Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 15:23 #1241529

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Er zijn kleine spitsgatters met paneeltjes achterop, erg netjes gedaan door een forumlid hier. Die was volledig electrisch.

Klopt de marsvin van sunday (paal achterop met 1 paneel) en de E22 van wilweg (beugel achterop met daarbinnen 2 panelen).
Leuk scheepje trouwens. Valt nog binnen de Small Ships Race die word dit jaar weer vervaren ik denk dat er nog nooit n Booty24 mee heeft gedaan.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 15:28 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 16:02 #1241543

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
freek1970 schreef :
Er zijn kleine spitsgatters met paneeltjes achterop, erg netjes gedaan door een forumlid hier. Die was volledig electrisch.

Klopt de marsvin van sunday (paal achterop met 1 paneel) en de E22 van wilweg (beugel achterop met daarbinnen 2 panelen).
Leuk scheepje trouwens. Valt nog binnen de Small Ships Race die word dit jaar weer vervaren ik denk dat er nog nooit n Booty24 mee heeft gedaan.

Freek

SSR staat in de agenda! Wordt een debuut.

Cor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 17:20 #1241577

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Booty24 schreef
SSR staat in de agenda! Wordt een debuut.

Leuk! Ik heb een ander huis gekocht daar moet ik 1 februari in. En de boot (kolibri 560) moet van de kiel en er weer op (ik denk een probleempje met de kit hij lekt daar een heel klein beetje maar dat is niet ok ook niet voor een dame van zo'n 57 jaar oud), maar als ik het red wil ik m mee doen ik denk erover m solo te doen met de nieuwe 90ah accu zou dat met de ST1000 moeten kunnen. Ik heb ook nog een windvaan maar dat ding is zo zwaar ik ga wat minder snel met die 15 kg extra op de kont.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 09:52 #1241748

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
nardus schreef :
Voor degene die nog willen inschrijven: Ik wil a.s maandag gaan bestellen en dan sluit deze mini inkoopactie.
Graag via pb als je nog mee wilt doen. De cellen zullen tussen de 80-85eu pstk gaan kosten. Das 320-340eu voor een 12v280ah bank van 20kg.
Cellen komen met strips en boutjes. Levering en afhalen in Rotterdam.

Je hebt een PB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 12:43 #1241832

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Ik ben vandaag op zoek naar een accubak om de plek de controleren en om vandaag nog te reageren.
Maar misschien heeft iemand dat al helemaal uitgezocht? of tips?

Binnenmaat min: 288x175x205(h-cell) mm met overmaat voor BMS en de boutjes.
Voorkeur voor een platte deksel (het platte pakket volgend ipv de gebruikelijke “hoge hoed”).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 13:10 #1241840

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Zelf een compressie bak maken ?
2 plaatjes hdpe en 4 rvs draad einden en dan de bms tegen de hdpe aan de buitenkant ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 13:27 #1241844

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
ReneK schreef :
Zelf een compressie bak maken ?
2 plaatjes hdpe en 4 rvs draad einden en dan de bms tegen de hdpe aan de buitenkant ?

Dit kan als je dat weer in een mooie kist aan boord kan plaatsen dwz minimaal een deksel er op.

Bij staan ze naast de motor op de buitenschaal. Ik wil dus graag een doos tegen evt water en een deksel tegen de vonken.

NB: de XLD’s lijken een “zachte” verpakking te hebben en geen “harde” zoals bij de “geribbelde”.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 13:31 #1241847

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@booty

Dan het hele spul in een peli case (of ander ding) waterdichte doorvoeren er in (of aansluitingen maken) en dan de peli case vastzetten ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 13:42 #1241852

Even de vraag nog maar een keer stellen


Nu ik meedoe met de aankoop van de LFP’s, moet ik eens gaan bedenken hoe ik ze wil gaan inzetten.
Ik heb nu een 100 ah start accu en 280 ah lood huis accu’s.
Ik zit er aan te denken om de LFP er extra bij te zetten en alleen te gaan gebruiken voor de plotter, stuurautomaat en marifoon en eventueel de nav verlichting.
Als het onderweg niet uitkomt om stroom te draaien voor de huis accus kan ik altijd de verwarming en koelkasten uitzetten, maar de stuurautomaat en plotter eigenlijk niet.
Vandaar dit idee.
Ik hoef dan ook geen zware BMS te hebben, en een 25 A Orion smart aangesloten op de start accu zou voldoende zijn om de LFP op te laden als de motor draait.
Geen lader als ik aan de walstroom lig. Of een lader die ik op afstand kan inschakelen zodat ik een volle LFP heb als ik ga varen.
Wat is er mis met dit idee, en wat vergeet ik allemaal.
Oh ja, ik ga voorlopig GEEN zonnepanelen installeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 16:28 #1241889

Jeroenb61 schreef :
Even de vraag nog maar een keer stellen


Nu ik meedoe met de aankoop van de LFP’s, moet ik eens gaan bedenken hoe ik ze wil gaan inzetten.
Ik heb nu een 100 ah start accu en 280 ah lood huis accu’s.
Ik zit er aan te denken om de LFP er extra bij te zetten en alleen te gaan gebruiken voor de plotter, stuurautomaat en marifoon en eventueel de nav verlichting.
Als het onderweg niet uitkomt om stroom te draaien voor de huis accus kan ik altijd de verwarming en koelkasten uitzetten, maar de stuurautomaat en plotter eigenlijk niet.
Vandaar dit idee.
Ik hoef dan ook geen zware BMS te hebben, en een 25 A Orion smart aangesloten op de start accu zou voldoende zijn om de LFP op te laden als de motor draait.
Geen lader als ik aan de walstroom lig. Of een lader die ik op afstand kan inschakelen zodat ik een volle LFP heb als ik ga varen.
Wat is er mis met dit idee, en wat vergeet ik allemaal.
Oh ja, ik ga voorlopig GEEN zonnepanelen installeren.

Hoe laad je dan de lood-accu's? Ik neem aan met een diodebrug samen met de startaccu. Als je daarbij ook nog een Orion smart aansluit krijg je wel een heel zware belasting van je dynamo! Omdat je dan 3 soorten accu's hebt met een wisselende laadstroom; lijkt mij vragen om problemen.
Ik ben zelf gegaan voor een lood-startaccu en Lifepo4 als service accu. Mijn advies zou zijn, zeker gezien de prijs, om dan te gaan voor 8 cellen 280ah, als je denkt zoveel stroom nodig te hebben.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 03 jan 2021 16:32 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 17:44 #1241938

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Hoi Cor,

Om even je onderstaande vragen te beantwoorden:

1: Ondergrens (en bovengrens ook) wordt bewaakt door een REC ABMS. Ik heb daar 2 bistabiele relais in serie aan gekoppeld zitten. Vanaf de accu gezien zit na het eerste relais de motor, en na het 2e relais mijn verbruikers. De BMS heeft de mogelijkheid om op verschillende voltages verschillende relais te schakelen. In mijn geval schakelt zodra de laagste cel 3.0V bereikt mijn verbruikers af. Dan is de boot, op het motorpaneel na, écht helemaal donker. Ik kan de motor starten tot de laagste cel 2,6V bereikt, dan gaat alles uit. Ik heb de eerste keer om te proberen mijn pakket ontladen tot alle cellen 2,5-2,6V hadden, en zelfs dan gloeit en start mijn md2020 zonder enige aarzeling.
2: Ondergrens van de verbruikers (3.0V) is zo'n beetje 10%SOC voor de cellen. De ondergrens van 2.6V heb ik gekozen net boven het absolute minimum van 2,5V die voor mijn cellen zijn voorgeschreven.
2.1, Ja, de motor gaat hoorbaar langzamer rond als de cellen tegen de 2,5V grens aan zitten, maar ik durf te stellen dat ie nog steeds harder rond gaat dan met mn (te) kleine 44Ah lood-startaccu.
2.2 Zoals ik schreef, ik heb 2,6V gekozen, dat is net boven de absolute ondergrens van de cellen.

Overigens heb ik nog een handmatige overbrugging dmv een massasleutel om, als het ooit nodig is, het BMS volledig te overrulen. Stel, er gaat 1 cel dood, dan schakelt het BMS voleedig uit en kan ik ook niet meer starten. Ik kan er dan voor kiezen het risico te nemen de andere cellen ook te vernielen en wel te starten op wat er nog werkt. Overigens zit die massaschakelaar redelijk 'verstopt' afgedekt en zit de sleutel er standaard niet in. Maar áls het nodig is kan ik dus zelf de controle overnemen.

Ik monitor de State of charge met het bms, die is via can-bus verbonden met een victron cerbo welke dan weer op een display de actuele laadstatus aangeeft. REC bied zelf ook kleine eenvoudige displays aan om wat basis informatie weer te geven.

Dan zag ik nog wat voorbij komen over je dynamo. Als ik me goed herinner heeft jouw motor een zgn permanent magneet dynamo. Daar zitten aan het vliegwiel magneten die langs vaste spoelen in het vliegwielhuis draaien. Bij een normale dynamo wordt de spanning en stroomopwek geregeld door de sterkte van de magneet te varieren door de stroom door de elektromagneet (het veld) te vergroten of verkleinen.
Een doorsnee regelaar zal hier dus niet werken. Eigenlijk zit er achter jouw dynamo gewoon een gelijkrichter met een eenvoudige dc-dc voltageregelaar. Ik weet alleen niet of er in de originele regelaar nog een beveiliging zit om niet teveel stroom door de spoelen te jagen of niet.

Booty24 schreef :
Gewichtsbesparing en versimpeling door één LiFePo accubank


Yannick: starten vanaf de lifepo accu: Dat zou ik ook willen.
Ik zou graag meer van je ervaring willen weten?
1: Hoe bewaak je de ondergrens voor afschakelen grootverbruikers / start alarm motor?
2: Hoe bepaal je de ondergrens?
2.1: Neemt de startstroom af met het laad %?
2.2: Is daar een ondergrens voor en hoe schadelijk is dat als je daar na het starten/poging(en) onder valt?
Beoogde cap monitor Victron BMS smart BT

Dynamo laadregeling

groet, Cor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 22:16 #1242040

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Booty24 schreef :
Ik ben vandaag op zoek naar een accubak om de plek de controleren en om vandaag nog te reageren.
Maar misschien heeft iemand dat al helemaal uitgezocht? of tips?

Binnenmaat min: 288x175x205(h-cell) mm met overmaat voor BMS en de boutjes.
Voorkeur voor een platte deksel (het platte pakket volgend ipv de gebruikelijke “hoge hoed”).

Ik heb dit gevonden:

Rechthoekig voor Lifepo4 pakken; plat met voorbereiding om polen door te voeren; BMS kan er voor; echter nog geen prijs kunnen vinden, is op aanvraag:
www.appbattery.com/product/e12...cover-molded-in-abs/
280Ah plakken lijken wel een buitenbeentje te zijn.

Taps en eigenlijk voor een gewone lood-accu; kabeldoorvoerplekken; hogere deksel voor BMS er bovenop; goedkoop:
www.amazon.com/NOCO-HM318BKS-S...teries/dp/B004W5SGBO

Marktplaat, 2 stuks, goede maat; rvs en bedoeld om mee te slepen; voor mij te zwaar:
link.marktplaats.nl/m164803264...ntent=app_ios_tablet

De mogelijkheden zijn er dus wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 22:55 #1242043

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Dank je, Yannick, voor je uitgebreide antwoord.
Dat moet ik nog eens verder goed gaan bekijken.
Cor
Laatst bewerkt: 03 jan 2021 22:57 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 03 jan 2021 23:12 #1242046

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Booty24 schreef :
Booty24 schreef :
Ik ben vandaag op zoek naar een accubak om de plek de controleren en om vandaag nog te reageren.
Maar misschien heeft iemand dat al helemaal uitgezocht? of tips?

Binnenmaat min: 288x175x205(h-cell) mm met overmaat voor BMS en de boutjes.
Voorkeur voor een platte deksel (het platte pakket volgend ipv de gebruikelijke “hoge hoed”).

Ik heb dit gevonden:

Rechthoekig voor Lifepo4 pakken; plat met voorbereiding om polen door te voeren; BMS kan er voor; echter nog geen prijs kunnen vinden, is op aanvraag:
www.appbattery.com/product/e12...cover-molded-in-abs/
280Ah plakken lijken wel een buitenbeentje te zijn.

yiruikeji.en.alibaba.com/produ...4_battery_cells.html
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 04 jan 2021 08:18 #1242068

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Voor degenen die nog willen inschrijven: Ik wil vandaag gaan bestellen en dan sluit deze mini inkoopactie.
Graag via pb als je nog mee wilt doen. De cellen zullen tussen de 85eu pstk gaan kosten. Das 340eu voor een 12v280ah bank van 20kg.
Cellen komen met strips en boutjes. Levering en afhalen in Rotterdam.
<Het gaat om deze cellen>
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 08:19 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 04 jan 2021 16:14 #1242213

Even de vraag nog maar een keer stellen


Nu ik meedoe met de aankoop van de LFP’s, moet ik eens gaan bedenken hoe ik ze wil gaan inzetten.
Ik heb nu een 100 ah start accu en 280 ah lood huis accu’s.
Ik zit er aan te denken om de LFP er extra bij te zetten en alleen te gaan gebruiken voor de plotter, stuurautomaat en marifoon en eventueel de nav verlichting.
Als het onderweg niet uitkomt om stroom te draaien voor de huis accus kan ik altijd de verwarming en koelkasten uitzetten, maar de stuurautomaat en plotter eigenlijk niet.
Vandaar dit idee.
Ik hoef dan ook geen zware BMS te hebben, en een 25 A Orion smart aangesloten op de start accu zou voldoende zijn om de LFP op te laden als de motor draait.
Geen lader als ik aan de walstroom lig. Of een lader die ik op afstand kan inschakelen zodat ik een volle LFP heb als ik ga varen.
Wat is er mis met dit idee, en wat vergeet ik allemaal.
Oh ja, ik ga voorlopig GEEN zonnepanelen installeren.

De volgende video beantwoordt wellicht een klein gedeelte van je vraag.
Hier lost Ryan een combinatie van loodbatterijen en lithium op door een battery 2 battery charger ertussen te zetten. De alternator van zijn motor gaat dan op de loodbatterijen (voor startmotor). Zo beschermt hij de lithium batterijen enerzijds en vangt toch de alternator stroom op anderzijds.
Zoals ik het begrijp zijn er wel twee veschillende circuits op zijn boot (een lood en een lithium circuit.)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 04 jan 2021 18:15 #1242280

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Yannick schreef
Overigens heb ik nog een handmatige overbrugging dmv een massasleutel om, als het ooit nodig is, het BMS volledig te overrulen. Stel, er gaat 1 cel dood, dan schakelt het BMS voleedig uit en kan ik ook niet meer starten. Ik kan er dan voor kiezen het risico te nemen de andere cellen ook te vernielen en wel te starten op wat er nog werkt. Overigens zit die massaschakelaar redelijk 'verstopt' afgedekt en zit de sleutel er standaard niet in. Maar áls het nodig is kan ik dus zelf de controle overnemen.

Hier (kolibri 560 1 x service accu Lifepo4 90ah van 4 x winston 90AH en 1 bms motor is buitenboordmotor met handstart) Ik zit er over te denken de accu schakelaar voor dit doel te gebruiken .
Die staat altijd op 1, accu 2 heb ik niet meer.
Ik zou 2 dan willen gebruiken voor "overrulen BMS".

pseudophilo schreef
De volgende video beantwoordt wellicht een klein gedeelte van je vraag.
Hier lost Ryan een combinatie van loodbatterijen en lithium op door een battery 2 battery charger ertussen te zetten. De alternator van zijn motor gaat dan op de loodbatterijen (voor startmotor). Zo beschermt hij de lithium batterijen enerzijds en vangt toch de alternator stroom op anderzijds.
Zoals ik het begrijp zijn er wel twee veschillende circuits op zijn boot (een lood en een lithium circuit.)
Ja zo begrijp ik dat filmpje ook, hij heeft een dynamo die de loodaccu oplaad en die dient enkel voor het starten van de motor. Via de loodaccu gaat er dan elektriciteit naar de battery 2 battery charger en dat apparaatje laad dan de lifepo4 bank op en klaar. De dynamo word dan beschermd tegen een eventuele klap welke ontstaat als de bms het laden stopt, en ook tegen het "overvragen van amperes" wat de lifepo4 bij het opladen kunnen doen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 18:48 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 04 jan 2021 20:17 #1242321

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
freek1970 schreef :

Hier (kolibri 560 1 x service accu Lifepo4 90ah van 4 x winston 90AH en 1 bms motor is buitenboordmotor met handstart) Ik zit er over te denken de accu schakelaar voor dit doel te gebruiken .
Die staat altijd op 1, accu 2 heb ik niet meer.
Ik zou 2 dan willen gebruiken voor "overrulen BMS".

Opzich kan dat natuurlijk. Er schuilt alleen wel een gevaar, de schakelaar is gemakkelijk per ongeluk op een verkeerde stand te zetten. Daarom heb ik voor de handmatige overrule gekozen voor een sleutelschakelaar op een 'verborgen' plek, met de sleutel op een andere plek. Zo kan je nooit zelf (of iemand anders) per ongeluk of met opzet zonder te beseffen wat er dan gebeurt, de schakelaar omzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 04 jan 2021 20:31 #1242325

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Yannick schreef
Opzich kan dat natuurlijk. Er schuilt alleen wel een gevaar, de schakelaar is gemakkelijk per ongeluk op een verkeerde stand te zetten. Daarom heb ik voor de handmatige overrule gekozen voor een sleutelschakelaar op een 'verborgen' plek, met de sleutel op een andere plek. Zo kan je nooit zelf (of iemand anders) per ongeluk of met opzet zonder te beseffen wat er dan gebeurt, de schakelaar omzetten.

klopt ik denk m maar rood te merken die "2".

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 jan 2021 08:32 #1242412

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
paar weken geleden cellen besteld en in de wacht tijd een schema gemaakt hoe ik ea zou willen koppelen.

Ik zie laders/ verbruiker en de accu als 1 systeem wat beheerd en aangestuurd moet worden. Ik ben niet gecharmeerd van de daly bmsen. 1 omdat die niet programmeerbaar dit is nog het minst erge als de juiste parameters geprogrammeerd zijn. Deze common port BMSen hebben geen interface met de laders en verbruikers. Je zal dus nog steed in apparatuur moeten investeren die je kan programmeren om tot je juiste waarde te laden en die verbruikers uitgeschakeld bij te veel ontlading.

Laders en verbruiker die geen interface hebben met de individuele cellen schakelen af op pack voltage. Bij veel cell drift kan dan 1 cel al over of onder laden zijn.

In het verleden was ik niet pro bms omdat de gebruikte cellen (winston, sinopoly etc) uit dezelfde batch bijna geen cell drift vertonen bij de lage C belastingen die ik voor ogen heb. Blijf je grofweg tussen de 10% en 90% lading dan heb je marge op je cellen tov je cel pack voltage en zouden een goede low voltage cut off, goed ingestelde laders ism een capaciteitsmonitor (BMV) je lifepo pakket veilig houden en bij capaciteits verschillen een indicatie kunnen zijn dat er iets niet pluis is.

Met de goedekope chineese cellen zie ik op youtube toch diverse batches die redelijk wat cell drift laten zien. Dus toch een BMS maar dan wel 1 die geen laatste beveiliging is maar die communiceert met laders en verbruikers. Het BMS schakeld de laders aan en uit tevens via een BP protect kunnen de 12 volt gebruikers uitgeschakeld worden. Gekozen voor een electrodacus SBMS en gekomen tot onderstaande schema. De keuze voor deze manier is gemaakt op basis van goede ervaring met Victron en het electradacus systeem kwa aansturing hetzelfde werkt als het victron lifepo systeem wat ik in mijn electrische sloep gebruikt heb.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 jan 2021 08:44 #1242415

Ook geen BMS als zoals dat hier wordt gebruikt aan boord.

Ik huo de spanningen zelf in de gaten, ( 7kwh @ 55 volt) .
Ieder celblok ( 4 parallel) heeft een eigen ontwerp draadloze sensor. De multiview geeft de waardes (spanning en temperatuur) weer van alle blokken.
Geen draadbomen en mooi overzicht.

Lader zet ik zelf aan en uit naar behoefte.

Elke dag krijg ik een melding op mn smartphone met de parameters.

Overigens slaat de "BMS" kreet ( M van monitor of Manager) normaal gesproken op de induviduele cellen.
En dus niet als relais voor het geheel. Het gaat nu eenmaal vooral om het verlopen van de individuele spanningen.
Waardoor bij dezelfde laadspanning een cel ongemerkt (!!!) overladen kan worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 jan 2021 16:43 #1242520

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Beste leden, de "mini"-inkoop actie is gesloten en de accu`s zijn onderweg!
Aankomst volgens leverancier: 10-18feb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 jan 2021 17:09 #1242528

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Ce est parti schreef :
Jeroenb61 schreef :
Even de vraag nog maar een keer stellen


Nu ik meedoe met de aankoop van de LFP’s, moet ik eens gaan bedenken hoe ik ze wil gaan inzetten.
Ik heb nu een 100 ah start accu en 280 ah lood huis accu’s.
Ik zit er aan te denken om de LFP er extra bij te zetten en alleen te gaan gebruiken voor de plotter, stuurautomaat en marifoon en eventueel de nav verlichting.
Als het onderweg niet uitkomt om stroom te draaien voor de huis accus kan ik altijd de verwarming en koelkasten uitzetten, maar de stuurautomaat en plotter eigenlijk niet.
Vandaar dit idee.
Ik hoef dan ook geen zware BMS te hebben, en een 25 A Orion smart aangesloten op de start accu zou voldoende zijn om de LFP op te laden als de motor draait.
Geen lader als ik aan de walstroom lig. Of een lader die ik op afstand kan inschakelen zodat ik een volle LFP heb als ik ga varen.
Wat is er mis met dit idee, en wat vergeet ik allemaal.
Oh ja, ik ga voorlopig GEEN zonnepanelen installeren.

Hoe laad je dan de lood-accu's? Ik neem aan met een diodebrug samen met de startaccu. Als je daarbij ook nog een Orion smart aansluit krijg je wel een heel zware belasting van je dynamo! Omdat je dan 3 soorten accu's hebt met een wisselende laadstroom; lijkt mij vragen om problemen.
Ik ben zelf gegaan voor een lood-startaccu en Lifepo4 als service accu. Mijn advies zou zijn, zeker gezien de prijs, om dan te gaan voor 8 cellen 280ah, als je denkt zoveel stroom nodig te hebben.

In de praktijk lijkt me dat geen probleem. De startaccu is met enkele minuten weer vol en vraagt dan geen stroom meer en is dat vermogen volledig beschikbaar voor de DC-DC omvormer.
De dynamo krijgt amper de tijd om op te warmen als de startaccu alweer vol is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 09 jan 2021 00:20 #1243323

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Uit FB “Lithium batteries on a boat”:


Qua maat precies onze cellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 09 jan 2021 06:24 #1243327

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
Ik ga om die lfp's te testen m'n huidige huishoudbatt. voorlopig ook nog behouden. Momenteel heb ik zes 77Ah Optima yellow cells. Als startbatterijen twee Redtop's. Allemaal nog veel te goed om ze al te rippen.

LFP zet ik volledig appart met een eigen lader op de walstroom. Met een schakelaar kies ik of Optima of LFP voor de verbruikers. (ijskasten, autopilot, nav enz...) BMS beschermt de LFP en de Victron Multiplus 12V 70A/1600 lader/invertor die ik nog heb liggen laat ik aanpassen naar 14.2 V absorption en 13.5V float en 13.5V storage.

De yellow tops zijn nu zes jaar en hebben nooit gefaald dus ik moet tussen m'n oren eerst vertrouwen krijgen in die LFP's om alles te veranderen. Ik heb toch plek genoeg.

Zeker omdat ik nu op de huishoud optima's twee macplus'n 12/24 30A heb aanhangen die de batterijen van de jetthrusters vol houden. Per jetthruster (95 Kgf 48V) apart voor en achter 2s2p Yellow tops 77Ah 12 V. Op hun beurt heb ik daar nog een 24V lader aanhangen als ik aan de walstroom lig. Voor de huishoud optima's ook nog een aparte Mass Combi Ultra 12V. Met een serieparallelschakelaar schakel ik die 2s2p automatisch om naar 48V als ik de jetthrusters gebruik.

2 linkse naar rechts en ik heb een meter plek voor de lfp's.


Laatst bewerkt: 09 jan 2021 06:25 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl