Koen1 schreef :
Ik ben ermee naar een erkend Raymarine Dealer geweest en die heeft dezelfde diagnose geconstateerd. Hij zegt dat ik hem op moet sturen naar een Raymarine’s Product Repair Center. Dat kost me $90 verzendkosten en $900 reparatie kosten. Dat vind ik erg veel geld. Hij is pas 4 jaar oud! Wie weet een voordeliger manier om hem te laten maken?
Welke diagnose? Ik lees alleen maar defect, niet wat er juist aan is.
Hoe heeft deze dealer die diagnose gemaakt, had je de radar daarnaartoe mee genomen ? Is hij aan boord kome testen ? Heeft hij de foutboodschap alleen maar gelezen en dan in zijn computer de betekenis opgezocht?
Ik vraag dit omdat Ik een defect had aan mijn wagen, ODBC melding Lamda sensor defect. Ermee naar de dealer, die zegt we gaan dit zelf onderzoeken, komen terug met katalysator defect.
Terug naar mijn oude garageman die officieel op pensioen is. Op de uitlaattester resultaat de katalysator kan niet defect zijn, maar er is een lek in het uitlaatsysteem.
Met uitlaatpasta lek gedicht/ alle foutmeldingen weg, uitlaattester prima resultaat.
Door een fout (lekkage) in de uitlaat gaven dus de geautomatiseerde testsystemen fouten aan die er niet waren.
Controleer bij jou radar of je voldoende spanning blijft houden als de zender opschakelt. Soms kan dit extra gevraagd vermogen door bijna lege accu of minder goede bedrading een dip in de spanning geven waardoord de radar defect lijkt.
Een goede servicemonteur hoort dit te controleren. En hoort ook in staat te zijn aan te geven wat er met de installatie aan de hand is, zonder deze eerst op te sturen.
Ik zou een 2de technieker er naar laten kijken.