Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Snel en veilig LiFePO4 laden

Snel en veilig LiFePO4 laden 15 dec 2019 22:20 #1109607

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
alweereengijp schreef :
Zeilprutser schreef :
alweereengijp schreef :
Nou, daar kom je niet zonder de regelaar te slopen en dat wil ik eigenlijk niet...
1 koop een nieuwe extra regulator, weet niet wat die in jouw geval kost?
Dan sloop je de huidige niet.
2 je kan volgens mij bij jouw type gewoon de draad los solderen zoals ze doen bij het vervangen van de koolborstels

Heb de regelaar nog niet los gevonden. Maar yanmar onderdelen zijn wel duur dus inderdaad richting optie 2.
De koolborstel moet dan volledig geïsoleerd van z’n houder worden gemonteerd. Dus het metaal waar koolborstel gesoldeerd zit ruimer uitboren en voorzien isolatie. Dan de draad van de koolborstel geïsoleerd naar buiten brengen en fixeren. Nog even kijken of het veertje niet van binnen nog het metaal raakt, anders gaat die voor geleider spelen.
Lijkt te doen en kan later ook naar origineel worden teruggebracht door weer door te solderen....

Ga ook nog naar de oplossing van Noreen kijken want diodes er ook buiten geeft nog meer potentie.

Het gaat alleen om de boutgaten en positie van borstelhouder.
Volgens mij hebben deze dezelfde footprint:



$16 op aliexpress:

www.aliexpress.com/item/327102...4,searchweb201603_53

Lijkt me goed om te dokteren en je hebt meteen nieuwe borstels.
Het ronde regulator-deel in het midden lijkt makkelijk verwijderbaar.

Of anders op Amazon: www.amazon.com/Valeo-Alternato...C7BVPRTRCXEYG76AJMVP

Wel duurder maar nog steeds veel minder dan de $199 voor het Balmar part.

Heb je trouwens part nummers van de Valeo alternator en de regulator?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 15 dec 2019 22:33 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 16 dec 2019 00:00 #1109617

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
37South schreef :

Lijkt me goed om te dokteren en je hebt meteen nieuwe borstels.

alweereengijp zijn alternator heeft pas 70 draaiuren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 16 dec 2019 05:53 #1109623

3Noreen schreef :
37South schreef :

Lijkt me goed om te dokteren en je hebt meteen nieuwe borstels.

alweereengijp zijn alternator heeft pas 70 draaiuren.

Op mijn bootje laad ik de accu’s met een aangepaste dynamo , waar je even op moet letten is of je een koper of aluminium gewikkelde dynamo hebt, de laatste is tegenwoordig vrij polulair omdat die goedkoper is .

Ik heb je standaard lagers meteen vervangen door andere skf lagers die een hogere temperatuur beter kunnen hebben , vooral het “vet” binnenin .

Als laatste heb ik de “stock fan” vervangen door een beter type .

4 uur bv 100A wat hier bij mij ook meteen het maximale is uit de dynamo trekken gaat prima , via een goede kwaliteit v -snaar en op de juiste spanning.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 16 dec 2019 08:22 #1109648

37South schreef :

Heb je trouwens part nummers van de Valeo alternator en de regulator?

Ja, maar google leverde me niets bruikbaars op zo snel.



Dank voor de link. Ik zal die op Ali eens bekijken, dat is het experiment wel waard.

De dynamo van de yanmar ziet er wel degelijk uit. Koper gewikkeld gelukkig, daar kan je nog wat aan solderen als het ooit nodig is. Denk dat de ventilatie verbeteren absoluut kan, dat is maar een simpel gevouwen blikje. Waar haal je zo'n betere fan vandaan eigenijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 16 dec 2019 08:27 #1109652

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Ik zou eerst maar eens kijken hoever je kunt gaan met het laden met stroombeperking door de Rheostat. In principe hoef je niets anders te veranderen, tenzij je de haalbare max stroom nog te laag vindt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 16 dec 2019 10:06 #1109705

alweereengijp schreef :
37South schreef :

Heb je trouwens part nummers van de Valeo alternator en de regulator?

Ja, maar google leverde me niets bruikbaars op zo snel.



Dank voor de link. Ik zal die op Ali eens bekijken, dat is het experiment wel waard.

De dynamo van de yanmar ziet er wel degelijk uit. Koper gewikkeld gelukkig, daar kan je nog wat aan solderen als het ooit nodig is. Denk dat de ventilatie verbeteren absoluut kan, dat is maar een simpel gevouwen blikje. Waar haal je zo'n betere fan vandaan eigenijk?

zoek even op “modified fan alternator”
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 16 dec 2019 23:02 #1109967

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nog even ten overvloede. De discussie heeft zich geconcentreerd op de regulator voor de Valeo alternator voor Yamaha, waarbij voor een goedkope oplossing een kleine ingreep op de bestaande regulator nodig is om rechtstreeks bij de Field aansluiting te komen. Misschien schrikt dit sommigen af. Alweereengijp heeft z'n hele alternator van de motor gehaald, dat kwam hem zo uit, maar het is natuurlijk ook voldoende om alleen de regulator eraf te halen, dat scheelt veel werk.
Bij veel scheepsdiesels, zoals Volvo, worden Bosch alternators gebruikt. Daar is de ingreep veel eenvoudiger. De regulator met borstelhouder zit met 2 schroefjes vast. Die kan verwijderd worden en vervangen door alleen een borstelhouder met rechtstreekse Field-toegang. Deze zijn van diverse bronnen te betrekken.

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 01:34 #1109974

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
37South schreef :
Nog even ten overvloede. De discussie heeft zich geconcentreerd op de regulator voor de Valeo alternator voor Yamaha, waarbij voor een goedkope oplossing een kleine ingreep op de bestaande regulator nodig is om rechtstreeks bij de Field aansluiting te komen. Misschien schrikt dit sommigen af. Alweereengijp heeft z'n hele alternator van de motor gehaald, dat kwam hem zo uit, maar het is natuurlijk ook voldoende om alleen de regulator eraf te halen, dat scheelt veel werk.
Bij veel scheepsdiesels, zoals Volvo, worden Bosch alternators gebruikt. Daar is de ingreep veel eenvoudiger. De regulator met borstelhouder zit met 2 schroefjes vast. Die kan verwijderd worden en vervangen door alleen een borstelhouder met rechtstreekse Field-toegang. Deze zijn van diverse bronnen te betrekken.

Op onze Volvo-Penta D2-55 zit een Mitsubishi 115A alternator met interne regulator. Die krijgen we niet gemodificeerd zonder hem uit te bouwen.

Dat neemt niet weg dat je Wally100 (die net als de SeaLITHIUM VRC-100 de alternator zelf regelt) een fraaie oplossing is. Voor de VRC-100 hoef je je alternator zelfs helemaal niet aan te passen. Je hebt dan geen externe regelaar/diodes met groot koellichaam (wat zeker z'n voordelen heeft), maar een alternator (laten) modificeren (hoe eenvoudig ook) is voor de gemiddelde zeiler denk ik geen aantrekkelijke optie als er eenvoudiger alternatieven voorhanden zijn die in de praktijk ook afdoende werken.

Ik ken nog niemand die ervaring heeft met de VRC-100 en ben benieuwd naar de langere termijn ervaringen met je Wally100. Voor deskundige doe-het-zelvers die het onderste uit de kan willen halen qua opbrengst is het slim regelen van de alternator zelf zeker een mooie oplossing. Ik ben nieuwsgierig hoeveel extra vermogen je zo uit je alternator weet te krijgen zonder dat die vroegtijdig het loodje legt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 01:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 03:53 #1109976

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Hans,
Ik ken inmiddels je mening en respecteer die, maar ik ben wel benieuwd hoe je bepaalt wat niet aantrekkelijke opties zijn van "de gemiddelde zeiler". Zie jij jezelf als de gemiddelde zeiler, is dat de gemiddelde zeiler in Nederland of de gemiddelde zeiler bij jou op de steiger? Ik heb al vele jaren met gemiddelde (of misschien niet zo gemiddelde) zeilers gewerkt die zeer technisch bekwaam zijn en "hands on" ingesteld zijn. Ook hier in het ZF kom ik zeer kapabele mensen tegen die er hun hand niet voor omdraaien 'even' hun alternator te demonteren om daar mee aan de slag te gaan, zonder specialist te zijn. Als de job geklaard is, is dat waarschijnlijk wel het geval. Dat is helemaal niet zo'n enorm karwei zoals jij dat misschien ziet. Voor velen geeft het in detail kennen van de systemen aan boord enorme voldoening en is ook van grote praktische waarde als er onderweg iets mis gaat en er geen havens dichtbij zijn. Vaak zijn de boeken van Nigel Calder op hun boekenplanken te vinden.

Overigens gaat de discussie in dit draadje al een tijd over de eenvoudige manier om met een rheostat de output van de alternator te beperken en niet over wat een geweldig product de Wally100 is.

Het installeren van een externe alternator regulator, waarbij aanpassing van de alternator nodig is, is trouwens niets nieuws. Serieuze cruisers wereldwijd installeren al decennia lang dit soort apparatuur op hun schepen om meer efficiency bij het acculaden te verkrijgen. Hier in NZ is het een van de eerste dingen die aangepakt worden bij een nieuw schip. Er zijn wereldwijd tientallen produkten op de markt gebracht en duizenden units verkocht. Als dit produkten zouden zijn die geen "aantrekkelijke optie" voor de gemiddelde zeiler zijn dan zou de markt hiervoor tamelijk hopeloos zijn. Ik had mijn eerste BEP smart regulator in de 80-er jaren toen BEP nog heel klein was, hier in AKL. Een van hun eerste produkten was een smart external regulator.

Wat betreft vroegtijdig het loodje leggen van de alternator, dat is nou net wat voorkomen wordt met de Wally en ook de rheostat oplossing.

DC-DC oplossingen waar jij een voorstander van bent kunnen evengoed de alternator overbelasten. Als urenlang met 50A geladen zou worden via DC-DC dan geeft dat precies dezelfde belasting als wanneer rechtstreeks met 50A geladen wordt. Alleen heb je bij direct laden veel meer directe controle over het laadproces en heb je geen dure extra electronica nodig.

Ach, zo hebben we allemaal onze voorkeuren en onze eigen inzichten. Bedankt in ieder geval voor je prima input.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 04:10 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 06:40 #1109987

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
37South schreef :
Het installeren van een externe alternator regulator, waarbij aanpassing van de alternator nodig is, is trouwens niets nieuws. Serieuze cruisers wereldwijd installeren al decennia lang dit soort apparatuur op hun schepen om meer efficiency bij het acculaden te verkrijgen. Hier in NZ is het een van de eerste dingen die aangepakt worden bij een nieuw schip. Er zijn wereldwijd tientallen produkten op de markt gebracht en duizenden units verkocht. Als dit produkten zouden zijn die geen "aantrekkelijke optie" voor de gemiddelde zeiler zijn dan zou de markt hiervoor tamelijk hopeloos zijn. Ik had mijn eerste BEP smart regulator in de 80-er jaren toen BEP nog heel klein was, hier in AKL. Een van hun eerste produkten was een smart external regulator.

Ik was me niet bewust van dat LiFePO4 accu's al enkele decennia wijdverbreid in gebruik zijn. Het onderwerp van dit draadje.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 06:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 07:06 #1109993

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
37South schreef :
Het installeren van een externe alternator regulator, waarbij aanpassing van de alternator nodig is, is trouwens niets nieuws. Serieuze cruisers wereldwijd installeren al decennia lang dit soort apparatuur op hun schepen om meer efficiency bij het acculaden te verkrijgen. Hier in NZ is het een van de eerste dingen die aangepakt worden bij een nieuw schip. Er zijn wereldwijd tientallen produkten op de markt gebracht en duizenden units verkocht. Als dit produkten zouden zijn die geen "aantrekkelijke optie" voor de gemiddelde zeiler zijn dan zou de markt hiervoor tamelijk hopeloos zijn. Ik had mijn eerste BEP smart regulator in de 80-er jaren toen BEP nog heel klein was, hier in AKL. Een van hun eerste produkten was een smart external regulator.

Ik was me niet bewust van dat LiFePO4 accu's al enkele decennia wijdverbreid in gebruik zijn. Het onderwerp van dit draadje.

Bedoel je deze opmerking als een soort grap? Het is toch niet zo heel moeilijk om te begrijpen dat het modificeren van de regulator om toegang te krijgen tot de field aansluiting niet anders is voor LFP laden dan bij “smart” laden van lead acid accu’s, dat al decennia lang gebeurt? Je stelt me teleur.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 07:09 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 07:36 #1109999

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
37South schreef :
niet anders is voor LFP laden dan bij “smart” laden van lead acid accu’s, dat al decennia lang gebeurt? Je stelt me teleur.

Dan moet ik je echt teleur stellen. Het laden van LiFePO4 heeft een aantal aspecten die heel anders zijn dan het laden van lead acid. Met name een ander laad regime en veel lagere inwendige weerstand.
Een “smart” regelaar moet bij lead acid de alternator opvoeren. Bij LiFePO4 afremmen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 07:40 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 07:41 #1110001

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
37South schreef :
niet anders is voor LFP laden dan bij “smart” laden van lead acid accu’s, dat al decennia lang gebeurt? Je stelt me teleur.

Dan moet ik je echt teleur stellen. Het laden van LiFePO4 heeft een aantal aspecten die heel anders zijn dan het laden van lead acid. Met name een ander laad regime en veel lagere inwendige weerstand.

Alsof ik dat niet zou weten. Ik zou het zeer op prijs stellen als je dit draadje niet verder zou vervuilen met dit soort onnozele opmerkingen die totaal geen bijdrage leveren.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 07:50 #1110005

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
37South schreef :
3Noreen schreef :
37South schreef :
niet anders is voor LFP laden dan bij “smart” laden van lead acid accu’s, dat al decennia lang gebeurt? Je stelt me teleur.

Dan moet ik je echt teleur stellen. Het laden van LiFePO4 heeft een aantal aspecten die heel anders zijn dan het laden van lead acid. Met name een ander laad regime en veel lagere inwendige weerstand.

Alsof ik dat niet zou weten. Ik zou het zeer op prijs stellen als je dit draadje niet verder zou vervuilen met dit soort onnozele opmerkingen die totaal geen bijdrage leveren.

Je zou natuurlijk gewoon op de argumenten in kunnen gaan. In plaats van herhaalt het verschil tussen lood accu's en LiFePO4 onder de tafel te schuiven. Het telkens maar weer over lood accu's beginnen vind ik nu weer erg vervuilend in dit draadje. Dat er al decennia probleemloos loodaccu's geladen zijn heeft zeer weinig te maken met de problemen die zijn gekomen met het laden van LiFePO4.
Sorry there's a new kid on the block.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 08:07 #1110008

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
37South schreef :
3Noreen schreef :
37South schreef :
niet anders is voor LFP laden dan bij “smart” laden van lead acid accu’s, dat al decennia lang gebeurt? Je stelt me teleur.

Dan moet ik je echt teleur stellen. Het laden van LiFePO4 heeft een aantal aspecten die heel anders zijn dan het laden van lead acid. Met name een ander laad regime en veel lagere inwendige weerstand.

Alsof ik dat niet zou weten. Ik zou het zeer op prijs stellen als je dit draadje niet verder zou vervuilen met dit soort onnozele opmerkingen die totaal geen bijdrage leveren.

Je zou natuurlijk gewoon op de argumenten in kunnen gaan. In plaats van herhaalt het verschil tussen lood accu's en LiFePO4 onder de tafel te schuiven. Het telkens maar weer over lood accu's beginnen vind ik nu weer erg vervuilend in dit draadje. Dat er al decennia probleemloos loodaccu's geladen zijn heeft zeer weinig te maken met de problemen die zijn gekomen met het laden van LiFePO4.
Sorry there's a new kid on the block.

Wat voor spelletje probeer je nou te spelen? Wil je mijn woorden aub niet uit hun verband trekken door onvolledige quotes. Dat is zo doorzichtig en kinderachtig.
Als je twijfelt aan mijn begrip van de verschillen tussen laden van LiFePo4 accus en lead_acid, ga dan even terug naar het begin van dit draadje, dat ik zelf ben begonnen. Nogmaals, stop met het vervuilen van dit draadje.
Kan een moderator hier misschien iets aan doen?
Ik zal verder niet op je irritante onzin reageren.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 08:20 #1110012

Ik zou het op prijs stellen als jullie beide techneuten op een normale manier met elkaar discussiëren. Als geïnteresseerde lezer heb ik geen van jullie nog kunnen betrappen op aperte onzin. Dus ff dimmen graag.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 08:25 #1110015

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
Noballast schreef :
Ik zou het op prijs stellen als jullie beide techneuten op een normale manier met elkaar discussiëren. Als geïnteresseerde lezer heb ik geen van jullie nog kunnen betrappen op aperte onzin. Dus ff dimmen graag.

Ik zal me er nooit meer mee bemoeien. Fijne dag verder. Van mij zul je geen info of bijdrages over LiFePO4 hier zien.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 08:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 09:04 #1110024

Jammer :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 09:45 #1110031

Heren, de energie spat er af!

Hans, een dynamo zit met twee bouten vast en de regelaar met drie. En dat is dan de ingewikkelde variant blijkbaar. Dat is geen rocket science hoor. Wel als je motor zo krap ingebouwd is dat je er niet bij kan, dan wordt t yoga. Denk dat als er twee of drie voorbeelden gedocumenteerd staan op dit forum het voor bijna iedereen een haalbare kaart is. Maar misschien dat ik daar straks nog anders tegenaan kijk, we gaan t beleven!
En ja, zeilers die oliepeil controleren al ingewikkeld vinden en liever alleen met zeilen bezig zijn, die zullen hiervoor niet in de rij staan. Ook prima toch!

Een Dc/Dc kastje is eveneens een prima oplossing maar wel veel duurder, zeker als je wat meer vermogen wil trekken. Dan zit je snel richting 700-1000 euro. En ik heb twee motoren dus als het ook lukt met de oplossing van 37S dan ben ik 100 euro verder voor beide. En weer wat geleerd en gedeeld.

De regelaar van Ali is besteld. Wordt vervolgd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 10:21 #1110033

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
37South schreef :
ik ben wel benieuwd hoe je bepaalt wat niet aantrekkelijke opties zijn van "de gemiddelde zeiler". Zie jij jezelf als de gemiddelde zeiler, is dat de gemiddelde zeiler in Nederland of de gemiddelde zeiler bij jou op de steiger? Ik heb al vele jaren met gemiddelde (of misschien niet zo gemiddelde) zeilers gewerkt die zeer technisch bekwaam zijn en "hands on" ingesteld zijn. Ook hier in het ZF kom ik zeer kapabele mensen tegen die er hun hand niet voor omdraaien 'even' hun alternator te demonteren om daar mee aan de slag te gaan, zonder specialist te zijn. Als de job geklaard is, is dat waarschijnlijk wel het geval. Dat is helemaal niet zo'n enorm karwei zoals jij dat misschien ziet. Voor velen geeft het in detail kennen van de systemen aan boord enorme voldoening en is ook van grote praktische waarde als er onderweg iets mis gaat en er geen havens dichtbij zijn. Vaak zijn de boeken van Nigel Calder op hun boekenplanken te vinden.

Ik zie mijzelf niet als de gemiddelde zeiler. Die heeft - in tegenstelling tot jij en ik - de standaardwerken van Nigel Calder niet op de boekenplank staan. Lange afstandscruisers en vertrekkers maken hier maar een heel klein deel uit van de zeilerspopulatie, het overgrote deel zijn watersporters die vooral dagtochten maken en 's avonds in veel gevallen weer netjes aan de walstroom liggen. Dat is in NZ waarschijnlijk anders en verklaart mogelijk ons verschillend perspectief.

De ZF leden die hier min of meer regelmatig aan technische draadjes bijdragen zijn (op technisch/DIY vlak) zeker niet representatief voor 'de gemiddelde zeiler'. Dat blijk ook uit de reacties die ik op de meest onverwachte momenten en plaatsen krijg op mijn zonnepanelen en LFP projectdraadjes hier op het forum. Onder degenen die zich hier op het forum laten horen zitten inderdaad zeer capabele mensen voor wie het demonteren en modificeren van een alternator geen enorm karwei is. Voor mij persoonlijk is het dat ook niet, hoewel het bij mij ook geen karweitje zou zijn dat ik in een dagdeel fix (al was het alleen al omdat de alternator door de krappe inbouw moeilijk bereikbaar is).

Naar mijn idee is een dag of dagdeel ongeveer de grens waarbij de meeste zeilers voor de weg van de mindere weerstand zullen kiezen, ook als die vanuit technisch oogpunt misschien iets minder fraai is. Als het werkt boeit het hoe en waarom velen niet en let men hier in NL meer op prijs. DC-DC oplossingen zoals onze MacPlus en de Victron en Sterling opties zijn op dit punt in het nadeel vanwege hun aanschafprijs. Je opmerking over Bosch alternators op Volvo-Penta motoren verleidde mij tot een aanvulling, mijn bespiegelingen over 'de gemiddelde zeiler' zullen de technisch geïnteresseerde lezers van dit draadje hoogst waarschijnlijk worst wezen. Om je projectdraadje niet verder te vervuilen zal ik er na deze post ook over ophouden.

Doe-het-zelf-producten [ Click to expand ]


37South schreef :
Overigens gaat de discussie in dit draadje al een tijd over de eenvoudige manier om met een rheostat de output van de alternator te beperken en niet over wat een geweldig product de Wally100 is.

Ik vind je Wally100 oprecht een heel interessante optie voor zeilers die aan de bron willen regelen en niet terugschrikken voor het (laten) modificeren van hun alternator. Als je eerder met je draadje was gekomen had ik mogelijk zelfs geprobeerd er een bij ons aan boord te krijgen. ;)
Ook de VRC-100 van Nordkyn Design zou ik serieus hebben overwogen als die eerder beschikbaar was geweest. En bij een zelfbouw LFP-accubank waren ook de laders van forumlid Peper in beeld geweest.

Je rheostat optie is in mijn ogen vooral prijstechnisch heel interessant voor DIY zeilers. Technisch voegt het naar mijn idee niets toe aan bestaande opties en mist het de set-it-and-forget-it van je Wally100. Als je de grenzen van verantwoorde laadstroom vanuit je alternator op gaat zoeken is die rheostat naar mijn idee ook gelijk een riskante regelknop als je de alternatortemperatuur in de verschillende scenario's niet nauwlettend in de gaten houdt. Om bij human error afhankelijk te zijn van de overtemperatuurbeveiliging van doorsnee alternators lijkt mij gezien de ervaringen van 3Noreen en diverse andere praktijkgevallen van uitgebrande alternators persoonlijk geen wenselijke optie.

37South schreef :
Wat betreft vroegtijdig het loodje leggen van de alternator, dat is nou net wat voorkomen wordt met de Wally en ook de rheostat oplossing.

Ik beweer niet anders maar heb misschien wat onduidelijk geformuleerd.

37South schreef :
DC-DC oplossingen waar jij een voorstander van bent kunnen evengoed de alternator overbelasten.

Helemaal mee eens. Ik ben waarschijnlijk ook een kleinere fan van DC-DC oplossingen dan jij denkt (hoewel de combi laadstroombeperking-accuscheider en programmeerbare en modulerende in/uitschakeling van de MacPlus erg prettig is). Ik zou er bij DC-DC oplossingen en jouw rheostat ook altijd voor pleiten om bij de rand weg te blijven. Als je het onderste uit de kan wilt halen is een intelligente temperatuurgestuurde alternator regelaar ook in mijn ogen de meest aangewezen optie.
Op de langere termijn zal bij de diverse oplossingen blijken in hoeverre ze de alternator voldoende ontzien en hoeveel je in de praktijk met een Wally100 of VRC-100 aan extra laadvermogen uit de alternator weet te halen ten opzichte van een meer statische stroombeperking van een DC-DC lader.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 14:11 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 10:54 #1110041

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
alweereengijp schreef :
Dat is geen rocket science hoor. Wel als je motor zo krap ingebouwd is dat je er niet bij kan, dan wordt t yoga.

Dat is bij ons (en veel moderne monohulls denk ik) het geval. Nog steeds geen rocket science, maar wel meer gedoe dan veel watersporters er voor over zullen hebben of aandurven. Ik neem mezelf hierin niet als maat, ik ben net als jij en de andere posters hier niet vies van een interessante klus.

alweereengijp schreef :
En ja, zeilers die oliepeil controleren al ingewikkeld vinden en liever alleen met zeilen bezig zijn, die zullen hiervoor niet in de rij staan. Ook prima toch!

Inderdaad.

alweereengijp schreef :
Een Dc/Dc kastje is eveneens een prima oplossing maar wel veel duurder, zeker als je wat meer vermogen wil trekken. Dan zit je snel richting 700-1000 euro. En ik heb twee motoren dus als het ook lukt met de oplossing van 37S dan ben ik 100 euro verder voor beide. En weer wat geleerd en gedeeld.

De regelaar van Ali is besteld. Wordt vervolgd...

Leuk dat je je project gaat delen op het forum. Ga ik zeker volgen.

Voor ons viel de maximum capaciteit van de MacPlus (50A) min of meer samen met wat we nog verantwoord continu uit onze standaard 115A alternator kunnen halen waardoor we aan één DC-DC lader voldoende hebben en je voor €500,- klaar bent. Zeilers met een wat lichtere alternator moeten wellicht iets terugregelen. Door de lage interne weerstand van LFP verdwijnt die 50A laadstroom ook vrijwel geheel als lading in onze service bank. In onze situatie lijkt die 50A daardoor voldoende te zijn voor een goede energiebalans. Meer is niet nodig. Liveaboards die regelmatig stroom moeten draaien zullen vaak gemak hebben van een extra alternator. Catamaran bezitters hebben doorgaans al in een tweede alternator (inclusief motor en romp) geïnvesteerd en zijn hier dus in het voordeel... :lol:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 13:57 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 14:07 #1110074

Hans even uit je stuk ;

Ik zie mijzelf niet als de gemiddelde zeiler. Die heeft - in tegenstelling tot jij en ik - de standaardwerken van Nigel Calder niet op de boekenplank staan. Lange afstandscruisers en vertrekkers maken hier maar een heel klein deel uit van de zeilerspopulatie, het overgrote deel zijn watersporters die vooral dagtochten maken en 's avonds in veel gevallen weer netjes aan de walstroom liggen. Dat is in NZ waarschijnlijk anders en verklaart mogelijk ons verschillend perspectief.

Einde

Wat heeft dat in godsnaam allemaal met het laden van een accu te maken ?

Dan nog iets ook de dag zeiler zou wel eens van die zware loodaccus af willen misschien , en ik kan me zo voorstellen dat ze niet alleen afhankelijk willen zijn van een vrij draadje van de wal .

Ik volg dit allemaal met grote belangstelling , en ook ik zie het wel zitten om 140 kg lood te vervangen door wat anders wat minstens 100 kg lichter en kleiner is , maar pas als zaken waar dit nu over gaat , net zo simpel zijn als een loodaccu laden en prijstechnisch gaat het ookal de goede kant op :-)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 14:08 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 14:31 #1110079

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Jeroen-pion schreef :
Hans even uit je stuk ;

Ik zie mijzelf niet als de gemiddelde zeiler. Die heeft - in tegenstelling tot jij en ik - de standaardwerken van Nigel Calder niet op de boekenplank staan. Lange afstandscruisers en vertrekkers maken hier maar een heel klein deel uit van de zeilerspopulatie, het overgrote deel zijn watersporters die vooral dagtochten maken en 's avonds in veel gevallen weer netjes aan de walstroom liggen. Dat is in NZ waarschijnlijk anders en verklaart mogelijk ons verschillend perspectief.

Einde

Wat heeft dat in godsnaam allemaal met het laden van een accu te maken ?

Ik haak hiermee aan bij TS die constateert dat in Nieuw-Zeeland veel zeezeilers en vertrekkers hun alternator vaak standaard laten modificeren (of dat zelf doen). LFP accu's hoef je niet elke dag bij te laden, je kunt ze probleemloos ver ontladen. In Nederland is voor veel zeilers met LFP serviceaccu's laden op de alternator (dynamo) helemaal niet nodig omdat ze vaak genoeg een walstroom aansluiting tegenkomen. Laat staan dat dat laden op de alternator ook nog op z'n allersnelst zou moeten.

Jeroen-pion schreef :
Dan nog iets ook de dag zeiler zou wel eens van die zware loodaccus af willen misschien , en ik kan me zo voorstellen dat ze niet alleen afhankelijk willen zijn van een vrij draadje van de wal .

Ik volg dit allemaal met grote belangstelling , en ook ik zie het wel zitten om 140 kg lood te vervangen door wat anders wat minstens 100 kg lichter en kleiner is , maar pas als zaken waar dit nu over gaat , net zo simpel zijn als een loodaccu laden en prijstechnisch gaat het ookal de goede kant op :-)

Je noemt inderdaad belangrijke voordelen van LFP en bevestigt wat ik (met veel meer woorden) ook schreef: simpel en goedkoop, dat is wat veel zeilers hier in NL willen. Lange afstand cruisers en vertrekkers hebben er logischerwijze meer tijd en geld voor over om elektrisch geheel zelfvoorzienend te worden. Voor hen zijn de regelaar van TS en andere opties die in dit draadje voorbij komen zonder meer interessant.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 14:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 14:58 #1110084

Ik weet niet of dat allemaal logischerwijs is ? Je zegt het maar ik zie en lig nog wel es naast bootjes, die ik niet kan betalen en waarvan ik weet dat ze zout nog niet zullen ruiken .

Ik snap je punt dat je zegt in elke haven is walstroom , dus ?!
Maar ik denk ook dat veel mensen zullen zeggen ja hallo accu’s leeg en ook lifepo gaan leeg , dat men ze via een dynamo wil laden, dat klinkt mij niet vreemd in de oortjes , en dat dat met een standaard dynamootje tergend langzaam gaat is al wel duidelijk.

Wat mij wel opvalt is dat het aanpassen van een stock dynamo nu als iets Uhm hoe zal ik het zeggen een speciaal dingetje wordt gezien ....

Even heel gauw pak een standaard dynamo van een Audi A8 die is ik meen 200A watergekoeld , en volledig aanstuurbaar.

Kost wel wat , maar ja je hebt ook geen gedoe
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 dec 2019 15:20 #1110089

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Jeroen-pion schreef :
Maar ik denk ook dat veel mensen zullen zeggen ja hallo accu’s leeg en ook lifepo gaan leeg ,

Voordat je LFP accu's leeg zijn ben je in NL doorgaans al lang weer op een plek met walstroom. Met loodzuur accu's moet je eerder bijladen omdat je ze niet zo leeg kan trekken en houden zonder schade.

Jeroen-pion schreef :
dat men ze via een dynamo wil laden, dat klinkt mij niet vreemd in de oortjes , en dat dat met een standaard dynamootje tergend langzaam gaat is al wel duidelijk.

In werkelijkheid gaat het met een standaard dynamo juist snel (de LFP accu's vreten alle stroom die je ze aanbiedt), tot de maximum stroom die de dynamo kan leveren. Probleem is dat de standaard dynamo's niet voor deze topprestaties zijn gemaakt en met LFP accu's vroegtijdig verbranden als je ze niet tegen zichzelf beschermt. TS lanceert in dit draadje een door hem ontwikkelde regelaar waarmee je relatief snel (maar toch zonder dat de dynamo de geest geeft) je LFP accu's kan laden. Daarvoor moet de dynamo wel aangepast.

Jeroen-pion schreef :
Wat mij wel opvalt is dat het aanpassen van een stock dynamo nu als iets Uhm hoe zal ik het zeggen een speciaal dingetje wordt gezien ....

Even heel gauw pak een standaard dynamo van een Audi A8 die is ik meen 200A watergekoeld , en volledig aanstuurbaar.

Kost wel wat , maar ja je hebt ook geen gedoe

Als je dat zelf aan boord gaat uitproberen hoop ik dat je hier op het forum je ervaringen deelt.
Dat je dan geen gedoe hebt is voor mij nog niet zo duidelijk maar nieuwe benaderingen zijn altijd leuk om te volgen. Vooral als ze iets toevoegen aan de bestaande opties.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 16:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl