Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Snel en veilig LiFePO4 laden

Snel en veilig LiFePO4 laden 12 okt 2019 21:54 #1092215

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 963
Mijn interpretatie van snel en veilig LiFePO4 laden, zie het Youtube filmpje: LiFePO4 laden met Wally

In de demo is de laadstroom op 20A gezet. Dit omdat de electromotor van mijn oude Adler (industriele) naaimachine het anders niet trekt. De oude reserve Bosch alternator is maar 40A model en blijft bij 20A nog zeer koel. Op de boot met 85A Bosch alternator zal de laadstroom op minstens 40A gezet kunnen worden, misschien meer. Een kwestie van optimum vinden met oog op temperatuur. Max Amp kan tijdens het laden met de potmeter gewijzigd worden. De spec voor de accu is laden met max 0.5C.
Waarschijnlijk komt er nog een tweede 100Ahr accu bij, als ik zover ben dat ik mijn lead acid acccus vervang.

Niet alle features worden in detail in het amateuristische filmpje behandeld, maar ik dacht dat de mogelijkheden redelijk volledig zijn. Heb nog overwogen temperatuur-adaptive te laden bij benaderen van Max Temp, maar vind het eigenlijk niet nodig. Nu gewoon cool-off bij bereiken van max Temp en restart na set delay.

Ik ga de LiFePO4 niet met BMS gebruiken. Er is al voldoende bescherming. Ik hou niet van het idee dat de BMS de laadstroom kan afsluiten. Zal niet gauw gebeuren, maar kost wel de alternator diodes. Als de BMS stuk is, geeft dit een ketting reactie. Mijn beveiliging is door afsluiten van field (rotor) stroom, dat de diodes spaart. Dus veilige beveiliging. Controle van individuele cell Voltage en balancing beschouw ik als net zoiets als water in de lead-acid accu's controleren en bijvullen. Maar de balancing boardjes
zijn goedkoop dus die zal ik nog bestellen voor het gemak.

Als iemand nog ideeen voor toevoegingen heeft hoor ik het graag.

Demo(!) schema:

Just passing through..............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 13 okt 2019 01:54 #1092220

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
het enige dat ik misschien nog extra zou willen zien is een temp gestuurde laadstroom ?

maximale laadstroom als de alternator koud is en dan bij Tmax -30 graden (?) langzaam automatisch terugregelen totdat de Tmax bereikt is met bijbehorende laadstroom ?
volgens mij scheelt dat behoorlijk in laadtijd ?

Kun je de reset tijd ook zo instellen dat er weer geladen wordt op een bepaald voltage ipv tijd ?

verder een mooi project en zo te zien makkelijk toepasbaar
Laatst bewerkt: 13 okt 2019 01:55 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 13 okt 2019 06:01 #1092227

Fijn dat je er weer bent! We hebben je gemist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 13 okt 2019 08:15 #1092260

Ook blij dat je terug bent! Goed bezig! dit is precies wat ik nog zoek!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 13 okt 2019 10:49 #1092299

Heel mooi!
Inderdaad regelaar op spanning en stroom, da's ideaal.
Hoe snel is je regellus, en wat voor regeling is het? En wat is de pwm-frequentie?
Oh, en een mierenneukverbeterpuntje voor de integreerbaarheid met universele systemen: xdr in het nmea0183-gebeuren heeft net iets meer velden.

XDR 1 2 3 4 n
| | | | | $--XDR,a,x.x,a,c--c, ..... *hh
1) Transducer type
2) Measurement data
3) Units of measurement
4) Name of transducer
x) More of the same
Laatst bewerkt: 13 okt 2019 10:50 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 13 okt 2019 21:27 #1092513

Zeilprutser schreef :
Ook blij dat je terug bent! Goed bezig! dit is precies wat ik nog zoek!

+1
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 14 okt 2019 04:08 #1092527

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 963
ReneK schreef :
het enige dat ik misschien nog extra zou willen zien is een temp gestuurde laadstroom ?

maximale laadstroom als de alternator koud is en dan bij Tmax -30 graden (?) langzaam automatisch terugregelen totdat de Tmax bereikt is met bijbehorende laadstroom ?
volgens mij scheelt dat behoorlijk in laadtijd ?

Kun je de reset tijd ook zo instellen dat er weer geladen wordt op een bepaald voltage ipv tijd ?

verder een mooi project en zo te zien makkelijk toepasbaar

Ja, dat heb ik zoals gezegd ook overwogen, ik noem het temperature adaptive laden. Maar Tmax-30 is wel erg laag, ik denk dan aan Tmax-10. Je bent dan wel op het randje van het kunnen van de alternator bezig. Ik denk dat het in laadtijd ook niet heel veel uitmaakt, maar het is moeilijk in te schatten. Ik ga wel op je suggestie in en zal het (als selekteerbare optie) bijbouwen, is niet zo moeilijk en is interessant om uit te proberen. Dat zal alleen niet met mijn test/demo opstelling kunnen, daarin blijft de alternator zo cool as a cucumber. De NMEA output zal een grote hulp zijn. Een logfile maken en het ladverloop bekijken en vergelijken.

Mijn uitgangspunt was en is het laden met een veilige constante stroom tot Vmax wordt bereikt. Die veilige constante stroom is tamelijk makkelijk te bepalen omdat je tijdens het laden de stroom kunt bijstellen tot de temperatuur op een acceptabel niveau stabiliseert. Als het optimum is gevonden hoef je er niets meer aan te doen. Misschien een beetje bijstellen als het erg warm weer is. De tijd zal het leren.
Just passing through..............
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 04:18 door 37South.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 14 okt 2019 07:35 #1092582

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 963
@ It Paradyske

XDR format is niet aan je ontgaan, scherp oog. Is inderdaad niet 'standaard' NMEA. Daarom ook P(roprietry). Heb ik bewust gedaan met eenheden voluit om het voor me zelf makkelijker leesbaar te maken. Ik gebruik het voornamelijk voor logging doeleinden voor latere analyse. Ik kan het makkelijk terugzetten naar standard XDR met de meerdere niet essentiele parameters, als ik daar behoefte aan zou hebben.

De control loop is zo snel als de processor toelaat, snel genoeg. Kleine korte overshoot zo nu en dan, zoals het filmpje laat zien. De PWM frequentie is 1KHz.
Just passing through..............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 14 okt 2019 07:48 #1092587

Hartstikke mooi en doet precies wat nodig is! Ik zou wel nog de alternator tempertuur meenemen als constrained waarop geregeld wordt in plaats van de laadcyclus opeens te stoppen. Dat zal een wat tragere loop moeten zijn dan de stroomregeling, maar is vast wel mogelijk. Dan kun je écht uit je alternator halen wat erin zit.

Ik denk dat WnW in zijn "less is more charging" draadje gewoon jouw produkt moet aanschaffen in plaats van de materiaal slachting waar dat nu op uit lijkt te draaien.
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 07:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 14 okt 2019 08:05 #1092590

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14788
Nachtvlinder schreef :

Ik denk dat WnW in zijn "less is more charging" draadje gewoon jouw produkt moet aanschaffen in plaats van de materiaal slachting waar dat nu op uit lijkt te draaien.

:laugh:
Ik dacht al wanneer komtie.

Ik krijg het alleen al benauwd van alll draadjes naar de dynamo. In mijn specifieke geval kan ik zeer moeilijk bij de dynamo en is er geen koolborstel houder beschikbaar. dan moet ik de bestaande houder strippen.
Ander probleem is dat dit prima is als je uitsluitend 1 accusoort laadt, denk ik. Bij een combinatie van AGM en LFP kan je de instellingen niet wijzigen, denk ik?
Of kan je dat met data van buitenaf sturen?
De tempregeling is erg fraai en de redding van een dynamo.
Dit is natuurlijk een véél sofisticated product dan ik zelf ontwikkelde eind 80er jaren. (maar ik heb de documentatie wel terug gevonden, maar ga het niet toepassen).
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 14 okt 2019 08:12 #1092593

Duidelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 14 okt 2019 08:14 #1092595

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14788
Offtopic, snel weer verder. :whistle:

De voorhistorische switched mode dynamoregelaar uit de 80er jaren.
Good old analoog. ;)

(Voor de hobbyisten onder ons is er meer docu beschikbaar, zelfs een PCB layout.)
Bijlagen:
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 08:56 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 16 okt 2019 08:14 #1093329

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 963
WADnWIND schreef :
Nachtvlinder schreef :

Ik denk dat WnW in zijn "less is more charging" draadje gewoon jouw produkt moet aanschaffen in plaats van de materiaal slachting waar dat nu op uit lijkt te draaien.

:laugh:
Ik dacht al wanneer komtie.

Ik krijg het alleen al benauwd van alll draadjes naar de dynamo. In mijn specifieke geval kan ik zeer moeilijk bij de dynamo en is er geen koolborstel houder beschikbaar. dan moet ik de bestaande houder strippen.
Ander probleem is dat dit prima is als je uitsluitend 1 accusoort laadt, denk ik. Bij een combinatie van AGM en LFP kan je de instellingen niet wijzigen, denk ik?
Of kan je dat met data van buitenaf sturen?
De tempregeling is erg fraai en de redding van een dynamo.
Dit is natuurlijk een véél sofisticated product dan ik zelf ontwikkelde eind 80er jaren. (maar ik heb de documentatie wel terug gevonden, maar ga het niet toepassen).

Ik ben nooit weg geweest van parallel laden van verbruiks accus en startaccu. Bij lead-acid stel je de dunplatige startaccu voor lange periodes aan 14.4V of meer bloot wat niet geweldig is, bij parallel aan LifePO4 krijgt de startaccu voor lange periodes niet meer dan 13.5V aangeboden, wat maar weinig doet om wat juice daarin bij te laden.

En dat terwijl de startaccu op een boot met ook verbruiksaccus in tegenstelling tot voertuigen maar heel even wordt gebruikt en dus maar heel weinig hoeft te worden bijgeladen, misschien per dag hooguit een paar Ahr.

Ik overweeg voor mijn bootje twee manieren:
1. Gebruik voor bijladen van de start accu de 15 Euro DC-DC (buck boost)charger gemaakt van AliE parts, afgeregeld op 14V. Deze is alleen aktief wanneer de motor loopt. Simpel.
2. Na starten van de motor laat de alternator een paar minuten dedicated de startaccu laden (14.2V setting), daarna changeover naar LiFePO4 constant current laden. Dus geen VSR meer voor parallel laden, maar changeover relais gestuurd door Wally100. Eventueel een dedicated mini solar paneeltje om topped-up te houden.

Wat de draadjes betreft, dat valt wel mee. Je kunt nu eenmaal geen temperatuurcontrole hebben zonder een sensor draadje. In de demo video losse draadjes, maar op de boot een nette multi-core kabel met signaaldraadjes en twee dikkere power draden voor de veldstroom.

Zit ook nog te denken aan starten met de LiFePO4 battery, wat het nog simpeler maakt (geen BMS. dus startstroom is geen probleem), maar ik vind het aan de andere kant toch wel een fijn idee om een onafhankelijke 2e stroombron te hebben voor als de shit de fan raakt.
Just passing through..............
Laatst bewerkt: 16 okt 2019 08:18 door 37South.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 16 okt 2019 13:53 #1093434

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
37South schreef :

Ik overweeg voor mijn bootje twee manieren:
1. Gebruik voor bijladen van de start accu de 15 Euro DC-DC (buck boost)charger gemaakt van AliE parts, afgeregeld op 14V. Deze is alleen aktief wanneer de motor loopt. Simpel.
2. Na starten van de motor laat de alternator een paar minuten dedicated de startaccu laden (14.2V setting), daarna changeover naar LiFePO4 constant current laden. Dus geen VSR meer voor parallel laden, maar changeover relais gestuurd door Wally100. Eventueel een dedicated mini solar paneeltje om topped-up te houden.

houd je er rekening mee dat GBS een maximale laadspanning aangeeft van 3.55 volt per cel ?, ik zie dat je de maximale spanning op 14 volt zet dus dat zou goed moeten gaan , zelf ga ik naar de 13.8 volt omdat mijn bank wat groter is en de maximale laadstroom rond de 100-110A , gemiddelde laadstroom zal <50A zijn en ik begrijp dat je de LFP zelfs met deze lagere spanning met relatief lage laadstroom helemaal vol krijgt , dan is 14.3 volt of zelfs 14 volt snel 'te hoog'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 16 okt 2019 17:55 #1093505

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14788
@37South

Ik ga jou genoemde methode 1 toepassen met DC-DC omvormer(s) naar de LFP toe. (zonder ventilatoren)
De AGM startaccu blijft gewoon standaard op de accu zitten.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Laatst bewerkt: 16 okt 2019 17:56 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 16 okt 2019 19:49 #1093548

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 963
WADnWIND schreef :
@37South

Ik ga jou genoemde methode 1 toepassen met DC-DC omvormer(s) naar de LFP toe. (zonder ventilatoren)
De AGM startaccu blijft gewoon standaard op de accu zitten.

Sorry, maar dan ontgaat me het nut om LFP te nemen. Je bent dan beter af met lead-acid. In mijn boeken neem je LFP omdat het een grotere energie buffer geeft die je snel en efficient kunt bijladen. DC-DC betekent een vast ingestelde stroombeperker. Bij een 100Ahr accu en 20A laden 5 uur lang de motor draaien als de zon niet schijnt en 4 uur op een zonnige dag in Nederland. Tenzij je ‘s-avonds in de haven weer walstroom hebt. Maar als je een nacht lang de luxe van walstroom laden hebt is langzaam laden van lead-acid accus geen probleem en heb je geen LFP nodig. Bespaart een hoop geld en moeite.

10A buck boost voor het beetje juice dat de startaccu nodig heeft is daarentagen ruim voldoende.
Just passing through..............
Laatst bewerkt: 16 okt 2019 20:00 door 37South.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel en veilig LiFePO4 laden 17 okt 2019 07:14 #1093615

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 542
Mooi verhaal en duidelijke opstelling. Met de vraag naar meer energie en die ook willen gebruiken voor B.V. koken of wellicht hybride varen. Kan je de voltages ook instellen op 24 of zelfs 48 volt installaties? Als je start en huishoud accu van elkaar los koppelt zou een hoger voltage voor de HH accu mijn inziens voordelig zijn als er grote vermogens gevraagd worden uit een huishoud accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl