Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: LiFePo4 zonder BMS

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 17:17 #1245918

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Arcadia schreef :
Ik vaar inmiddels 5 jaar zorgeloos met een LiFePO4 accupack zonder enige vorm van BMS. Het systeem is 24/7 ingeschakeld, met als constante verbruiker de koelkast. De voeding komt van de motor (14,2V), als die draait, en zonnepanelen (14,2V bulk en 13,6 float).

Eigenlijk ben ik zelf Chief Battery Monitor. Het eerste wat ik doe als ik aan boord kom is kijken wat de ladingsstatus en voltage zijn op de accumonitor. Bij nachtelijke trips hoort het bij de wisseling van de wacht om eveneens de status op de accumonitor te checken. Het enige ingrijpen tot nu toe is het starten van de monitor bij de zeldzame keren dat de lading te ver gedaald is bij meerdaagse tochten in somber weer.

Het kan vast allemaal beter, maar dit voldoet prima.

En haalt dat accupack nooit 100%? Want ik laad op de motor ook met 14.2 volt, maar bij mij heeft het BMS afgelopen seizoen toch echt een keer of twee ingegrepen op het moment dat de eerste cel 3.65v aantikte. Nu laadt mijn motortje maar met een paar ampere, dus het is een kwestie van een paar onnodige gebruikers aanzetten om de boel weer vlot te trekken, maar toch...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 17:51 #1245943

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Eclips schreef :
Arcadia schreef :
Ik vaar inmiddels 5 jaar zorgeloos met een LiFePO4 accupack zonder enige vorm van BMS. Het systeem is 24/7 ingeschakeld, met als constante verbruiker de koelkast. De voeding komt van de motor (14,2V), als die draait, en zonnepanelen (14,2V bulk en 13,6 float).

Eigenlijk ben ik zelf Chief Battery Monitor. Het eerste wat ik doe als ik aan boord kom is kijken wat de ladingsstatus en voltage zijn op de accumonitor. Bij nachtelijke trips hoort het bij de wisseling van de wacht om eveneens de status op de accumonitor te checken. Het enige ingrijpen tot nu toe is het starten van de monitor bij de zeldzame keren dat de lading te ver gedaald is bij meerdaagse tochten in somber weer.

Het kan vast allemaal beter, maar dit voldoet prima.

En haalt dat accupack nooit 100%? Want ik laad op de motor ook met 14.2 volt, maar bij mij heeft het BMS afgelopen seizoen toch echt een keer of twee ingegrepen op het moment dat de eerste cel 3.65v aantikte. Nu laadt mijn motortje maar met een paar ampere, dus het is een kwestie van een paar onnodige gebruikers aanzetten om de boel weer vlot te trekken, maar toch...

Ik begrijp je niet. Volgens mij is het accupack bij 14,2V gewoon vol. Dan gaat er niets meer in en daalt de laadstroom van de dynamo (als die draait) naar nul. Wat valt er in te grijpen?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 17:59 #1245947

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Eclips schreef
Ik heb zo'n Xiaoxiang "smart" BMS, omdat Daly op dat moment nog geen smart BMS had en ik wél graag de spanning van de cellen wil kunnen zien. Die is ook getest door Will Prowse en tot zijn verbazing werkte het allemaal.

Ik heb dat BMS ook en trek de stroom ook via de BMS (dikke kabel van BMS leid naar het hoofdschakelpaneel/busbar).
Dit voldoet prima voor badkuipjes / kleine bootjes. Nooit hoge amperages nodig. Zo lang je niet het waagt elektrisch te koken of dat soort "gekke dingen" over je accu te doen. En alles inzichtelijk via de app en lekker compact en eenvoudig. Kortom past prima bij een kleine boot.

Voor "grote boten" en hele grote boten (lees wasmachine aan boord, ankerlier enz) voldoet waarschijnlijk die balanceerplaatjes op de accupolen van EV-Power in combinatie met een relais aangestuurd door een apparaat (lader/omvormer) die een lage spanning signaleert beter. Dit omdat je met zo'n set up de stroom via de polen van de accu trekt en dus niet alles door het BMS hoeft. Dit zal fijner werken wanneer hoge amperages als bijv een wasmachine, ankerlier enz. gebruikt worden.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 19 jan 2021 18:04 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 19:23 #1245968

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Arcadia schreef :
Eclips schreef :
Arcadia schreef :
Ik vaar inmiddels 5 jaar zorgeloos met een LiFePO4 accupack zonder enige vorm van BMS. Het systeem is 24/7 ingeschakeld, met als constante verbruiker de koelkast. De voeding komt van de motor (14,2V), als die draait, en zonnepanelen (14,2V bulk en 13,6 float).

Eigenlijk ben ik zelf Chief Battery Monitor. Het eerste wat ik doe als ik aan boord kom is kijken wat de ladingsstatus en voltage zijn op de accumonitor. Bij nachtelijke trips hoort het bij de wisseling van de wacht om eveneens de status op de accumonitor te checken. Het enige ingrijpen tot nu toe is het starten van de monitor bij de zeldzame keren dat de lading te ver gedaald is bij meerdaagse tochten in somber weer.

Het kan vast allemaal beter, maar dit voldoet prima.

En haalt dat accupack nooit 100%? Want ik laad op de motor ook met 14.2 volt, maar bij mij heeft het BMS afgelopen seizoen toch echt een keer of twee ingegrepen op het moment dat de eerste cel 3.65v aantikte. Nu laadt mijn motortje maar met een paar ampere, dus het is een kwestie van een paar onnodige gebruikers aanzetten om de boel weer vlot te trekken, maar toch...

Ik begrijp je niet. Volgens mij is het accupack bij 14,2V gewoon vol. Dan gaat er niets meer in en daalt de laadstroom van de dynamo (als die draait) naar nul. Wat valt er in te grijpen?

14,2V is best hoog voor een LFP accu, maar dat terzijde.
Omdat in de 'knie' in de laadcurve de spanningen heel erg kunnen verschillen bij een zeer kleine SOC variatie kan het zijn dat voordat het pakketvoltage 14,2V bereikt een van de cellen al óver de 3,65V heen gaat.
Dit merk je alleen als je pakket bijna vol is. Ik heb het zelf in extremere mate gehad, meer dan 10% SOC verschil tussen de cellen, maar tussen de 20 en 80% pack SOC was er eigenlijk bijna geen voltage verschil waar te nemen. Wel ging opvallen dat bij echt doorladen of verder ontladen constant het BMS ingreep en de uit de pas lopende cel(len) ging balanceren.
Zou je geen BMS hebben ben je bij iedere laadcyclus een cel flink aan het overladen. Zonder dat het pakket boven de 14.2V komt.

Bij loodaccus was dit nooit een probleem, die balanceer je door boven de gasspanning te laden, dan raak je wat water kwijt maar dat vul je gewoon weer bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 19:30 #1245970

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4151
Dank Arcadia, dat is een gebruikersscenario waar ik wat mee kan.

Wat doe jij met je accu in de winter?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 19:46 #1245975

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
yannick schreef :
14,2V is best hoog voor een LFP accu, maar dat terzijde.
Omdat in de 'knie' in de laadcurve de spanningen heel erg kunnen verschillen bij een zeer kleine SOC variatie kan het zijn dat voordat het pakketvoltage 14,2V bereikt een van de cellen al óver de 3,65V heen gaat.
Dit merk je alleen als je pakket bijna vol is. Ik heb het zelf in extremere mate gehad, meer dan 10% SOC verschil tussen de cellen, maar tussen de 20 en 80% pack SOC was er eigenlijk bijna geen voltage verschil waar te nemen. Wel ging opvallen dat bij echt doorladen of verder ontladen constant het BMS ingreep en de uit de pas lopende cel(len) ging balanceren.
Zou je geen BMS hebben ben je bij iedere laadcyclus een cel flink aan het overladen. Zonder dat het pakket boven de 14.2V komt.


En precies dat bedoelde ik met ingrijpen door het BMS. :)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 20:06 #1245977

Krijg de indruk dat er toch wat kreten doormekaar heen wordt gebruikt.
BMS kan zowel:
Battery Monitoring System als Battery Management System betekenen.

En daarnaast wordt hier op ZF een BMS afgeschilderd als iets wat het komplete pakket beschermt tegen over en onderspanning en teveel stroom.

Dit kan toch wel tot vervelende situaties en onjuiste adviezen leiden, lijkt me.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 20:17 #1245980

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Rozeboos schreef
En daarnaast wordt hier op ZF een BMS afgeschilderd als iets wat het komplete pakket beschermt tegen over en onderspanning en teveel stroom.

Das wel waar, feitelijk "misbruik" ik m ook voor afschakelen en daar hangt een prijskaart aan schakelt een daarvoor door een andere beveiliging aangestuurd relais m eerder uit dan het bms m uitschakeld voorkom je dat je met een getript bms komt te zitten enz. Feitelijk hoort het bms indien ie kan uit schakelen laatste schakel te zijn.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 20:30 #1245985

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4151
@Roozeboos: Ik heb de meeste mensen situaties zien beschrijven waarin het systeem (het BMS) actief ingrijpt. Dan kan het dus niet alleen over monitoring gaan.

Wat denk jij, kan ik bij de beschreven set-up zonder een BMS?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 20:42 #1245988

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Bert65 schreef :
Dank Arcadia, dat is een gebruikersscenario waar ik wat mee kan.

Wat doe jij met je accu in de winter?

Lekker in bedrijf laten 24/7.

Ik heb wel in de afgelopen jaar de cellen afzonderlijk eenmaal afgetopt op 4V, met de bedoeling om ze in hun maximum gelijk te stellen. Ook voor inbedrijfstelling heb ik dat gedaan.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 21:03 #1245993

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Arcadia schreef :
Bert65 schreef :
Dank Arcadia, dat is een gebruikersscenario waar ik wat mee kan.

Wat doe jij met je accu in de winter?

Lekker in bedrijf laten 24/7.

Ik heb wel in de afgelopen jaar de cellen afzonderlijk eenmaal afgetopt op 4V, met de bedoeling om ze in hun maximum gelijk te stellen. Ook voor inbedrijfstelling heb ik dat gedaan.

Waarom helemaal tot 4V? In principe is 3.65 het max voor lfp, en hoger gaan voor meer balans heeft volgens mij weinig zin. Alleen maar kans op schade?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 21:05 #1245996

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
roozeboos schreef :
Krijg de indruk dat er toch wat kreten doormekaar heen wordt gebruikt.
BMS kan zowel:
Battery Monitoring System als Battery Management System betekenen.

En daarnaast wordt hier op ZF een BMS afgeschilderd als iets wat het komplete pakket beschermt tegen over en onderspanning en teveel stroom.

Dit kan toch wel tot vervelende situaties en onjuiste adviezen leiden, lijkt me.

Dat is helemaal waar, maar toen mijn cellen ongemerkt zoveel onbalans hadden was ik toch heel blij dat mijn bms afschakelde. Normaliter is dat inderdaad helemaal niet aan de orde, alle lader schakelen normaal al af voordat het bms hoeft in te grijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 21:15 #1246006

Ik verbaas me vooral over de BMS kreet zoals die hier gebruikt wordt. Zonder dat iemand er wat van zegt. Terwijl je als je hier op ZF Ah ipv A/h of per of wat dan ook gebruikt je helemaal gegrild wordt. Terwijl dan iedereen dan toch wel weet waar het over gaat, in tegenstelling tot met de BMS kreet waar het in het geheel niet duidelijk is, zoals ik al beschreef.

Voor jou, sja je kan zonder alles.
zolang je maar de onderspanning in de gaten houdt. Te ver ontladen is niet netjes, maar zal maar geleidelijk gebeuren. Je zal op een gegeven moment wel weten wanneer je weer moet gaan laden. Persoonlijk zou ik dat niet beschermen met allerlei fancy uitschakel intelligentie.
Maar wat wel belangrijk is m.i. , nogmaals, zijn de individuele celspanningen.

Kijk, ik laad mijn 7kWh pakket alleen via walspanning. En ben er dan dus zelf bij om het zonodig uit te zetten. Wanneer je ook gaat laden met zonnepanelen heb je wel een issue. Of je moet de panelen uitzetten als je van boord gaat.
Kan of wil jedat niet dan moet je per cel een manager, die eventuele overspanning van een cel weg trekt. En een alarm genereert cq het laadrelais uitzet. Want de manager heeft echt wat tijd nodig om de overladen cel te ontladen. Dat gaat namelijk met een lage stroom (bij een passief systeem, wat meestal wordt gebruikt, actief is veel te ingewikkeld en te duur ).

Ik heb zelf een manager op ieder celblok, en zie , zoals reeds vermeld, alles op de multiview. Overigens door een zelf ontworpen draadloos systeem, ik wil niet een hele zooi dunne losse draden door het pakket hebben lopen. ( lastig om een draadboom van te maken aangezien de accu's verspreid zitten.
Tevens heb ik een paar losse 4.2 volt laders om te balanceren. (ik heb LiMNC , vandaar de hogere spanning)

Je moet het natuurlijk zelf weten. De fik zal er niet ingaan bij LiFePO. Maar ze kunnen wel stuk, en kosten toch relatief veel geld bij aanschaf. als je maar weet WAT je doet en welke afwegingen je maakt. Je kunt het ook te mooi maken, met kans op defecten aan alle kanten.






.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 jan 2021 21:20 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 19 jan 2021 23:31 #1246030

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
als ik @roozeboos goed begrijp ben ik het wel met hem eens (en als ik hem verkeerd begrijp ben ik het niet met hem eens ;) )

B Monitoring S: het (automatisch) in de gaten houden van de diverse parameters van de akku pack

daar kun je een battery monitor + kleine 4s lifepo4 cel voltmeter voor gebruiken

B Management S: het (automatisch) in orde houden van de akku pack

het 'management' deel kan , zoals ik eerder postte, vrij eenvoudig met cel balanceer bordjes en een LVC relais , waarbij (mijn mening) de 2 belangrijkste acties gedaan worden tw 1) tijdens het laden het balanceren vd cellen . dit hoeft allemaal niet met grote stromen te gebeuren aangezien de laadstroom enorm af neemt naarmate de cellen voller worden , maar je zult wel met een spanning moeten laden die minimaal iets hoger ligt dan 3.5v aangezien dan het balanceren begint . en 2) de LVC cut off , dit kan vrij eenvoudig met een relais dat op voltage gestuurd wordt , en aangezien je constant tijdens het laden een 'top balance' uitvoerd zullen je cellen nooit (veel) uit de pas lopen en is het risico van '1 cel veel te laag dus die sloop je' minimaal (weer mijn mening)

dan heb je eigenlijk de 2 belangrijkste functies van het 'management' wel gehad

maar .. grote maar ? .. dan moet je wel op de rest van je apparatuur (laders) kunnen vertrouwen , en er op vertrouwen dat ze echt stoppen met laden bij plm 3.6v per cel (14.4v op pack niveau) en dan kun je niet 'zomaar' een alternator mee laten laden aangezien die niet stopt bij 14.4v maar blijft doorladen

en dan heb je de volgende stap waarbij de 2x M van de BMS gecombineerd worden en de BMS gaat bepalen welke lader wanneer mag laden en wanneer diverse gebruikers afgesloten worden , maar dit soort uitgebreidde BMS'sen vallen volgens mij buiten de initieele vraagstelling van "LiFePo4 zonder BMS"

als laatste : je kunt ook na ieder gebruik de 4 cellen me naar huis nemen, en de dag voordat je weer vertrekt iedere enkele cel met een lifepo4 lader laden tot 3.65v , beetje omslachtig maar dan weet je zeker dat iedere cel vol is en gebalanceert is ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 05:51 #1246034

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
yannick schreef :
Arcadia schreef :
Bert65 schreef :
Dank Arcadia, dat is een gebruikersscenario waar ik wat mee kan.

Wat doe jij met je accu in de winter?

Lekker in bedrijf laten 24/7.

Ik heb wel in de afgelopen jaar de cellen afzonderlijk eenmaal afgetopt op 4V, met de bedoeling om ze in hun maximum gelijk te stellen. Ook voor inbedrijfstelling heb ik dat gedaan.

Waarom helemaal tot 4V? In principe is 3.65 het max voor lfp, en hoger gaan voor meer balans heeft volgens mij weinig zin. Alleen maar kans op schade?

Dat was 5 jaar geleden het advies voor Winston cellen. Ook hier op ZF. Misschien is dat achterhaald.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 08:14 #1246049

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4151
@ReneK

De stroom van af de dynamo wordt geregeld door een (automotive) DC-DC lader, die zeer nauwkeurig in te stellen is en een LifePo4 (Lithium) laadprotocol heeft. Dat risico is dus ondervangen. Ook de walstroomlader en de MPPT lader hebben een LifePo4 programma.

Dan gaat het dus om de individuele celspanning in de gaten houden, dat kan met het zeer eenvoudige metertje, maar wordt vooral bijgehouden door de balans bordjes.

Hoewel ik nog even uit moet vogelen hoe het precies werkt kan ik met mijn monitor een relais schakelen bij een bepaalde drempelstroom en ook weer in laten schakelen bij een bepaald voltage.

Nog een beetje aanvullende informatie: De ankerlier wordt bediend van uit de startaccu (af fabriek) Dat is de enige verbruiker die een extreem hoge startstroom vraagt en zou ik dus ook geheel buiten beschouwing kunnen laten. Op zich komt daar dus de eis voor een hoge stroomdoorvoer te vervallen, en zou ik ook een kleinere (goedkopere) BMS kunnen monteren. Maar de vraag wat het toevoegt blijft nog deels staan. Ik heb het gevoel dat ik er vooral 'ease of mind' mee koop. Dat is overigens zeker wat waard.

Een allerlaatste optie die ik nog niet heb besproken maar waar ik wel over nadenk is het verkopen van de MPPT lader en het aanschaffen van deze gast: electrodacus.com/
Dit apparaatje kan zowel de zonnestroom verwerken als de cellen in de gaten houden en balanceren. Ook op het forum zijn er enthousiaste gebruikers.
Laatst bewerkt: 20 jan 2021 08:14 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 08:17 #1246051

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6437
Ik wil vooral een BMaS die evt. ingrijpt bij overladen. Nou heb ik ook 16s waar dat belangrijker is dan 4s.
Als ik mijn lader bij 4s instel op een veilige 4 x 3.5 = 14V dan kan je met 3 cellen op 3.4V eentje overladen tot 3.8V. Is te veel maar nog te overzien.
Bij 16s en de lader op 16 x 3.5 = 56V Met 15 cellen op 3,4 kan ik 1 cel overladen tot 5 V :pinch:

Mijn 280Ah cellen zitten bij een SOC van 90% op ongeveer 3.35 V en bij 15% op 3.2 V. Als je daar tussen blijft en zeg 1 x per jaar zonodig handmatig balanceert kan je denk ik heel goed zonder BMS (bij een 4s)
Laatst bewerkt: 20 jan 2021 08:27 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 08:48 #1246056

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Jr kan beter je bmv verkopen ipv je mppt. De electrdacus dssr20 die je tussen de accu en een zonnepaneel kan zetten heeft een zonnepaneel nodig wat bij een 12 volt systeem, 12 volt geeft uit het paneel. Dat zijn panelen met 36 cellen dit zijn kleine paneeltjes. Als je een groter paneel hebt of met een hoger voltage heb je een laadregelaar nodig die de sbms kan aansture. Het solar ding van electradacus gaat uit van de enorm lage interne weerstand van een lpf accu. Het zonnepaneel zal aangesloten op de lpf het bijna als een kortsluiting zien. Volgens mijn zit er naast een diode niet zo veel in de dssr20 zeker geen pwm of mp tracking. Het sbms is eigenlijk je accu monitor in de nieuwe software hebben ze een overzicht wat lijkt op de cerbro of ccgx van victron. Dus een accu met percentage en of er stroom in komt of uitgaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 08:51 #1246058

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4151
Hallo Dirk,

Ik begrijp je uitleg. Hartelijk dank. Dat was idd een beetje het plan. Accu in de winter er uit. En dan meteen balanceren. Waarschijnlijk met een goede labvoeding, daar heeft mijn zoon dan ook nog wat aan.

Ik heb hier sowieso de tip opgedaan van het eenvoudige voltmetertje (idd 3 euro via Ali)

De Eletrodacus is een aantrekkelijke oplossing, maar meer geschikt als je alles nog moet aanschaffen, want hij vervangt wel veel apparaten (als ik het goed begrepen heb PV laadregelaar, BMaS, en Monitor in één).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 10:04 #1246070

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
yannick schreef :
Arcadia schreef :
Bert65 schreef :
Dank Arcadia, dat is een gebruikersscenario waar ik wat mee kan.

Wat doe jij met je accu in de winter?

Lekker in bedrijf laten 24/7.

Ik heb wel in de afgelopen jaar de cellen afzonderlijk eenmaal afgetopt op 4V, met de bedoeling om ze in hun maximum gelijk te stellen. Ook voor inbedrijfstelling heb ik dat gedaan.

Waarom helemaal tot 4V? In principe is 3.65 het max voor lfp, en hoger gaan voor meer balans heeft volgens mij weinig zin. Alleen maar kans op schade?

Omdat 4 volt tot nog niet zo heel lang geleden de norm was voor Sinopoly/Winston cellen. Ik geloof dat het nu verdwenen is, maar een aantal maanden geleden stond er nog een document op de site van GWL waarin stond dat je initieel moest laden tot 4 volt en daarna tot 3.65 volt.

Wat mij betreft maakt het weinig uit waar de M in BMS voor staat. Ik vind dat een goed BMS beide functies moet kunnen vervullen, dus zowel monitoren als managen. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 20 jan 2021 10:08 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 10:17 #1246072

Een monitor kan niet managen. Anders was het wel een manager...
Waar de M voor staat maakt dus wel heel veel uit!!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 10:19 #1246073

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Niet boos worden. Het maakt mij niet uit. Voor mij staat de M voor beide functies. Anders gezegd: een goed BMS doet allebei.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 20 jan 2021 10:20 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 10:25 #1246076

Ik ben niet boos. Als het allebei doet voor jou is het dus een manager. Je kan het dan natuurlijk nog steeds een monitor noemen. :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 12:02 #1246098

FKZ schreef :
Jr kan beter je bmv verkopen ipv je mppt. De electrdacus dssr20 die je tussen de accu en een zonnepaneel kan zetten heeft een zonnepaneel nodig wat bij een 12 volt systeem, 12 volt geeft uit het paneel. Dat zijn panelen met 36 cellen dit zijn kleine paneeltjes. Als je een groter paneel hebt of met een hoger voltage heb je een laadregelaar nodig die de sbms kan aansture.

Dit klopt dus niet. 36 cel zonnepanelen zijn niet klein hoor (>160 Watt vind ik zo). De panelen hebben een kortsluitspanning van bv 18 Volt. Aangesloten via de DSSR20 rechtstreeks op de Lifepo4 zal de spanning nooit hoger worden dan de batterijspanning. Het idee van de 36 cel zonnepanelen bij een 12V systeem is dat deze zonnepanelen het beste rendement leveren.
Een mogelijk nadeel is wel dat je bij meerdere panelen, deze parallel moet schakelen (ivm de spanning). Hierdoor moet je dus wat dikkere bekabeling gebruiken door de hogere stroomsterkte.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 20 jan 2021 20:12 #1246238

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4151
sterker nog, ik kijk naar een paneel met maar 32 cellen Ik heb dan ook geen grote panelen modig. Het gaat om twee panelen die op een mastje op de hekstoel komen. twee keer 55 watt Sunpower.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl