Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 08 dec 2020 20:08 #1234770

Mooi setje Dirk!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 08 dec 2020 20:22 #1234772

Wat voor 48v lader heb jij?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 08 dec 2020 21:09 #1234801

rooiedirk schreef : Zo ziet een echte battery bank(stel) er uit dus. Zit vast lekker en een beetje spannend wellicht
Wat een brute boel! Prachtig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 09 dec 2020 00:27 #1234841

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3669
Een meer mechanische vraag. Hoe ga al die cellen inbouwen/fixeren?

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 09 dec 2020 04:51 #1234849

rooiedirk schreef :
Het is juist de bedoeling om NIET op te laden :) Of in iedergeval heel lang niet.

Het eerste rijtje van 16 staat nu te ontladen. Ik kan nog niet bevestigen dat de 280Ah gehaald worden, maar gaat lekker de goede kant op. Het zijn in iedergeval geen mooi verpakte bakstenen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar je plannen met deze accu's. Wil je zo lang mogelijk off-grid blijven en alleen de haven in om even de accu's af te toppen? Mij lijkt dat je gezien je reactie niet genoeg panelen of generators hebt om ze op pijl te houden onderweg?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 09 dec 2020 08:28 #1234877

Er is (vrijwel) geen sprake van zelfontlading bij deze cellen. Dus elke opwekker is voldoende zolang het verbruik er maar mee in balans is. En door de grote capaciteit is de periode voor deze balans opgerekt. Zodoende zal je niet snel een overschot aan energie hoeven afwijzen omdat je meer ruimte hebt om het te absorberen. Daarmee zijn alle opwekkers maximaal te benutten. Lijkt me een installatie voor serieus off-grid leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 09 dec 2020 15:53 #1234980

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Fixeren:
Een mazzeltje, ze passen precies tussen twee wrangen. Een stukje hechthout erbij van 8mm en ze zitten shocking klem.
Lader:
Een mastervold 50A lader, voor de walstroom en via de generator nog eens 50A extra via de omvormer. Niet speciaal voor Li-ion, maar ik hoop dat één keer laden per jaren genoeg is. Zo rond de kerst voltanken en dan is er half maart weer net genoeg zon om weer een beetje meer te laden dan te gebruiken. Speciale lader staat niet hoog op m'n prioriteiten lijstje vanwege die ene keer per jaar en ook nog een BMS dat af kan schakelen.
Ik lever ook nu al zomers meer terug aan het havennet dan dat ik s'winters gebruik, dus ik verwacht dat met een verbeterd accu rendement dit enkel meer wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 10 dec 2020 07:47 #1235112

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Die mastervolt laders zijn veelal te programmeren, al dan niet met dipswitches die je aantreft als je het kapje verwijderd. De handleiding kan hier misschien uitsluitsel over geven.
Laatst bewerkt: 10 dec 2020 07:47 door BenK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 25 dec 2020 08:16 #1239398

www.accu.nl/dyno-lifepo4-accu-3-7v-12ah

Ook in Nederland te krijgen
Als je een kleine systeem wilt maken.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 25 dec 2020 08:51 #1239402

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Een iets andere prijsklasse. 12Ah voor €38.95. Per Ah ruim 11x duurder.
Ze zijn wel net zo mooi blauw.
Laatst bewerkt: 25 dec 2020 08:51 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 27 dec 2020 22:35 #1240053

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
rooiedirk schreef :
Ik heb soortgelijke onderweg, 280Ah voor 76€. Inklusief transport (over zee) maar zonder BTW en/of invoer rechten. Ze zitten (volgens de berichten) momenteel nog ergens op zee onderweg naar Rotterdam dus kan ik je nog niets vertellen over de kwaliteit. Al zal het geen A-kwaliteit zijn vermoed ik zo :)
Link

Maar het zijn inderdaad bedragen waarvoor je netaan de goedkoopste loodaccu kan kopen.

Als rechtgeaarde Nederlander ga ik het ook met deze verkoper proberen
16x 280Ah cell , dus totaal 1120Ah @ 12v

Het verschil in aanschaf met bijv GBS , Winston , Calb en sinopoly cellen is gewoon te groot
Verder komen ze in een droge ruimte en verwacht ik weinig corrosie problemen

Nu maar hopen dat goedkoop niet duurkoop wordt

@rooiedirk , hoelang duurde het bij jou voordat ze in NL waren ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 06:57 #1240064

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
8 weken, maar ik heb expliciet om zee transport gevraagd.
Hier draaien ze intussen, maar ben pas op SOC van 67% in m'n eerste complete ontlading.

Duurkoop kan het nooit worden, hooguit betaal je wat leergeld :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 07:35 #1240067

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
@ Rooiedirk. Wat voor een BMS gebruik je ? Moet ik het zo zien dat wanneer je max piekverbruik pakweg 2000 watt is (ankerwinch 1700 watt, ijskast, navigatie etc) je dan een BMS nodig hebt dat dit verbruik kan verwerken ?
Vb 2000 watt piek / 12 volt is 166 A. BMS van 200 A ?
Zoiets als in onderstaande link ?
nl.aliexpress.com/item/3292146...233564%2316062%23473
Je kiest dan de BMS in functie van je max verbruik ?
Laatst bewerkt: 28 dec 2020 07:36 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 09:43 #1240102

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Zo moet je het inderdaad benaderen, ja.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 11:16 #1240124

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Ik heb dezelfde, alleen dan 16s en 500A. Wel de specs even goed lezen wat piek en wat continue max stroomsterkte is.

PS de bluetooth deed het niet op m'n oude telefoon en tablet (resp android 2 en 4.2), moest dus ook nog een nieuwe tablet erbij kopen van wel 60€
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 12:10 #1240133

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Broes46 schreef :
Zoiets als in onderstaande link ?
nl.aliexpress.com/item/3292146...233564%2316062%23473
Je kiest dan de BMS in functie van je max verbruik ?

Dit zijn in mijn optiek niet echt bmsen. Het zijn meer een soort zekering voor high voltage of low voltage. Ze kunnen niks "slims" in die zin dat ze het systeem wat bestaat uit laders en verbruikers aan sturen. Het is erg zwart wit het bms de accu is gekoppeld of ontkoppeld. Welk event dit veroorzaakt kan je niet zien je weet dus niet of je accu leeg of helemaal vol is. Of wat de onbalans in het pack is. Het zijn in mijn optiek meer battery safetey system.

Mijn referentie kader is een eerste generatie lifepo accu van mg electronics ism victron apparatuur. Met een bms wat de laders uit zet. Bij high voltage en de verbruikers ontkoppeld bij low voltage. En de accus afkoppeld bij extreem lage of hoge waardes.

Ik heb voor de motorboot 4x 280 ah besteld daar komt een electradacus bms aan die op een zelfde manier werkt als de victron set. Het bms schakeld bij een hv de mppt, dc-dc lader voor de dynamo en lader van de multiplus uit. Aan de lv kant schakelt die de inverter uit de controller van de boegschroef en een 100amp solid state relais voor de 12 volt verbruikers.

Als in geval van lv blijft het bms nog aan staan met een verbruik van 0.3w bij de ultra lv gaat ook het bms uit.

Het kunnen aansturen van laders en verbruikers al dan niet achter een sollid state relais is wat mij betreft een bms. De daly dingen is een sollid state schakelaar op hv en lv. Bij die waardes wil je bij normaal gebruik uit de buurt blijven.

Goedkoper en instelbaar voor lv op cel niveau is een uit de rc wereld lifepo volt chekker de uitgang aan een sollid state relais koppelen en die zet dan bij lv de verbruikers uit. Voor het laden een bulklader tot 80% vol en een rc lader met balance leads via wal stroom voor het top balanceren. En tot 100% vol laden. Hier boven was mijn budget idee.

Ik heb al een multiplus en mppt dus hoef aleen een bp te te voegen voor de lv cutoff van de 12 volt gebruikers. Het bms heeft ook een monitor functie zoals een victron bmv dus twee vliegen in 1 klap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 14:02 #1240163

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@FKZ

maar een BMS (battery monitor *of* battery management) hoeft toch ook helemaal niets slims te kunnen ? ze moeten alleen de akku pack te beschermen en de cellen te balanceren

akku pack vol/leeg : daar heb je een een battery monitor voor
akku's tot goed voltage opladen : daar stel je je laders goed voor in
DC/DC van de alternator afkoppelen hoeft niet , dat gebeurt vanzelf als de BMS een te hoge spanning ziet en dan wordt de akku afgekoppeld ( = effectief dus de dc/dc ontkoppelen)

het afkoppelen van de laders & gebruikers in noodgevallen is precies wat een bms doet door het afkoppelen van de akku set maar het afzonderlijk regelen van de laders / gebruikers zie ik niet als een 1e functie of prioriteit van de bms , al is het mooi als het kan maar kost ook (veel) meer en is in de meeste gevallen niet nodig als je goede geschikte walstroomladers , mppt's , dc/dc converters etc gebruikt

peroonlijk zie ik veel meer waarde in het goed balanceren van de cellen tijdens het laatste stukje laden dan in het in/af schakelen van laders , en het ontkoppelen van de lfp akku bij low voltage is ook alleen maar belangrijk om de akku te beschermen , en dat kan iedere eenvoudige oplossing (kan zelfs via je akku monitor met relais uitgang)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 14:30 #1240168

Er zijn ondertussen al heel veel systemen en benaderingen om Lifepo4 te managen. Uiteindelijk hebben deze allemaal hetzelfde doel, nl het veilig laden en ontladen van je accu's.
Het Electrodacus systeem sprak mij aan vanwege de lage prijs, de eenvoud en het bieden van een "dubbele zekerheid". Het laden en ontladen wordt geregeld door de BMS, maar bij een onverhoopt falen grijpt het volgende systeem in, bv een battery switch, de lader, de DC/DC converter enz. En open source en een toegankelijke ontwikkelaar / forum waar je zeer deskundig advies krijgt!
Ik heb geen aandelen :laugh:
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 14:43 #1240169

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Het enigste wat deze simpele BMS'en toevoegen is afschakelen op celspanning i.p.v. totale accu spanning.
Comunicatie tussen BMS en de diverse laders is natuurlijk mooier, maar ja dan moet je alles nieuw kopen. (In mijn geval in iedergeval wel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 15:11 #1240173

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Voor een beperkt systeem werkt zo'n Daly BMS uitstekend. En het is natuurlijk wél een BMS, want het beschermt de accu, balanceert de cellen en informeert de gebruiker. Alle functies zijn dus op het welzijn van de cellen gericht. Een stuurunit die daarentegen naar buiten gericht is en rechtstreeks met een acculader en andere peripherals communiceert zou eigenlijk een BSM (battery system manager) genoemd moeten worden. Een BMS is strikt genomen een onderdeel van de accu, zo'n BSM is het hart van de elektrische installatie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 15:15 #1240176

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
16 stuks besteld , komt op 1330 euro incl vervoer (trein & vrachtwagen) en geen verdere invoer/btw
Zal mij benieuwen of/hoe ze dat klaar spelen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 18:36 #1240242

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
ReneK schreef :
16 stuks besteld , komt op 1330 euro incl vervoer (trein & vrachtwagen) en geen verdere invoer/btw
Zal mij benieuwen of/hoe ze dat klaar spelen

Heb je ddp besteld? Dan is het wel super scherp. Trein uit china is niet heel duur. Kan wel lang duren met douane is mijn ervaring om spul in china te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 19:03 #1240248

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
ReneK schreef :
@FKZ

maar een BMS (battery monitor *of* battery management) hoeft toch ook helemaal niets slims te kunnen ? ze moeten alleen de akku pack te beschermen en de cellen te balanceren

akku pack vol/leeg : daar heb je een een battery monitor voor

het afkoppelen van de laders & gebruikers in noodgevallen is precies wat een bms doet door het afkoppelen van de akku set maar het afzonderlijk regelen van de laders / gebruikers zie ik niet als een 1e functie of prioriteit van de bms , al is het mooi als het kan maar kost ook (veel) meer en is in de meeste gevallen niet nodig als je goede geschikte walstroomladers , mppt's , dc/dc converters etc gebruikt

peroonlijk zie ik veel meer waarde in het goed balanceren van de cellen tijdens het laatste stukje laden dan in het in/af schakelen van laders , en het ontkoppelen van de lfp akku bij low voltage is ook alleen maar belangrijk om de akku te beschermen , en dat kan iedere eenvoudige oplossing (kan zelfs via je akku monitor met relais uitgang)

Het afkoppelen is het signaal ik ben vol stop met laden dit gebeurd op in te stellen veilig voltage. Het is dus geen nood disconnect zoals met een zwart wit bms. Hetzelfde geld voor ontladen bij een zwart wit valt ook je lading dus totale blackout. Een bms wat communiceert schakeld de gebruikers af en laat de laders aan nog steeds een blacknout maar wel eentje die zich zelf oplost en dat meld.

Eens dat balanceren belangrijk is echter zou met deze "goedkope" cellen wel eens wat meer cel drift kunnen zijn. Dit merk je pas in een hoge of lage ontlaad toestand ivm de vlakke spannings curve van lifepo. Je zal erg conservatief in moeten stellen om safe te blijven als blijkt dat je last van cel drift hebt.

En de prijs tja dit bms is goedkoper dan een bmv 712 van victron en laat hetzelfde zien als een ccgx. Als je de dure apparatuur al gekocht hebt waarom dan een niet communicatief bms wat perfect zou samen werken met de al door jou gekozen multi. De daly bmsen werken in jou geval ook nog eens als bottleneck of je moet al 2 500 amp bmsen naast elkaar zetten om je multis samen te runnen. En dan is het nog maar de vraag of deze bmsen die 250 die je dan continu vraagt wel kan leveren.

Als je bms afschakelt geeft je bmv geen gegevens meer er hangt namelijk geen accu meer aan. Voor je dc-dc en andere laders valt de accu opeens weg dat is anders dan de uitknop van de betreffende lader om zetten.

Dat is in mijn optiek slim vs dom
Laatst bewerkt: 28 dec 2020 19:05 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 dec 2020 19:44 #1240263

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
ReneK schreef :
16 stuks besteld , komt op 1330 euro incl vervoer (trein & vrachtwagen) en geen verdere invoer/btw
Zal mij benieuwen of/hoe ze dat klaar spelen
Normaal krijg je van je pakketbezorger een rekening met invoerrechten en btw voordat ze komen bezorgen. Maar ik heb ze nu 3 weken in huis en nog niets gezien :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 29 dec 2020 08:55 #1240340

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
Klopt men volgende redenering voor een 12 volt installatie :

4 cellen van 3.2 (272Ah) in serie is 12.8 V (272Ah), deze worden dan gemanaged door een BMS van 200 A maximum continue vermogen.
Als ik dan een tweede set van 4 x 3.2 V (272Ah) parallel hierop zet moet ik deze dan apart managen met tweede BMS van 200 A op deze set ?

De uitgangen van alle BMS'n komen dan parallel aan mekaar ?

Met 3 sets 3 BMS'en enz...

Nog een paar vragen :

Als de maximale ontlaadstroom van één cel vb 140 A is, is dan de ontlaadstroom van 4 in serie geschakelde cellen 560 A of blijft dit 140 A ?

Wat is 1c ?
Laatst bewerkt: 29 dec 2020 09:01 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl