Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AIS en door de bomen het bos zien

AIS en door de bomen het bos zien 01 dec 2019 22:30 #1105557

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Druk lopen googelen, maar ik zie het ff niet meer..

Ik ben aan het orienteren op een AIS. Heb nu een Triton2 B&G wind/diepte/log N2k netwerk liggen in mijn 28 ft boot en wil uitbreiden met AIS/GPS. N2k compatible dus in ieder geval.
Varen: Friesland, IJsselmeer, wadden en wellicht nog eens Noordzee en richting Denemarken ofzo.

Wensen:
- volledig n2k comp.
- nmea 4800 uitgang (gps) naar navman 7100 marifoon
- al of niet ingebouwde splitter?
- al of niet ingebouwde wifi (wil info naar isailor)
- al of niet sotdma?
- al of niet ingebouwde gps antenne?
Keuzes, keuzes, keuzes... ik zie Raymarine 700, B&G NAIS 500, Vesper XB 8000 etc

Tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 00:30 #1105570

tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 02 dec 2019 00:32 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 06:17 #1105577

Wil je alles 1 merk houden: dan de B&G AIS kopen met losse splitter.
Losse splitter vind ik zelf fijn want als er dan iets mis is ben je niet meteen 2 apparaten kwijt.
Veel mensen zijn erg tevreden over Vesper Marine op dit forum, zijn iets duurder maar wel heel goed. Maar ook Emtrek of Ocena Signal doen het prima.

Wel belangrijk: koop de SOTDMA versie van de AIS transponder, die zijn een stuk beter dan de gewone! Koste iets meer, maar je bent beter (en sneller) zichtbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 07:18 #1105582

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
FAL schreef :
Druk lopen googelen, maar ik zie het ff niet meer..

Ik ben aan het orienteren op een AIS. Heb nu een Triton2 B&G wind/diepte/log N2k netwerk liggen in mijn 28 ft boot en wil uitbreiden met AIS/GPS. N2k compatible dus in ieder geval.
Varen: Friesland, IJsselmeer, wadden en wellicht nog eens Noordzee en richting Denemarken ofzo.

Vooralsnog vaar je op water waar je met beroepsvaart weinig of niks te maken hebt. Ik zou even wachten tot je de zee op gaat, of verhuist naar het zuiden van Nederland, waarbij je vaak vaart op Hollands Diep, Volkerak enz. zult varen.
Laatst bewerkt: 02 dec 2019 08:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 07:18 #1105583

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
FAL schreef :


- volledig n2k comp. doen. Bijna alle transponders zijn dit ook al

- nmea 4800 uitgang (gps) naar navman 7100 marifoon ook niet moeilijk, meeste hebben dit
- al of niet ingebouwde splitter? zie antwoord EMS
- al of niet ingebouwde wifi (wil info naar Isailor kan, maar lang niet altijd wordt ook de andere data gemultiplexed. Meestal wil je dat wel. Goed uitzoeken dus
- al of niet Sotma? Als je kan kiezen, zeg ik doen
- al of niet ingebouwde gps antenne? Paddestoel buiten is beter, kan vaak beide maar check dat
Keuzes, keuzes, keuzes... ik zie Raymarine 700, B&G NAIS 500, Vesper XB 8000 etc

Tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 07:21 #1105584

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
EarlyMorningSunrise schreef :
Wil je alles 1 merk houden: dan de B&G AIS kopen met losse splitter.
Losse splitter vind ik zelf fijn want als er dan iets mis is ben je niet meteen 2 apparaten kwijt.
Veel mensen zijn erg tevreden over Vesper Marine op dit forum, zijn iets duurder maar wel heel goed. Maar ook Emtrek of Ocean Signal doen het prima.

Wel belangrijk: koop de SOTDMA versie van de AIS transponder, die zijn een stuk beter dan de gewone! Koste iets meer, maar je bent beter (en sneller) zichtbaar.

Vertel eens wat er beter aan is?
De Ocean Signal ATB-1 is standaard SOTDMA, 4800 + 38K4 uitgang, NMEA2000, WiFi.
En NMEA multiplexer functie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 dec 2019 10:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 08:28 #1105600

mijn tips;
Door jouw wens:- nmea 4800 uitgang (gps) naar navman 7100 marifoon
Blijven er volgens mij maar weinig mogelijkheden over, zover mij bekend heeft nu de Em-Trak B100 als enige deze mogelijkheid?
GPS antenne altijd extern.
Zie geen voordelen in een interne splitter, alleen als hij daardoor goedkoper zou zijn.
Ik zie SOTDMA alleen als toegevoegde waarde als je graag op internet gevolgd wilt kunnen worden.
Wifi naar Isailor is erg handig maar kan ten koste gaan van de optie van GPS data naar de marifoon, de wifi modellen hebben die optie weer niet.
Ik zou dan voor een losstaande N2K naar wifi gaan dan heb je veel meer mogelijkheden, alleen de Vesper heeft een wat betere wifi module met wat meer mogelijkheden, (maar ook geen GPS data op 4800 voor je marifoon) en voor het prijsverschil t.ov. de Em-Trak koop je een goede dedicated N2K to wifi gateway.

PS heb je al wel GPS data op je NMEA2000 bus? (iig zet de Em-Trak B100 geen GPS data op de NMEA2000 bus, die gegevens zitten wel in de VDO message maar die wordt door B&G niet gebruikt!)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 02 dec 2019 08:31 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 13:32 #1105682

WADnWIND schreef :
EarlyMorningSunrise schreef :
Wil je alles 1 merk houden: dan de B&G AIS kopen met losse splitter.
Losse splitter vind ik zelf fijn want als er dan iets mis is ben je niet meteen 2 apparaten kwijt.
Veel mensen zijn erg tevreden over Vesper Marine op dit forum, zijn iets duurder maar wel heel goed. Maar ook Emtrek of Ocean Signal doen het prima.

Wel belangrijk: koop de SOTDMA versie van de AIS transponder, die zijn een stuk beter dan de gewone! Koste iets meer, maar je bent beter (en sneller) zichtbaar.

Vertel eens wat er beter aan is?..

SOTDMA heeft zowel hoger zendvermogen als een betere manier van aanmelden voor zenden van AIS updates / gegevens. Maw: verder zichtbaar en je bent veel eerder opgenomen in het netwerk.
(zelf getest ook: 1 boot (zelfde antenne/kabel etc dus) eerst de 1 dan de ander (transponder) er aan, uitlezen via plotter op de boot er naast en 1 op 30KM verder en via marinetraffic)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 15:14 #1105703

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Oh..
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 18:50 #1105757

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6771
:laugh: :laugh:WADnWIND schreef :
Oh..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 19:16 #1105763

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Ha, dank voor de reacties. Pfff, die links van Steef Ton wordt nog ff zware dobber om door te akkeren :P maar ik ga nog mijn best doen.
Dus jullie reacties lezend interpreteer ik:
- AIS pas echt nodig als je echt noordzee op gaat ed.
-n2k compatible doen ze allemaal wel. Maar krijg ik ook alle gps data van de ais/gps antenne op het n2k? Daar twijfel ik nog aan?
-4800 nmea0183 gps uitgang naar marifoon. Volgens zeilprutser doen maar heel weinig dat? Volgens koko doen heel veel dat? Als een transponder zo’n uitgang heeft, mag ik er toch van uitgaan dat gps data wordt doorgezet? Of niet?
-splitter, al of niet intern, maakt niet veel uit, prijs laten meewegen
- wifi ingebouwd? Vooral checken welke n2k info wordt doorgegeven via wifi. Anders beter aparte wifi gateway aanschaffen. Deze is dus erg belangrijk om te checken....
-sotdma, ja, interessant en beter
-gps antenne, beter extern (al of niet onderdeks ;)

PS, ik heb nu geen GPS antenne (en geen plotter) dus de ais gps moet alle gps data op n2k zetten.
Die Ocean TB-1 is interessant, ga ik verder bekijken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 19:30 #1105773

...en je kan nog kiezen tussen een extra VHF-antenne voor de transponder, of via een splitter. (Ik prefereer de extra antenne)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 19:46 #1105777

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
FAL schreef :
Ha, dank voor de reacties. Pfff, die links van Steef Ton wordt nog ff zware dobber om door te akkeren :P maar ik ga nog mijn best doen.
Dus jullie reacties lezend interpreteer ik:
- AIS pas echt nodig als je echt noordzee op gaat ed.

Nou, laten we daarvan maken: water waar je veel wat grotere beroepsvaart tegenkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 19:57 #1105781

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
It Paradyske schreef :
...en je kan nog kiezen tussen een extra VHF-antenne voor de transponder, of via een splitter. (Ik prefereer de extra antenne)

Ik ook. Een splitter is een complicatie in het systeem en ik hoef geen AIS-antenne op 12 m. hoogte. Een antenne op een meter of drie geeft een bereik van om en nabij de 20 - 25 mijl, wat meer dan voldoende is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 20:56 #1105806

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Ik zou niet weten waar ik op 3 m hoogte een antenne zou moeten plaatsen. Je hangt hem niet aan een stag neem ik aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 21:05 #1105809

Kom maar met de foto, baasklusje.. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 dec 2019 21:05 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 21:09 #1105810

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
FAL schreef :
Ik zou niet weten waar ik op 3 m hoogte een antenne zou moeten plaatsen. Je hangt hem niet aan een stag neem ik aan.

Stukje pijp aan de preekstoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 21:11 #1105811

preekstoel? Weet je dat zeker, als advies? :ohmy:
Ik zou m dan op de hekstoel zetten.

Maar goed, wie ben ik..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 21:13 #1105812

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
roozeboos schreef :
preekstoel? Weet je dat zeker, als advies? :ohmy:
Ik zou m dan op de hekstoel zetten.

Maar goed, wie ben ik..

Een tien met gniffel en een zoen van de juffrouw!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 21:14 #1105813

Dankjewel, en voortaan toch maar beter kijken wat je schrijft...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 21:16 #1105815

Wadloper schreef :
roozeboos schreef :
preekstoel? Weet je dat zeker, als advies? :ohmy:
Ik zou m dan op de hekstoel zetten.

Maar goed, wie ben ik..

Een tien met gniffel en een zoen van de juffrouw!

Dit was gewoon een test of iedereen wel zat op te letten toch ?

Iemand als jjj kan zich onmogelijk vergissen !!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 21:32 #1105825

Sinds afgelopen zomer hebben wij aan boord een AIS CTRX Graphene + met wifi.
De externe gps antenne zat iets te laag onder de stalen bakskistrand maar nadat deze beter zicht kreeg werkt alles uitstekend. :)

Via de Wi-Fi is er verbinding met de tablet en de AIS. Gebruik de NV-charts.
Wij zijn er blij mee!
Laatst bewerkt: 02 dec 2019 22:32 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 02 dec 2019 22:03 #1105840

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Heb je een losse GPS voor je marifoon overwogen? Voor een paar tientjes haal je er een uit China. De keuze voor een AIS systeem wordt dan een stuk uitgebreider.
Laat je niet afleiden door discussies over wel of geen splitter/SOTMA. Het verschil is voor de gemiddelde zeiler niet van belang. Laat je leiden door je budget en je eigen wensen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 03 dec 2019 06:53 #1105867

Aswin schreef :
Heb je een losse GPS voor je marifoon overwogen? Voor een paar tientjes haal je er een uit China. De keuze voor een AIS systeem wordt dan een stuk uitgebreider.
Laat je niet afleiden door discussies over wel of geen splitter/SOTMA. Het verschil is voor de gemiddelde zeiler niet van belang. Laat je leiden door je budget en je eigen wensen.
+1 mits de GPS data van de AIS wel op de NMEA2000 wordt gezet, welke AISen doen dat?
Tot nu toe zie ik juist dat ze een NMEA2000 GPS daarvoor moeten toevoegen, dan heb je ineens 3 stuks in totaal nodig....en goedkoper wordt het er dan ook niet van.
FAL schreef :
Als een transponder zo’n uitgang heeft, mag ik er toch van uitgaan dat gps data wordt doorgezet? Of niet?
Nee niet altijd ook de B100 heeft dat zelfs standaard niet, je moet hem een update geven, wij doen dat tegenwoordig wel standaard anders heeft die uitgang toch geen functie.

Zover mij bekend is de Em-Trak B100 de goedkoopste AIS op dit moment en kwalitatief een top product met dus wel die GPS data op 4800 baud.

Door de combi NMEA2000, AIS en NMEA2000 is er geen goedkope goede oplossing, maar omdat je nog geen plotter hebt zou ik daar eerst een ei over leggen, wil je die? Of wil je navigeren op tablet of pc.
Kijk of vraag wat je daar dan voor nodig hebt.

Het beste is je lijstje zo uitgebreid mogelijk te maken met functies die je voor de toekomst overweegt en dan kijken wat je nu moet kopen zodat het straks allemaal op elkaar past.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en door de bomen het bos zien 03 dec 2019 12:39 #1105961

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Ik heb vorig jaar met hetzelfde gevalletje gezeten. Ik had wel een plotter maar een wat ouder beestje, wilde wel AIS omdat ik gewoon zichtbaar wil zijn. Vaar zelf op het IJsselmeer maar ook daar denk ik dat het geen overbodig luxe is. Tenslotte is het daar soms ook "druk" en kan het zicht beperkter zijn.Mijn wens om hem te kunnen koppelen met de autohelm, dus minimaal NMEA.

Voor mij waren de kosten ook een dingetje, de gemiddelde AIS transponders vond ik redelijk aan de prijs en daarnaast kon mijn oudere plotter geen AIS data tonen.

Ik heb na lang zoeken gekozen voor een wat onbekender merk en wel de ONWA type KP-39A. Een keurig 7" plotter met ingebouwde AIS transponder. Wel met eigen GPS antenne en een eigen antenne voor AIS.

Voor nog geen €500,- klaar waarbij de plotter voorzien is van een basis kaart maar hij is geschikt voor C-Map Max kaarten.

Tot op heden erg blij mee. Gewoon een prima apparaatje waarmee je de meeste basis zaken prima kan regelen. Ook de autohelm communiceert prima met deze plotter....voor mij een goede keuze geweest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl