holtere schreef :
Een vraagje:
Hier worden allemaal elektrische oplossingen aangedragen.
Waarom geen hydrauliek eigenlijk?
voordelen/nadelen/ervaringen?
Ik heb vorig jaar zowel een nke hydrolische drive als een type 2 drive getest in een testopstelling.
Hydrolische drive is niet perse sterker dan een electrische drive, dit is maar net welk type pomp erop zit enzo. De drive die ik getest heb had een duw en trekkracht van 280kg. De type 2 drive van raymarine heeft 480 kg.
Stroomverbruik was ongeveer gelijk.
End over end uitslag was in beide gevallen ongeveer 11 seconden.
2 nadelen voor de hydrolische drive;
- de vrijloop geeft meer weerstand dan de electrische drive door de olie die rondgepompt wordt in de cylinder. Dit zal je voelen als (iets) meer weerstand in de helmstok. (met een stuurwiel zal het verschil niet voelbaar zijn)
- nadeel 2 is de complexiteit van het hele spul, behalve een drive moet je ook nog een plekje vinden voor de motor en hydroliekkabels. Dit moet allemaal maar passen in je boot.
Naar gelang het budget het toelaat zijn er met hydroliek uiteindelijk wel snellere en sterkere opties. Maar dan hebben we het eerder over het spul wat in een iomca zit.....
In motorboten wordt vaker een hydrolische drive toegepast omdat daar standaard ook al mee gestuurd wordt, eigenlijk hoeft dan alleen maar een pomp toegevoegd te worden aan het stuur-systeem.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app