Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden?

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 18 okt 2020 19:11 #1219182

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1562
Bert65 schreef :
maar hoe zit dat met de relais (vermoedelijk een Cyrix)? Kan die twee verschillende soorten laden? (nl. lood en AGM)? Het zonnepaneel (of panelen) zou alleen de service accu laden.

Waarom gebruik je niet 2 akku’s van hetzelfde type ? Dus 1 (or 2) grote AGM’s voor huis/service bank en een agm start akku ?

Beide hebben hetzelfde laadprofiel nodig en met een beetje aandacht bij aansluiten en de cytrix kunnen ze beide door dezelfde lader met hetzelfde profiel geladen worden ?
www.svbluepearl.com

eindelijk weg uit Panama nu in Aruba
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 18 okt 2020 21:39 #1219229

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1842
@Rene: Omdat de startaccu een 70ah is, en dat vind ik wat te weinig als service accu. De startaccu is nog prima, de service accu niet meer.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 18 okt 2020 21:41 #1219230

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1842
Of bedoel je dat het voldoende is om ook een AGM startaccu te nemen? ook al heeft die een lagere capaciteit dan de service accu?

Dan vind ik het nog zonde van de goede startaccu, maar het is een idee.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 18 okt 2020 23:10 #1219240

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1562
Bert65 schreef :
Of bedoel je dat het voldoende is om ook een AGM startaccu te nemen? ook al heeft die een lagere capaciteit dan de service accu?

Dat bedoelde ik idd ;) , aan de andere kant , FLA & AGM hebben vrijwel een identieke laadcurve , ik geloof niet dat je FLA (flooded lead acid) start akku erg te lijden zal hebben van een AGM laad profiel ? , helemaal omdat je een start akku maar incidenteel gebruikt en niet diep zult ontladen
www.svbluepearl.com

eindelijk weg uit Panama nu in Aruba
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 19 okt 2020 05:11 #1219254

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
ReneK schreef :
Bert65 schreef :
Of bedoel je dat het voldoende is om ook een AGM startaccu te nemen? ook al heeft die een lagere capaciteit dan de service accu?

Dat bedoelde ik idd ;) , aan de andere kant , FLA & AGM hebben vrijwel een identieke laadcurve , ik geloof niet dat je FLA (flooded lead acid) start akku erg te lijden zal hebben van een AGM laad profiel ? , helemaal omdat je een start akku maar incidenteel gebruikt en niet diep zult ontladen

Dat zal van het type AGM afhangen. Er zijn AGM's die 14,2 volt als maximum hebben. Maar ook die 14,7 volt moeten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 19 okt 2020 08:31 #1219316

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3795
Even een opmerking over het laden van de startaccu met de acculader van het boordnet.
Naar mijn mening zou een startaccu, afgezien van de een lange winterperiode, nooit met een acculader of zonnepaneel geladen hoeven te worden. De dynamo zou dit prima alleen moeten kunnen. Ook bij alleen haven en haven uit motoren.

Als je de startaccu d.m.v. een cyrix verbind met de service accu én de service accu laad met een intelligente acculader krijg je de volgend situatie.

Zodra walstroom beschikbaar is, schakel je de acculader in om de (gedeeltelijk) ontladen service accu te gaan laden.
Op dat moment bepaald de acculader op basis van de accuspanning de absorptie tijd (de tijd dat de acculader op 14,4V blijft laden)
Bij een (bijna) lege accu kan dit uren duren.

Zodra de spanning van de service accu boven de 13,2V komt, zal het cyrix relais de (volle) startaccu bijschakelen.
De startaccu heeft eigenlijk helemaal geen absorptie tijd nodig, maar krijgt toch de absorptie tijd van de service accu voor zijn kiezen met de daarbij horende hoge spanning.

Wil je persé de startaccu laden met een acculader, neem dan een aparte intelligentie lader voor de startaccu los van de service accu, maar nodig zou het niet moeten zijn.
Wil je de mogelijkheid hebben om met de dynamo de service accu's te kunnen laden, neem hiervoor dan een cyrix met een schakelaar in de min zodat je deze kan uitschakelen.
Zeker als je ook nog zonnepanelen hebt is het laden van de service accu's met de motor naar mijn ervaring zelden nodig.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 19 okt 2020 08:36 #1219320

Simpel beginnen en goed nadenken.

LeFePo4 opladen met je dynamo loopt al snel in de papieren. Mijns inziens is het véél goedkoper om wat overcapaciteit te installeren (200Ah bijv) en te accepteren dat je niet kan laden met je alternator. Voor de nood kun je startkabels aan boord leggen.

Lithium accu's aan zonnepanelen is ook niet een goed idee in de basis, tenzij je de lader af kan stellen op bijv. 70%. ICM met je overcapaciteit, die je alleen bij lang verblijf aan boord benut, heb je dan altijd voldoende stroom.

Verder zou ik na denken of je wel een BMS wilt. Een SBM met losse balancers is goedkoper en zeer effectief. Nee je hebt geen appje. Jammer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 19 okt 2020 10:20 #1219377

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3795
Even een balletje opgooien over het volgende:

Lithium accu's langdurig op 100% houden met zonnepanelen is duidelijk geen goed idee.
Maar ik zou toch graag mijn zonnepanelen willen blijven gebruiken als ik ooit nog eens over zou gaan op lithium accu's.
Als ik nu tussen de accu en het boordnet een diode plaats (zie schets) en de zonnepanelen aansluit aan de boordnet zijde van die diode.
Vervolgens plaats ik over de diode een relais contact dat ik laat bedienen door de victron batterij monitor.
Bijvoorbeeld contact sluiten bij 30% of spanning lager dan xV en open bij 100% of spanning hoger dan xV.
Dan is het probleem van de zonnepanelen toch opgelost?
of zie ik wat over het hoofd?

Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 19 okt 2020 12:00 #1219401

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Als je het relais plaatst in het verticale lijntje richting de solar charger is het probleem toch ook opgelost, zonder diode?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 19 okt 2020 12:16 #1219405

boarderbas schreef :
Simpel beginnen en goed nadenken.

LeFePo4 opladen met je dynamo loopt al snel in de papieren. Mijns inziens is het véél goedkoper om wat overcapaciteit te installeren (200Ah bijv) en te accepteren dat je niet kan laden met je alternator. Voor de nood kun je startkabels aan boord leggen.

Lithium accu's aan zonnepanelen is ook niet een goed idee in de basis, tenzij je de lader af kan stellen op bijv. 70%. ICM met je overcapaciteit, die je alleen bij lang verblijf aan boord benut, heb je dan altijd voldoende stroom.

Misschien wel handig om uit te leggen waarom dat in de papieren zal gaan lopen. Je draait namelijk, als geen extra maatregelen neemt, de dynamo van je motor kapot.



Waarom het geen goed idee is om een LIfePo4 aan zonnecellen te hangen mag je uitleggen. Daar zijn ze juist bij uitstek geschikt voor als je ook daar maar de goede maatregelen treft.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 19 okt 2020 13:02 #1219417

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3237
@PVO:
Wat wil je bereiken met die diode? Spanningsval? Dan is er alleen maar spanningsval als er stroom door de diode loopt (net als bij een weerstand). Een diode heeft weliswaar een niet lineaire karakteristiek waardoor de spanningsval in doorlaat bij een hogere doorlaatstroom nauwelijks groter wordt, maar bij een hele lage doorlaatstroom is de spanningsval ook maar klein en ga je de accu met een hele kleine laadstroom op een hogere spanning aansluit. Dat heeft in een aantal gevallen 'sudden cell death' veroorzaakt door 'float' laden.
Als je de laadspanning niet goed kunt beheersen, moet de de cellen van de lader afhalen als ze vol zijn. Kun je de lader een 'geheide' eind laadspanning meegeven van bijvoorbeeld 3,4V, dan is het niet mogelijk met deze spanning een LFP cel te overladen en ben je veilig. De temperatuur van de cel kan je dan nog wel de das omdoen aangezien de eind laadspanning sterk afhangt van de temperatuur. Zo zou je de eind laadspanning bij 0oC terug moeten brengen naar 3V, of je zorgt ervoor dat je bij temperaturen onder de 10oC niet meer wordt geladen (met 3,4V of zelfs 3,28V).
In jouw schema sluit je de diode met een (relais)contact kort. Daarmee wordt de spanningsval over de diode 0 en er loopt geen stroom meer door de diode en dan is er ook geen spanningsval meer. De spanningsval wordt dan: Icontact x Rcontact en de laatste hoort dichtbij nul te zijn zodat de spanningsval ook 0 is.
De spanningsval over een diode is alleen constant als de stroom door de diode ook constant is. Dit geldt ook voor een weerstand alleen die heeft een lineaire U/I curve en een diode niet. Binnen een bepaald stroom bereik kun je van die spanningsval over een diode gebruik maken maar dan moet je wel zeker weten dat je niet buiten dat bepaalde stroombereik komt. Daarin schuilt het zwakke punt van veel laadsystemen. Iets wat bij loodaccu's niet zo'n probleem is, daar kost het je hoogstens wat gedestilleerd water, maar LFP cellen worden bij een kleine laadstroom boven de 3,4V onevenredig warm doordat ze geen lading meer opslaan, maar het aangeboden laadvermogen om gaan zetten in thermisch vermogen! Daar kunnen ze nu net erg slecht tegen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 19 okt 2020 13:19 #1219422

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3795
@Menno,

Dat zou ook kunnen, maar dan wordt de energie van de zonnepanelen niet gebruikt als het contact open staat.
Volgens mijn schema, wordt de geleverde energie van de zonnepanelen altijd gebruikt.

@Peper, het doel van de diode is er voor te zorgen dat de zonnepanelen de accu niet laden (als deze vol is) maar de energie uit de accu's wel gebruikt kan worden om het boordnet te voeden in de situatie dat de zonnepanelen niet genoeg opleveren.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 19 okt 2020 13:53 #1219434

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3237
Ah, dan snap ik het: "zonnestroom eerst" dus
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 21 okt 2020 14:38 #1220135

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1842
Naar mate ik beter geïnformeerd raak nemen ook de twijfels over LifePo4 toe. In beginsel duur (ik snap dat je de aanschaf moet uitspreiden over de te verwachten levensduur) en stelt hele specifieke eisen om te laden. Kortom, AGM, semi-tractie en Gel moeten nog niet zomaar worden afgeschreven.

Ik ben geïnteresseerd geraakt in een Sterling B2B lader (een mede Jeanneau 32 bezitter heeft de 80 amp versie), gecombineerd met 2 63amp AGM accu's van Cellpower en een zonnepanneel met MPPT regelaar.

Een goedkopere optie, en ook soms tweedehands te krijgen, is een Victron (Smart) Orion Dc Dc converter.

Maar voor mij lijkt het er op dat de Sterling het teveel aan stroom slim inzet om sneller te laden, waar de Orion het allen afkapt. Klopt dat?

Als ik een Orion kies met een profiel voor LifePo4 (de moderne Sterlings hebben dat allemaal) kan ik ook nog altijd met een gerust hart overstappen op LifePo4.

Voor de walstroom zou ik de startaccu van een eigen drie fase ladertje voorzien. Mijn voornaamste vraag; wat is het verschil tussen de Sterling en de Victron. Niet alleen in werking maar ook in opbrengst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 21 okt 2020 16:13 #1220185

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 693
Eens goed kijken naar je laders en gebruikers is net zo van belang bij agm of gel accus als lifepo accus. Misschien heeft lifepo een paar kleine nuances met name de dynamo regeling maar dat is ook goed "goedkoop" te regelen. Een uit een zelf bouw pakket samen gestelde lifepo is kwa prijs bijna hetzelfde als een A merk agm. Daar voor moet je ook je laders etc wijzigen als je het goed wilt doen aleen doen de meeste mensen dat niet. Als je nu al goede laders hebt kan je ze waarschijnlijk gewoon instellen voor lifpo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 21 okt 2020 16:37 #1220190

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1842
Där ben ik eigenlijk al mee bezig. Ik probeer alles zo in te richten dat ik straks probleemloos LifePo kan gebruiken. Maar nu koop ik een Cellpower Agm 63 ah voor 100 euro. Daar wil ik er twee van gebruiken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 21 okt 2020 16:39 #1220191

De Orion kan worden ingesteld als 3 trapslader voor loodaccu’s of als lifepo4 lader. Maar als deze info kan je vinden in de handleidingen op victron.nl

Volgens mij als je even zoekt, vind je bij aliexpress een leuk setje cellen met bms en anders een complete battery voor een lagere prijs per aH / levensduur.

Ikzelf was dit voorjaar ongeveer 700-800 euro kwijt voor de hele ombouw met een 190aH set. Krijg de stroom niet meer op.... :lol:
Dufour 36 - Noordschans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 21 okt 2020 18:32 #1220234

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1562
@Bert

Ik heb zo’n Sterling B2B lader , 60A (volgens mij de grootste die er is/was ?)

Ik weet niet of ik hem zou aanraden , lastig goed in te stellen en hij wordt heel snel (te) warm waarna hij op half vermogen gaat leveren

Als je per see de alternator wil blijven gebruiken voor het laden van lifepo4 zou ik voor andere oplossingen / merken gaan
www.svbluepearl.com

eindelijk weg uit Panama nu in Aruba
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 21 okt 2020 18:50 #1220241

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1842
OK, dank je wel, Rene. Dat is weer een ander geluid.

Simpelste oplossing is laden op de dynamo vergeten voor de service-accu en vertrouwen op de zonnepanelen en de walstroom lader. Kan ik het geld wat ik uitspaar aan de Sterling misschien in een LiFePo setje stoppen.

@Ce est parti, waar heb jij je setje vandaan? Heb je misschien een link? en hoe laadt jij ze op? Via de Orion?
Laatst bewerkt: 21 okt 2020 18:55 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 12:13 #1220405

Deze heb ik gekocht:
nl.aliexpress.com/item/33035453389.html

Ik laad ze op via de Orion smart 18 amp, zonnepanelen en walstroom. Alle laders worden geschakeld door mijn BMS (electrodakus.com) die tevens temperatuur, celspanning en balancering voor zijn rekening neemt.
Dat is alles.
Dufour 36 - Noordschans
Laatst bewerkt: 22 okt 2020 12:13 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 13:06 #1220414

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 381
Ce est parti schreef :
Deze heb ik gekocht:
nl.aliexpress.com/item/33035453389.html

Ik laad ze op via de Orion smart 18 amp, zonnepanelen en walstroom. Alle laders worden geschakeld door mijn BMS (electrodakus.com) die tevens temperatuur, celspanning en balancering voor zijn rekening neemt.
Dat is alles.

Mooie aanbieding, van ali, en EU stock ook dus snellere levering en geen douanegezeik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 13:15 #1220416

Lijkt me een mooie prijs en mooie capaciteit, volgens mij vergelijkbaar me bijna de dubbele Lood-capaciteit. Vergelijkbare (300-350Ah) capaciteit in lood zou je denk ik minimaal 300-350 kosten? Dank wordt LifePo wel haalbaar.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 13:28 #1220418

Klopt.
Heb vorige week capaciteitstest gedaan en kwam keurig op 189aH. Prima voor mij.
Het gebruik ben ik heel enthousiast over. Inderdaad, het rendement bij laden is zo hoog dat je ieder zonnestraal meepakt waardoor ik veel sneller laad als destijds met loodaccu’s. En hij komt niet onder de 12 Volt waardoor alles “lekker” werkt.
Dufour 36 - Noordschans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 13:36 #1220420

ReneK schreef :
@Bert

Ik heb zo’n Sterling B2B lader , 60A (volgens mij de grootste die er is/was ?)

Ik weet niet of ik hem zou aanraden , lastig goed in te stellen en hij wordt heel snel (te) warm waarna hij op half vermogen gaat leveren

Als je per see de alternator wil blijven gebruiken voor het laden van lifepo4 zou ik voor andere oplossingen / merken gaan

ik heb al jaren zo'n B2B lader van Sterling, zie foto hierboven bij een eerdere post van mij. en ik heb inderdaad de afgelopen paar jaar verschillende berichten gelezen op Zeilersforum dat de Sterling niet goed werkte. misschien heb ik geluk gehad want de installatie was eenvoudig, apparaat werkt goed en wordt niet warm. ik heb er 3 x 80 sealed loodaccu op aan gesloten, alsmede 1 80 Ah startaccu. het groet voordeel van de Sterling is dat ie de accu's helemaal vult middels de meerfase laadstroom/spanning. een gewone dynamo doet dat niet. vooral voor serviceaccu's maakt dat verschil. met zonnepanelen en een goede laadregelaar kan je de accu's ook helemaal vol krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 13:50 #1220426

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1562
@Ankeraar

Wat jij hebt is een alternator to battery charger , geen battery to battery charger ?

Jouw Alt-C heeft ook geen lifepo4 laadprofiel waardoor de kans bestaat dat de boel overladen wordt
www.svbluepearl.com

eindelijk weg uit Panama nu in Aruba
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl