Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: NMEA MWV en Raymarine ST60?

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 10:21 #1222896

De officiële layout van een NMEA MWV (wind) bericht is:
MWV - Wind Speed and Angle

$--MWV,x.x,a,x.x,a*hh<CR><LF>

Field Number:
1) Wind Angle, 0 to 360 degrees
2) Reference, R = Relative, T = True
3) Wind Speed
4) Wind Speed Units, K/M/N
5) Status, A = Data Valid
6) Checksum

Windhoeken dus van 0 tot 360, tov de boot en dan .....
Relative lijkt me apparent?
True, is dan TWA en TWS, berekend vanuit AWA en AWS en Speed?

Andere vraag: komt iemand in het wild in de NMEAstream ooit een VWR-bericht tegen?
Is ook wind, maar dan relatief tov lengteas, en Links/Rechts ipv 360.
NMEA raadt het gebruik af. Vraag is dus, bestaat VWR nog?

Nu kan ik me niet herinneren in NMEA-berichten uit de ST60-Wind (via een ST60 Multi, NMEA-OUT) ooit waarden groter dan 180 gezien te hebben. Of heb ik dat fout gezien?
De berichten zijn wel altijd Relative; True output doet de ST60-wind niet, voor zover ik weet.
Omdat er geen L/R in de MWV staat moet het wel 360 graden zijn....?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 10:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 10:40 #1222901

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Baasklusje schreef :
Andere vraag: komt iemand in het wild in de NMEAstream ooit een VWR-bericht tegen?
Is ook wind, maar dan relatief tov lengteas, en Links/Rechts ipv 360.
NMEA raadt het gebruik af. Vraag is dus, bestaat VWR nog?

De Raymarine ST1000+ leest VWR, geen MWV.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 10:46 #1222904

Knoet schreef :
[
De Raymarine ST1000+ leest VWR, geen MWV.

Ok, waar krijgt 'ie die VWR vandaan? De ST60's sturen hem niet....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 10:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 10:52 #1222908

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Die kreeg 'ie niet, want ik had niets wat VWR produceerde. Mijn windmeter produceerde MWV, die zette ik via een Roosmux om naar Seatalk, en dat ging weer naar de ST1000+.

[Edit] Dus als antwoord op je vraag "bestaat VWR nog?": Ja, maar wellicht alleen in de vorm van apparaten die het kunnen lezen en niet in daadwerkelijk geschreven vorm.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 10:56 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 11:44 #1222929

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 267
Baasklusje schreef :

Andere vraag: komt iemand in het wild in de NMEAstream ooit een VWR-bericht tegen?
Is ook wind, maar dan relatief tov lengteas, en Links/Rechts ipv 360.
NMEA raadt het gebruik af. Vraag is dus, bestaat VWR nog?

Oudere windmeters kunnen nog VWR-berichten leveren. Ik heb een nogal antiek B&G Hornet windsysteem en om daar NMEA uit te krijgen heb ik er een interface kastje van Tinley (uit UK) aangehangen. Dat geeft zowel MWV-berichten (idd 0-360, zowel apparent als true) als VWR (met L/R en 0-180).
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 11:52 #1222932

Zekers bestaat VWR nog, en niet alleen in antieke meters, de AdvanSea levert ze beide:
$IIMWV,49.9,R,5.8,N,A*04
$IIVHW,,,,,3.30,N,6.12,K*49
$GPGSA,A,3,22,01,32,14,11,28,03,27,08,,,,03.4,02.2,02.6*00
$IIVWR,50.0,R,5.8,N,3.0,M,10.8,K*4B
$IIVLW,87.5,N,86.98,N,,,,*78
$GPGLL,5331.9764,N,00640.5337,E,192755.352,A*35
$IIMTW,17.6,C*13
$GPRMB,A,0.08,L,SRCE,V-R,5330.3411,N,00641.6195,E,001.8,158,003.6,V*04
$IIVPW,0.3,N,0.1,M*50
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 11:53 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 13:07 #1222953

Dank heren, VWR is dus nog alive (maar wel redundant, als er ook altijd een MWV is).

De achtergrond van de vraag: in het kader van een lange coronawinter ben ik begonnen een stukje performance-software te knutselen, in Python.
Daarvoor zijn windhoeken en windsnelheden nodig, app of true.
Nu wil ik de gebruiker niet lastigvallen met vragen over de aanwezige inputrecords, dat moet vanzelf gaan. De enige vraag die gesteld wordt is waar de snelheid gepakt moet worden, VHW (STW) of RMC (SOG). Dit voor de omrekening van app naar true of true naar app.
Voor MWV werkt het al prima, maar VWR had ik even overgeslagen.
Wel meenemen? Zeg het maar.

Naast een heleboel logging en copy van de gebruikte NMEArecords komt er een performancepercentage uit (speed vs polar) en een VMGpercentage (VMG vs TargetVMG). Dat is nieuw, nog niet eerder gezien.
En als je hoger vaart dan de ideale TWA of ruimer dan de ideale DA wordt je gewaarschuwd door een 0-performance!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 13:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 13:26 #1222959

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 267
Baasklusje schreef :

De achtergrond van de vraag: in het kader van een lange coronawinter ben ik begonnen een stukje performance-software te knutselen, in Python.

Er gaat natuurlijk niets boven zelf een stukje Python in elkaar zetten tijdens de lange winteravonden, maar levert WinGPS dat niet? Ik weet dat je geen OpenCPN fan bent, maar ik heb de indruk dat de Tactics plugin aardig in de buurt komt met Target-speed, target-CMG en target VMG?
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 13:42 #1222964

OpenCN zal vast zoiets hebben, maar daar ga ik me niet aan wagen ;-)
WinGPS heeft wel de polar en de actuele wind en speed, en een berekeningetje van performance, maar alleen op de PC.
Ik heb nu (met Tactictool) de performance buiten op een ST60 Multi. Procenten van de actuele targetspeed, voor iedereen in de kuip goed te zien.
Dat kan niet met WinGPS: je kan geen eigen NMEA-output eruit sturen.
Tactictool doet het goed, maar er kan vast nog wat meer.
Eerste wordt VMG-percentage.
Ook de logging wordt wat uitgebreider, en ik weet niet of een moderne stuurautomaat (EV1) nog leuke output maakt over zijn waarnemingen langs 9 assen. Zou eventueel ook mee kunnen.

Als het lukt en klaar is mag iedereen het hebben....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 17:59 #1223035

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Weet je zeker dat WinGPS geen data kan uitsturen naar instrumenten? Dat zou ik toch wel verwachten.
Overigens zal dat voor veel data wel over custom channels moeten omdat een deel van de performance data die je wilt zien geen NMEA data is.

Voor up- en downwind (VMG beating/running) display ik zelf de volgende data op displays in de kuip:
- Delta t.o.v. target TWA (TWA minus target TWA van de polar)
- Delta t.o.v. target heel (Heel minus target heel van de polar)
- % Target speed
- % VMG

Voor reaching koersen:
- Delta t.o.v. polar heel (Heel minus polar heel)
- % polar speed
- Delta course (Mark bearing - COG)
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 30 okt 2020 19:34 #1223055

ZZZ schreef :
Weet je zeker dat WinGPS geen data kan uitsturen naar instrumenten? Dat zou ik toch wel verwachten.

Zeker stuurt WinGPS NMEA naar instrumenten, maar alleen naar de AP, en dan alleen doorgestuurde standaard NMEA-berichten.
Eigen berichten maken zit er niet in....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 31 okt 2020 20:25 #1223276

agvisser schreef :

maar ik heb de indruk dat de Tactics plugin aardig in de buurt komt met Target-speed, target-CMG en target VMG?

Mooi plaatje, dat is zeker.
Vraagje: er wordt ook CMG getoond, maar in de eenheid kts. Een Course in kts, hoe is dat bedoeld? Is daarvan iets te vinden in de beschrijving van de plugin? Er staat ook een Target-CMG-Angle op het plaatje.

Met het displayen van Target-speeds heb ik niet zoveel.... als je Speed en percentage tov polar hebt weet je genoeg.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 20:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 31 okt 2020 21:53 #1223310

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 267
Baasklusje schreef :

Vraagje: er wordt ook CMG getoond, maar in de eenheid kts. Een Course in kts, hoe is dat bedoeld? Is daarvan iets te vinden in de beschrijving van de plugin? Er staat ook een Target-CMG-Angle op het plaatje.

Ik ben (nog) geen ervaren Tactics gebruiker, maar ik denk dat het komt door de gebruikte definities, die wat afwijken van wat ik gewend ben. Zie deze terminologie: link

Dus CMG is niet de koers, maar de snelheid in de richting van het waypoint. En VMG is de snelheid in de richting van de wind, niet in de richting van het waypoint. Tja, moet ik ook nog aan wennen...

edit: de component van de snelheid in de richting van een waypoint is de 'velocity made good on course' en dat is de VMC, niet de VMG. Mijn verwarring dus...
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 09:51 door agvisser. Reden: vmg vmc verschil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 01 nov 2020 18:54 #1223601

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Baasklusje schreef :
agvisser schreef :
Met het displayen van Target-speeds heb ik niet zoveel.... als je Speed en percentage tov polar hebt weet je genoeg.


Ik vind dat je wel wat aan target speed hebt.
Als je bv je 100% VMG niet kunt halen kan dat liggen aan onvoldoende hoogte (TWA) of onvoldoende snelheid. Als ik dus zie dat de snelheid boven de target ligt, dan weet ik dat ik gewoon wat mag oploeven en dat het OK is om wat snelheid kwijt te raken om zodoende op maximale VMG uit te komen. Als de snelheid nog onder de target speed ligt dan moet ik waarschijnlijk eerst zorgen meer snelheid te maken alvorens te proberen verder op te loeven. %polar is perfect voor reaching koersen, maar voor up/downwind VMG koersen wil ik %target speed en de delta t.o.v. de target TWA.
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 01 nov 2020 19:17 #1223615

ZZZ schreef :
voor up/downwind VMG koersen wil ik %target speed en de delta t.o.v. de target TWA.

Ik doe nu:
- % speed van target speed (van log of gps)
- % VMG van target VMG
- optimale UA voor de TWS
- actuele UA
- de delta van deze twee
- idem voor DA: optimale, actuele en delta
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 02 nov 2020 06:25 #1223711

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Je moet er dan wel voor zorgen dat UA (of DA) die je laat zie inclusief leeway is want de UA/DA van de polar is ook inclusief leeway. De meeste instrumenten laten de TWA excl. leeway zien.
Andere optie is natuurlijk om de optimale UA/DA excl leeway te berekenen en te tonen zodat die vergelijkbaar is met wat je instrumenten aan TWA laten zien.
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 06:27 door ZZZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 02 nov 2020 09:43 #1223763

ZZZ schreef :
Je moet er dan wel voor zorgen dat UA (of DA) die je laat zie inclusief leeway is want de UA/DA van de polar is ook inclusief leeway. De meeste instrumenten laten de TWA excl. leeway zien.
Andere optie is natuurlijk om de optimale UA/DA excl leeway te berekenen en te tonen zodat die vergelijkbaar is met wat je instrumenten aan TWA laten zien.

Het probleem is hoe aan een kloppende leeway te komen.
De fluxgate (heading) is veel te onnauwkeurig voor een echte heading, misschien is een EV1 een heel stuk beter.
Ik zou de standaard vuistregel voor leeway kunnen nemen (op basis van een constante voor scheepsvorm, tws en twa), als er geen nauwkeurige leeway te berekenen valt.
Hoe doet NKE dat?

De TWA aanpassen voor leeway is geen probleem.
Even de zijwaartse snelheid optellen bij de Speed (SOG of VTW) en dan uit AWA de TWA berekenen.
Maar eerst die leeway vaststellen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 10:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 02 nov 2020 10:25 #1223787

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Voor leeway wordt meestal deze formule aangehouden:

leeway = (heel / BSP^2) * k


k is een boot-specifieke constante die meestal ergens tussen 7 - 12 ligt.
Dit is ook de manier hoe NKE leeway bepaalt.

Airmar heeft geloof ik ook een speed sensor die de speed component in de lengte- en de dwarsrichting van de boot separaat meet. Maar er zullen weinig mensen zijn die deze sensor hebben (ik in elk geval niet).
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 02 nov 2020 10:40 #1223800

ZZZ schreef :
Voor leeway wordt meestal deze formule aangehouden:

leeway = (heel / BSP^2) * k


k is een boot-specifieke constante die meestal ergens tussen 7 - 12 ligt.
Dit is ook de manier hoe NKE leeway bepaalt.

Die formule (uit de ORC-Speedguide) gebruik ik ook in mijn polar. Met k=8 voor de Spirit.
Wel met nog een factor eroverheen voor TWA. Aan de wind 1* leeway, voor de wind 0*leeway.
Ik neem aan dat NKE ook met TWA rekening houdt?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 02 nov 2020 11:15 #1223807

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Nee, NKE doet niks met TWA voor het bepalen van de leeway.
Dat is ook niet nodig. Immers, als je (bijna) voor de wind vaart heb je weinig heel en zal de formule dus ook een lage leeway opleveren.
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 11:15 door ZZZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 02 nov 2020 11:24 #1223811

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1164
De K voor een boot zou tussen 7 en 12 liggen. Heeft een boot met lagere K ook minder leeway?
Wat zou de beste manier zijn om de 'K' voor je boot te bepalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 02 nov 2020 11:53 #1223829

ZZZ schreef :
Nee, NKE doet niks met TWA voor het bepalen van de leeway.
Dat is ook niet nodig. Immers, als je (bijna) voor de wind vaart heb je weinig heel en zal de formule dus ook een lage leeway opleveren.

Dit is de heel-tabel uit mijn speedguide:



Valt op dat er ook grote helling is bij net even hoger dan halve wind (bij 14+ TWS)
Ik denk dat de drift dan, ondanks de helling, toch minder zal zijn dan bij dezelfde helling hoog aan de wind. De snelheid is hoger dus de kiel effectiever, en minder last van de golven (hoewel die drift door golven vast niet in de polar zit).
Vandaar mijn correctie met TWA voor drift...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 11:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 02 nov 2020 12:08 #1223837

666 schreef :
De K voor een boot zou tussen 7 en 12 liggen. Heeft een boot met lagere K ook minder leeway?
Wat zou de beste manier zijn om de 'K' voor je boot te bepalen?

Dat is vermoedelijk de echte drift meten (in verschillende omstandigheden) met een touwtje achter de boot (gewichtje eraan) en dan de hoek meten met de lengte-as van de boot.
Vervolgens dat in de formule stoppen met K als onbekende.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 02 nov 2020 13:35 #1223867

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Baasklusje schreef :
Vandaar mijn correctie met TWA voor drift...

In de praktijk is het alleen echt relevant om de leeway te weten wanneer je hoog aan de wind vaart omdat je daarmee ook de laylines beter kunt bepalen.
Downwind is er nauwelijks leeway en reaching kun je met COG vs Bearing to Waypoint exact je koers uitzetten. Dus de k factor moet je gewoon bepalen voor als je hoog aan de wind vaart en dat leeway dan reaching niet helemaal klopt neem je voor lief.
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA MWV en Raymarine ST60? 02 nov 2020 13:36 #1223869

ZZZ schreef :
dat leeway dan reaching niet helemaal klopt neem je voor lief.

Of je corrigeert met gebruik van de TWA ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl