37South schreef :
Bedankt voor je commentaar Hans. Ik realiseer mij dat jij niet de keuze tussen een MacPlus en een Wally100 had bij het opzetten van je LiFePO4 accu systeem, dus ik vind jouw keuze voor een DC-DC oplossing echt niet slecht en zeer begrijpelijk. Alleen doet dit natuurlijk niets af aan de technische discussie over wat nu wel of niet efficienter is voor boten.
Helemaal mee eens. Tijdens het bedenken van onze setup bestond jouw Wally100 en ook de interessante
Electronics VRC-200 Charge Reference Controller van Nordkyn Design inderdaad nog niet, anders had ik die zeker in de afwegingen meegenomen. Onze setup met de Mac Plus levert vooralsnog wat we voor ogen hadden maar is zeker niet de enige optie voor een robuuste laad setup voor LFP aan boord van zeiljachten.
Het blijft interessant om de voor- en nadelen van de verschillende LFP laadsetups met elkaar te vergelijken, er zullen met het gemeengoed worden van LFP accu's ongetwijfeld nog meer interessante opties op de markt komen. Maar dit draadje gaat over jouw Wally100, een wat mij betreft buitengewoon boeiend project.
37South schreef :
Bij cruising boten komt het vaak voor dat accu's bij het voor anker liggen moeten worden bijgeladen. Ik denk vooral aan situaties waarbij je voor enkele dagen beschutting zoekt i.v.m. slecht weer, dus wanneer er weinig opbrengst is van de solar panels. De motor draait dan tijdens het accu laden met een toerental dat iets hoger ligt dan stationair en door lage alternator toeren is de koeling minder en moet de stroombegrenzing automatisch aangepast worden. Ik zie niet hoe dat zou kunnen bij de Mac plus.
Door enkele DC-DC converters parallel te zetten kun je wel hoge laadstromen bereiken, maar dat kan dan weer gauw te veel zijn voor lage alternator toeren. Dus te grote stappen en omdat er geen dynamische aanpassing van laadstroom plaatsvindt, moet bij de vaste instellingen van worst-case situaties worden uitgegaan, zodat op momenten dat met hoge laadstroom gewerkt kan worden, zoals bij op de motor varen met hoger toerental, de laadstroom veel lager is dan wat die zou mogen zijn. Vandaar mijn opmerking m.b.t. inefficiency.
We kunnen de stroombegrenzing van onze Mac Plus via ons Masterbus netwerk traploos regelen van 0 tot 50 Ampère. Als je er twee parallel zou zetten kun je traploos regelen van 0 tot 100 Ampère. We kunnen de kraan op een ankerplek (bij stroom draaien) wat verder dicht draaien dan als we gewoon toeren maken tijdens een tocht, je hoeft dus niet vast op een 'worst-case situatie' in te stellen. Die stroombegrenzing zetten we in de winter als de LFP accu's koud zijn sowieso lager omdat hoge laadstromen dan niet goed zijn voor LFP.
In het zomerseizoen is de
automatische aanpassing van de stroombegrenzing van de Wally100 inderdaad een mooie voorziening. Wij komen met onze setup tot nu toe uit zonder stroom te draaien op ankerplekken, dus terugregelen in verband met mindere koeling speelt met ons vaarpatroon momenteel niet. Voor liveaboards in sombere klimaten kan dat anders liggen.
Heb je voor jouw eigen situatie uitgerekend wat het dynamisch meeregelen van de laadbegrenzing je naar schatting aan extra LFP lading oplevert? Ik ben wel benieuwd naar het resultaat van die extra efficiëntie.
37South schreef :
Wat kosten betreft, de Wally100 kost mij aan materiaal <EU100, de relays ong. EU10., shunt EU10. Wat kleiner spul misschien EU25.00. Ik ben retired dus bestede tijd is geen punt. Geen BMS nodig, geen DC-DC of andere electronica. Verder nog een heel simpele backup voor het laden omdat ik via de veld aansluiting in tijd van nood mijn rheostaat kan aansluiten. Verbazend simpel en ook veilig om daarmee zonder enige electronica te laden als je ook een accumonitor hebt. Ik denk dat de Wally100 voor <EU250 gebruikerprijs zou kunnen worden gemaakt op commerciele basis, maar direkte plannen daarvoor heb ik niet.
Hier is jouw benadering absoluut in het voordeel ten opzichte van onze Mac Plus, zeker als die € 250,- inclusief relais etc is. Ik weet niet wat de Victron en Sterling opties kosten maar voor de Mac Plus ben je op dit moment snel zo'n € 500,- kwijt. Wij hadden al een Masterbus netwerk anders komt dat er ook nog bij als je de Mac Plus vanaf de kaartentafel wilt kunnen instellen.
37South schreef :
Installatie is beslist niet moeilijker dan een DC-DC converter. Zoals bij zoveel dingen, hangt dit voor 90% af van de duidelijkheid van de instrukties.
Dat waag ik te betwijfelen. Als je alleen al ziet hoe lastig de aansluitingen op sommige alternators te bereiken zijn is alles wat je daar moet meten of aansluiten op veel zeiljachten een uitdaging. Dan heb je het nog niet over modificaties die vaak nodig zijn om de veldstroom extern te kunnen regelen. Voor de ongeschoolde zeiler wordt het al snel ingewikkeld en/of tijdrovend. Naar mijn idee kijk je hier toch iets teveel als engineer naar.
Een DC-DC converter sluit je aan in plaats van je scheidingsdiode of -relais en je bent (op een spanningsvoeldraadje naar de LFP-bank toe) klaar.
Veel succes met de Wally100! Ik heb veel respecte voor ZF leden die zelf iets ontwerpen (zoals jij en bijvoorbeeld Chris en Meindert met hun multiplexers) of bouwen (zoals forumlid Noballast).