Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties?

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 13:11 #1247081

Goed, er komt een boegschroef in de Noorman.
De boot ligt toch op de kant voor klein laswerk en de werf heeft een geschikte boegschroef liggen.

Wat zijn de opties om het ding van stroom te voorzien?
Het leggen van kabels van voldoede dikte is geen probleem

Ik zie drie opties
1-BS voorzien van stroom uit aanwezige accu's op een meter of 7 verderop (licht of start?)
2-BS voorzien van sroom uit een eigen accu
2a-Eigen accu opladen door aanwezige systeem - dynamo / lader
2b-Eigen accu laden door een eigen lader die aan de AC / Victron omvormer zit

1 is meest voordelig
2a is meest gangbaar
2b is meest simpel

Wat is het slimte/beste?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 13:34 #1247091

Je omschrijft de voor- en nadelen al goed.

Als je kiest voor een eigen accu bij de kopschroef, die gevoed wordt uit de bestaande dynamo, dan kunnen er enorme stromen gaan lopen. Tijdens het boegschroefgebruik zal de spanning zakken (tot 10 volt bij 12-volts systemen is helemaal niet ongebruikelijk).
Check of de bedrading en de dynamo dat kunnen hanteren.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 13:36 #1247092

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
eigen akku , geladen door aanwezige laders / alternators

en vlak bij de BS akku een dc/dc converter zodat je bijna geen last hebt van de spanningsval en toch je akku goed kunt opladen met juiste voltage
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 13:57 #1247099

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
2a is technisch gezien de minst slechte oplosing.

Klein DC-DC ladertje van enkela Ampere's. Wel zorgen dat je hoofdaccu niet (te)leeg getrokken wordt.
Bij de boegschroef een optima accu en klaar.

edit: zoals ReneK ook beschijft
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2021 13:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 14:04 #1247101

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
de mijne is met eigen accu, geladen door eigen ac lader
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 14:20 #1247108

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 387
De onze wordt gestuurd door iets grotere startaccu. De man die boegschroef leverde gaf dit als advies. Gemakkelijk aan te leggen en tijdens het ankeren loopt toch altijd de motor.
Groet Jan van de joeky
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 14:46 #1247110

Berghout-2 schreef :
Je omschrijft de voor- en nadelen al goed.

Als je kiest voor een eigen accu bij de kopschroef, die gevoed wordt uit de bestaande dynamo, dan kunnen er enorme stromen gaan lopen. Tijdens het boegschroefgebruik zal de spanning zakken (tot 10 volt bij 12-volts systemen is helemaal niet ongebruikelijk).
Check of de bedrading en de dynamo dat kunnen hanteren.
Wim.

boegschroef een eigen accu kort bij de boegschroef, dit scheelt enorm veel geld ivm dikte kabels (koper is duur).
Het laden vanaf de dynamo vergt minder dikke kabels en dus goedkoper. Je kan immers niet meer stroom trekken dan dat de dynamo levert. wel een aandachtspunt is de afstand, is deze erg groot (groter dan 6 meter) dan zal de laadkabel dikker uitgevoerd moeten worden ivm spannings val (hier zijn tabellen voor)
Voor het goed doorladen zou ik kort bij de boegschroef een eigen acculader plaatsen zodat bij aanwezigheid walstroom de accu goed doorgeladen wordt. (dynamo is in principe een snellader en zal de kern moeilijk laden.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 16:21 #1247131

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
ReneK schreef
eigen akku , geladen door aanwezige laders / alternators

en vlak bij de BS akku een dc/dc converter zodat je bijna geen last hebt van de spanningsval en toch je akku goed kunt opladen met juiste voltage

I.d.d. volgens mij is het slim te kijken naar een battery 2 battery lader zoals die dc/dc converter volgens mij ook wel genoemd word dan laad je de boegschroef accu op vanuit de startaccu en heb je de problemen opgelost. Een Optima yellow of red top is een erg mooie accu voor bij een boegschroef.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 16:44 #1247134

Als 12/12 bedoelen jullie zoiets



Die zijn er vast ook voordeliger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 17:08 #1247145

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Noorman TXL schreef
Als 12/12 bedoelen jullie zoiets
Yep lijkt mij prima qua capaciteit die.
De boegschroefaccu moet weer vol komen zodat je de boegschroef weer kan gebruiken (daarop moet boegschroef en lader zijn berekend dat wel maar lijkt mij dat dit vaak wel volstaat, een 3000 watt boegschroef gebruikt in 4 minuten 17A dat laad dit in 3 uur terug.).
Dit is een eenvoudige oplossing en ontzorgt de schipper kost zo weinig moeite de accu van de boegschroef vol te houden.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 jan 2021 17:13 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 17:56 #1247172

Ik zou gaan voor een dikkere start accu, als je de kopschroef gebruikt draaid de motor, dus is de startbatterij in een prima staat. Een stoot met de motor moet dan zonder probleem kunnen. Mits je dikte in je kabels genoeg hebt. En dat koper weegt niet tegen de kosten van een derde accu plus lader wat je ook weer een plek moet geven. Als je dan de bedienigs relais bij de motor van de kopschroef monteert. Kan je die zelfde koper kabel ook eventuel gebruiken als voedings lijn voor een electrische ankerlier. Immers je anker ophalen doe je niet voor dat je de motor start. :P :evil:

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 18:10 #1247177

heb een aparte accu voor ankerlier en boegschroef, met een 6Ah lader die aangaat zodra er walstroom is.
komt nog een aansluiting op de startaccu met een cyrix, heb 2 dynamo's dus die van startaccu zit zo vol en kan dan de rest in de 110Ah voorin pompen!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 18:23 #1247183

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1592
Optie 4: oplossing op onze vorige boot:
a extra boegschroefaccu met korte kabels
sowieso voeden/laden met de dynamo
neem een gesloten accu Gel, AGM oid. Het ding zit ergens onder een bed en je kijkt er nooit naar.
b als zelfde type (zelfde laadinstelling) als de andere dan walladen met de bestaande lader
als van een ander type een eigen lader: kan wallader of dc-dc lader zijn
c als je autonomy te kort komt sluit dan bijvoorbeeld ook je koelkast op de boegschroefaccu aan. Deze laatste is vooral een buffer in je lange kabels en de motor draait toch. Kortom, bepaal de grootte van de boegschroefaccu op je permanente gebruik en niet op het instantane boegschroef gebruik.
d zelfde voor als je nog een inverter 230V wil toevoegen
Kortom: je serviceaccu wordt navigatie en je boegschroefaccu je huisaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 19:43 #1247203

helmsman 38 schreef :
heb een aparte accu voor ankerlier en boegschroef, met een 6Ah lader die aangaat zodra er walstroom is.
komt nog een aansluiting op de startaccu met een cyrix, heb 2 dynamo's dus die van startaccu zit zo vol en kan dan de rest in de 110Ah voorin pompen!

Dat werk zo toch?



Het voltage gevoelige relais maakt het mogelijk om twee accu pakketten op hetzelfde moment te laden. Wanneer de motor wordt gestart en de start accu bereikt een spanning van 13.3 volt schakelt het relais de laadstroom door naar het volgende pakket. Als de spanning vervolgens zakt onder de 12.8V door in gebruik name van een van de pakketten schakelt relais automatisch de verbinding uit.
Ook als de motor is gestopt en de spanning van de accus daalt naar de rust stand word de verbinding verbroken tussen de twee accus. Dit maakt het onmogelijk dat spanning overvloeit maar toch kan er geladen worden zonder spannings- verlies of compensatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 19:48 #1247207

Booty24 schreef :
Optie 4: oplossing op onze vorige boot:
a extra boegschroefaccu met korte kabels
sowieso voeden/laden met de dynamo
neem een gesloten accu Gel, AGM oid. Het ding zit ergens onder een bed en je kijkt er nooit naar.
b als zelfde type (zelfde laadinstelling) als de andere dan walladen met de bestaande lader
als van een ander type een eigen lader: kan wallader of dc-dc lader zijn
c als je autonomy te kort komt sluit dan bijvoorbeeld ook je koelkast op de boegschroefaccu aan. Deze laatste is vooral een buffer in je lange kabels en de motor draait toch. Kortom, bepaal de grootte van de boegschroefaccu op je permanente gebruik en niet op het instantane boegschroef gebruik.
d zelfde voor als je nog een inverter 230V wil toevoegen
Kortom: je serviceaccu wordt navigatie en je boegschroefaccu je huisaccu.

Dank, sowieso een gesloten accu ja, dat zijn de aanwezige accu's ook
Ik ga niet met andere setup werken, de BS accu wordt dan een eigen accu, eventueel met de optie voor een ankerlier, maar die is vooralsnog manueel.
Laatst bewerkt: 24 jan 2021 19:58 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 24 jan 2021 20:25 #1247220

De Cyrix accuscheider is een door een microprocessor gestuurd relais voor zware toepassingen die accu's automatisch parallel schakelt als één van de accu's de vooraf ingestelde spanning heeft bereikt (waarmee wordt aangegeven dat de accu wordt opgeladen) en deze loskoppelt als de spanning onder het druppellaadniveau daalt (waarmee wordt aangegeven dat één of meer accu's worden ontladen). Cyrix accuscheiders zijn een uitstekend alternatief voor diodelaadstroomverdelers. De hoofdeigenschap is dat het spanningsverlies praktisch nihil is, waardoor de uitgangsspanning van dynamo's of acculaders niet verhoogd hoeft te worden.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 04 feb 2021 10:10 #1250351

Kan niet meer terug



Lekker dik is niet mis




In overleg met werf en elektricien de boegschroef (55kgf) van stroom te voorzien door de 2 180ah licht accu's. Maar nu blijken die accu's overleden, even een oplossing voor zoeken.
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 10:13 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 04 feb 2021 10:32 #1250359

Leuk zo'n neusbotje er door.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 04 feb 2021 11:34 #1250387

Vond het wel aardig staan, maar het schijn geen meerwaarde te hebben voor de vaareigenschappen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 04 feb 2021 12:39 #1250417

  • bkatsman
  • bkatsman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Noorman Txl schreef :
Als 12/12 bedoelen jullie zoiets



Die zijn er vast ook voordeliger

Volgens mij heeft deze minimaal 17V ingangsspanning nodig om 13.2V uitgangsspanning te creëren. Ik denk niet dat je deze kunt voeden vanuit je start accu of licht accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef van stroom voorzien, 3 opties? 05 feb 2021 20:05 #1250880

Buis zit er in



En ruimte zat voor het motortje

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl