Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 09 nov 2016 23:01 #783018

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3354
En dat is dan nog de verkeerde kabel, de nmea0183 versie, de N2K is nog eens het dubbele in aanschaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 10 nov 2016 06:04 #783032

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Sunday schreef :
5keer per seconde de drive aansturen is output, ingaande data is input.
Input kan denk ik niet vaak / snel genoeg. Output hoeft denk ik niet zo razendsnel, maar daarover weten de specialisten hier meer denk ik.
Elke 0,2 seconde (=5hz) een outputsignaal is vaak, en doet op zich weinig.
Benadering: De range van de drive is ongeveer 20cm. Volledig in naar volledig uit duurt 5seconden. Elke 0,2 seconden een stuurpulsje levert dan 8mm stuur op. Da's heel weinig, en gelukkig doet mijn pilot niet elke 0,2 seconden "plus 8mm" en dan weer "min 8mm": dat wordt gefilterd met de 10hz inputdata.


Die output is juist van het grootste belang downwind... Daarom zijn de dure automaten met tot 50 keer per seconde bijsturen! Maar er zijn ook momenten dat dempen inderdaad handiger is (en dan is 5 keer of minder ook goed); hangt af van de omstandigheden (golfslag, wind, gewenste koers etc.)

Vergeet niet dat een stuurautomaat bijstuurt NA dat er iets gebeurt. (hoewel de duurste een deels 'prediction mode' hebben (op basis van o.a. de golfslag van de laatste minuten etc.)). Hoe vaker dat gebeurt hoe beter op koers je blijft ipv dwars op een golf te komen ten liggen...

Note: als je geen planerende boot hebt is die 5 keer per seconde op zich al heel aardig (en werkt het voor veruit de meeste mensen geheel naar wens), ook bij downwind. 10 keer is echter nog altijd beter/veiliger, zeker downwind (upwind minder van belang uiteraard).
Bedenk daarbij dat de EVO automaten additionele algoritmen hebben waardoor ze zo wie zo beter sturen dan een SPX.

Als je de Airmar H2183 op nmea0183 aansluit, krijg je geen 10hz signaal binnen...
Laatst bewerkt: 10 nov 2016 06:30 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 10 nov 2016 08:46 #783059

Sunday schreef :
MvN schreef :
Hoe heb je de rate gyro uitgezet in de SPX5?
Nou, eigenlijk niet echt uitgezet, maar doordat ik m'n airmar rategyro via n2k network koppel aan de stuurcomputer zie in de gegevens van de airmar met 10Hz (!) in de stuurautomaat komen.
Mijn combinatie nu werkt véél beter dan de oorspronkelijke standaard set-up: de RM fluxgate in combinatie met de ingebouwde rategyro van de spx-5.
De SP'ers van de airmar zijn ook veel beter dan die van de in spx-5 ingebouwde rategyro.

De stuurcomputer van de SPX5 is volgens mij hetzelfde als van de voorganger , de S1. Daarin zat de rategyro wel al ingeprogrammeerd maar begon pas te werken als je de rate gyro ( of zoals bij mijn zelfgemaakte alternatief) er op aansluit.Zodra er spanning op de input komt gaat het programma naar de versie met rategyro. Je krijgt dan ook allerlei extra instelmogelijkheden te zien. Ik heb hem er later weer af gehaald en dan gaat de stuurcomputer gewoon terug naar de versie zonder rategyro (in feite de S1).
Ik neem eigenlijk aan dat de rate gyro vanzelf uitschakelt als je hem afkoppeld en overgaat op de "oude"configuratie zonder rate gyro.
Hoe de aansluiting in elkaar zit is wel uit deze manuals te halen:
Hier de manual voor de externe rate-gyro waar het afkoppelen wel heel simpel gaat:

Bijlage:

Bestandsnaam: gyroplus_y...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:268 KB

En hier voor de interne:

Bijlage:

Bestandsnaam: Gyrointinstall.pdf
Bestandsgrootte:864 KB

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 10 nov 2016 22:08 #783240

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3354
ZeeZin schreef :


Die output is juist van het grootste belang downwind... Daarom zijn de dure automaten met tot 50 keer per seconde bijsturen! Maar er zijn ook momenten dat dempen inderdaad handiger is (en dan is 5 keer of minder ook goed); hangt af van de omstandigheden (golfslag, wind, gewenste koers etc.)

Dit is totaal buiten het technisch mogelijke, de hierboven gestelde bijstuur frequenties maken dit tot de perfecte roer installatie sloper, verklein deze factor maar minimaal met 250x en dan nog is het heel erg veel. bemonsteren is prima, maar stuur correcties om de paar seconden is al meer dan genoeg.

De basis van en goede piloot is met zo weinig mogelijk correcties een maximaal resultaat te behalen.
Laatst bewerkt: 10 nov 2016 22:12 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 10 nov 2016 22:14 #783242

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
henkvd schreef :
ZeeZin schreef :


Die output is juist van het grootste belang downwind... Daarom zijn de dure automaten met tot 50 keer per seconde bijsturen! Maar er zijn ook momenten dat dempen inderdaad handiger is (en dan is 5 keer of minder ook goed); hangt af van de omstandigheden (golfslag, wind, gewenste koers etc.)

Dit is totaal buiten het technisch mogelijke, de hierboven gestelde bijstuur frequenties maken dit tot de perfecte roer installatie sloper, verklein deze factor maar minimaal met 250x en dan nog is het heel erg veel. bemonsteren is prima, maar stuur correcties om de paar seconden is al meer dan genoeg.

Nee. Gewoon te koop bij B&G Henk (NKE gaat tot 25x/ seconde); FYI: zit op een deel van de huidige Vendee Globe vloot die nu onderweg is... In diverse filmpjes van de deelnemers kun je ze zien zitten.
En ja, die vinden deze top teams nodig voor optimaal hard-core down-wind situatie's. Kun je van vinden wat je wilt, maar dat zijn de feiten.
Om de paar seconden sturen met snelheden >20 knopen betekent namelijk dat je plat gaat... einde race.
Laatst bewerkt: 10 nov 2016 22:15 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 10 nov 2016 22:22 #783246

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3354
knap dat ze het heel houden, de stress moet enorm zijn in de drive, verdere installaties kunnen dit onmogelijk aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 05:06 #783276

Met die 50 Hz zul je wel de executie of samplefrequentie bedoelen. Er bestaan geen actuators/drives die op die tijdschaal iets zinnigs kunnen doen. Een magneetventiel van een hydraulische installatie opent niet in die tijd en een electromotor komt ook niet op gang...

In de praktijk zal de berekende uitgang geintegreerd worden en (ik schat) zo'n 4x per s uitgevoerd worden. En zelfs dat is erg snel.

Graag wat bewijs voor die 50 Hz dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 07:20 #783281

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
De uitslag per keer is door de hoge frequentie beperkt. Ze staan niet 25x, dan wel 50x, van links naar rechts te gaan... De mannen die met 25 / 50 keer vare n gebruiken hydraulische drivers; daar worden geen lineair drives meer gebruikt.

Hier vast leuk artikel met interview met NKE engineer (25x/sec berekeningen/aansturing): www.sailingworld.com/autopilot-anatomy

Dat B&G systeem met 50x kwam naar voren in een interview met 1 van de top teams in de vendee Globe (en als ik mij niet vergis ook voor het trimaran project van Sodebo/Ultim); zal die ook proberen op te snorren van het weekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 07:59 #783287

Ik geloof niets van die 25 of 50 Hz uitsturing. De actuator blijft een binair systeem "stil/links/rechts". Een magneetventiel in een hydraulisch systeem kan eenvoudigweg niet met deze snelheid openen/sluiten.

PS: het artikel lezend slaat het idd op de samplingfrequentie niet de uitsturing. Mijn Simrad systeem sampled ook op 10 Hz (rate compass heeft zelfs een 20 Hz output), en ik kan een integrator op de output zetten zodat er pas bijgestuurd wordt als en een (instelbare) significate uitslag (dat tenminste de speling in het systeem is) bereikt is. Dit voorkomt ook al te nerveus gedrag. Bij snelle, gevoelige, planerende schepen zal de gain van de automaat naar beneden moeten en deze dode band ook. Verwacht echter niet dat zo'n systeem in staat is om de helmstok 50x per s één millimeter te bewegen. In de praktijk zal er eerder 5x per sec 1 cm bijgestuurd worden. Ook knap, trouwens...
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 08:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 08:20 #783288

KvB schreef :
Het enige dat ik tot nu aan elektronica heb aangeschaft is een kleine kaartplotter. Een Garmin GPSMap 421. Die ondersteunt NMEA 0183 en N2K. Volgens de handleiding dan, ding is nog niet uit de doos geweest.

De autopilot wordt voor mij eigenlijk een backup voor een Windpilot Pacific (ook nog niet uitgepakt). Als het voldoende waait zal de Windpilot sturen. Het sturen op windgegevens is bij mij dus wat minder belangrijk dan bij jou.

De boot (project) heeft verder nog helemaal niets aan elektronica. Kan nog alle kanten op.

ALs je een windpilot hebt dan kun je overwegen om een eenvoudige helmstok-stuurautomaat te koppelen aan de windpilot.Op die manier stuurt het hulproer van de windpilot de boot en heb je genoeg aan een (erg) kleine stuurautomaat die vrijwel geen stroom gebruikt.

Ik ken mensen die een dergelijke stuurautomaat als backup aan boord hebben, als de "grote" geintegreerde stuurautomaat faalt dan is er nog een optie over. Je kunt er ook mee starten, je wilt je stuurautomaat immers gebruiken als er geen wind is, dus is het wellicht noet meteen nodig om deze te integreren met je wind-instrumenten.

Groet,

SJoerd
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 09:58 #783315

  • KvB
  • KvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
@Sailingcamelot:
Daar heb je helemaal gelijk in. Kleine "goedkope" tiller pilot koppelen aan de kracht van de Windpilot is goede oplossing.

Ik zit op dit moment nog even op het spoor "Pelagic drive in combinatie met een eenvoudige (goedkope!) stuurcomputer". Als ik op dat spoor een beetje in de buurt van de prijs van een midrange (€ 600? ) tiller pilot kan blijven zou dat mijn voorkeur hebben. Geen idee of dit realistisch is. Het zou betekenen dat ik een losse stuurcomputer voor € 300 - € 400 moet vinden. Die van Pelagic zelf is iets van USD 800 las ik. Toch ongeveer het dubbele.

Als bovenstaande lukt heb ik een echte en sterke backup ( scenario: Windpilot kapot, kans is klein maar toch ....).

Groet,
Karel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 11:29 #783335

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7159
Je kunt de Pelagic drive combineren met een bcalmxp computer: www.windautopilot.de/bcalmxp/bcalmxp.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 17:53 #783420

  • KvB
  • KvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Super zeg! Ga me er in verdiepen, thx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 18:41 #783433

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Nachtvlinder schreef :
Ik geloof niets van die 25 of 50 Hz uitsturing. De actuator blijft een binair systeem "stil/links/rechts". Een magneetventiel in een hydraulisch systeem kan eenvoudigweg niet met deze snelheid openen/sluiten.

PS: het artikel lezend slaat het idd op de samplingfrequentie niet de uitsturing. Mijn Simrad systeem sampled ook op 10 Hz (rate compass heeft zelfs een 20 Hz output), en ik kan een integrator op de output zetten zodat er pas bijgestuurd wordt als en een (instelbare) significate uitslag (dat tenminste de speling in het systeem is) bereikt is. Dit voorkomt ook al te nerveus gedrag. Bij snelle, gevoelige, planerende schepen zal de gain van de automaat naar beneden moeten en deze dode band ook. Verwacht echter niet dat zo'n systeem in staat is om de helmstok 50x per s één millimeter te bewegen. In de praktijk zal er eerder 5x per sec 1 cm bijgestuurd worden. Ook knap, trouwens...
Ben het hier volledig mee eens. Het gaat om de bemonstering frequentie van de besturing, niet om het uitgaande signaal voor de aandrijving. Je zou anders een hevig trillende helmstok of stuurwiel in je handen hebben. De aansturing van de motor van mijn st4000 door de EVO-100 is zo te zien gewoon aan/uit en dan links of rechts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 18:55 #783439

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Heeft niks met geloven te maken; het zijn gewoon de feiten. Als je die niet wilt zien prima, jouw keuze.
Een drive werkt (zeker downwind op de VG boten) permanent. Stuurt net zo lang tot de gewenste koers er is. De bijsturing (stoppen/andere richting) dan wel continuering (langer doorsturen in zelfde richting) ivm koers nog niet gehaald) vindt plaats op basis van de kwaliteit (snelheid + algoritmen) van de automaat.

Gelukkig zijn er bedrijven als NKE en B&G die dit soort AP's maken, anders hadden de heren schippers het nu een stuk lastiger gehad ;) (en voor ons minder spektculair, want de hoeveelheid zeiloppervlak die zij voeren in de VG ondanks solo varen kan alleen vanwege die mega snelle AP's...

Dit topic laat ik verder voor wat het is. In gesprek zijn over zaken waar te veel mensen hier klaarblijkelijk geen kaas van hebben gegeten heeft weinig zin.

Welterusten.


PS: de SPX accepteert EV1 data niet (de puck die bij een EVO stuurautomaat zit; het brein van de automaat), en het is zeer twijfelachtig of de H2183 data (ook al zet je die op de Seatlak / SeatalkNG bus) uberhaupt wel gebruikt wordt in het sturen... aldus de technische Raymarine experts. Maar die weten er gelukkig voor een aantal van jullie ook niks van, dus zou dat ook vooral niet aannemen :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 19:54 #783463

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3354
ZeeZin schreef :

Dit topic laat ik verder voor wat het is. In gesprek zijn over zaken waar te veel mensen hier klaarblijkelijk geen kaas van hebben gegeten heeft weinig zin.

Welterusten.



Ga er verder geen moeite voordoen, maar houd er op technisch niet mogelijk en niet heel te houden, de hele roer installatie sloop je in een zeer korte tijd, onmogelijk.
Dat slopen gaat al prima bij 1 a 2 keer per seconde.

Goh waar zou de naam bang,bang kleppen vandaan komen in een hydraulische installatie. ;)
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 20:00 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 11 nov 2016 19:55 #783464

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7159
Fijn dat je mijn topic over drives verlaat met je onzin zeilzin!
Kom in een ander topic maar eens met feiten of echte bronnen, anders dan de onzinnige prietpraat als in www.sailingworld.com/autopilot-anatomy
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 19:58 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 12 nov 2016 08:15 #783511

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 442
Ik vermoed dat je de hoge sample frequentie inderdaad los moet zien van de frequentie waarmee de drive unit ingrijpt.
Ik heb zelf een NKE pilot met een hydraulische drive. Nooit gemerkt dat deze vele keren per seconde de koers van de boot wil bijstellen. WEL gemerkt dat dit een waanzinnig goede pilot is die je het mogelijk maakt je boot ook door de pilot te laten sturen wannneer deze in vol plane onder gennaker vaart.
75Mijls IJsselmeer - www.75mijls.com
30Mijls Markermeer - www.30mijls.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 12 nov 2016 09:27 #783525

Deze discussie doet me een beetje denken aan de discussies over de refresh rate bij televisies.
Heel lang was die 50 Hz , daarna 100 , toen 200 en nu zelfs nog hoger.
Eigenlijk nooit zo veel verschil kunnen zien dat het het geld van een nieuw toestel waard is :whistle:

off topic , dat wel ...... :dry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 12 nov 2016 10:27 #783543

Mensen kunnen in de meeste situaties nog steeds beter sturen (hogere bootsnelheid) dan APs. Dat komt niet omdat mensen 100 keer per seconde stuurbewegingen maken maar omdat ze veel beter en sneller waarnemen wat de toestand is en wat eraan komt (wind, golf, helling). Bovendien is een boot zoveel massa dat met hoge frekwentie daar invloed op uitoefenen weinig kans maakt op succes.
Automaten die heel snel moeten sturen nemen kennelijk nog niet goed genoeg waar wat er te gebeuren staat :woohoo:

En wat die refresh rates van televisies betreft: het verschil tussen 50 en 100Hz is wel te zien, met name in je perifere gezichtsveld: je ooghoeken. Een 50Hz TV in beeld in je ooghoek zie je knipperen, een 100Hz niet.
"het forum is er dank zij de leden "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 12 nov 2016 11:31 #783570

Oja, iets met interlace! Blij dat die LCD schermen van zichzelf een stuk rustiger zijn. Maar qua stuurautomaten: ik dank dat slimmer sturen belangrijker is dan véél of snél kunnen sturen. Beide is het beste natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 04 dec 2016 11:54 #789475

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Bij de keuze van een nieuwe stuurautomaat vergelijk ik op dit moment de Raymarine ev-100 tiller en de Pelagic pelagicautopilot.com. Voor zover ik kan beoordelen is de hardware van de Pelagic robuuster, maar de 'lerende' computer van RM slimmer waardoor het mechaniek daarvan minder belast wordt.

Ik volg deze draad met belangstelling en ben benieuwd naar jullie afwegingen, bv Sunday en IlCigno maar wellicht ook anderen. Ik heb nog geen netwerk, wel een RM kaartplotter e65 met Lighthouse.

Het is niet mijn bedoeling om deze draag te kapen, dus als dit beter thuishoort bij een nieuw topic hoor ik dat ook graag. Alvast dank voor jullie reactie.
Laatst bewerkt: 04 dec 2016 18:40 door Ensor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 04 dec 2016 16:54 #789505

Sunday schreef :
Je kunt de Pelagic drive combineren met een bcalmxp computer: www.windautopilot.de/bcalmxp/bcalmxp.html

Ben een tijdje met de heer achter bcalmxp bezig geweest, maar kreeg steeds minder vertrouwen in het verhaal. Erg houtje touwtje en ik ben uiteindelijk afgehaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 mrt 2017 12:34 #813893

  • peejee
  • peejee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Met mijn Victoire 34 wil ik een keer de sprong over de oceaan wagen. De boot is nu uitgerust met een Windpilot windvaan, die ik vaak denk te gaan gebruiken en een Raymarine autopilot, die ik vast ook best vaak nodig zal hebben.
De Raymarine EV100 tiller, www.raymarine.com/view/?id=7679, is een jaar of zeven oud en doet het prima, maar of dat zo blijft bij intensief gebruik moet natuurlijk nog blijken. Ze willen er nog weleens mee ophouden. Wat raden jullie aan: de tiller preventief laten reviseren (werd mij aangeraden door een Raymarine-vertegenwoordiger), een reserve tiller kopen of gewoon met de huidige set op pad gaan? Ik ben in deze ook heel benieuwd naar het advies van tiller-verzamelaar Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 mrt 2017 12:45 #813896

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5328
Die is eenvoudig:

Reserve tiller-drive kopen.

Met elke andere oplossing kan nog immer vanalles stuk gaan, en heb je weer niks.

Bovendien lijkt t mij geen pretje om iets dergelijks onderweg uit elkaar te moeten pielen omdat reserve onderdeel X er in moet. Gewoon de andere unit er op, en doorgaan. Zorg wel dat de reserve drive getest is op jouw boot, met jouw configuratie aan stekkers, connectors, etc. voor je vertrekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl