept 2014 13:02 #552083

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
lodewijk stegman schreef :
PS.: Is dit trouwens een andere motor dan in die E-Bay advertentie?

Ja, die is op de kleine nummertjes anders: de raymarine is "228P 20". Wat dat inhoud weet ik niet, maar de verschillen die ik zie zijn as-diameter: RM is 4mm, die van jou 3,5mm. Ook voltage is vaak verschillend.
De "228P 20" heb ik nergens gevonden anders dan in relatie tot RM...
Laatst bewerkt: 16 sept 2014 13:03 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 16 sept 2014 13:08 #552085

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
ilCigno schreef :
Zou het niet veel economischer zijn om een complete reserve drive aan boord te hebben liggen en daarnaast een handvol van die Mabuchi's (met de juiste tandwieltjes er op) achter de hand te houden?
Ik vind dat hele zeilen al verrekt oneconomisch!
Ik heb drie drives aan boord: één met zo'n duur motortje en twee met mabuchi's. Ik heb thuis 3 reserve mabuchi's, die als de tijd komt een tandwieltje krijgen.
Ik heb nu dus ook een reserve portescap. Zeilen blijft verrekt oneconomisch..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 16 sept 2014 13:33 #552092

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26236
Sunday schreef :
De "228P 20" heb ik nergens gevonden anders dan in relatie tot RM...
Juist dat laatste maakt me een beetje argwanend..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 02 nov 2014 13:00 #566889

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Ik heb m'n nieuwe portescap van oude tandwieltje voorzien. Kan nu weer ingebouwd worden. Oude motortje gedemonteerd. Blijkt van een zogenaamde "coreless" constructie te zijn:
het enige dat ronddraait is een buisvormige spoel, welke om een aan het huis gefixeerde cilindervormige magneet heen draait. De spoel weegt heel weinig, motor kan dus heel snel accelereren.
Zie ook: www.faberinc.com/portescap/brushdc_technology.pdf waarin deze portescap ook ter sprake komt.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2017 21:26 door ilCigno. Reden: Typefoutje eruit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 08 nov 2014 14:09 #568894

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17698
Mooie info Sunday, de sheet van Portescap waarin ze uiteenzetten hoe de berekeningen van zo'n motertje verlopen zou niet mistaan in een collegedictaat elektrotechniek.

Wat ik mij nog afvroeg, hoe monteer je die tandwieltjes op de as? Het gaat om kunststof tandwieltjes, dus verwarmen en op de as krimpen zal niet gaan lijkt me.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 08 nov 2014 14:22 #568901

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Ja, leuk hè? Ik hou ervan om zo'n topic steeds te blijven voorzien van zinvolle info..

Het tandwieltje op de als van de motor, het primaire wieltje, is metaal. (Bij al mijn 4 drives)
Dat heb ik met een kleine tandwieltrekker eraf gehaald bij de oude, en weer opgeperst bij de nieuwe.
De vier secundaire planeetwieltjes zijn wel van kunststof. Helaas is het me tot nu toe niet gelukt hier vervanging voor te vinden..
Laatst bewerkt: 08 nov 2014 14:24 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 29 nov 2015 16:21 #685701

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Op marktplaats staan op dit moment 2 "mabuchi" drives in de aanbieding: één kapotte en één goede. Rond de 150 voor de liefhebber die een reserve wil.
En: er is een alternatieve fabrikant voor drives opgedoken in de USA: pelagic. Compatibel op RM spx5 en ev computers. Ding kost $320: voor dat geld moet je een nette motor op een prima recirculating drive kunnen bouwen. Zoals we hebben gezien stopt RM in een ding van rond de €500 prul-motortjes van €2...
Specs zien er niet slecht uit: pelagicautopilot.com/products/tiller-steer-product/
Kracht versus stroomverbruik in vergelijking met naar ik aanneem RM: pelagicautopilot.com/wp-conten...LoadComparison21.pdf
Laatst bewerkt: 08 mrt 2017 21:29 door ilCigno. Reden: Typefoutje eruit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 14 dec 2015 21:50 #689358

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Ik heb een autohelm 1000 liggen die ik verder niet gebruik en een Raymarine ST2000+ die waarschijnlijk een stuk kompas heeft. Leuk om beide eens uit elkaar te halen en toe te voegen aan dit overzicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 14 dec 2015 21:55 #689360

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Dat zijn wel heel andere apparaten dan de in dit topic beschreven drives, maar toch zeker interessant!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 14 dec 2015 22:10 #689366

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Meer de stand-alone versies van de Autohelm/Raymarine stuur-automaten. Maar voor het overzicht en vergelijk wel leuk om erbij te hebben toch? Ik zal morgen de Autohelm 1000 eens onder handen nemen en op de plaat zetten. De ST2000+ moet ik even ophalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 14 dec 2015 23:43 #689388

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
@Jappe,
Geef die info over de St1000/2000 tillerdrive graag in een apart draadje.

Dit gaat speciaal over de 4000 met SPX-5.

Het is zonde dit draadje te vervuilen met andere info.

groet Spie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 03 jan 2016 22:27 #694243

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Vandaag m'n GP drive van een nieuwe -had ik nog liggen- ball-screw voorzien. De oude viel afgelopen weekend wat op door een beetje "brokkelig" aanvoelen, alsof je de kogeltjes voelde rondgaan met weerstand. Bij demontage bleek dat ie in vergelijk met de nieuwe aanmerkelijk meer zijdelingse beweging liet zien. De oude wordt wordt nu weer reserve..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 09 jan 2016 19:55 #696088

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
M'n nieuwe Pelagic drive is binnen.

Hier bovenaan de gewone drive. (M'n donor)
Midden de GP drive, waar ik afgelopen winter zo'n heel duur Portescap motortje inzette en vorig weekend een nieuwe ballscrew.
Onderaan de Pelagic. Voelt erg degelijk aan, heel wat degelijker dan de consumentenelectronica van RM.
De slag-lengte is gelijk aan de RM drives, de totaal lengte is kleiner. Ik moet dus een nieuw punt op de boot maken. Dat ga ik aan BB maken, de RM dingen blijven dan aan SB.
Bij de Pelagic heb ik ook een set vervangende tandwielen: zijn van staal.
Op de Pelagic zit een Bulgin stekker, kreeg er stopcontact bij. Is veel beter dan de RM reut, dus ga ik de anderen ook ombouwen naar de Bulgin.
Laatst bewerkt: 09 jan 2016 20:28 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 09 jan 2016 20:22 #696104

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6044
Pelagic ziet er echt goed uit. hoeveel gaat het schelen in de afstand roerkoning-stuurautomaat? en is deze gewoon op de raymarine worden aangesloten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 09 jan 2016 20:26 #696105

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Afstand roerkoning -> "pin op helmstok" wordt wat korter -een cm of drie- dan bij de RM. In principe gelijk als bij RM.
Ja, kan gewoon opmde RM computer worden aangesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 10 jan 2016 09:01 #696191

Sunday schreef :
M'n nieuwe Pelagic drive is binnen.

Hier bovenaan de gewone drive. (M'n donor)
Midden de GP drive, waar ik afgelopen winter zo'n heel duur Portescap motortje inzette en vorig weekend een nieuwe ballscrew.
Onderaan de Pelagic. Voelt erg degelijk aan, heel wat degelijker dan de consumentenelectronica van RM.
De slag-lengte is gelijk aan de RM drives, de totaal lengte is kleiner. Ik moet dus een nieuw punt op de boot maken. Dat ga ik aan BB maken, de RM dingen blijven dan aan SB.
Bij de Pelagic heb ik ook een set vervangende tandwielen: zijn van staal.
Op de Pelagic zit een Bulgin stekker, kreeg er stopcontact bij. Is veel beter dan de RM reut, dus ga ik de anderen ook ombouwen naar de Bulgin.

Nog een stuk goedkoper dan de Raymarine ( pelagicautopilot.com/products/tiller-steer-product/ )
Heb je die rechtstreeks bij Pelagic gekocht en zo ja , hoe ging het met de invoerrechten en BTW?
Ad
Laatst bewerkt: 10 jan 2016 09:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 10 jan 2016 09:15 #696193

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Shipping was 45 dollar
Invoer en btw €97
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 25 feb 2016 11:25 #709370

  • SY Rose
  • SY Rose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Oh, ben heel benieuwd hoe die functioneert in vergelijking met de Raymarine (in mijn geval de standaard versie). Is deze stiller bijvoorbeeld? (bzzz, bzzz, bzzz). Voor de rest misschien vergelijkbaar in gedrag/snelheid maar degelijker? Zijn de pinmaten uitwisselbaar met de Raymarine?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 25 feb 2016 12:05 #709380

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Pelagic drive is iets stiller, veel sterker en iets langzamer dan standaard RM drive. Pinmaten zijn identiek.
Ding heeft schakelaars op uiterste standen, RM niet. Moet praktijktesten nog uitvoeren, rapport volgt dan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 14 apr 2016 20:43 #725907

Sunday schreef :
Pelagic drive is iets stiller, veel sterker en iets langzamer dan standaard RM drive. Pinmaten zijn identiek.
Ding heeft schakelaars op uiterste standen, RM niet. Moet praktijktesten nog uitvoeren, rapport volgt dan

Speed depends some on the system type. At load it will be quicker, at no load a bit slower but this depends. It is slightly different with ST4000, vs SPX5, vs EVO 100 as they use a differnent methods of PWM control at various drive levels. The drive also is much less prone to slip when not activated, resulting in less drive required in heavy conditions.
Brian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 15 apr 2016 11:18 #726025

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Hello Brian, welcome to this forum!
I agree with your remarks on the Pelagic drive.
Are you the maker of pelagic?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 28 apr 2016 18:32 #730372

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Sunday:
Even een vraagje:

Ik heb een nieuw motortje voor een reserve pilottiller ST4000, de zelfde afmetingen als de origenele van RM

Bij het plaatsen zit het motortje los in de motorhuls.

Heb jij het vastgezet op de een of andere manier en hoe dan ?

dank alvast

spb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 28 apr 2016 20:20 #730428

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
In het motortje zitten op de kopse kant (waar tandwielkasten zit) twee kleine schroefjes:
In het motortje, de linker, zie je er één zitten:


Ook op de tekening hieronder zie je één van de twee schroefjes:

Die schroefjes moeten in de ronde gaatje van de kunststof ring (nr7 "Gear annulus") vallen: zie ook tekening rechts onder: "end view of Annulus (7)"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl