Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 12 jan 2021 12:00 #1244025

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
op de website geven ze een bedrijf in Haarlem.
en volgens de website is het een nederlands bedrijf uit Zwaag? mocht je in de buurt wonen.

even googlen geeft naar het schijnt een andere dealer? www.amritwatersport.nl/omnichr...,omvormer,monitoring
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 12 jan 2021 13:41 #1244052

Voor mijn tapas heb ik deze: www.advitek.nl/merken/noco/noc...ger-20a-48v-acc.html

Robuust, zwaar en stevig. En niet duur. ( 48 volt inderdaad )
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 12 jan 2021 17:48 #1244083


Jeroen schreef
Ik heb een redelijk betaalbare 40 amp DC-DC lader gevonden, geschikt voor LiFePo4 maar de minimale laadspanning instelling is 14 volt. Is dat te hoog ?
Moet ik dan toch voor de Victron Orion smart gaan. Is wel 2x zo duur
Jeroen met 14v zit je aan 3,5 volt per cel dat lijkt me "doenlijk" echter zou wel er een bms op zetten die echt af slaat als de boel vol zit. Eigenlijk niet helemaal juist want je gebruikt dan een bms als laad beveiliging feitelijk hoort de lader af te slaan. Ik denk dat die orion wel af slaat als de accu vol zit.

Freek

Volgens de manual slaat de Orion ook niet af als de LFP vol is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 13 jan 2021 14:46 #1244264

Ik ga het misschien zo doen.
De motor heeft een 115A dynamo. Deze aangesloten op alleen de start accu.
1 x 40A dc dc lader, parallel daar aan een 20A dc dc lader beide gevoed door de start accu.
Ik ga ze handmatig inschakelen en/of met de motor sense optie.
Ik kan op deze manier 20A of 40A of 60A laden al naar gelang de situatie.
Ik laat de bestaande 40A acculader op de start accu staan. ( Deze kan dan de 20A DC lader voeden als we aan de walstroom liggen )
Shunt tussen dynamo en start accu of start accu en DC laders om de laad stroom tot de laders te monitoren. Ik heb een Victron BMV om de laad/ontlaad stroom en spanning te monitoren vanaf de LFP.
Ik heb hier de alarmen op voor lage spanning etc.
Bedrading natuurlijk met de nodige zekeringen.
Gedachte achter de 2 verschillende DC laders is dat ik de 20A DC lader op afstand kan starten bv een paar uur voordat ik ga varen. Dit voorkomt dat ik de LFP vol achter moet laten is als ik van boord ga.
Ik kan dan met de combinatie, 60A laden als ik vlot de LFP wil opladen op de motor als ik langer onderweg ben. De 60A combinatie heeft een efficiency van rond de 75%/80%, dus trekt toch nog 75A van de dynamo
Door het handmatig kunnen aan/afschakelen van de DC laders laad de LFP niet verder aan het eind van het weekend op als ik het laatste stuk tot de haven op de motor vaar of juist wel laden om de LFP weer naar 80% te brengen.

Ik heb ook nog de mogelijkheid om 2 x 30A Victron DC DC laders te kiezen in plaats van de 20A en 40A. Ik ben alleen bang dat de 40A lader aangesloten op de start accu niet voldoende is om de 30A DC lader te voeden ( door de verliezen ) en de start accu leeg trekt als we aan de walstroom liggen.

Balanceren van de LFP doe ik als het nodig is met een losse LiFePo4 balanceer lader.

Gaten schieten graag ( niet in de LFP :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 13 jan 2021 16:44 #1244292

Mijn plan is voorlopig de bestaande 60Ah loodaccu alleen op de startmotor/dynamo aan te sluiten.

Daarnaast had ik het volgende in gedachten:

- Accu's: 4x280Ah van de inkoopactie (www.alibaba.com/product-detail...ble_62393870628.html)
- BMS: Electrodacus SBMS0 (www.electrodacus.com)
- AC/DC Lader: Mean Well RSP-500-15, geschakeld door de SBMS0 (www.digikey.nl/product-detail/...1866-4274-ND/7706338)
- Victron BP-100 tussen accu en verbruikers, geschakeld door de SBMS0

Zou dit een goede combinatie zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 13 jan 2021 16:54 #1244298

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Die Mean Well RSP-500-15 is dat 33a bij 15v ? Dus 35a bij 14,2 omdat je het voltage kan aanpassen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 13 jan 2021 17:02 #1244299

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Jeroenb61 schreef :

Ik heb ook nog de mogelijkheid om 2 x 30A Victron DC DC laders te kiezen in plaats van de 20A en 40A. Ik ben alleen bang dat de 40A lader aangesloten op de start accu niet voldoende is om de 30A DC lader te voeden ( door de verliezen ) en de start accu leeg trekt als we aan de walstroom liggen.

persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van de Sterling BB1260 DC/DC converter , maar die kun je wel op halve stroom instellen , dus 30A of 60A . Dan zou ik wel het remote panel erbij nemen om eea makkelijk te kunnen inschakelen (via de toetsen op het apparaat is het bijna niet te doen , het instellen)

www.12voltplanet.co.uk/sterlin...rger-12v12v-60a.html

www.12voltplanet.co.uk/remote-...attery-chargers.html

dan heb je dus keuze en kun je schakelen tussen 60A of 30A en bij 1 apparaat blijven

Ik weet verder niet hoe je op afstand wil gaan in- uitschakelen of hoe de kosten zich verhouden tussen 2x dc/dc converters of 1x sterling met remore panel
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 13 jan 2021 18:07 #1244314

Rene,
Het zijn geen Sterling DC DC chargers, maar Renogy DC chargers.
Afstand aan of uit kan ik met een gsm schakelaar doen, sms sturen en aan gaatie.
De 2 Renogy laders zijn 300 euro bij elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 13 jan 2021 18:41 #1244325

PaulSailor schreef :
Mijn plan is voorlopig de bestaande 60Ah loodaccu alleen op de startmotor/dynamo aan te sluiten.

Daarnaast had ik het volgende in gedachten:

- Accu's: 4x280Ah van de inkoopactie (www.alibaba.com/product-detail...ble_62393870628.html)
- BMS: Electrodacus SBMS0 (www.electrodacus.com)
- AC/DC Lader: Mean Well RSP-500-15, geschakeld door de SBMS0 (www.digikey.nl/product-detail/...1866-4274-ND/7706338)
- Victron BP-100 tussen accu en verbruikers, geschakeld door de SBMS0

Zou dit een goede combinatie zijn?
Ja.
Ik heb het zo gemaakt, heb alleen een andere lader die ik al had. Je kan de meanwell afstellen iets boven de spanning waarbij de Electrodakus afschakelt; ik heb mijn lader afgesteld op 14,3 Volt. Zo kan je je lader gewoon aan laten staan, als je de laad busbar laad schakelen door een DSSR20.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 13 jan 2021 18:48 #1244327

Jeroenb61 schreef :
Ik ga het misschien zo doen.
De motor heeft een 115A dynamo. Deze aangesloten op alleen de start accu.
1 x 40A dc dc lader, parallel daar aan een 20A dc dc lader beide gevoed door de start accu.
Ik ga ze handmatig inschakelen en/of met de motor sense optie.

Wat je misschien ook kan doen is de inschakelspanning van de Orion iets laten verschillen, waardoor bijvoorbeeld eerst de 20A inschakelt.Als er voldoende toerental is loopt de spanning weer wat op en schakelt de 40A in.
Ik heb dat ding vorig jaar gekocht en in oktober waas er een update, waarmee er meer automatische instellingen mogelijk waren. Bij mij werkt het prima.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 13 jan 2021 23:25 #1244399

  • sandervb
  • sandervb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Ik dacht dat een DSSR20 een max had van 20A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 13 jan 2021 23:44 #1244401

sandervb schreef :
Ik dacht dat een DSSR20 een max had van 20A.

Je laat de DSSR20 het schakelcontact van de Orion schakelen.Dat is maar een paar mA. Daarnaast kan je ook de acculader en/of zonnepanelen aansluiten.

Ik lees even terug, had het niet goed begrepen. Ik schakel zelf de laadstroom van mijn acculader met een solide state relais van 100A, die rechtstreeks wordt aangestuurd door het Electrodacus paneeltje.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 11:04 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 14 jan 2021 10:19 #1244463

nardus schreef :
Die Mean Well RSP-500-15 is dat 33a bij 15v ? Dus 35a bij 14,2 omdat je het voltage kan aanpassen?

Dat klinkt logisch, maar ik weet het niet zeker. Maar een paar A meer of minder maakt mij niet zoveel uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 14 jan 2021 20:29 #1244598

nardus schreef :
85 euro per cell.
Ik stel voor de huidige zending zending even af te wachten, hoe het gaat en hoe ze aankomen.
Bij voldoende animo zouden we weer wat kunnen bestellen.
Dat is een mooie prijs. Is dat inclusief invoerrechten en BTW?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 15 jan 2021 12:14 #1244711

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Volgens mij kun je dat pas helemaal zeker weten als het allemaal binnen is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 22 jan 2021 15:31 #1246652

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Kleine update voor degene die wachten vanuit de inkoopactie:
De cellen zijn vandaag 10 dagen onderweg. Aangezien het transport 44-50 dagen in beslag neemt is het nog een max een dikke maand wachten.

Gr,

B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 22 jan 2021 16:37 #1246668

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Dank je voor de update, heb ik nog ruim de tijd om alle randapparatuur bij elkaar te zoeken en te bestellen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 22 jan 2021 20:27 #1246716

Heeft iemand deze cellen al eens zakelijk gekocht, maw factuur en geen belastingissues?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 23 jan 2021 20:02 #1246920

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Ter info voor wie zich ook in BMS’n en zijn eigen schema aan het inlezen is.
Vanuit een FB groep werd verwezen naar deze link:
[url=http://]http://hlpdata.se/index.php/en/[/url]

Zij hebben ook een eigen BMS in de aanbieding.
Balancing board is een optie: handmatig met een 3,6V lader 1x per jaar of met een board. Zoals in de “lowlevel” of “zonder BMS” discussie
Geeft een schemaomzetting van LA accu’s naar LFP met een recht toe recht aan uitleg.
Een shoppinglist van benodigdheden en een kostenvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 25 jan 2021 20:03 #1247549

  • sandervb
  • sandervb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Leuk om te zien dat er nog meer zijn dan ik zelf al gevonden had. Jammer dat een 2e shunt ontbreekt bij de HLP bms. Inzicht in hoe goed je zonnepanelen geplaatst zijn lijkt mij wel praktisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 30 jan 2021 21:03 #1249124

PaulSailor schreef :
nardus schreef :
Die Mean Well RSP-500-15 is dat 33a bij 15v ? Dus 35a bij 14,2 omdat je het voltage kan aanpassen?

Dat klinkt logisch, maar ik weet het niet zeker. Maar een paar A meer of minder maakt mij niet zoveel uit.

Ik ben technisch aangelegd, maar niet zeer technisch onderlegd, dus neem dit met een paar korrels zout... maar ik keek naar de datasheet en vergeleek die met de datasheet van victron ip-22.
Victron ip-22 claimt speciaal geschikt te zijn voor Lithium-ion batterijen.
De datasheet zegt:
Laadspanning 'absorption': Li-ion: 14,2V
Laadspanning 'float': Li-ion: 13,5V
Laadspanning 'float': Li-ion: 13,5V
Of dit de ideale spanningen zijn, vraag ik me af.

De RSP-500-15 geeft aan een range van OUTPUT: VOLTAGE ADJ. RANGE: 13.5 ~ 18V. Dus het kan net (aan de onderkant) als je de specs van de victron ip-22 wil nabootsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 30 jan 2021 21:42 #1249135

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
pseudophilo schreef :
Of dit de ideale spanningen zijn, vraag ik me af.

Dat zijn wel de cijfertjes waar >95% Vd gebruikers zich aan houden voor gewoon laden na balanceren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 30 jan 2021 22:21 #1249139

ReneK schreef :
pseudophilo schreef :
Of dit de ideale spanningen zijn, vraag ik me af.

Dat zijn wel de cijfertjes waar >95% Vd gebruikers zich aan houden voor gewoon laden na balanceren

Ja idd, zag net een vid, die waarschijnlijk eerder langsgekomen is, die mij daarvan ook bewust maakte:

Tussen de 10-80 of 90% vd batterij/accu capaciteit blijven volgens de helpvolle jongeman op de video dus 12V (BMS gooit de boel uit)-13.4 (BMS stops het opladen). Dus Victron heeft de nummers goed.
Laatst bewerkt: 30 jan 2021 22:22 door pseudophilo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 30 jan 2021 23:28 #1249150

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
pseudophilo schreef :
ReneK schreef :
pseudophilo schreef :
Of dit de ideale spanningen zijn, vraag ik me af.

Dat zijn wel de cijfertjes waar >95% Vd gebruikers zich aan houden voor gewoon laden na balanceren

Ja idd, zag net een vid, die waarschijnlijk eerder langsgekomen is, die mij daarvan ook bewust maakte:

ik heb meer vertrouwen in Victron vwb info dan in deze jongeman ?

wat je je ook even moet realiseren met deze jongeman is dat hij zich richt op lidepo4 installatie die gebruikt worden als zonne energie opslag , waar hij zich niet mee bezighoud zijn installaties , zoals de onze , die op boten gebruikt worden en die idealiter een aparte laad- en gebruik circuit zouden moeten hebben , als er dan iets mis gaat met laden en de BMS ingrijpt om het laden te stoppen kun je in ieder geval nog de load/gebruik kant gebruiken , je bent niet 'dead in the water' omdat je alternator / dynamo defect geraakt is door lithium laden en nu 16v geeft waardoor je BMS ingrijpt (en dus je hele akku bank afsluit als je een BMS gebruikt met maar 1 relais aan de positieve kant)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 31 jan 2021 16:49 #1249377

Ik zit dit draadje even door te lezen mbt beperken van de stroom die van de dynamo naar de LFP gaat. Ik zat te denken om er een Victron Orion-Tr 12/12-9A tussen te zetten zijn betaalbaar en beperkt de stroom tot 9A lijkt me voldoende tijdens motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl