Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden?

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 14:20 #1220429

ReneK schreef :
@Ankeraar

Wat jij hebt is een alternator to battery charger , geen battery to battery charger ?

Jouw Alt-C heeft ook geen lifepo4 laadprofiel waardoor de kans bestaat dat de boel overladen wordt

Ja, dat klopt.

Ik heb ook geen plannen voor aanschaf lifepo4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 17:54 #1220503

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
zo die elektrodacus BMS vind ook wel heel tof, en nog opensource ook.
prijs ook redelijk dus ik denk erover om deze te bestellen.
ik heb een set met 12 cellen 12V 270Ah
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 19:46 #1220541

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
@ Ce est parti; Coole bms idd. Maar nog wel een vraag over de Victron. Ik begrijp dat die een functie heeft bij het in toom houden van de laadstroom, waardoor de dynamo blijft leven en er een ander laadprofiel dan voor de startaccu gekozen kan worden. Maar op een gegeven moment is die LifePo4 bank vol toch? zeker als je een flink end motort (Ik moet ongeveer 4 uur minimaal op de motor voor ik op het Markermeer ben). Dan blijft de lader toch nog laden, toch? Of heeft de Victron daar een voorziening voor?

Het is natuurlijk ook een overweging helemaal af te zien van het laden door de dynamo van de huishoudaccu (bank) en dat klusje over te laten aan het zonnepaneel en de walstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 21:38 #1220559

De maximale stroom die de Orion levert wordt bepaald door het model, bij mij dus 18 A. Er is ook een Orion van 9 en 30 A.
De lifepo4 blijft maximaal die stroom ontvangen totdat hij vrijwel (99%) volzit. Mijn bms schakelt af bij de eerste cel die 3.53V meet.
Wij varen ook redelijk vee op de motor en juist daarom loont het de moeite om je accu te laden met je dynamo. Ik hoef de boot ook niet aan de walstroom te leggen; als wij na een week weer aan boord stappen is de accu weer vol dmv het zonnepaneel.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 21:42 #1220560

Ratman schreef :
zo die elektrodacus BMS vind ook wel heel tof, en nog opensource ook.
prijs ook redelijk dus ik denk erover om deze te bestellen.
ik heb een set met 12 cellen 12V 270Ah

Ja mooi he? Op de website vind je ook een forum waarin heel veel info staat. En idd niet duur voor een totaaloplossing.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 22 okt 2020 21:55 #1220561

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Bert65 schreef :
@ Ce est parti; Coole bms idd. Maar nog wel een vraag over de Victron. Ik begrijp dat die een functie heeft bij het in toom houden van de laadstroom, waardoor de dynamo blijft leven en er een ander laadprofiel dan voor de startaccu gekozen kan worden. Maar op een gegeven moment is die LifePo4 bank vol toch? zeker als je een flink end motort (Ik moet ongeveer 4 uur minimaal op de motor voor ik op het Markermeer ben). Dan blijft de lader toch nog laden, toch? Of heeft de Victron daar een voorziening voor?

Het is natuurlijk ook een overweging helemaal af te zien van het laden door de dynamo van de huishoudaccu (bank) en dat klusje over te laten aan het zonnepaneel en de walstroom.

De Victron laders kun je met de BMS in en uitschakelen, daar zijn de remote aansluitingen voor.
De SBMS0 heeft diverse uitgangen die programmeerbaar zijn, zo kun je ook ervoor kiezen om via walstroom tot 70% te laden en via zonnepanelen tot 100%.
Ik heb een Orion TR welke de 12V bank voedt uit de de 24V bank, gewoon een DCDC converter.

Ik doe verder niets met de dynamo behalve de startaccu, wel een generator aan boord voor het geval dat andere bronnen onvoldoende zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 04:30 #1220569

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ce est parti schreef :
Ik hoef de boot ook niet aan de walstroom te leggen; als wij na een week weer aan boord stappen is de accu weer vol dmv het zonnepaneel.

Als je langer weg bent van de boot en je LFP op 100% SOC laat rusten is dat niet bevorderlijk voor de levensduur van je LFP set. Tenzij je zoals Boarderbas suggereert een overcapaciteit aan LFP installeert en je zonnepaneel de LFP laat laden tot zo’n 70% SOC.

Of zet je de Orion uit als je langer van boord bent?

Om die reden gebruiken wij onze Victron MPPT om de AGM startaccu op peil te houden als wij in de winter soms wat langer van boord zijn. Bij terugkomst gaan de zonnepanelen weer aan de LFP bank (die tijdens actief gebruik best tot 100% geladen mag worden). Onze Mac Plus DC-DC lader gaat op de laatste dag van een tocht ook uit zodat de LFP bank niet bij motoren of aanleggen wordt geladen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 okt 2020 07:35 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 07:05 #1220582

Hans V schreef :
Ce est parti schreef :
Ik hoef de boot ook niet aan de walstroom te leggen; als wij na een week weer aan boord stappen is de accu weer vol dmv het zonnepaneel.

Als je langer weg bent van de boot en je LFP op 100% SOC laat rusten is dat niet bevorderlijk voor de levensduur van je LFP set. Tenzij je zoals Boarderbas suggereert een overcapaciteit aan LFP installeert en je zonnepaneel de LFP laat laden tot zo’n 70% SOC.

Of zet je de Orion uit als je langer van boord bent?

Om die reden gebruiken wij onze Victron MPPT om de AGM startaccu op peil te houden als wij in de winter soms wat langer van boord zijn. Bij terugkomst gaan de zonnepanelen weer aan de LFP bank (die tijdens actief gebruik best tot 100% geladen mag worden). Onze Mac Plus DC-DC lader gaat op de laatste dag van een tocht ook uit zodat zodat de LFP bank niet bij motoren of aanleggen wordt geladen.

Als ik langer niet vaar schakel ik het laden uit. Hiervoor heb ik een schakelaar opgenomen in het laad-signaal van de BMS; deze kan ik ook in de winter gebruiken. Daarnaast laad de BMS op tot 100% en schakelt het automatisch laden af.
Volgens mijn BMS leverancier is het geen bezwaar de accu automatisch te laden. Ik heb besloten om het eerst maar eens aan te zien, denk dat dit wel goed gaat zo.
Dufour 36
Laatst bewerkt: 23 okt 2020 07:06 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 07:29 #1220585

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Ce est parti schreef :
. Mijn bms schakelt af bij de eerste cel die 3.53V meet.

Kun je dat instellen bij jouw BMS? Ik heb zo'n Smart BMS met een bluetooth app, maar die schakelt pas af als een cel 3.65V meet en hij is nou ook weer niet zo smart dat ik dat kan aanpassen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 08:16 #1220606

Eclips schreef :
Ce est parti schreef :
. Mijn bms schakelt af bij de eerste cel die 3.53V meet.

Kun je dat instellen bij jouw BMS? Ik heb zo'n Smart BMS met een bluetooth app, maar die schakelt pas af als een cel 3.65V meet en hij is nou ook weer niet zo smart dat ik dat kan aanpassen.

Ja, maar dat is de aanbevolen spanning voor einde balanceren.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 08:31 #1220609

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14909
Mijn LiFePo4 staat nu 6 jaar in mijn boot zijn ding te doen. Een paar jaar geleden een tijd een mini computer er aan verbonden om log files te maken van spanning en stroom met een interval van 1 seconde.
Uit deze files kon ik vrij goed bepalen bij welke laadspanning welke SOC was. Immers de log files geven dan nog precies aan hoeveel stroom er daarna nog in gaat.
Bij mijn cellen moet ik ruim onder de 3,5V/cel blijven om onder de 70% SOC te blijven. Ik heb vervolgens 1 seizoen gevaren met een lage eindspanning. 3,52V/cel
Echter bij het jaarlijkse winter onderhoud bleek er een behoorlijk grote onbalans tussen de cellen te zijn ontstaan. Meer dan 5%. De reden waarom ik daarna weer terug ben gegaan naar een hogere laadspanning waar een duidelijke buigpunt in de spanningsgrafiek zit. Voor de wat meer technisch geschoolden onder ons. Waar de tweede afgeleide nul is.
Omdat de energiebalans bij ons aan boord behoorlijk in evenwicht is als we langer aan boord wonen/varen is er geen enkele reden om als we niet aan boord zijn de accu's te laden. Het laden gaat de laatste dag aan boord gewoon uit en blijft dan ook uit totdat we weer aan boord komen.
Als we weer aan boord komen en de weersverwachting is matig m.b.t. zonneschijn zetten we even de lader voor een uurtje aan. Terwijl we de spullen aan boord brengen en de boot in orde maken voor vertrek.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 08:32 #1220611

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Slechts met een BMS ervaring maar het valt vaak vies tegen wat je zelf kunt regelen.
Ik moest zelfs de Android èn de Ipad versie hebben/kopen om de boel te kunnen regelen en zelfs dan nog beperkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 08:53 #1220615

3Noreen schreef :
Bij mijn cellen moet ik ruim onder de 3,5V/cel blijven om onder de 70% SOC te blijven. Ik heb vervolgens 1 seizoen gevaren met een lage eindspanning. 3,52V/cel
Echter bij het jaarlijkse winter onderhoud bleek er een behoorlijk grote onbalans tussen de cellen te zijn ontstaan. Meer dan 5%. De reden waarom ik daarna weer terug ben gegaan naar een hogere laadspanning waar een duidelijke buigpunt in de spanningsgrafiek zit. Voor de wat meer technisch geschoolden onder ons. Waar de tweede afgeleide nul is.
Omdat de energiebalans bij ons aan boord behoorlijk in evenwicht is als we langer aan boord wonen/varen is er geen enkele reden om als we niet aan boord zijn de accu's te laden. Het laden gaat de laatste dag aan boord gewoon uit en blijft dan ook uit totdat we weer aan boord komen.
Als we weer aan boord komen en de weersverwachting is matig m.b.t. zonneschijn zetten we even de lader voor een uurtje aan. Terwijl we de spullen aan boord brengen en de boot in orde maken voor vertrek.

Mijn BMS heeft wel een actieve balancering, waardoor bij iedere laadcyclus gebalanceerd wordt. Dus altijd een uitgebalanceerd systeem <10 mV.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 09:22 #1220624

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14909
Ce est parti schreef :
3Noreen schreef :
Bij mijn cellen moet ik ruim onder de 3,5V/cel blijven om onder de 70% SOC te blijven. Ik heb vervolgens 1 seizoen gevaren met een lage eindspanning. 3,52V/cel
Echter bij het jaarlijkse winter onderhoud bleek er een behoorlijk grote onbalans tussen de cellen te zijn ontstaan. Meer dan 5%. De reden waarom ik daarna weer terug ben gegaan naar een hogere laadspanning waar een duidelijke buigpunt in de spanningsgrafiek zit. Voor de wat meer technisch geschoolden onder ons. Waar de tweede afgeleide nul is.
Omdat de energiebalans bij ons aan boord behoorlijk in evenwicht is als we langer aan boord wonen/varen is er geen enkele reden om als we niet aan boord zijn de accu's te laden. Het laden gaat de laatste dag aan boord gewoon uit en blijft dan ook uit totdat we weer aan boord komen.
Als we weer aan boord komen en de weersverwachting is matig m.b.t. zonneschijn zetten we even de lader voor een uurtje aan. Terwijl we de spullen aan boord brengen en de boot in orde maken voor vertrek.

Mijn BMS heeft wel een actieve balancering, waardoor bij iedere laadcyclus gebalanceerd wordt. Dus altijd een uitgebalanceerd systeem <10 mV.

Bij mijn accu kan ik maar op één manier er achter komen dat er een onbalans tussen de cellen zit en dat is alle cellen op te laden/ontladen tot het buigpunt van de spanningsgrafiek bereikt wordt. Hoe anderen dat op een andere manier voor elkaar krijgen is me een raadsel. Bij mij kunnen de cellen waarvan duidelijk blijkt dat er onbalans is als je dat op bovenstaande manier bepaald in het gebruikstraject (3,0-3,5V) een niet meetbaar spanningsverschil hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 09:29 #1220628

3Noreen schreef :
Ce est parti schreef :
3Noreen schreef :
Bij mijn cellen moet ik ruim onder de 3,5V/cel blijven om onder de 70% SOC te blijven. Ik heb vervolgens 1 seizoen gevaren met een lage eindspanning. 3,52V/cel
Echter bij het jaarlijkse winter onderhoud bleek er een behoorlijk grote onbalans tussen de cellen te zijn ontstaan. Meer dan 5%. De reden waarom ik daarna weer terug ben gegaan naar een hogere laadspanning waar een duidelijke buigpunt in de spanningsgrafiek zit. Voor de wat meer technisch geschoolden onder ons. Waar de tweede afgeleide nul is.
Omdat de energiebalans bij ons aan boord behoorlijk in evenwicht is als we langer aan boord wonen/varen is er geen enkele reden om als we niet aan boord zijn de accu's te laden. Het laden gaat de laatste dag aan boord gewoon uit en blijft dan ook uit totdat we weer aan boord komen.
Als we weer aan boord komen en de weersverwachting is matig m.b.t. zonneschijn zetten we even de lader voor een uurtje aan. Terwijl we de spullen aan boord brengen en de boot in orde maken voor vertrek.

Mijn BMS heeft wel een actieve balancering, waardoor bij iedere laadcyclus gebalanceerd wordt. Dus altijd een uitgebalanceerd systeem <10 mV.

Bij mijn accu kan ik maar op één manier er achter komen dat er een onbalans tussen de cellen zit en dat is alle cellen op te laden/ontladen tot het buigpunt van de spanningsgrafiek bereikt wordt. Hoe anderen dat op een andere manier voor elkaar krijgen is me een raadsel. Bij mij kunnen de cellen waarvan duidelijk blijkt dat er onbalans is als je dat op bovenstaande manier bepaald in het gebruikstraject (3,0-3,5V) een niet meetbaar spanningsverschil hebben.

Ik kan de balans continu aflezen.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 09:32 #1220629

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14909
Ce est parti schreef :
Ik kan de balans continu aflezen.

Je leest niet de balans in SOC uit maar de spanning per cel. Dat is wat anders dan SOC
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 10:43 #1220642

Als je goed kijkt geeft hij aan cel ^ 4 mV
Dat is dus de actuele onbalans.

Foto is een beetje onduidelijk, excuses.

Door het actieve balanceren blijft de BMS balanceren totaan de acu op 100% SOC is. Daardoor wordt de balans dus steeds beter, totdat er na een aantal cycli de perfecte balans is.
Dufour 36
Laatst bewerkt: 23 okt 2020 11:27 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 11:15 #1220649

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14909
Ce est parti schreef :
Als je goed kijkt geeft hij aan cel ^ 4 mV
Dat is dus de actuele onbalans.

Foto is een beetje onduidelijk, excuses.

Door het acieve balanceren blijft de BMS balanceren totaan de acu op 100% SOC is. Daardoor wordt de balans dus steeds beter, totdat er na een aantal cycli de perfecte balans is.

Het lijkt er op dat wij een ander begrip voor SOC hanteren. SOC = state of charge dat druk je uit in Ah of Ws. Volts dat zijn andere dingen. Dat is een maat voor de spanning. De gemeten spanning is bij een accucel van een hele hoop zaken afhankelijk. Te denken aan temperatuur verschillen, verschillen in chemie samenstelling, productie toleranties of verschillen in overgangsweerstanden. De Spanning van een LiFePo4 cel zegt nagenoeg niets over de SOC.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 13:39 #1220667

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Ce est parti schreef :
Als je goed kijkt geeft hij aan cel ^ 4 mV
Dat is dus de actuele onbalans.

Foto is een beetje onduidelijk, excuses.

Door het actieve balanceren blijft de BMS balanceren totaan de acu op 100% SOC is. Daardoor wordt de balans dus steeds beter, totdat er na een aantal cycli de perfecte balans is.
Dit is geen actieve balancering maar passief door op de hoogste gemeten cel wat extra te belasten met weerstanden.
Bij actieve balancering wordt de energie van de ene cel overgebracht naar een andere cel if naar de gezamelijke spanning, dit scheelt warmte ontwikkeling en maakt het geheel iets efficienter.
Bij actieve balancering is dan ook een of meerdere trafo's nodig.
desalniettemin is er verder niks mis met de passieve balancering.
sterk punt van deze BMS is toch wel de vele instel mogelijkheden en maximaal 4 auxillery uitgangen die geprogrammeerd kunnen worden.
Laatst bewerkt: 23 okt 2020 13:40 door Ratman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 13:52 #1220674

Ratman schreef :
Ce est parti schreef :
Als je goed kijkt geeft hij aan cel ^ 4 mV
Dat is dus de actuele onbalans.

Foto is een beetje onduidelijk, excuses.

Door het actieve balanceren blijft de BMS balanceren totaan de acu op 100% SOC is. Daardoor wordt de balans dus steeds beter, totdat er na een aantal cycli de perfecte balans is.
Dit is geen actieve balancering maar passief door op de hoogste gemeten cel wat extra te belasten met weerstanden.
Bij actieve balancering wordt de energie van de ene cel overgebracht naar een andere cel if naar de gezamelijke spanning, dit scheelt warmte ontwikkeling en maakt het geheel iets efficienter.
Bij actieve balancering is dan ook een of meerdere trafo's nodig.
desalniettemin is er verder niks mis met de passieve balancering.
sterk punt van deze BMS is toch wel de vele instel mogelijkheden en maximaal 4 auxillery uitgangen die geprogrammeerd kunnen worden.

Zou kunnen wat betreft actief/passief, daarvoor heb ik te weinig kennis hiervan. Wat ik wel weet dat hij pas begint met balanceren vanaf een ingestelde spanning en vanaf een ingesteld minimaal verschil. En alleen tijdens het laadproces (ook instelbaar!) ook de balanceerstroom is instelbaar, standaard max 200mA.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 15:27 #1220695

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
3Noreen schreef :

Bij mijn accu kan ik maar op één manier er achter komen dat er een onbalans tussen de cellen zit en dat is alle cellen op te laden/ontladen tot het buigpunt van de spanningsgrafiek bereikt wordt. Hoe anderen dat op een andere manier voor elkaar krijgen is me een raadsel.
Het kan wel, in ieder geval beweerd dit bedrijf nu juist dat te doen, actief balanceren op basis van, volgens mij, celspanning.
Of wij, eenvoudige bootjes bezitters, dit kunnen betalen is een ander verhaal.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 16:01 #1220706

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
PvO schreef :
3Noreen schreef :

Bij mijn accu kan ik maar op één manier er achter komen dat er een onbalans tussen de cellen zit en dat is alle cellen op te laden/ontladen tot het buigpunt van de spanningsgrafiek bereikt wordt. Hoe anderen dat op een andere manier voor elkaar krijgen is me een raadsel.
Het kan wel, in ieder geval beweerd dit bedrijf nu juist dat te doen, actief balanceren op basis van, volgens mij, celspanning.
Of wij, eenvoudige bootjes bezitters, dit kunnen betalen is een ander verhaal.

Dat bedrijf ken ik en ik ben zelfs zijdelings betrokken geweest bij de ontwikkeling daarvan, een mooi project waarbij koste nog moeite werden gespaard om er het beste uit te halen.
Balancing is inderdaad actief waarbij cel naar cel overdracht mogelijk is, een zeer complex systeem met een flinke matrix om het een en ander te schakelen. Werkt ook continu niet alleen top en bottom balancing.
Kosten van zo'n systeem zijn er ook naar, inderdaad niet weggelegd voor de gewone man.

Wellicht dan eens kijken naar de REC active BMS, alleen voor 12V systemen.....
Laatst bewerkt: 23 okt 2020 16:03 door Ratman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 16:35 #1220713

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14909
PvO schreef :
3Noreen schreef :

Bij mijn accu kan ik maar op één manier er achter komen dat er een onbalans tussen de cellen zit en dat is alle cellen op te laden/ontladen tot het buigpunt van de spanningsgrafiek bereikt wordt. Hoe anderen dat op een andere manier voor elkaar krijgen is me een raadsel.
Het kan wel, in ieder geval beweerd dit bedrijf nu juist dat te doen, actief balanceren op basis van, volgens mij, celspanning.
Of wij, eenvoudige bootjes bezitters, dit kunnen betalen is een ander verhaal.

Er word anno 2020 heel veel beweerd. Dat schijnt iets met deze tijd en het internet te maken te hebben. Yes we can beat the fysics. Maar ik ben een man op leeftijd mijn accu's gaan nu pas hun zevende jaar in en werken perfect. Ze gaan mij overleven.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 17:32 #1220734

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :

Bij mijn accu kan ik maar op één manier er achter komen dat er een onbalans tussen de cellen zit en dat is alle cellen op te laden/ontladen tot het buigpunt van de spanningsgrafiek bereikt wordt. Hoe anderen dat op een andere manier voor elkaar krijgen is me een raadsel.
Het kan wel, in ieder geval beweerd dit bedrijf nu juist dat te doen, actief balanceren op basis van, volgens mij, celspanning.
Of wij, eenvoudige bootjes bezitters, dit kunnen betalen is een ander verhaal.

Er word anno 2020 heel veel beweerd. Dat schijnt iets met deze tijd en het internet te maken te hebben. Yes we can beat the fysics. Maar ik ben een man op leeftijd mijn accu's gaan nu pas hun zevende jaar in en werken perfect. Ze gaan mij overleven.
Accu's van dit bedrijf worden professioneel gebruikt, waarbij het aantal laadcycli, mits gebruikt binnen de specificaties, gegarandeerd wordt.
Ik denk niet dat ze zomaar wat beweren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 23 okt 2020 17:43 #1220738

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ratman schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :

Bij mijn accu kan ik maar op één manier er achter komen dat er een onbalans tussen de cellen zit en dat is alle cellen op te laden/ontladen tot het buigpunt van de spanningsgrafiek bereikt wordt. Hoe anderen dat op een andere manier voor elkaar krijgen is me een raadsel.
Het kan wel, in ieder geval beweerd dit bedrijf nu juist dat te doen, actief balanceren op basis van, volgens mij, celspanning.
Of wij, eenvoudige bootjes bezitters, dit kunnen betalen is een ander verhaal.

Dat bedrijf ken ik en ik ben zelfs zijdelings betrokken geweest bij de ontwikkeling daarvan, een mooi project waarbij koste nog moeite werden gespaard om er het beste uit te halen.
Balancing is inderdaad actief waarbij cel naar cel overdracht mogelijk is, een zeer complex systeem met een flinke matrix om het een en ander te schakelen. Werkt ook continu niet alleen top en bottom balancing.
Kosten van zo'n systeem zijn er ook naar, inderdaad niet weggelegd voor de gewone man.

Wellicht dan eens kijken naar de REC active BMS, alleen voor 12V systemen.....
Inderdaad een mooi product en een mooi bedrijf.
Ik heb er een tijdje terug een rondleiding gehad.

Enig idee van de prijs voor zo'n REC active BMS.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl