Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lifepo4 doehetzelf

Lifepo4 doehetzelf 05 juli 2020 16:10 #1182176

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Ja, dat adres is net wat goedkoper dan GWL en verzenden is vanuit Praag ook niet gratis.
Inmiddels heb ik daar 4 EVE cellen van 90A besteld met een BMS.
Hij is daar gewoon scherp mee!
De BMS zou tot 120A continue kunnen leveren is me bezworen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 07 juli 2020 19:47 #1183017

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Inmiddels heeft de post een pakketje bezorgd!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 07 juli 2020 19:49 #1183018

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
De inhoud uitgepakt, 90Ah EVE cellen met een 120A BMS:



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 07 juli 2020 19:55 #1183024

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Waarom EVE en geen Winston?

EVE is met 90Ah net zo duur als Winston 60Ah.
EVE weegt met 90Ah net zoveel als Winston 60Ah. 90Ah Winstons zijn 3 kg zwaarder.
De EVE cellen passen als gegoten in het kunststof koffertje dat ik al had. De Winstons zijn veel dikker en dus had ik ook weer een dure koffer moeten kopen.
Mij is bezworen dat de EVE's goed zijn door de verkoper die beide merken verkoopt.

Kosten: 90Ah lifpo met BMS voor 445,- euro thuisgestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 07 juli 2020 19:58 #1183025

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
holtere schreef :
Waarom EVE en geen Winston?

EVE is met 90Ah net zo duur als Winston 60Ah.
EVE weegt met 90Ah net zoveel als Winston 60Ah. 90Ah Winstons zijn 3 kg zwaarder.
Misschien is het dan ook maar 60Ah......
Maar even goed een mooi setje.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 07 juli 2020 20:06 #1183031

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Hé, geen flauwe grappen.....
Doe me eens een hele simpele huistuinenkeuken belastingstest van de hand dan laat ik het weten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 07 juli 2020 21:08 #1183072

Gewoon een gloeilamp of een koelbox aan hangen en dan wachten...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 07 juli 2020 21:23 #1183076

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Mmmhh, je moet wel je verbruik weten om die capaciteit te kunen meten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 07 juli 2020 21:45 #1183080

holtere schreef :
Mmmhh, je moet wel je verbruik weten om die capaciteit te kunen meten..

Hoeveel zou een gloeilamp van 50 watt verbruiken? Precies +/- 50 watt :laugh:

Ieder uur wat het peertje brandt is dan 50Wh verbruikt. Met jouw 90Ah op 12v(?) is dat dus 90*12=1800Wh aan capaciteit. Dus een 50 watt peertje zou dan 1800/50=36uur brandtijd tot volledige ontlading. Verschil met een 60Ah accu is lineair, dus 1/3 minder capaciteit en brandtijd. Leeg na 24 uur betekent dat het dan toch 60Ah’s zijn.

Zwaarder peertje versnelt het proces natuurlijk en peertje van juiste voltage nemen :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 21:49 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 05:31 #1183102

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
ik vind 445 euro niet te gek voor zo een accu, gaan superlang mee en bizar veel wh
Orange sunset ...als je rekent 90x12 = geen 1800
maar 1080 wh
holtere schreef :
Waarom EVE en geen Winston?

EVE is met 90Ah net zo duur als Winston 60Ah.
EVE weegt met 90Ah net zoveel als Winston 60Ah. 90Ah Winstons zijn 3 kg zwaarder.
De EVE cellen passen als gegoten in het kunststof koffertje dat ik al had. De Winstons zijn veel dikker en dus had ik ook weer een dure koffer moeten kopen.
Mij is bezworen dat de EVE's goed zijn door de verkoper die beide merken verkoopt.

Kosten: 90Ah lifpo met BMS voor 445,- euro thuisgestuurd.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 juli 2020 05:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 05:39 #1183105

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
holtere schreef :
Hé, geen flauwe grappen.....
Doe me eens een hele simpele huistuinenkeuken belastingstest van de hand dan laat ik het weten!

Testen kun je zoal hierboven beschreven, zorg er wel voor dat je de stroom en spanning gedurende de test kan meten.

Wat je ook kan doen is de inhoud (zoals in liters) vergelijken tussen jouw cellen en de 60Ah van Winston.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 08 juli 2020 05:40 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 06:10 #1183114

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Ik had een wat slimmer testmethode verwacht... ;)
zoveel uur wachten en accu's helemaal leeg trekken lijkt me ook al niks.

De inhoud is nauwelijks te vergelijken. Deze zitten strak in het pak, de winstons hebben een erg volumineuze behuizing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 06:24 #1183119

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6770
Slimmer gaat helaas niet, of je zou een chemisch monster moeten nemen van je gel,dan gedeeltelijk ontladen, nog een monster nemen, en die twee monsters in het lab vergelijken en dan extrapoleren om de totale energie inhoud te krijgen. :)
Dat is wel slim, maar ook hééél erg onhandig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 06:31 #1183122

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
holtere schreef :
Ik had een wat slimmer testmethode verwacht... ;)
zoveel uur wachten en accu's helemaal leeg trekken lijkt me ook al niks.

De inhoud is nauwelijks te vergelijken. Deze zitten strak in het pak, de winstons hebben een erg volumineuze behuizing.

Inverter er op , die bij 11 volt oid uitgaat , en dan een 1500 watt bouwlamp of 1500 watt inductie plaat er op , stroom tang of shunt aan sluiten om de stroom te meten en timen hoe lang het duurt van vol naar leeg ? , dan trek je 90Ah in minder dan een uur van 100% naar 5% ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 06:56 #1183131

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4543
wat je natuurlijk ook kunt doen is een stukje gaan varen in plaats van in een bouwlamp te kijken. Op je motor staat precies hoeveel stroom hij opneemt onder vollast.
Niet vergeten peddels mee te nemen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 06:57 #1183132

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4543
holtere schreef :
Waarom EVE en geen Winston?

EVE is met 90Ah net zo duur als Winston 60Ah.
EVE weegt met 90Ah net zoveel als Winston 60Ah. 90Ah Winstons zijn 3 kg zwaarder.
De EVE cellen passen als gegoten in het kunststof koffertje dat ik al had. De Winstons zijn veel dikker en dus had ik ook weer een dure koffer moeten kopen.
Mij is bezworen dat de EVE's goed zijn door de verkoper die beide merken verkoopt.

Kosten: 90Ah lifpo met BMS voor 445,- euro thuisgestuurd.

Is dit via de bekende Jason van Marktplaats?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 08:30 #1183161

Bert65 schreef :
wat je natuurlijk ook kunt doen is een stukje gaan varen in plaats van in een bouwlamp te kijken. Op je motor staat precies hoeveel stroom hij opneemt onder vollast.
Niet vergeten peddels mee te nemen ;-)

Dat is ook een mogelijkheid, en kun je in 1-2 uurtjes vollast wel leegtrekken.

Op het droge lukte me dat niet met de Torqeedo, deze heeft namelijk de RPM gelimiteerd, waardoor de maximale RPM gehaald werd met ~50-100 watt door het ontbreken van de weerstand van het water. Tevens wordt de elektromotor vaak koel gehouden door het stromende water eromheen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 juli 2020 08:34 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 08:41 #1183168

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Zijn er ook schema'tjes om te zien hoe vol je lifepo4 is bij een bepaald voltage?
Wijkt dat af van de schema's van lood/gelaccu's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 08:57 #1183177

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Ik vond deze afbeelding misschien wat lastig af te lezen:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 09:03 #1183181

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Deze staat in de datasheet van de eerder genoemde Winston 60Ah:



Tussen 10% en 90% is het verschil in voltage erg klein, dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 09:13 #1183186

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Belastingstest voor 72Ah LFP accu's:
Een LFP cel zit 'vol' als je 3,45V bij 23oC op de polen meet.
Een LFP cel is 'leeg' (eigenlijk tot 30% SOC geladen) als je 2,90V bij 23oC op de polen meet. Tussen 2,90V en 3,45V 'zit' 70% van de capaciteit.
Een halogeen lamp van 55W (koplamp van een auto) heeft in 'hete' toestand een weerstand van 2,66666 Ohm en er loopt dan 4,5A aan stroom bij 12V.
Meet de spanning op je accu en sluit de halogeenlamp aan (die wordt gloeiend heet, denk daar om!).
Na een uur is er dan 4,5Ah aan lading uit de accu en dat geeft een spanningsdaling (bij hele grote accu's is dat bijna niets, die zul je dus langer met een lamp moeten belasten of je gaat lampen parallel schakelen.)
In het traject van 3,4V tot 2,9V wordt 70% van de lading van de cel verbruikt. Dat is 70% in 0,5V = 14% ladingsverlies per 0,1V. Uit dit ladingsverlies kun je de capaciteit van de cel in Ah berekenen met behulp van de ontladingstijd (rekent makkelijker als je een uur ontladingstijd neemt). Dit vraagt echter een uur van je leven... heb je dat er voor over?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 08 juli 2020 09:14 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 09:29 #1183189

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Dit vraagt echter een uur van je leven... heb je dat er voor over?
Eerst even de cellen en de BMS aansluiten en de app inrichten.
Daarna zal ik eens over dat uur gaan nadenken.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 10:02 #1183197

Niet zo moeilijk doen joh. Vanwege de ontladingskarakteristiek (lees: de geringe daling in voltage, gedurende de ontlading) is het het eenvoudigst om gewoon een flinke verbruiker aan te sluiten (waarvan je uiteraard het verbruik weet) en dan te wachten. En of het nu straks 88Ah is of 95Ah maakt natuurlijk geen donder uit..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 11:41 #1183239

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Hij moet wel eerst in elkaar zitten natuurlijk ;)




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 doehetzelf 08 juli 2020 11:42 #1183240

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Instellingen en info uit de BMS app:






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl