Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: LiFePo4 zonder BMS

LiFePo4 zonder BMS 21 jan 2021 08:56 #1246334

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Tja dan zou dat perfect kunnen dacht dat jij grotere panelen had.

Ik wacht op een SBMS en een DSSR20
Onderstaande schema heb ik voor mijn toepassing gemaakt:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 21 jan 2021 13:47 #1246410

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Als je het paneel op een mast zet en af en toe met de zon meedraait is de opbrengst verbijsterend, echt veel hoger dan ze gewoon op je garage plakken.

Ik heb het op mijn vorige boot gedaan met een enkel 50 watt paneel, dat ging uitstekend.

Hartelijk dank voor het schema, in wel programma heb je dat gemaakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 21 jan 2021 15:16 #1246423

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
gemaakt viahttps://app.diagrams.net/ Er is een bestand ergens van iemand die veel victron spullen heeft toegevoegd vanuit de PDF zie deze link. maar je kan ook heel makkelijk de plaatjes van de victron site halen. Gewoon via de highres foto's toevoegen
Laatst bewerkt: 21 jan 2021 15:22 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 21 jan 2021 18:16 #1246459

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Dank je wel. Ga ik daar maar eens mee spelen. Want Visio doet sinds Office 365 heel naar tegen het baasje.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 12 feb 2021 10:16 #1252880

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
rooiedirk schreef :
Ik wil vooral een BMaS die evt. ingrijpt bij overladen. Nou heb ik ook 16s waar dat belangrijker is dan 4s.
Als ik mijn lader bij 4s instel op een veilige 4 x 3.5 = 14V dan kan je met 3 cellen op 3.4V eentje overladen tot 3.8V. Is te veel maar nog te overzien.
Bij 16s en de lader op 16 x 3.5 = 56V Met 15 cellen op 3,4 kan ik 1 cel overladen tot 5 V :pinch:

Mijn 280Ah cellen zitten bij een SOC van 90% op ongeveer 3.35 V en bij 15% op 3.2 V. Als je daar tussen blijft en zeg 1 x per jaar zonodig handmatig balanceert kan je denk ik heel goed zonder BMS (bij een 4s)

Nu de temperatuur echt onder nul is gezakt heb ik het accupack er uitgehaald om laden door het zonnepaneel te voorkomen. Dat biedt gelegenheid om eens te meten en de cellen een keer af te toppen. De laatste keer was in 2018. Het accupack is sinds 2016 in bedrijf. Het zijn Winston cellen van 100Ah.

Dit zijn de waarden na enkele dagen rust. De cellen zijn per 2 parallel geschakeld, dus 1+2, etc.
1. 3,32 V
2. 3,32 V
3. 3,35 V
4. 3,35 V
5. 3,35 V
6. 3,35 V
7. 3,35 V
8. 3,35 V

Saaie meetwaarden dus. Het eerste duo is slecht 0,03 V lager dan de overige, die allemaal exact dezelfde waarden hebben.

Ik zal ze over een paar dagen aftoppen en daarna de nieuwe waarden melden.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 12 feb 2021 10:28 #1252884

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Heel interesant,

Ik heb deze zelfde vraag ook op het Diysolarforum.com gesteld en werd daar aangesproken alsof ik compleet gek was.

Hierbij moet ik wel opmerken dat ik wel zo langzamerhand de indruk heb dat de Winston cellen (ook in prijs) wel de meest premium cellen zijn die je kan krijgen.

Toch kun je nu op Marktplaats een set van 7(!) Winston 160ah cellen komen met een hele dure (123) BMS er bij. Helaas reageert de aanbieder nergens op, maar dan denk je toch: A-merk cellen; A-merk BMS en toch is er één stuk gegaan.
link.marktplaats.nl/m1646830742
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 08:51 #1254248

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
ReneK schreef :
Je hoeft eigenlijk helemaal geen whizzkid BT wifi etc BMS te hebben

Eenvoudigste oplossing

4x balancing boards van ev power Australië voor het balanceren van de cellen (dit gebeurt vanaf 3.5v) kosten plm 10 euri pst

1x relais aansturing van bijvoorbeeld een accu monitor of multiplus of welk apparaat dan ook met een relais uitgang welke je op je laag ingestelde voltage (ergens tussen de 11 en 12v) de load Kant laat afsluiten
De laad kant kun je , als je er voldoende vertrouwen in hebt, door de laders laten doen

Dan ben je eigenlijk wel klaar

edit: cel board info

datasheet www.ev-power.com.au/evpower/wp...bm-lfp-datasheet.pdf
prijzen www.ev-power.com.au/product/bms-cb-lfp/

www.ev-power.com.au/product-ca...ebstore/lithium-bms/

Hallo Rene,

Ik heb inmiddels je opstelling gezien (flink wat groter dan die van mij) Ga jij het zelf ook zo aanpakken? Dit komt mij inmiddels nl. als een goed idee voor. Heb jij de cellen eerst gebalanceerd? en heb je daar een lab voeding of iets anders voor gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 09:35 #1254261

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Bert65 schreef :

Hallo Rene,

Ik heb inmiddels je opstelling gezien (flink wat groter dan die van mij) Ga jij het zelf ook zo aanpakken? Dit komt mij inmiddels nl. als een goed idee voor. Heb jij de cellen eerst gebalanceerd? en heb je daar een lab voeding of iets anders voor gebruikt?

bovenstaande was de basis van mijn vorige installatie , cel boardjes en relais aangestuurd door mijn akku monitor

ik heb mijn huidige blauwe cellen gebalanceerd met een 20A voeding van GWL , ik raad aan wel te balanceren aangezien ik tijdens het balanceren wel enig verschil zag tussen de cellen boven de 3.45-3.5v , na balanceren waren ze allemaal gelijk
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 09:41 #1254262

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Arcadia schreef :
Nu de temperatuur echt onder nul is gezakt heb ik het accupack er uitgehaald om laden door het zonnepaneel te voorkomen. Dat biedt gelegenheid om eens te meten en de cellen een keer af te toppen. De laatste keer was in 2018. Het accupack is sinds 2016 in bedrijf. Het zijn Winston cellen van 100Ah.

Dit zijn de waarden na enkele dagen rust. De cellen zijn per 2 parallel geschakeld, dus 1+2, etc.
1. 3,32 V
2. 3,32 V
3. 3,35 V
4. 3,35 V
5. 3,35 V
6. 3,35 V
7. 3,35 V
8. 3,35 V

Saaie meetwaarden dus. Het eerste duo is slecht 0,03 V lager dan de overige, die allemaal exact dezelfde waarden hebben.

Ik zal ze over een paar dagen aftoppen en daarna de nieuwe waarden melden.

Na laden tot 3,6V en een nacht rust zijn de meetwaarden als volgt:
cel 1: 3,52 V
cel 2: 3,33 V
cel 3 t/m 8: 3,54 V

Het lijkt er dus op dat cel 2 niet 100% meer is, en dat de parallel geschakelde cel 1 daardoor wat harder heeft moeten werken. Ik twijfel nu of ik cel 2 al moet vervangen, of dat ik er nog mee verder kan omdat de waarde nog binnen de specificaties ligt. De overige cellen zijn kennelijk prima.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 10:56 #1254287

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Zelf vind ik het interessant om de celspanningen onder belasting te bekijken, dan gaan ze in de praktijk sneller en verder uit elkaar lopen. Op basis daarvan bepaal ik dan of een groep nog ok is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 14:08 #1254351

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
FKZ schreef :
gemaakt viahttps://app.diagrams.net/ Er is een bestand ergens van iemand die veel victron spullen heeft toegevoegd vanuit de PDF zie deze link. maar je kan ook heel makkelijk de plaatjes van de victron site halen. Gewoon via de highres foto's toevoegen

Ik snap je bedoeling, maar qua tekenwijze is het niveau "my first sony"en als installatie tekening slaat het nergens op. Er staat werkelijk geen enkel genormaliseerd symbool in.

Het is meer een stripverhaal, maar zal voor jou wel werken.

Ik had laatst ook een leverancier die het lef had zo'n Fred Flintstone tekening te geven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 14:13 #1254353

In het kader van zelfredzaamheid vind ik dit dan weer wel “zeewaardig”.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 15:21 #1254374

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Noballast schreef :
In het kader van zelfredzaamheid vind ik dit dan weer wel “zeewaardig”.

We zullen het er maar op houden dat dit een "Arist Impression" is, zie er leuk uit, maar vertegenwoordigd geen bruikbare waarde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 15:24 #1254375

Nou sorry hoor, maar nu zit je er toch naast. Het is je tweede nogal betuttelende reactie hierop.
We zijn niet allemaal professioneel bezig hier.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 feb 2021 15:25 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 15:26 #1254376

Overigens heeft FKZ mij heel erg goed geholpen met het mechanische ontwerp van de ombouw van mijn boot naar elektrisch. dus het is zeker geen oelewapper.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 15:43 #1254380

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
roozeboos schreef :
Overigens heeft FKZ mij heel erg goed geholpen met het mechanische ontwerp van de ombouw van mijn boot naar elektrisch. dus het is zeker geen oelewapper.

Juist dan zou ik een meer professionele tekenwijze verwachten. Dit soort primitieve plakboeken geven vaak geen bruikbare oplossing, alleen grafisch lekkere kleurtjes, maar geen enkele duiding, waarde, of indicatie. Zelfs geen type duidingen.

De gebruiker is de klos en kan er niet zo veel aan doen, maar dat de leveranciers zich ook vaak verlagen tot dit niveau vindt ik kwalijk.

Dat alles doet natuurlijk niets af aan de mechanische kwaliteiten van FKZ!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 feb 2021 15:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 16:53 #1254417

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
@WnW Tuurlijk is het niveau pipo de clown van de tekening. Het is geen volwaardig e-diagram wat uit eplan of ander professioneel programma komt. Daar zou je alle acties kunnen beschrijven en een boek werk kunnen maken van alle componenten/ acties met de juiste draad soorten etc. Dat kan ik niet en wil ik ook niet kunnen. Het plaatje is een manier om de gedachten te ordenen. Inzicht te krijgen in de componenten en de samenwerking daar van. Zo kan een wtber als ik het schema snappen. En zelfs aanleggen. En blijft het niet allemaal in mijn hoofd rond spoken.

Tja het symbool voor een aarde rails bus bar accu allemaal wel te maken/op te zoeken maar nu kan ik gewoon zien hoe het onderdeel er uit ziet. En snapt ongeveer 80 % van de enigzins technisch onderlegde mensen het. Er zit zelfs een beetje draad dikte in hoe dikker het rode of zwarte lijntje hoe dikke de kabel :-).

En als jij het beter kan ik ben benieuwd hoe een professioneel e schema er uit ziet op basis van my first sony tekening.

Max stroom 280 amp voor de busbar en de boeg schroef. Max 20 amp laad stroom voor zon, 30 amp voor de dynamo en 120 amp voor de multi maar die pakt in verbruik 3000w dus daar zijn de kabeltjes op berekend. 60 amp max voor de bp protect. Alles erna is een standaard schakel paneel met zekeringen 5x 10 amp en bestaand dus daar zit ik niet aan. Motor is muv de dc-dc lader geheel gescheiden van het lifepo systeem. Dus daarvoor kan je in de vetus handleiding kijken.

Waar ik nog over twijfel is de aarding naar de stalen romp toe. Wij liggen naast een stalen dam wand dus liever geen aarde naar de romp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 22:20 #1254565

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
FKZ schreef :
En als jij het beter kan ik ben benieuwd hoe een professioneel e schema er uit ziet op basis van my first sony tekening.

Zoiets?:

zeilersforum.nl/index.php/foru...oom?start=100#223194

Ik zou zo geen software weten waarmee je dat keurig kan doen, maar ik denk dat er genoeg hier zijn. Ik tekende destijds met Orcad en Protel, spartaans en reuze fijne programma. Maar ja, dat was DOS hé.

Ik ben nu aan het vechten met CAD programma's; wat een horken van GUI's zijn dat met idem menu's.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 22:51 #1254578

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Niets mis met dat diagram van FKZ waarvoor het bedoeld is. Leest makkelijker. Detail schema's bestudeert (bijna) niemand.

A conceptual diagram is essentially an illustration depicting the arrangement and relationships of key attributes within a system by using a variety of appropriate symbols that are easily understood. Put simply, conceptual diagrams are “thought drawings.”
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 17 feb 2021 23:06 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 17 feb 2021 23:21 #1254582

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Arcadia schreef :
Arcadia schreef :
Nu de temperatuur echt onder nul is gezakt heb ik het accupack er uitgehaald om laden door het zonnepaneel te voorkomen. Dat biedt gelegenheid om eens te meten en de cellen een keer af te toppen. De laatste keer was in 2018. Het accupack is sinds 2016 in bedrijf. Het zijn Winston cellen van 100Ah.

Dit zijn de waarden na enkele dagen rust. De cellen zijn per 2 parallel geschakeld, dus 1+2, etc.
1. 3,32 V
2. 3,32 V
3. 3,35 V
4. 3,35 V
5. 3,35 V
6. 3,35 V
7. 3,35 V
8. 3,35 V

Saaie meetwaarden dus. Het eerste duo is slecht 0,03 V lager dan de overige, die allemaal exact dezelfde waarden hebben.

Ik zal ze over een paar dagen aftoppen en daarna de nieuwe waarden melden.

Na laden tot 3,6V en een nacht rust zijn de meetwaarden als volgt:
cel 1: 3,52 V
cel 2: 3,33 V
cel 3 t/m 8: 3,54 V

Het lijkt er dus op dat cel 2 niet 100% meer is, en dat de parallel geschakelde cel 1 daardoor wat harder heeft moeten werken. Ik twijfel nu of ik cel 2 al moet vervangen, of dat ik er nog mee verder kan omdat de waarde nog binnen de specificaties ligt. De overige cellen zijn kennelijk prima.

Ik zou me daar geen zorgen over maken. Ik heb dezelfde situatie gehad met GBS cellen. In tegenstelling tot wat sommigen beweren, gaan ook bij cellen die bij levering al balanced zijn de voltages van cellen na verloop van tijd uiteen lopen vooral wanneer je de accu's over een nauwe band cycled, zeg maar tussen 30 en 70%. In dit geval zou ik gewoon die ene cell tot 3.5V laden met een lab power supply of een simpel CC/CV lader boardje van een paar euro's. Om deze situatie in de toekomst te vermijden een goedkooop active balancer boardje aanschaffen en vooral de accu's regelmatig 10-95% cyclen.

Hou er rekening mee dat balancers niets doen als er maar kleine verschillen tussen voltages zijn. Mijn eigen balancer boardje start pas met balancen wanneer het verschil tussen cellen 0.1V is. Dit treedt pas op als je laadt tot cell voltages rond 3.6V. Het houdt op bij 30mV verschil.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 17 feb 2021 23:26 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 zonder BMS 18 feb 2021 15:12 #1254720

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik vond het als TS (volgens mij was de tekening voor mij bedoeld) wel een duidelijke tekening. Verwacht van mij straks een vergelijkbare tekening.

Ik ben al weken aan het bestuderen op een, kennelijk door een pro gemaakte, tekening van het elektrische systeem van mijn boot. Zie hiervoor dit draadje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ar-in-jeanneau-so32i

Daar kon ik dus geen hout aan vastknopen, en 100 % zekerheid heb ik nog steeds niet.

Ik geef af en toe les in processchema's waar wij Visio voor gebruiken met BPMN 2.0, mooi, want een wereldwijde standaard, maar echt intuïtief is het allemaal niet en als je er geen les in hebt gehad snap je er niet veel van. Maar als een paar beleidsambtenaren een proces willen visualiseren gebruiken ze vaak liever is dat wat makkelijker te begrijpen is. Die tekeningen lijken verdacht veel op het stripverhaal dat hier werd gepubliceerd.
Ik ben overigens dol op stripverhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl