Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadprobleem diodebrug LifePo4

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 20:11 #1204772

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Als het de diodebrug niet is, kan dit erg goed helpen als buffer:

nl.aliexpress.com/item/3299232...02_,searchweb201603_

83 farad bij 16 volt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 20:21 #1204777

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
De meest fantastische oplossingen komen hier voorbij.
Maar wat zijn de (bekende) feiten nu eigenlijk?

We hebben een dynamo die een diodebrug voed, wat eigenlijk dus twee dioden parallel zijn.
Bij 1 diode is de 'uitgangs' spanning 14,4V (daar zit de startaccu) en bij de andere diode is de spanning 9V, daar zit de dcdc converter.

Conclusie 1: de dynamo heeft genoeg vermogen, anders zou de spanning bij de start accu geen 14,4V zijn.

Conclusie 2: de dcdc converter werkt nog binnen zijn specs (ingangsspanning 7-15V) en functioneerd prima.

Mogelijke oorzaken: grote overgansweerstand in een (bevestiging) van een kabelschoen, of defecte diode.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 09 sept 2020 20:22 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 20:25 #1204780

WADnWIND schreef :
Is de DC/DC omvormer wel stroombegrenst? of gaat die door totdat de ingangsspanning te laag wordt en alle vermogen van de dynamo opslurpt waardoor de startaccu niets meer krijgt?

Als je dat wilt doen, moet je wel een(stroom) buffertje achter je diodebrug hebben naar je DC/DC. Al is het maar om de rimpel er uit te halen of af te vlakken. In de dalen van je rimpel kan de omvormer erg veel aanloopstroom trekken en zelfs even afvallen en zo dus elke keer probeert op te starten.

Hij is zoals ik lees 25A begrenst in de uitgang en 40A kortsluitstroom, ook in de uitgang. Over de ingang les ik niks, maar hij begint pas bij 8 volt te werken...

Hoe begrens je die ingangsstroom?

Nb ben geen electrotechicus, weet wel veel van bootjes bouwen vanuit een grijs verleden. Dit is hobby :laugh:
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 20:29 #1204783

PvO schreef :
De meest fantastische oplossingen komen hier voorbij.
Maar wat zijn de (bekende) feiten nu eigenlijk?

We hebben een dynamo die een diodebrug voed, wat eigenlijk dus twee dioden parallel zijn.
Bij 1 diode is de 'uitgangs' spanning 14,4V (daar zit de startaccu) en bij de andere diode is de spanning 9V, daar zit de dcdc converter.

Conclusie 1: de dynamo heeft genoeg vermogen, anders zou de spanning bij de start accu geen 14,4V zijn.

Conclusie 2: de dcdc converter werkt nog binnen zijn specs (ingangsspanning 7-15V) en functioneerd prima.

Mogelijke oorzaken: grote overgansweerstand in een (bevestiging) van een kabelschoen, of defecte diode.

Denk dat dit klopt. Ik bedenk een mogelijke overgangsweerstand in de sense kabel. Morgen even checken. En diodebrug wel doorgemeten, zal morgen de aansluitingen id even omzetten. Fingers crossed.
Dufour 36
Laatst bewerkt: 09 sept 2020 20:37 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 20:49 #1204789

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
PvO schreef :
of defecte diode.

je mag toch verwachten dat dat de 1e handeling en meting is geweest?

Maar misschien is dat een te hoge lat?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 sept 2020 21:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 20:50 #1204791

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Ce est parti schreef :
Hoe begrens je die ingangsstroom?

Doet de fabrikant bij het ontwerp.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 20:52 #1204792

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Ce est parti schreef :

Ik bedenk een mogelijke overgangsweerstand in de sense kabel. Morgen even checken.

Niet erg waarschijnlijk. Er loopt nagenoeg geen stroom door zo'n sense draadje. Geen stroom is geen spanningsval.
Dit is ook de oorzaak van de grote spanningsval in de diode blok. Richting start accu loopt bij een geladen accu nagenoeg geen stroom. Ook al zou het diode blok een weerstand richting startaccu hebben merk je dat niet. Richting LifePo4 loopt juist een grote stroom waardoor elke weerstand direct tot een spanningsval leidt.
Waar ik een beetje ongerust over ben is de hoge spanning die je krijgt als je de sense op de belaste LifePo4 kant zet.
Heb je een scoop ter beschikking ? Dan kun je eens kijken of alle diodes in de dynamo nog heel zijn. Als 1 fase uit de gelijkstroom van een alternator weg is krijg je dit soort verschijnselen.
Een joekel van een condensator neemt een deel van de symptomen weg maar het probleem is natuurlijk niet opgelost.
Als de alternator goed blijkt te zijn zou je het diode blok ook kunnen weghalen en de Victron - Orion kunnen inschakelen met het contact slot van de motor. Via de aansluiting voor een afstands bediening van de victron orion. Waar je BMS neem ik aan ook op zit aangesloten. Je startaccu is dan ook een mooie grote elektrolytische condensator op de ingang van je DC-DC. Nadeel is wel als je het contact aan laat staan wordt je startaccu leeg getrokken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 sept 2020 21:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 21:30 #1204801

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
3Noreen schreef :
Als de alternator goed blijkt te zijn zou je het diode blok ook kunnen weghalen en de Victron - Orion kunnen inschakelen met het contact slot van de motor. Via de aansluiting voor een afstands bediening van de victron orion. Waar je BMS neem ik aan ook op zit aangesloten. Je startaccu is dan ook een mooie grote elektrolytische condensator op de ingang van je DC-DC. Nadeel is wel als je het contact aan laat staan wordt je startaccu leeg getrokken.

Dat is wel een betere optie die ik al eerder voor ogen had bij de ombouw naar LiFePo
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 23:06 #1204811

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
De dc/dc begrensd de stroom naar de lifepo4 met 18A ? Is het verder nog instelbaar naar bijv 60A ?

Dan de diode brug eruit en de dc/dc tussen de start en lifepo4 zetten
Geen spanningsval vd diode brug meer , alternator wordt beveiligd door de start akku , lifepo4 wordt goed geladen door de dc/dc converter en de alternator zal door de stroom beperking van de dc/dc ook niet opfikken

Btw bijzaak , maar ik ben het oneens met de stelling dat 3.4v (cel niveau) of 13.4v (pack niveau) als maximale laad spanning goed/beter is voor lifepo4 cellen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 23:36 #1204815

WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
Als de alternator goed blijkt te zijn zou je het diode blok ook kunnen weghalen en de Victron - Orion kunnen inschakelen met het contact slot van de motor. Via de aansluiting voor een afstands bediening van de victron orion. Waar je BMS neem ik aan ook op zit aangesloten. Je startaccu is dan ook een mooie grote elektrolytische condensator op de ingang van je DC-DC. Nadeel is wel als je het contact aan laat staan wordt je startaccu leeg getrokken.

Dat is wel een betere optie die ik al eerder voor ogen had bij de ombouw naar LiFePo

Dat was ook mijn eerste keus. Dit werkte maar, zo snel als je het contact inschakelt begint de startaccu de lifepo4 te laden. Tegelijkertijd moet ik 10 sec voorgloeien en daarna starten. Dat liep niet helemaal lekker, de dc convertor begon een raar geluid te maken en ik bedacht dat beter de diodebrug er weer tussen kon, die had ik nog uit de oude installatie.
Ook eventueel leeg lopen van de startaccu stond mij niet aan.
Omdat ik alles in 1 week voor mn vakantie heb ingebouwd koos ik voor de laatste oplossing.

Wat misschien nog kan is een tijdvertraging of een spanningsvoorwaarde van zeg eens 14 volt in de aan/uit aansluiting van de dc converter zet. Dan schakelt hij pas in als de startaccu vol is en de motor al even draait.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 09 sept 2020 23:39 #1204816

ReneK schreef :
De dc/dc begrensd de stroom naar de lifepo4 met 18A ? Is het verder nog instelbaar naar bijv 60A ?

Dan de diode brug eruit en de dc/dc tussen de start en lifepo4 zetten
Geen spanningsval vd diode brug meer , alternator wordt beveiligd door de start akku , lifepo4 wordt goed geladen door de dc/dc converter en de alternator zal door de stroom beperking van de dc/dc ook niet opfikken

Btw bijzaak , maar ik ben het oneens met de stelling dat 3.4v (cel niveau) of 13.4v (pack niveau) als maximale laad spanning goed/beter is voor lifepo4 cellen

Nee niet instelbaar. Verder zie hierboven.
Ik laad ook tot 3.53/cel dus 14,12 volt. Dit volgens mijn bms leverancier electrodacus.com
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 02:40 #1204825

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ce est parti schreef :
ReneK schreef :
De dc/dc begrensd de stroom naar de lifepo4 met 18A ? Is het verder nog instelbaar naar bijv 60A ?

Dan de diode brug eruit en de dc/dc tussen de start en lifepo4 zetten
Geen spanningsval vd diode brug meer , alternator wordt beveiligd door de start akku , lifepo4 wordt goed geladen door de dc/dc converter en de alternator zal door de stroom beperking van de dc/dc ook niet opfikken

Btw bijzaak , maar ik ben het oneens met de stelling dat 3.4v (cel niveau) of 13.4v (pack niveau) als maximale laad spanning goed/beter is voor lifepo4 cellen

Nee niet instelbaar. Verder zie hierboven.
Ik laad ook tot 3.53/cel dus 14,12 volt. Dit volgens mijn bms leverancier electrodacus.com

Ok, dus max 18A laadstroom voor de lfp bank , prima, houd je alternator heel

Maar gewoon de diode brug ertussen uit , heeft helemaal geen zin IMO , zorgt alleen maar voor een voltage drop
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 02:52 #1204826

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
En evt de orion laten aanschakelen door hem dan op de diode brug (de kant waar dus nu niets meer opzit)

Of als de diode brug wel spanning doorlaat (geen idee) een cytrix relais oid die aangaat als er geladen wordt ?



www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 03:05 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 04:17 #1204830

ReneK schreef :
En evt de orion laten aanschakelen door hem dan op de diode brug (de kant waar dus nu niets meer opzit)

Of als de diode brug wel spanning doorlaat (geen idee) een cytrix relais oid die aangaat als er geladen wordt ?

Hehe, zo zat het dus! De cytrix leek mij een goede oplossing maar dat werkt niet omdat deze minstens 2 volt moet meten op beide polen om te kunnen schakelen. Heb het nog geprobeerd maar werkt idd niet. Ik heb geen ander vsp relais kunnen vinden die wel gewoon schakelt, zonder die spannings voorwaarde.
Dufour 36
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 04:19 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 04:56 #1204833

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Weet je zeker dat een victron relais aan de 2 polen spanning moet hebben ? Het leek mij een mooie oplossing om eerst de start te laden en dan bij de aangegeven spanningen, dus als de start vol is , te sluiten en dus dpanning geeft die de orion kan aan schakelen

Rtfm , idd 2polen spanning

Heb je verder geen spullen aan boord de iets kunnen laten schakelen bij een bepaalde spanning ? Bmv700 oid met een relais uitgang ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 05:02 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 05:20 #1204834

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Je kan je on-off schakelaar van de DC laten schakelen met een extra (auto) relais wat op de D+ van de dynamo zit.
Dan komt het relais pas in als de dynamo spanning gaat leveren. Zodra de motor stopt, valt ook het relais en dc/dc omvormer af.


lekker KISS
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 05:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 06:12 #1204848

Mijn schakelsignaal komt nu van mijn BMS; dwz als de lifepo4 geladen mag worden staat deze “aan”. Ik zou idd een relaiscotact geschakeld door D+ kunnen opnemen.
Enfin, weer een paar opties om uit te proberen, hartelijk dank!
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 07:08 #1204866

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Als je toch bezig gaat meet even het spanningsverschil tussen D+ en B+
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 09:37 #1204935

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 153
Ik heb de orion 12/12/30 , die start spanningsgestuurd boven 13,2volt pas aan via bluetooth instelbaar. Doet de 18 A dit ook niet?
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 09:38 door Ad Navis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 13:09 #1204991

Ad Navis schreef :
Ik heb de orion 12/12/30 , die start spanningsgestuurd boven 13,2volt pas aan via bluetooth instelbaar. Doet de 18 A dit ook niet?

ik heb de versie zonder blauwtand :dry:
Had ik ws beter an gedaan, maar ik ben niet geïnteresseerd in al die instellingen, dacht ik....
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 15:32 #1205039

Volgens mij komt dit door je regelaar in je alternator in wisselwerking met de DC/DC. Er is simpelweg geen spanning nodig om de ampères te laten lopen....

Meet eens over het diodeblok heen. Ik geloof niet dat daar een spanningsval is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 15:39 #1205042

boarderbas schreef :
Volgens mij komt dit door je regelaar in je alternator in wisselwerking met de DC/DC. Er is simpelweg geen spanning nodig om de ampères te laten lopen....

Meet eens over het diodeblok heen. Ik geloof niet dat daar een spanningsval is.

Zal ik doen. De dc/dc start pas op boven 7 volt, dus daaronder geen ampères.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 15:53 #1205046

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
boarderbas schreef :
Volgens mij komt dit door je regelaar in je alternator in wisselwerking met de DC/DC. Er is simpelweg geen spanning nodig om de ampères te laten lopen....

Meet eens over het diodeblok heen. Ik geloof niet dat daar een spanningsval is.

Waar komt de 14.2V op de start batterij dan vandaan als er maar 9V op de ingang staat ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 15:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 16:57 #1205065

3Noreen schreef :
boarderbas schreef :
Volgens mij komt dit door je regelaar in je alternator in wisselwerking met de DC/DC. Er is simpelweg geen spanning nodig om de ampères te laten lopen....

Meet eens over het diodeblok heen. Ik geloof niet dat daar een spanningsval is.

Waar komt de 14.2V op de start batterij dan vandaan als er maar 9V op de ingang staat ?

Ja, ik heb niet over de diodebrug gemeten maar gewoon spanning naar min, op ingaande en uitgaande aansluitingen diodebrug. Hij wordt ook goed heet, kan m na een tijdje niet meer aanraken.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 17:00 #1205067

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Wel als je toch van plan was een MOSfet brug aan te schaffen... dan is dit het moment!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl