Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden?

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 13:37 #1218135

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
De serviceaccu van mijn Sun Odysee 32i is maar 70Ah groot en bovendien vrijwel zeker defect. De spanning daalt vrijwel meteen na het afkoppelen van de walstroom naar 11,5 volt. Die ga ik dus vervangen.

Het systeem is nu:
Twee 70AH gesloten lood zuur accu's, startaccu is prima, service accu is slecht. Geladen via relais uit de dynamo en van af de walstroom door een Victron IP22 met drie uitgangen (er is maar één mode setting, dus de drie accu's moeten van hetzelfde type zijn)

Het nieuwe systeem wordt, als het allemaal kan zoals ik wil, als volgt:
Startaccu blijft zitten en wordt geladen door een Ctek xs 800 lader, die ik nog heb liggen. Nieuw
100 of 120 Ah LifePo4 accu met BMS (bijvoorbeeld via Jason Marktplaats) geladen via de Victron IP22 (heeft een Lithium stand)
Het relais wat er nu zit wordt dan vervangen door een Victron Cyrix Lithium charge relais 12/24V-120A

Daarnaast komt er een 55 á 60 watt zonnepaneel dat de service accu laadt, met een Victron MPPT lader.

Vragen: klopt dit een beetje?
Grote gebruikers zijn: een flinke koelkast (wil ik nog een digitale regeling op zetten) en een dieselkachel. Ik heb ook een elektrische ankerlier maar volgens mij is het een illusie om die alleen op de accu te laten lopen.
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 13:37 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 13:48 #1218139

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Ja, volgens mij klopt het wel aardig maar blijf je wel wat afhankelijk van walstroom met het genoemde zonnepaneel. Overigens is het gebruik van de dieselkachel nogal bescheiden hoor, behalve tijdens de opstart- en afsluitfase die maar kort duren.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 13:51 #1218141

Op deze link marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/ vindt je alle informatie.

Hierin lees je onder andere dat het niet goed is voor de capaciteit als je de lfp accu lange tijd op 100% houdt met bv. een zonnepaneel.

En hierin staat ook dat je niet zomaar je alternator op een lfp bank kan zetten met dat Cyrix relais. Risico is dat de alternator overbelast/oververhit raakt.

Kortom, lees bovenstaande link even goed door voordat het je een hoop geld gaat kosten.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 13:54 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 13:52 #1218142

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
In principe is er ook ruimte voor een tweede paneel. Op mijn vorige boot had ik één 50 watt paneel en ook een koelkast (maar wel veel kleiner) daarmee hield ik het gebruik in de zomer heel aardig bij. In principe is mijn ambitie om op zijn minst 72 uur zonder walstroom te kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 13:53 #1218143

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Panoramix schreef :
Op deze link marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/ vindt je alle informatie.

Hierin lees je onder andere dat het niet goed is voor de capaciteit als je de lfp accu lange tijd op 100% houdt met bv. een zonnepaneel.
\\

De mppt (solar) regelaar van Victron heeft een lithiumstand. Ik ga er (misschien onterecht) van uit dat die daar rekening mee houdt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 13:56 #1218146

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
@Panoramix: Bedankt voor de informatieve link, ga ik zeker lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 14:00 #1218148

Bert65 schreef :
Panoramix schreef :
Op deze link marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/ vindt je alle informatie.

Hierin lees je onder andere dat het niet goed is voor de capaciteit als je de lfp accu lange tijd op 100% houdt met bv. een zonnepaneel.
\\

De mppt (solar) regelaar van Victron heeft een lithiumstand. Ik ga er (misschien onterecht) van uit dat die daar rekening mee houdt

Die mppt zal ook in de Lithium stand de accu op 100% laden. Dat wil je natuurlijk ook als je met de boot onderweg bent. Maar niet als de boot niet gebruikt wordt.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 14:10 #1218154

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Bert65 schreef :
In principe is er ook ruimte voor een tweede paneel. Op mijn vorige boot had ik één 50 watt paneel en ook een koelkast (maar wel veel kleiner) daarmee hield ik het gebruik in de zomer heel aardig bij. In principe is mijn ambitie om op zijn minst 72 uur zonder walstroom te kunnen.

Dat moet wel lukken. Twee weken geleden heb ik een kleine 4 dagen zonder walstroom gedaan, waarbij de 100 Ah lfp-accu van ongeveer 80% naar 15% ging. Voor het eerst dat ik hem zo verleeg trok, maar het was ook bedoeld als experiment, ik heb nauwelijks gebruik gemaakt van laadstroom van de motor en er was dat weekend geen zon van betekenis. Onder normale omstandigheden (zon en zeilend) verlies ik per etmaal ongeveer 10%. Daarmee ben ik behoorlijk autonoom. Bij lange motordagen moet ik af en toe extra verbruikers inschakelen. Luxe probleem...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 14:13 #1218155

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Panoramix schreef :

Die mppt zal ook in de Lithium stand de accu op 100% laden. Dat wil je natuurlijk ook als je met de boot onderweg bent. Maar niet als de boot niet gebruikt wordt.

Dat hoeft niet. Je kunt ook een custom laadprofiel maken waarbij accu niet verder geladen wordt dan b.v. 13,6 volt. Of je zorgt op één of andere manier dat het paneel geen zon vangt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 15:03 #1218173

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Ik overweeg om in de winterstalling (waar ik overdag wel stroom mag gebruiken maar niet continu op het stroomnet aangesloten kan zijn) het paneel op de startaccu aan te sluiten (met het juiste laadprofiel) en de Lithium accu mee naar huis te nemen en daar vorstvrij op te bergen.

De mogelijkheid een custom profiel te maken had ik nog niet gezien bij de Victron MPPT lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 15:07 #1218177

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Bert65 schreef :
...en de Lithium accu mee naar huis te nemen en daar vorstvrij op te bergen.

Zo doe ik het ook. Eerst nog (ont)laden tot ongeveer 30% SoC. Dat is de opslaglading.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 15 okt 2020 19:11 #1218270

Waar je rekening mee moet houden is dat je je dynamo niet overbelast tijdens het laden van de lifepo4. Volgens mij schakelt de Cyrix aan en uit op spanning, maar regelt niet de stroom. Om die reden heb ik gekozen voor een Orion dc/dc 12-12-18 van Victron. Hiermee begrens ik de stroom tot max 18A.

De accu kan prima tegen vorst hoor, hoef je niet mee te gaan sjouwen.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 16 okt 2020 09:01 #1218449

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
OK, dank je wel. Komt die Orion dan na je Cyrix of diodebrug?
Welke motor heb jij? Ik heb een Yammar 3Ym20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 16 okt 2020 09:07 #1218451

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
En is het misschien een nog beter idee om de dynamo alleen de startaccu te laten opladen?

Ik ben eerlijk ook een beetje op zoek naar een kosteneffectieve oplossing, en die Orion kost al evenveel als een klassieke accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 16 okt 2020 09:16 #1218455

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14908
Bert65 schreef :
En is het misschien een nog beter idee om de dynamo alleen de startaccu te laten opladen?

Ik ben eerlijk ook een beetje op zoek naar een kosteneffectieve oplossing, en die Orion kost al evenveel als een klassieke accu

Al een paar jaar heb ik het zo. De start accu wordt door de motor opgeladen. De lifepo4 staat geheel los van de motor. Volgens mij hebben meer zf leden het zo.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 16 okt 2020 09:37 #1218463

De Orion (smart!) komt ipv de Cyrix. Je kan dan ook alle spanningen ed, wat je wil, instellen. Ook zit er een een standaardinstelling voor Lifepo4 op; deze voldoen prima. Lekker simpel.

Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 16 okt 2020 10:37 #1218474

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
OK, cool. Kan je de spanning naar aux en start batterij apart instellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 16 okt 2020 11:08 #1218483

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Bert65 schreef :
En is het misschien een nog beter idee om de dynamo alleen de startaccu te laten opladen?

De dynamo en de startaccu zijn op elkaar afgestemd in de tijd dat er nog geen li-ion accu's bestonden. De jarenlange ervaring met dit samenstel maakt het tot een moeilijk te overtreffen combinatie.
De combinatie met een LFP accu met een zeer lage inwendige weerstand betekent zonder uitzondering een zwaardere belasting voor de V-snaar en dynamo. Er zijn diode bruggen die er voor zorgen dat eerst de startaccu wordt geladen en daarna pas de service accu. Dit verdeelt de belasting in de laadtijd en zorgt dat belasting door de laadstroom van twee accu's niet voorkomt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 16 okt 2020 11:38 #1218496

Bert65 schreef :
OK, cool. Kan je de spanning naar aux en start batterij apart instellen?
Niet de startaccu natuurlijk, maar je kan de in en uitschakelmomenten voor de Lifepo4 instellen. Ook schakelt de Orion zelf uit als de motor stopt waardoor je de startaccu nooit kan leegtrekken.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 16 okt 2020 12:10 #1218504

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Bert65 schreef :
En is het misschien een nog beter idee om de dynamo alleen de startaccu te laten opladen?

Ik ben eerlijk ook een beetje op zoek naar een kosteneffectieve oplossing, en die Orion kost al evenveel als een klassieke accu

Kosten effectievere oplossingen zijn er (bijna) niet
Je moet echter we alle kosten uitsmeren over de levensduur vd nieuwe lfp set (2000-8000 cycles) en je kunt alleen zelf beslissen of de overstap naar lfp het je de investering waard is

Persoonlijk vind ik het de investering alleen waard als je langere tochten maakt meerdere weken / maanden achter elkaar , als je af en toe een weekje of 2 gaat varen zou ik lekker bij lood blijven
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 16 okt 2020 14:14 #1218531

Ik laad de LFP service batterij met de dynamo via een argofet. Loodzuur startaccu gaat natuurlijk ook via de argofet.
Dat gaat prima, het BMS van de batterij die ik heb kan daar prima mee overweg en de argofet zorgt dat de dynamo niet verkeerd belast wordt.
Ik ga er nu echter wel een schakelaar tussen zetten, Lithium accepteert de volle 70A vermogen van de dynamo en dat betekent dat ik na een dag zeilen (met in verhouding weinig gebruik) en een klein stukje op de motor, door dat kleine stukje toch een volle batterij heb en ik laat hem liever niet vol achter. Moet ik weer geforceerd ontladen, heel gedoe.
Ik ga nu enkel naar keuze via de dynamo laden als ik weet dat ik een tijd op de accu ga doen zonder grid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 18 okt 2020 10:11 #1218995

Ik volg deze draadjes over lifepo4 al een tijdje.
Mogen we aannemen dat het goed doornemen van de verhandeling van Rod Collins (2017) Vertaling: Aike van der Hoeff nog steeds van belang is?

Theo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 18 okt 2020 11:35 #1219020

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14908
Centennial schreef :
Ik volg deze draadjes over lifepo4 al een tijdje.
Mogen we aannemen dat het goed doornemen van de verhandeling van Rod Collins (2017) Vertaling: Aike van der Hoeff nog steeds van belang is?

Theo

Kun je teveel informatie hebben ? Wat mij veel heeft geholpen het een en ander te begrijpen is zelf metingen doen aan mijn eigen accu. Door te begrijpen wat je meet kun je goed onderscheiden welke verhalen op het net goed op jou accu's van toepassing zijn en welke niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 18 okt 2020 11:56 #1219026

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ik heb onze overgang naar LiFePO4 in dit projectdraadje beschreven, inclusief de diverse overwegingen (waaronder de belasting van de dynamo).

Mocht je niet helemaal autonoom zijn bij meerdere bewolkte dagen zonder walstroom dan is het fijn als je LFP bank óók geladen kan worden door je dynamo. Er zijn twee intelligente routes om te voorkomen dat je standaard dynamo vroegtijdig de geest geeft:

1. Een DC-DC converter (lader) zoals de hierboven genoemde Victron Orion of de door ons gebruikte Mastervolt Mac Plus. De Mac Plus heeft een hogere (maximale) laadstroom, die je ook nog softwarematig kunt instellen.

2. Een 'modulerende' dynamo regelaar. De Nordkyn Design VRC-100 die ik in mijn projectdraad noem is inmiddels opgevolgd door de VRC-200 Charge Reference Controller. Het interessante aan deze regelaar is dat je je dynamo niet hoeft te modificeren en hij tevens als acculader functioneert. Hij houdt dus niet alleen rekening met je dynamo maar ook met je LFP accu. We hebben zelf geen ervaring met deze regelaar, maar Eric Bretscher van Nordkyn Design weet veel van LiFePO4 aan boord van jachten.

Bovenstaande opties hebben een prijskaartje, maar zoals ReneK ook aangeeft moet je deze investering uitsmeren over lange tijd. Wat mij betreft zelfs over méér dan de levensduur van je LFP accu's (als je dat op je eigen boot al mee gaat maken).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 okt 2020 17:55 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 18 okt 2020 17:27 #1219136

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
ReneK schreef :
Bert65 schreef :
En is het misschien een nog beter idee om de dynamo alleen de startaccu te laten opladen?

Ik ben eerlijk ook een beetje op zoek naar een kosteneffectieve oplossing, en die Orion kost al evenveel als een klassieke accu

Kosten effectievere oplossingen zijn er (bijna) niet
Je moet echter we alle kosten uitsmeren over de levensduur vd nieuwe lfp set (2000-8000 cycles) en je kunt alleen zelf beslissen of de overstap naar lfp het je de investering waard is

Persoonlijk vind ik het de investering alleen waard als je langere tochten maakt meerdere weken / maanden achter elkaar , als je af en toe een weekje of 2 gaat varen zou ik lekker bij lood blijven

Dat zijn wijze woorden, Rene. Misschien is dat geen gekke overweging. Ik had op mijn vorige boot een AGM die het prima deed. Mijn keurmeester ontraadde mij om twee verschillende types (en grootte) accu op de Victron IP22 lader (met drie uitgangen) te zetten. Ik kan dat nog omzeilen door de startaccu een eigen lader te geven (die ik nog heb liggen), maar hoe zit dat met de relais (vermoedelijk een Cyrix)? Kan die twee verschillende soorten laden? (nl. lood en AGM)? Het zonnepaneel (of panelen) zou alleen de service accu laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl