Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadprobleem diodebrug LifePo4

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 17:04 #1205068

Peper schreef :
Wel als je toch van plan was een MOSfet brug aan te schaffen... dan is dit het moment!

Ja, eerst zeker weten of het werkt, ding is best duur. Zelf dacht ik ook aan een ideal diode alleen naar de startaccu met de sense op de accu.
Aan de dc/dc hoeft niet, uitgeschakeld is het verbruik 0.

is dat wat?
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 18:01 #1205087

Je kunt ook het diodeblok weglaten en de alternator direct op je startaccu zetten.

De dc/dc kan dan op de startaccu.

De dc/dc gaat aan als de bms dat wil EN de spanning boven de 13,8 volt is.(dus de motor loopt)
En weer uitschakelen als de spanning onder de 13,0 volt zakt (voorkomt leegtrekken startaccu) OF de bms niet meer wil.

Je hebt dan wel een VSR=Voltage Sensitive Relay nodig. Of zo'n voltage switch van AlieX.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 21:38 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 19:57 #1205130

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Dat is een goed idee van Panoramix.
Door de 3 fase gelijkrichter in de dynamo kan er geen 'current backflow' naar de dynamo plaats vinden.
Het relais kan ook omschakelen op het moment dat de motor draait als je het 'achter' het contactslot aansluit (aansluiting 15). Bij laadstroom onder de 15A kun je de laadstroom in totaal 'uit het contactslot halen'. Ik gebruik dat bij individuele celladers met de 9,5A laadstroom in combinatie met een eigen diodeblok en de aansluiting van een zonnepaneel.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 10 sept 2020 22:19 #1205165

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Beetje mosterd na de maaltijd, maar - voor meer geld, jawel - had je een Mastervolt Mac Plus kunnen installeren. Die kun je (al dan niet met vertraging) laten in- en uitschakelen op instelbare ingangsspanning (dus als de motor loopt en de dynamo meer spanning levert dan de startaccu) of door een externe schakelaar. Werkt probleemloos bij ons aan boord.

De Mac Plus functioneert tegelijkertijd als accuschelder, dus je hebt geen diodeblokken of externe schakelrelais nodig.

Daarnaast zit er een meertrapslader in, net als bij de Victron Orion-Tr Smart. Die lader zul je als je je BMS leidend laat zijn niet gebruiken (als ik je setup goed begrijp). Als je KISS opvat als zo min mogelijk afzonderlijke apparaten en aansluitingen vormen deze DC-DC apparaten (buck-boost meertrapsladers) een goede KISS oplossing voor zeilers die het zo eenvoudig mogelijk willen houden en op een door hun gewenst moment willen overstappen van loodzuur op LFP zonder hun hardware setup aan te hoeven passen.

Nu kun je het met een extern spanninggestuurd relais oplossen tussen startaccu/dynamo en je DC-DC converter.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 22:26 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 05:39 #1205173

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Volgens mij wordt er in dit draadje ongeveer 3-4x hetzelfde bedoeld met andere woorden.

De hoofdlijn is dus DC-DC schakelen op commando van de dynamo. Zonder extra diodebrug.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 05:48 #1205174

Ik ben vandaag vrij en ga zo lekker sleutelen. Ik zal jullie opde hoogte houden van de vorderingen B)
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 05:59 #1205175

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Top!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 08:11 #1205216

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
benieuwd wat je met de kennis van nu anders had gedaan aan hardware voor het laden van de lifepo uit de altenator?
Laatst bewerkt: 11 sept 2020 08:12 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 08:20 #1205217

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Het grote mysterie is hoe het komt dat een diode zorgt voor een spanningsval van 5 volt. Dat is, hoe je het ook bekijkt, bizar.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 sept 2020 08:20 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 16:00 #1205358

Vandaag diodebrug verwijderd en alles rechtstreeks aangesloten op dynamo. Sense leiding teruggeleid naar dynamo.

Dit is ook de opstelling zoals ik het in het begin had gemaakt. Bij gebruik twijfelde ik toen en heb de diodebrug ingebouwd, ook al omdat bij laag toerental de startaccu wordt leeg getrokken.

Bij 1500 tpm start de dynamo met ongeveer 40A en zakt na 5 minuten naar 30A. Daarvan gaat ongeveer 27A naar de DC converter. Dit bij 13,9V. Onder de 1100 tpm stort de spanning in doordat de dynamo het niet meer trekt. De DC converter blijft laden maar dan uit de startaccu; die loopt dus snel leeg zo!

In deze situatie wordt de Lifepo4 met ongeveer 23A geladen bij een spanning van 13,54V (wat inhoud accu restcapaciteit 76%.

Ik probeer de accu vannacht verder te ontladen en morgen weer te meten; kijken of alles stabiel blijft.

Restproblemen:
Ik heb de d+ gebruikt om de DC/DC te schakelen maar ik heb daar een solidstate relais zitten en die schakelt gelijk als ik het contact inschakel (2,5 volt). Had eigenlijk met Nog ff wat anders proberen.

Ik vind de dynamo belasting bij laag toerental wel hoog. Motortje heeft het er ook best zwaar mee en stopt abrupt bij stoppen…
Tevens trek je accu leeg bij een tijdje stationair draaien.

Een VSP zou gaan pendelen vermoed ik, of iets wat schakelt bij een bepaald toerental, dat zou mooi zijn.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 11 sept 2020 18:55 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 16:01 #1205359

FKZ schreef :
benieuwd wat je met de kennis van nu anders had gedaan aan hardware voor het laden van de lifepo uit de altenator?

Ws toch iets meer betalen voor de smart versie. Scheelt 100 euro geloof ik maar bied denk wel voordelen.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 16:05 #1205361

3Noreen schreef :
Het grote mysterie is hoe het komt dat een diode zorgt voor een spanningsval van 5 volt. Dat is, hoe je het ook bekijkt, bizar.

Tja, weet het ook niet. Ik meeste vandaag wel een klein verschil tussen de diodes in het blok naar de A aansluiting. Weet niet of dat alles zegt maar maakt misschien iets uit. In de oude installatie met loodaccu's werkte alles prima, ook bij 35A laden van de service set.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 17:56 #1205383

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Iets wat hoe dan ook niet mag is stroom uit de startaccu lopen. De enige weg voor stroom uit de startaccu is via het contactslot naar het elektrisch circuit van de motor of naar de startmotor bij het starten. Het aangestuurde brandstof ventiel verbruikt niet zoveel dat de startaccu met Ampères moet bijspringen... Hier is iets fundamenteel mis.
Indien de huishoudaccu wordt bijgeladen uit de startaccu zul je regelmatig met een lege startaccu komen te zitten.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 18:10 #1205387

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Heb je ooit overwogen om een FET diodeblok te nemen, dan is het spanningsverlies veeel minder..
Een risico is dan wel weer dat de dynamo overbelast raakt, maar dat is in dit geval niet aan de orde omdat de Victron DC/DC de maximale stroom begrenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 11 sept 2020 18:51 #1205393

Peper schreef :
Iets wat hoe dan ook niet mag is stroom uit de startaccu lopen. De enige weg voor stroom uit de startaccu is via het contactslot naar het elektrisch circuit van de motor of naar de startmotor bij het starten. Het aangestuurde brandstof ventiel verbruikt niet zoveel dat de startaccu met Ampères moet bijspringen... Hier is iets fundamenteel mis.
Indien de huishoudaccu wordt bijgeladen uit de startaccu zul je regelmatig met een lege startaccu komen te zitten.

Op de startaccu zit ook een flinke motorruimte ventilator. Die staat altijd aan en zeker goed voor 5A. Vlgs mij klopt de rekensom zo wel hoor. Voorgloeien, starten en de ventilator zorgt voor ongeveer 10A de eerste 10 min voor startaccu. Dit zakt naar ongeveer 5A .

Volgens mij kan ik concluderen dat, bij koude motor en gedeeltelijk lege Lifepo4 (bij 5% leeg kan je makkelijk 0,2C laden kwijt) is de benodigde stroom te hoog voor wat de dynamo bij stationair kan leveren. Bij 1100 tpm ongeveer gelijk spel. Dynamo is dus te klein voor deze opstelling, of de DC/DC te zwaar.

Hoe zal het met een Victron Argofet regelen?
Wat gebeurt er dan aan de DC/DC kant?
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 11 sept 2020 19:21 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 12 sept 2020 08:32 #1205517

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Ce est parti schreef :
In deze situatie wordt de Lifepo4 met ongeveer 23A geladen bij een spanning van 13,54V (wat inhoud accu restcapaciteit 76%.

Bron van deze informatie ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 12 sept 2020 09:55 #1205546

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Ce est parti schreef :
Volgens mij kan ik concluderen dat, bij koude motor en gedeeltelijk lege Lifepo4 (bij 5% leeg kan je makkelijk 0,2C laden kwijt) is de benodigde stroom te hoog voor wat de dynamo bij stationair kan leveren. Bij 1100 tpm ongeveer gelijk spel. Dynamo is dus te klein voor deze opstelling, of de DC/DC te zwaar.
Dat je makkelijk 0,2c kwijt kunt is altijd waar want de Ri van de cellen is erg laag. De dynamo is niet zozeer te klein voor deze opstelling, maar de belasting door de accu is te hoog (vanwege die lage Ri). Een laadstroom regeling is dan aangewezen om de laadstroom zo te beperken dat de dynamo niet te zwaar wordt belast. Je kunt ook een 'dikkere dynamo' nemen en de V-snaar verslijten.
Een ventilator voor de motorruimte is wel zinvol want dan houdt de dynamo het ook langer vol (ervaring van 3Noreen). Alleen die ventilator belast de dynamo ook als de motorruimte nog koud is. Bij een ventilator thermostaat die op de temperatuur van de dynamo aan en afslaat neemt de ventilator alleen stroom op als het nodig is. Dat scheelt in de belasting van de dynamo (en in brandstof).
Hoe zal het met een Victron Argofet regelen?
Wat gebeurt er dan aan de DC/DC kant?
Ik weet niet hoe een Victron Argofet regelt en of deze wel regelt. Bij MOSfet diodes is een spanningsval van 0,2V bij 50A haalbaar.
In dat geval geeft de diodebrug de belasting van de LFP accu onveranderd 'door' aan de dynamo. Er is dan geen enkele vorm van regeling van de dynamo belasting.
Een mogelijke vorm van regeling is eerst de startaccu laden (meestal een lood zwavelzuur accu die gevoelig is voor 'half leeg') en als de startaccu op spanning is gekomen (ca 14V) dan pas de LFP accu laden (die is minder gevoelig voor 'half leeg'). Er zijn diode (en MOSfet diode) -blokken die een dergelijke regeling hebben ingebouwd.
Als je alles tegelijk wilt laden, betekent dat een 'hele kluif' voor je dynamo en die wordt dan (te) warm. Ook de slijtage aan de V-snaar wordt dan hoog. 'Zo snel mogelijk laden' is voor een LFP accu niet nodig. Het is ook mogelijk dit met een spanningsrelais (zoals Panoramix voorstelde) te regelen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 12 sept 2020 12:58 #1205590

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Verrekte leuk draadje en ik ben benieuwd waar jullie op uit komen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 12 sept 2020 13:17 #1205593

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan met de smart DC/DC. Spanningsgestuurd in en uitschakelen werkt goed, alleen met langzaam manoeuvreren gaat regeling pendelen; onder 1000
Rpm laadt alternator normaal de startaccu nog op, als de Orion inschakelt zakt de spanning onder uitschakeldrempel en schakelt uit. Mogelijk nog met in en uitschakelspanning experimenteren. Voorlopig schakel ik handmatig uit bij lage toerentallen. De automatische schakeling blijft dan ook werken, gevaar voor ongemerkt ontladen startaccu is er dus niet. Hans V kun je aangeven op welke waardes de mastervolt schakelt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 12 sept 2020 16:06 #1205630

3Noreen schreef :
Ce est parti schreef :
In deze situatie wordt de Lifepo4 met ongeveer 23A geladen bij een spanning van 13,54V (wat inhoud accu restcapaciteit 76%.

Bron van deze informatie ?

Dat geeft mijn BMS dmv shunt meting.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 12 sept 2020 16:10 #1205631

holtere schreef :
Verrekte leuk draadje en ik ben benieuwd waar jullie op uit komen!

noem maar leuk, slaap er niet meer van! :angry: :whistle:
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 12 sept 2020 16:14 #1205632

Ad Navis schreef :
Ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan met de smart DC/DC. Spanningsgestuurd in en uitschakelen werkt goed, alleen met langzaam manoeuvreren gaat regeling pendelen; onder 1000
Rpm laadt alternator normaal de startaccu nog op, als de Orion inschakelt zakt de spanning onder uitschakeldrempel en schakelt uit. Mogelijk nog met in en uitschakelspanning experimenteren. Voorlopig schakel ik handmatig uit bij lage toerentallen. De automatische schakeling blijft dan ook werken, gevaar voor ongemerkt ontladen startaccu is er dus niet. Hans V kun je aangeven op welke waardes de mastervolt schakelt?

Ben er ondertussen achter dat ik idd beter de smart versie had kunnen kopen, juist vanwege die drempel regeling. Ga maandag wel even bellen of ik nog wat kan ruilen anders gaat de dc/dc op MP.
Wat ik vreemd vind is dat de 18A versie die ik heb vrolijk constant 23A blijft leveren bij 13,6V, wat dus een veel hoger vermogen is als beschreven. Dat mogen ze mij eerst uitleggen.

Ad Navis is het mogelijk, naast drempelwaarde ook een Delay inschakelen / uitschakelen in te stellen? Als je vertraagd kan inschakelen, zeg 10 minuten, dan denkt dat wel de lading denk ik.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 12 sept 2020 16:30 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 12 sept 2020 17:21 #1205656

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Helaas niet, ik had ook een instelling op vermogen verwacht. Gaat misschien nog komen. Product is niet nieuw. Mppt kun je vermogen wel instellen.
Mijn 30A versie gaat niet over de 30 heen
Laatst bewerkt: 12 sept 2020 17:22 door Ad Navis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 12 sept 2020 20:46 #1205712

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Ad Navis schreef :
Hans V kun je aangeven op welke waardes de mastervolt schakelt?

Wij kunnen de in- en uitschakelspanning via ons Masterbus netwerk zelf instellen tussen 8 en 16 Volt. De exacte waardes heb niet bij de hand (ik zit momenteel in het buitenland) maar kan ik t.z.t. wel voor je opzoeken. We laten de Mac Plus als ik het wel heb ergens tussen de 13.8 en 14.1 Volt inschakelen, die spanning (op de dynamo/startaccu zijde) wordt alleen gehaald als de motor loopt, de dynamo dus laadspanning levert en de startaccu niet helemaal leeg is. Doorgaans een geschikt moment voor de Mac Plus om onze LFP bank te gaan laden.

We laten de Mac Plus met een (instelbare) vertraging inschakelen zodat de startaccu ook als die voor het starten vol was eerst alle laadstroom krijgt en de motor/dynamoriem ook niet direct vol belast wordt na het starten van de motor. Ook het uitschakelen kun je vertraagd doen, maar daar maken wij geen gebruik van.

Je kunt de Mac Plus ook in- en uitschakelen via een aparte aansluiting (motor loopt signaal of schakelaar/extern relais), maar het in- en uitschakelen op ingangsspanning functioneert in onze setup prima dus dat laten we zo.

Je kunt - als je over een Masterbus netwerk beschikt - ook de laadstroom traploos instellen tot maximaal 50A. De Mac Plus blijkt inderdaad ook exact op deze ingestelde laadstroom te begrenzen. Dus redelijk ideaal apparaat om het DC-DC laden van je LFP helemaal naar je hand te zetten. Maar het is niet de goedkoopste oplossing.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2020 03:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem diodebrug LifePo4 13 sept 2020 01:22 #1205746

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Als ik de gebruiksaanwijzing van de VICTRON - Orion-Tr Smart 12/12-18A DC/DC doorlees zie ik niet dat je de maximum stroom kunt instellen. Voordat je hem koopt zou je dat nog even na kunnen gaan.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl